Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In het geval van keuzedagen zou ik eerste klas aanraden. Ik reis zelf op verschillende trajecten en op verschillende tijden. Tweede klas lijkt (relatief) voller te worden, eerste klas blijft rustig, ook buiten de spits. Is mijn waarneming i.i.g.

 

Mijn ouders durven met hun keuzedagen niet op pad, maar zelf vind ik dat er weinig aan de hand is in de 1e klas.

De 1e klas zal niet zo'n probleem zijn. Bepaalde stations wel. Dat zie ik al bij mij in de buurt. Vlakbij zit een streekschool. Bepaalde tijden is het bij de incheckpalen nogal druk met scholieren die daar in groepjes blijven staan. Zo zullen de grote stations ook drukker zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

 

Er valt momenteel weinig naar toe te reizen. En familieleden die bezoek leuk vinden, vallen in een risicogroep. Dus ik hou mij netjes aan de regels, zodat als het echt nodig is, ik op bezoek kan. Ik heb nog geen reis gepland.

De eerste klas is echt heel rustig. De drukste trein die ik vandaag had, 5 rijtuigen 2e klas, 2 1e klas, de 2e klas was voor ongeveer 50% vol en 3 reizigers eerste klas.

Reputatie 7
Badge

In het geval van keuzedagen zou ik eerste klas aanraden. Ik reis zelf op verschillende trajecten en op verschillende tijden. Tweede klas lijkt (relatief) voller te worden, eerste klas blijft rustig, ook buiten de spits. Is mijn waarneming i.i.g.

 

Mijn ouders durven met hun keuzedagen niet op pad, maar zelf vind ik dat er weinig aan de hand is in de 1e klas.

Reputatie 7
Badge

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes zijn er tijden/dagen dat mensen uit de risicogroep rustig en veilig met de trein kunnen reizen? Het wordt eigenlijk voor mensen in de risicogroep afgeraden om met het OV te gaan. Veel ouderen zitten echter met ongebruikte keuzedagen, die eind dit jaar aflopen en waarvoor NS op dit moment geen verlenging of restitutie wil geven. 

Het blijft echt een wereld van verschil tussen de vroege doordeweekse diensten en de late diensten. Weekend is gewoon zo enorm veranderd, normaal werkte ik graag in het weekend, maar in de huidige tijd werk ik liever doordeweeks.

Had nooit gedacht dat we maandenlang in een crisis zouden komen. Als ik terugdenk aan vorig jaar, overvolle treinen, drukke perrons, wat is er ineens veel veranderd.

Ook de hulpvragen zijn anders. Kom bijna geen zieke reizigers meer tegen, best rustig trouwens. Toch kwam ik vandaag een reiziger tegen die last had van wagenziekte. Best lastig, maar gelukkig brengt het toilet dan een soort verlossing.

Wat me wel opvalt, reizigers laten vaak hun zooi achter. Waarom dat zo is, is mij onduidelijk. Heb niet het idee dat ik meer egoistische reizigers heb die hun afval niet willen weggooien. Dit even los van het geneuzel mondmasker.

Die Higimasks zijn in opkomst. Slechte zaak, snap niet hoe deze als veilig verkocht kunnen worden. Het is voor mij een spatmasker en dus niet toegestaan. OV personeel mag geen eigen spullen gebruiken, dus is het Higimask ook niet toegestaan voor collega's.

Zag er laatst een rij-instructeur mee werken. Dacht, oh nee he 😓.

Heb ook nog een flinke ruzie gehad met een treeplank van een Flirt. Ben in gevecht gegaan en nog verloren ook. Dacht dat ik het treeplank probleem wel kon tackelen, maar nee.  De deur bleef enorm eigenwijs en moest hem afsluiten. Normaal geen probleem, wel als het de minder validen deur is. Dan moet ik ook de overzijde afsluiten, je zal met je scootmobiel maar aan de werkende zijde inrijden en er niet meer uit kunnen 🤔. Daarom worden deze defecte deuren anders behandeld en mag het treinstel ook niet meer door. Dan sluit je 2 deuren, race je door je voorraad van Defectstickers heen..... 😅, moet ook overal op letten.

