Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Dat is inderdaad een fijne collega van mij die goed aangeeft hoe anders het werk nu ook is, ook voor ons is er onderling veel minder contact door alle regels en doordat we met minder mensen aan het werk zijn.

Onderstaand wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, het lijkt nml. veel meer te gebeuren momenteel en dit incident staat niet op zichzelf. Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen. Gisteren zijn er meerdere incidenten geweest op het spoor met agressie.

https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/corona/335821/conductrice-gezicht-gespuugd-en-geslagen-697610

Dat is geen fijn gesprek geweest zo te horen @Draak 52. Even voor mijn beeldvorming, is dat door mijn collega tegen u gezegd, omdat hij vond dat u geen noodzakelijke reis ging maken of dat u met de fiets op pad ging? 

Onze instructies zijn wat dat betreft heel duidelijk, want er geldt een advies en alleen als treinen te vol raken, moet ik als HC gaan ingrijpen. Reizigers gaan beoordelen op de noodzaak van hun reis is niet te doen. 

Mijn baan is enorm veranderd momenteel en ik hoop dat ik snel weer als vanouds als HC mag gaan functioneren ipv de juffrouw die iedereen op regels moet wijzen 😔. 

Milaan in Italie is het OV ook Coronaproof gemaakt. Redelijk vergelijkbaar met Nederland.

https://nl.metrotime.be/2020/04/28/must-read/in-beeld-zo-maakt-milaan-openbaar-vervoer-veilig-tegen-corona/

Badge +3

Heftig zeg, sterkte!

Beterschap Loes en neem je tijd om goed te herstellen.

Ik wil mij hier graag bij aansluiten.

Gatsie Loes dat wil je inderdaad niet meemaken, laten we inderdaad hopen dat het een goede afloop gaat hebben.

Zo zie je maar dat je gevoel volgen altijd belangrijk is.

Reanimaties is iets verschrikkelijks om mee te maken of bij te staan, daar weet ik helaas alles van.  Sterkte met het verwerken.

Reputatie 6

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Inderdaad gaat hartstikke goed in Duitsland. 107 nieuwe besmettingen na een kerkdienst in Frankfurt en 7 na een restaurantbezoekje in Leer. Daar moeten we echt een voorbeeld aannemen.

En het is inderdaad belachelijk dat je niet hutjemutje in de trein mag zitten zoals @Fr-Arn graag wilt, liefst zonder mondkapje. Je mag immers ook vanaf 1 juni zonder mondkapje met iemand die niet tot jouw huishouden hoort naast elkaar aan een horeca-tafeltje zitten?

Even serieus, het kabinet bepaalt de maatregelen en niet NS of de andere OV-bedrijven. Het kabinet ziet het liefst dat er overal 1,5 m afstand genomen wordt. Maar met meer mensen in het OV kan dat niet, vandaar het mondkapje om toch nog enige bescherming te hebben (en de mensen tegemoet te komen die dat constant geroepen hebben). Laten we 2 juni gewoon even afwachten voor we moord en brand schreeuwen.

Typisch weer zo’n zwart-wit reactie, ik heb kritiek op het stoelenbeleid, dus zal ik wel de hele trein vol willen hebben en zonder mondkapje enz..Ik ben juist vóór het mondkapje. En ook het stikkeren van stoelen vind ik geen bezwaar als dit als advies geldt, om zo verspreid mogelijk te gaan zitten als dat mogelijk is. Maar ik ben tegen het verbieden om te gaan zitten op een niet-gestikkerde stoel als er verder geen gestikkerde stoel meer over is in de betreffende coupé. Dan vraag je om chaos.

En uw voorbeelden van recente besmettingen in Duitsland hebben niets met het OV te maken. Je moet kijken naar het effect van de maatregelen op, in dit geval, het OV. Niet het onder alle omstandigheden afstand houden moet het doel zijn, maar het zo veel mogelijk voorkomen van het risico op verspreiding, in dit geval, in het OV. En dat bereik je wel met zoveel mogelijk rustig en verantwoord reizen en niet met het creëren van chaos als er bijv. een stoelendans ontstaat.

Laten we inderdaad afwachten hoe het in juni zal gaan. Mijn angst is dat het OV onherstelbare imagoschade gaat oplopen als er heel rare en chaotische toestanden gaan ontstaan. Het is niet te hopen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn laatste dienst gedraaid voor mijn vakantie. Jemig, wat een drukte in de trein 😳, in geen tijden zulke drukke tijden in de middagapits gezien. Is lang geleden dat ik een VIRM6 tussen Eindhoven en Amsterdam volledig geknipt heb. 

Je ziet dat de scholen weer begonnen zijn. Een enkele scholier gebruikt de smoes het mondkapje te zijn vergeten, sommige jongeren vinden het doodnormaal om je uit te schelden en hopen op escalatie, want ze zijn met een groep. Ik denk dan altijd, is dat de toekomst? Houdt me hart vast.

