Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Vanmorgen heb ik alleen treinen gereden waar niet meer dan 10 mensen gebruik van hebben gemaakt

Ik weet niet hoe laat dat was, maar dat geeft dan toch eigenlijk ook aan dat mensen over het algemeen echt wel gehoor geven aan de oproep niet te reizen, ook vandaag. Als er dan toch ergens zo'n (extreem) drukke trein is, dan is het toch ook niet heel gek om ook vraagtekens bij de lengte van de trein te zetten?


Dit was heel vroeg in de ochtend, de drukke treinen zijn later op de ochtend/begin middag en ook gisteravond geconstateerd.  Dat ik 10 mensen in een trein heb met elk hun eigen bak geeft aan dat we echt niet bewust met korte treinen rondrijden. Treinen worden nu ruimschoots afgestemd op de VERWACHTTE reizigersstroom op basis van de nu geldende maatregelen vanuit de regering.

Het was mij niet eerder zo opgevallen, maar toen ik deze week weer eens Zwolle-Limburg deed viel het mij vooral bij de langere overstap op Utrecht CS op hoeveel personeel in uniform het mondkapje verkeerd droeg. Voornamelijk de neus onbedekt.

Badge +3

Zullen we bij deze afspreken om in dit topic te reageren met grappige dingen?

 

Reputatie 7

@MJL Nee niet de NS maar de onverantwoorde reizigers Gewoon de regels en aanwijzingen goed volgen en er geen eigen draai aan geven.

En vooral niet goedpraten zoals er een aantal doen en deze lieden zich ondersteunt voelen.

Nou doe je precies wat je niet moet doen: de reizigers de verantwoordelijkheid geven om het zelf beter te doen. Dat is duidelijk niet realistisch, want het wordt met de dag drukker in de trein. Dan blijkt het dus dat het geen zin heeft om te zeggen dat men zich aan de regels moet houden. Want dat gebeurt niet, en NS kan niemand dwingen om weg te blijven. Het enige wat wel kan gebeuren is dat er meer treinen gaan rijden.

Reputatie 7

Dat het beleid van het hoger management en de handhaving niet duidelijk is dat ondersteun ik wel van harte.

Dat een HC soms uit hoffelijkheid een oudere helpt is lovenswaardig maar kan niet verwacht worden zeker niet in een tijd dat zelfs zorg en hulpverlening in actie worden gehinderd en lastig gevallen. 

Een hoop hoffelijkheid is ondergegaan met de verhuftering van de maatschappij en hoffelijkheid is geen dienst die bij de prijs is inbegrepen en waarop een beroep kan worden gedaan.

Fijn dat je je draai weer begint te vinden en je plezier weer terug komt in het werk.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij vooral opvalt, is dat sinds de mondkapjesplicht is uitgebreid naar winkels e.d., de discipline om ze goed te dragen enorm gedaald is. In winkels e.d. wordt er amper tot niet op gecontroleerd. En dat zie je nu ook terug in het OV.

Ook op beelden uit de USA zie je trouwens heel veel mensen die geen kapje dragen of 'm onder de neus hebben. En nee, niet alleen bij de bestorming van het Capitool :wink:

Overigens moeten we er naar mijn mening ook niet al te moeilijk over doen. De kans dat je besmet raakt doordat iemand een kapje niet goed draagt, is echt minimaal.

Reputatie 7
Badge

Fijne feestdagen allemaal!

Gelukkig, dan was ik niet de enige die vandaag met een deurprobleem te maken had. :rofl:  Al gingen de deuren bij mij wel dicht echter kreeg ik geen lamp dat de deuren dicht waren. :worried:

Reputatie 7
Badge

Nou doe je precies wat je niet moet doen: de reizigers de verantwoordelijkheid geven om het zelf beter te doen. Dat is duidelijk niet realistisch, want het wordt met de dag drukker in de trein. Dan blijkt het dus dat het geen zin heeft om te zeggen dat men zich aan de regels moet houden. Want dat gebeurt niet, en NS kan niemand dwingen om weg te blijven. Het enige wat wel kan gebeuren is dat er meer treinen gaan rijden.


Met als gevolg dat nóg meer volk denkt dat ze makkelijk met de trein kunnen gaan.

Of er meer mensen overheidsmaatregelen gaan negeren en met de trein gaan als NS langere treinen in gaat zetten, durf ik te betwijfelen. Is de groep die nu niet reist niet gewoon de groep voor wie dat niet noodzakelijk is en die begrijpt dat dat dan niet handig is? Ik betwijfel dus of er in deze situatie daadwerkelijk een verband tussen de treinlengte en het aantal reizigers is. Ben jij bekend met onderzoek daarnaar, Edwin? Anders lijkt het mij een poging waard. Zeker is dat het (in de volgende trein) niet rustig wordt door het opheffen van treinen omdat ze te druk zijn.

Reputatie 5

Hier een foute reiziger en bijna net zo foute HC, over mondkapjes.

https://twitter.com/domootto/status/1277555874257649666

Es geht los! Al bijna 300 reacties vanuit alle hoeken, van provocerend k**wijf tot die Frans Timmermans heeft groot gelijk, en andersom natuurlijk NSb’er reizigertje pesten :sweat_smile:

Wat ik heb begrepen bij het kijken van dit filmpje is dat mevrouw al drie kas was gewaarschuwd en iets zit te drinken met het mondkapje in haar tas omdat de coupe leeg was.
Maar als ik in de trein mijn mond kapje op mijn kin doe om een paar slokken drinken te nemen en daarna gelijk weer opzet is toch geen probleem?

Reputatie 7
Badge +3

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn.