Vandaag nog twee reizigers gehad, die geen gevaar zagen en de treindeur opentrokken. Pas als het echt fout gaat, leert men dit pas af vrees ik. Toch is het weer ff geleden dat ik ermee te maken heb gehad. Komende week een afloper en 2 tussendiensten. Benieuwd of ik verschil ga merken weer. Fijn weekend voor iedereen 😀.

Badge +3

Zo’n higimask is natuurlijk geen spatscherm en verder kansloos als je langere tijd naast iemand moet zitten. Heb zelf wel regelmatig ‘deelnemers’ in mijn taxi routes die geen mondkapje kunnen (ver)dragen -verstandelijk beperkten- maar een spatscherm helemaal prima vinden!

Die zitten dan zo ver mogelijk achterin, en zijn verder afspraken met de ouders/begeleiders/verzorgers waarbij ‘alles beter dan niets’ natuurlijk een optie/opdracht is.

Op zich blij om te lezen dat jijzelf ook een maskertje draagt, in plaats van de discussies over andere dingen ‘waarom mogen jullie (personeel) dat wel en wij (reizigers) dat niet?’.

@Ferdinand Delasoie 

Ze worden niet expliciet nog genoemd helaas, maar een link van de rijksoverheid geeft aan dat faceshield en spatschermen niet zijn toegestaan voor reizigers en dat het de neus, mond en kin moet bedekken. Daar voldoet de higimask niet aan. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/wanneer-moet-ik-een-mondkapje-dragen

Zo'n bakje doet inderdaad heel erg weinig…

 

Reputatie 7

 

Een andere reiziger reisde met zo'n higimask op, ook dat niet geaccepteerd en deze reiziger gaf aan al 5 maanden te reizen en ik de eerste was die er iets van vond. De reiziger heeft hierna direct mondmaskers aangeschaft, dus dan geloof ik een verhaal wel sneller. 

 

 

Dat geloof ik zo. Dit is de eerste keer, dat ik van een Nederlandse lees dat die dingen ook in Nederland verboden zijn.

Hier in België was het snel gedaan met die dingen. Zoals een viroloog ook uitlegde: dat ding is nog erger dan geen mondmasker. Je verzamelt eerst al je slijm, partikels en damp in het bakje aan je kin. En als je dan eens goed proest, dan krijgt de ander gegarandeerd een enorme viral load in zijn gezicht.

Zo was ik begin deze maand nog in een hotel te Woerden, alwaar ze - dat hotel specifiek, niet Woerden - net de mondmaskerplicht hadden ingevoerd. Overal borden. En de gasten hielden zich er ook braaf aan. Eenrichtingsverkeer (nogal een toer, je was vijf minuten bezig om weer bij de ingang te komen). Heel goed geregeld !

De volgende morgen bij het ontbijt… droeg het personeel zo'n idioot bakje op hun gezicht.

Tsja.

 

Heb je een link of verwijziging die die dingen expliciet verbiedt ?

 

 

Drie van de vier diensten verder. Ik ben nog onderweg, dus ik hoop dat het rustig blijft. 

Vrijdag was een afloper en daar ben ik niet tegen teveel problemen aangelopen. Heb mijn treinen kunnen controleren en het liep redelijk, op ms 2 pechvogels na qua geen vervoersbewijs kunnen tonen.

Dat was zaterdag wel ff anders. Het was weer ouderwets handhaven en schrijven. De redenen liepen uiteen van een gefraudeerd e-ticket gekocht van marktplaats (NIET DOEN!) tot intimiderende, brutale asielzoekers. Ik weet dit, aangezien ik ze heb voorzien van een nieuw ticket. Was er niet blij mee, zeker de brutaliteit niet om te proberen om drinken van me te krijgen. Ik was meer op me hoede dan anders. 