De jongeren daldagkaart al geregeld tegengekomen. Het gevecht dat men met een dal e-ticket niet in de spits mag reizen zal ook steeds vaker weer gaan komen.

Nog geen illegale fietsen in de spits getroffen, zal ook wel weer komen.

Eigenlijk/eindelijk weer een beetje terug naar “normaal” dus? :wink:

  

Ik ga nu ff drie weken afschakelen en zal wat minder actief zijn op het forum, maar na mijn vakantie meld ik me weer in dit topic. Hoe zal het over drie weken gaan? Ik ben heel erg benieuwd.....

Fijne vakantie!

Inderdaad zeer heftig. Veel sterkte en als we iets voor je kunnen doen dan horen we dat graag, Loes!

Dank jullie wel @Momo en @Pingpong 

Reputatie 7
Badge +4

Prettige vakantie, Loes!

Reputatie 7
Badge +3

Sterkte @Loes 

Reputatie 7
Badge +3

Wat naar om dit mee te maken tijdens je dienst. Hopelijk kun je het de komende dagen van je af zetten.

Agressie is er altijd wel geweest, maar ik vermoed ook dat de noodzakelijke maatregelen ook invloed hebben op het gedrag. De kortere lontjes, het mindere toezicht, het speelt allemaal een rol. 

Reputatie 7
Badge +3

We moeten hier zo gauw mogelijk mee stoppen.

Die anderhalve meter komt van Bill Gates die dit het RIVM influistert en die geven het weer door aan Rutte.

Dit zegt al weer genoeg, niet serieus te nemen. Er is zeker ook geen geen Corona virus, alles wordt veroorzaakt door 5G en in het verplichte vaccin van Bill Gates zit een chip. Heeft u al het “Stop de lockdown” T-shirt van Jensen? 

Reputatie 7
Badge +3

@Draak 52 Als u denkt dat @Tamzin een troll van NS is dan heb ik last van WEGKOMT (Weer Een Golf Koffie Over Mijn Toetsenbord). Jammer dat u een serieus punt om zeep helpt door met beschuldigingen en complottheorieën te komen aanzetten.

Badge +3

@Loes dank voor dit topic en geniet van je break tot eind september!

Ervarigen delen komt goed, en er zal vast wel iets spannends of meldingswaardigs gebeuren de komende weken!

Reputatie 7
Badge +3

Oh, daar is het argument weer dat er minder slachtoffers zijn dan door de griep 2 jaar geleden. Ik ben benieuwd hoe lang u dat nog kan zeggen. Het officiele dodental is inderdaad tot nu toe een stuk lager, maar de cijfers van het CBS (die u vast ook niet betrouwbaar vindt) geven nu al een oversterfte van 9000 mensen, dat is nog maar een paar honderd minder dan met de griep van 2 jaar geleden, waar geen maatregelen voor waren getroffen. En dan komt u vast met argument dat de meeste mensen die nu overlijden oud zijn en allerlei andere aandoeningen hadden en dus niet aan Covid-19 dood gingen, ook bij de griep werden deze mensen meegeteld. En dat het aantal nu (nog) niet meer is dan met de griep toen ,komt vanwege de genomen maatregelen, als dat niet gedaan was dan was het aantal echt veel hoger geweest. 

Reputatie 7
Badge

Dat ben ik uiteraard volkomen met je eens,@Momo. Mijn opmerking bedoelde ik alleen m.b.t. mensen die zeggen zich aan de regels te houden en toch bezwaar hebben tegen verdergaande regels als gevolg van anderen die zich niet aan de regels houden. Ik denk dus zelfs dat die mensen zich eigenlijk al niet echt aan de regels houden en nog dingen doen die niet strikt noodzakelijk zijn. Juist daar heb ik een probleem mee, want uiteraard willen we deze crisis zo goed mogelijk bestrijden én zo kort als daarvoor noodzakelijk is maatregelen nemen, maar zeker niet onnodig langer. Extra verlenging van maatregelegen als gevolg van slechte naleving, zou ook ik zeer jammer vinden.

Ik ben iemand die zich zo goed mogelijk aan de regels probeer te houden, maar het niet fijn zal vinden als de regels strenger worden, vanwege hen die lak aan alles hebben. Waar ik eerst druk was met werk, vrijwilligerswerk, sport, theaterbezoek, volkstuin en gezin/familie, is mijn wereld nu beperkt tot mijn huis, een supermarkt, de volkstuin en dat alles in een straal van 2 km.