Een andere reiziger reisde met zo'n higimask op, ook dat niet geaccepteerd en deze reiziger gaf aan al 5 maanden te reizen en ik de eerste was die er iets van vond. De reiziger heeft hierna direct mondmaskers aangeschaft, dus dan geloof ik een verhaal wel sneller. 

Dan denk je de grootste ellende wel gehad te hebben. Nou nee, als je op een heerlijk onderstation twee reizigers hebt, die gaan roken en eentje is zo door het lint aan het gaan, de woorden zal ik maar niet beschrijven hier. Uiteindelijk heeft die persoon gekozen om op een veilige manier het station te verlaten. 

Dan denk je, het zal nu wel klaar zijn, nou nee hoor. Dan wordt er ingangscontrole gehouden door collega's van VenS en nog werd er geschreven in de trein. 

Toch had ik gisteren weer een ouderwets gevoel van mijn werk gedaan te hebben, ik skip dan ff alle correcties op mondkapjes. 

Vandaag had ik een relatief rustige dienst. Stuitte nog wel op een later bleek vluchteling, die wel meteen weet dat je in Nederland geacht wordt om een treinkaartje te hebben in de trein. Toch nog 2 reizigers moeten verzoeken om hun sigaret uit te doen, ach, er komt een tijd..... 

Hopelijk kom ik zo rustig terug op standplaats en ik gebruik nu mijn faceshield niet meer, maar mondkapjes. Het geeft me een rustiger gevoel in me hoofd. Krijg wel eelt achter me oren door die kapjes, maar als ik het goede voorbeeld niet geef, dan mag ik anderen hier ook niet op aanspreken....

  Een flinke miscommunicatie

een LIKE voor je, want mooie samenvatting van de werkzaamheden tussen Weert en Roermond: treffender had je bericht namelijk niet kunnen zijn

Live: Zonder reden, zonder enige extra passagiers en zonder deurproblemen blijft de bus in Weert 10-15 minuten (tot na de vertrektijd volgens dienstregeling) wachten. Resultaat: trein in Roermond richting Sittard/Maastricht weg

Gelukkig gaat ns weer gtbv uitbetalen, blijkbaar is er geld teveel :rofl::rofl:

 

Gelukkig, dan was ik niet de enige die vandaag met een deurprobleem te maken had. :rofl:  Al gingen de deuren bij mij wel dicht echter kreeg ik geen lamp dat de deuren dicht waren. :worried:

Vroege dienst doordeweeks, wat een verschil, ook op welk traject je zit. Gisteren had ik een redelijk rustige dienst, hoef minder te wijzen op de mondkapjes gelukkig, maar toch blijft het een hot item.

Vandaag was meer een aparte dienst. Ik startte met een trein, die zonder reizigers naar Weert ging om daat de dienstregeling op te starten. Ik had gebeld naar welk spoor ik moest om die trein op te pikken. Deze komen niet altijd onder de kap, zoals we dat zeggen. Dat betekend dat ie niet altijd aan het perron klaarstaat. Nog niet eerder meegemaakt dat ik naar het verkeerde spoor gestuurd ben. Een flinke miscommunicatie, die deze week snel hersteld kon worden door de extra vroege intercities richting Weert. Aangezien er niets rijdt tussen Roermond en Weert, begint de aanvoer naar Weert vanuit Eindhoven. Ik miste dus gigantisch ruim mijn op te pikken trein, veiligheid boven alles en kon mee met een intercity. Uiteindelijk 4 minuten om naar de sprinter te komen in Weert. Tijd zat dus, geen man overboord en problem solved.

Ik loop van achteren naar voren toe en ik zie direct 2 reizigers zonder mondkapje zitten. Spreek ze aan, eentje vindt hem, de ander niet. Ander probleem was het blik bier. Tussen 20 en 7 geen alcohol, tja, das een lastige. De beide reizigers gingen een mondkapje kopen iig. Afloop ken ik niet helaas.

Vervolgens kom ik erachter dat mijn dop eraf gegaan is van mijn fles met water. Beetje improviseren en ik had weer een dop.

Verderop in de dienst een onwillige deur, de buitenknop was me daar stronteigenwijs 😡, die reageerde nergens op. Mocht weer een deur afsluiten.... tja, wat moet je anders he 😁.

Ook nog wat uvb mogen uitschrijven, maar verder had ik wel weer het gevoel weer een HC te zijn, zoals voor Corona. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, is en blijft het motto. Eind van de week weer de late in. Zalwel weer fasten your seatbelt gaan worden.... turbulent, maar hopelijk met een vrolijke noot 😄

Wat een verschil zeg. Ik heb nu 3 vroege diensten gedraaid en wat was dat een verschil met het weekend. Ik zie sinds de persconferentie dat reizigers veel beter hun mondkapje ophouden. Voel me minder een kinderjuf. Toch zie je dat de mensen die het Nederlands niet machtig zijn het vaakst op het mondkapje moet wijzen, dat deze echt op moet blijven. Geen idee waar hun ideeen vandaan komen. 

Ben afgelopen dagen nog wel reizigers zonder vervoersbewijs tegen gekomen. Daar wat voor geregeld en het is aan hun om de klantenservice te informeren, waarom men geen vervoersbewijs had. 

Het was voor mij een rustig moment. Lekker me ding doen, daar mijn plezier uithalen. Daar doen we het voor. Weinig bijzonders verder meegemaakt, dus hier teken ik wel voor ja.

Bijna een week verder, ondertussen weer gewoon mijn diensten gedraaid. Vrijdag en het weekend had ik aflopers. Heb de situatie van maandag goed kunnen verwerken en daar was ik blij om.

De vrijdag viel me mee, ik heb weinig problemen gehad en er werd zeker in de late uren veel ingangscontrole gehouden bij de sprinters. Ene keer door de HC's geiniteerd, de andere keer door Veiligheid en Service.

Zaterdag begon mijn dienst geweldig. Een man wilde mij voor laten gaan om bij de poortjes in te checken. Ik gaf aan dat hij voor mocht, maar nee, ik moest eerst. Jullie raden het al, hij wilde gaan tailgaten, want ik vroeg hem of hij een kaartje had. Had ik beter niet kunnen vragen, kreeg me even wat gescheld over me heen. Ik moest de politie maar bellen. Ik heb denk ik erg dom staan kijken en kreeg ongevraagd meteen hulp van collega's van Veiligheid en Service. Toch vonden reizigers het zielig. Tja, als je zelf dronken bent, wil gaan tailgaten bij een HC en vervolgens gaat schelden, vraag ik mij af, waarom is die man zielig?

Dan heb je ook nog reizigers, die het bloed onder je nagels vandaan halen door hun eisen te stellen, terwijl ze geen vervoersbewijs hebben. Blijf dat best knap vinden moet ik zeggen. Helaas zijn er toch UVB uitgeschreven, want sommige spelletjes, daar ben ik bekend mee.

Vandaag was het echt mondkapjespolitie. Wat was het een drama met reizigers die eigen regels maakten. Nog niet eerder zo vaak collega's Veiligheid en Service bij de trein geroepen. Allemaal voor ofwel geen mondkapje, kapot mondkapje of niet opvolgen aanwijzing. Geweldig als het mondkapje op de kin wordt gedragen, vervolgens pissig zijn dat ik daar wat van ga vinden en vervolgens een blik met scheldwoorden tegen je wordt opengetrokken, dan vraag ik me echt af, serieus joh. Wordt volwassen. Ik doe alleen maar mijn werk, zo wordt het er echt niet leuker op. Net als een Engelstalige reiziger met droge ogen durft te beweren dat die niet op de hoogte was van de mondkapjes plicht. Ze was hem vergeten, maar om dan niet uit te stappen op het eerstvolgende station om het op te lossen, gewoon dom doen. Kan dan best geirriteerd uit de hoek komen, want ik word er echt maf van. Alsof het zo goed gaat allemaal.

Voorheen vond ik het leuk om in het weekend te werken. Dat is helemaal weg door dit gedoe. Zonde, echt zonde.

Sommige treinen zaten goed vol vandaag, waar ik me toch af ging vragen, wat is er te doen geweest? 