Ik zal het echt niet fijn vinden als ik niet meer naar mijn volkstuin mag (dus straks niets te oogsten heb, omdat ik niets heb kunnen planten/poten/zaaien) omdat anderen het nodig vonden om hun frisse neus op grote afstand van hun huis te halen en/of gezellig in grotere groepen bij elkaar waren.

 

 

'Je zo goed mogelijk aan de regels proberen te houden', dat is toch gewoon hetzelfde als je er niet aan houden? Wat is er zo noodzakelijk (het huidige criterium) aan het bezoeken van een volkstuin? Is het leven van de plantjes daar echt het riskeren van verdere virusverspreiding en daarmee mogelijk het leven van andere mensen waard? In mijn ogen houd ook u zich dus niet aan de regels en zou een verdere aanscherping daarvan mede uw eigen schuld zijn. Kijk eens naar de balk in uw eigen oog alvorens u begint over de splinter in dat van een ander.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs mensen die slechts last hadden van milde klachten kunnen nog lang ziek blijven. Het virus is dan misschien wel uit het lichaam maar de schade die het achtergelaten heeft kan nog langere tijd voor allerlei klachten zorgen. 

https://nos.nl/artikel/2334166-duizenden-patienten-met-milde-coronaklachten-zijn-wekenlang-ziek.html

 

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Een frisse neus halen mag, mijn volkstuin is op loopafstand. Daar heb ik 200m2 helemaal voor en van mij zelf aan het water. Voor mijn werk moest ik verder weg.

Plantjes heb ik thuis. In de volkstuin heb ik mijn aardappelen, groente en straks weer fruit. En boodschappen doen mag ook nog.

Mijn huis staat om de hoek van een de laatste weken druk bezocht park. In mijn voortuin loop ik meer risico door alle wandelaars, fietsers en skeeleraars dan op mijn volkstuin. Op het volktuinencomplex zijn gemeenschappelijke gebouwen afgesloten en gelden strenge maatregelen.

De meeste mensen die in mijn buurt geen afstand houden zijn overigens van jouw generatie, mensen rond de 25 dus.

Reputatie 6

Ik ben de afgelopen maand 2x met de trein geweest voor het werk. Ik moest er wel weer even aan wennen. Het viel me op dat het drukker was. De ene keer lag het aan mijn reistijden (spits). Jammer ook dat er twee mensen met een fiets werden toegelaten in een sprinter om 17.01 waardoor er heel wat klapstoelen geblokkeerd werden. Verhaal was dat ze de fiets uit de stalling moesten halen en alleen in de spits konden reizen. Ze hoorden niet bij elkaar en kwamen na elkaar binnen. Toevallig hetzelfde verhaal? 

De andere keer had ik één trein rond 10.01 die erg rustig was tussen Alkmaar Noord en Haarlem. Maar de trein om 13.01 vanaf Haarlem naar Alkmaar Noord was drukker. Heel veel vierzits waar twee tot drie personen zaten. 

Alle keren ook mijn reis aangemeld. Wel jammer dat dat nog niet aan de app is gekoppeld.

Alle reizen ook de conducteur gezien. Die niet alleen keek naar mondkapjes maar ook of je je voeten niet op de bank legde :)

Voorlopig geen nieuwe treinreizen in de planning. Pas in mei weer. Voordeel van reizen met de trein tov reizen met auto is dat ik in de trein ook andere dingen kan doen als lezen etc. 

Mijn geweldige collega's van de wal in Eindhoven. Ik mis hun ook 😔, net als de reizigers, de problemen waar we oplossingen voor kunnen vinden, die smartphone die vergeten is en zijn eigen verhaal verteld... 

Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?

Om je misschien een beetje op te vrolijken.

 

Deze is van Dio jaar of wat terug.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DT6tpUbWOms

Reputatie 6

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

Ik ben vandaag voor het eerst sinds drie weken weer met de trein. Het traject Alkmaar - Hoorn. De trein van 9.13 is heel erg rustig. Het is de eerste keer dat ik een uitje doe sinds begin maart. Het is mijn derde reisdag met de trein sinds 12 maart. 

Ik heb voor de trein gekozen omdat dat qua reistijd niet heel veel scheelt én ik direct naast het station van Hoorn moet zijn want ik ga voor het eerst in mijn leven met de stoomtram Hoorn-Medemblik :) 

Ik ben benieuwd hoe dat gaat en hoe het einde middag is qua drukte in de trein. Zeker gelet op jouw observaties @Loes

 

In september mogen wij - als het virus niet weer om zich heen grijpt- één dag per week naar kantoor. Ik ga dan weer vaker met de trein. Ik vind het allemaal wel spannend qua hoe druk dat dan zal zijn. Ik ben vorige week met de auto naar kantoor geweest en vond het erg druk op de weg. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?

Als iemand een tijdmachine heeft, kan er dan iemand uit 2025 of zo met het vaccin terug komen?

 

Reageer