Nu heb ik weekend en ga weer de vroege in. Verwacht een stuk rust. 

 

 

Dank jullie wel, laten we hopen op een goede afloop voor het slachtoffer. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat naar om dit mee te maken tijdens je dienst. Hopelijk kun je het de komende dagen van je af zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Sterkte @Loes 

Inderdaad zeer heftig. Veel sterkte en als we iets voor je kunnen doen dan horen we dat graag, Loes!

Gatsie Loes dat wil je inderdaad niet meemaken, laten we inderdaad hopen dat het een goede afloop gaat hebben.

Zo zie je maar dat je gevoel volgen altijd belangrijk is.

Reanimaties is iets verschrikkelijks om mee te maken of bij te staan, daar weet ik helaas alles van.  Sterkte met het verwerken.

Badge +3

Heftig zeg, sterkte!

Als HC sta ik erom bekend dat ik vaak op de juiste plek ben op het juiste moment, maar niet voor mijzelf. Dat is me vandaag weer gebeurd. Hopelijk met goede afloop. 

Ik kwam in een situatie terecht, waar mijn gevoel zei, blijf in de buurt. Collega's VenS waren bij een onwelwording geroepen en die situatie is geeindigd in een reanimatie. Er was ook sprake van een taalbarriere en dan zie je hoe belangrijk het is om met je collega's samen te werken om een leven te redden en de betrokkenen tot rust te krijgen, voor je een tweede spoedgeval erbij krijgt. 

Eenmaal in die situatie denk je niet aan Corona en ga je handelen en doen wat je goeddunkt. Mijn dienst is na dit incident direct beeindigd en ik zal dit een plek moeten geven. Dit had ik nog niet meegemaakt, maar het maakt indruk, dat kan ik je verzekeren. Vrijdag heb ik weer dienst, hopelijk blijft dat een rustige, chille dienst.

Het weekend was inderdaad wel ff andere koek. Reizigers kijken vluchtig om zich heen of er personeel te zien is om het mondmasker goed op te zetten. Degenen die niets op hebben zijn vaak toeristen. Zeer bijzonder. Dan vertel je dat het verplicht is, zit het goed, kijk je van buitenaf en weer op de kin. Ik ga nu eerder de strafmaat vertellen, blijkt best effectief te zijn.

Ik had ook weer te maken met reizigers met een klein spatmasker voor de neus en mond, die echt niet werken. Zelf werd ik gek van mijn scherm, besloeg om de haverklap, dus ben zelf nu ook op het mondkapje overgestapt. Best irritant om bij te houden wanneer je hem moet vervangen. 

Heb ook een aantal reizigers mogen voorzien van een nieuw vervoersbewijs en als men wegloopt, zeggen dat ik ze volg. Tuurlijk, zelf loop je weg en je gaat mij de schuld geven dat ik je graag wil zien. Ik mis iets dan hoor.

VenS geregeld gezien, waren actief. Das best fijn om die collega's ter ondersteuning te hebben. 

Wel merk je dat links en rechts nog gerookt wordt. Ik blijf hier nog op de waarschuwingstoer, dat gaat vanzelf een keer veranderen. Sfeer was anders dan de eerdere vroege diensten. Zo mag ik weer aan de slag. Eens kijken hoe het vandaag gaat.

Reputatie 5

Inderdaad de realiteit: vanochtend in de IC van Enschede naar Utrecht, geen conducteur gezien. In mijn coupé 4 reizigers mondkapje niet op. Terugreis: geen conducteur gezien. In mijn coupé 3 reizigers mondkapje niet op.

NS houdt zich niet aan het toezicht op de mondkapjesplicht in de treinen.

Er werd ook niets meer omgeroepen over het dragen van mondkapjes.

(Zie ook protocol verantwoord blijven reizen met het openbaar vervoer van de rijksoverheid)

Aan eindeloze zinloze discussies hierover doe ik niet meer mee, maar ik blijf mijn ervaringen wel posten.

Dit zijn de feiten

 

Reageer