Wat ben jij toch eigenlijk zielig bezig, dat is nu weer typisch Nederlands om zo te reageren.

Ja ik kan dat voor mezelf heel goed rechtvaardigen en heb jou daar niet voor nodig.

En voor jou geruststelling ik slaap er geen minuut minder om, de kwaliteit van bedden is hier absoluut prima en aangezien ik in mijn eigen bed kan slapen hier komt dat helemaal goed.

 

Morele oordelen vellen over anderen wordt dan wel wat lastig. 

Maar als ik in de trein mijn mond kapje op mijn kin doe om een paar slokken drinken te nemen en daarna gelijk weer opzet is toch geen probleem?

Correct. Het verzoek is om het mondkapje zo min mogelijk op en af te doen. Een slok drinken of een snelle hap nemen is uiteraard gewoon toegestaan.

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


Tja die goede oude tijd met de Citypendel.  Maar dan kun je je ook nog wel herinneren dat er veel zwartrijders waren en er flink overlast was op die lijn en vandalisme.  Reden genoeg om niet weer terug te gaan naar die tijd als we nog het belangrijk vinden dat reizigers zich prettig voelen in de trein. Ook zou het ons dan ontbreken aan iemand die opgeleid is om eerste hulp te verlenen indien nodig.

Het is niet voor niet geweest dat we toen controle ploegen op die lijn kregen.

 

Maar goed, het ging in dit topic om Corona en ervaringen sinds de maatregelen en niet over de toekomst van de HC.  Als je daar over wilt uitweiden dan kun je daar een ander topic over starten en kun je helemaal los gaan.

Voorlopig hebben we nog een Hc op de trein en tegen de tijd dat dat niet meer zo is dan geniet ik al van het leven in een land met een warmer klimaat.

Reputatie 7

Dit was een reactie op een citaat van Loes over haar dienst en ervaring met reizigers vandaar mijn reactie wat betreft persoonlijke aanval juist omdat Loes dit niet verdient.

Zo even in het juiste topic gezet.

 

Vandaag waren er ondanks het wat slechtere weer heel veel mensen onderweg, waardoor er ook treinen waren die tegen die 40% bezetting aanzaten.  Eén van mijn treinen werd heel ongebruikelijk al op Amsterdam C verlengt vanwege de drukte in voorgaande treinen.

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Voor een zondag was het in de sprinters welke ik vandaag reed business as usual, alsof er geen corona meer is.  En ter vergelijking, gisteren was het op hetzelfde traject rustiger rond dezelfde tijdstippen.

Reputatie 7

Volgens het RIVM zijn er 172.028 besmettelijke mensen in Nederland. Dat is dus zo'n 1 procent, uitgaande van ruim 17 miljoen inwoners. Stel dat ze allemaal - ook degenen met klachten - naar buiten zouden gaan, dan is dus 1 op de 100 mensen die je tegenkomt besmettelijk. Dan moet toevallig net diegene z'n mondkapje niet (goed) dragen, moet je vlak bij 'm staan, en moet diegene op dat moment hoesten en/of niezen. En dan nog is het maar de vraag of je zelf besmet raakt. Dat noem ik persoonlijk een minimale kans.

 

Toch een beetje uitkijken met dat soort redeneringen.

 

1 Chinees in Wuhan heeft een halfdoorbakken vleermuis gegeten.

Wat is de kans, dat dat griepje uiteindelijk in Europa belandt ? Nihil.

 

Ow… wacht...

Reputatie 7
Badge +1

Desalniettemin vind ik dat er door NS ( niet de medewerkers maar leidinggevenden) wel iets duidelijker gecommuniceerd kan worden naar de reizigers.

Helpen ze wel of niet of alleen een beetje  met bagage? Controleren ze wel of niet op mondkapjes of alleen af en toe of alleen op vervoerbewijzen of ook dat niet of.…

Het spoor is mij bijster!

Het komt een beetje van beide kanten denk ik. NS noemt de conducteur gastheer/-vrouw, geeft aan dat de reiziger altijd voorop staat en dat de conducteur reizigers de service verleend die ze kunnen verwachten. Dat wordt o.a. hier beschreven. 

Echter, dat is geen reden om dan maar alles te verwachten van de conducteur. Zo verwacht je in de supermarkt dat personeel je helpt als je iets niet kan vinden, maar verwacht je van de caissière niet dat diegene alle boodschappen dan ook maar even in mijn auto laadt.

Al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die dat wel verwachten. Net als mensen die verwachten dat de conducteur alles wel even de trein in sleept.

Reputatie 5

Het gaat om de context. Dezelfde persoon die het vreemd vindt dat mensen geen mondkapje dragen reist zelf midden in een pandemie naar een ander continent. Het valt mij dan op hoe weinig consequent deze persoon is en voor zichzelf andere maatstaven hanteert dan voor anderen.

 

Dat inconsequente gedrag komt overigens ook veel voor bij vooraanstaande medici/wetenschappers zoals Osterhaus of Koopmans. Wel al bijna 2 jaar lang lopen klagen dat mensen thuis moeten blijven zitten om het virus te remmen, maar wel zelf 2x per week vanuit Duitsland in allerlei talkshows aanschuiven, zelfs midden in lockdownperioden (want TV = essentieel). Als ze echt consequent zijn, kunnen ze ook via videoverbinding hun boodschap doorgeven aan de kijkers.

 

Florida voor een noodzakelijke reis? Kan ik met zo'n opmerking ook terecht bij @Slidestops en @Loes als ik in de trein zit?

 

 

@Tijdvoor  Ja, inderdaad een noodzakelijke reis. Naast mijn werk bij de NS ben ik met iets heel anders bezig voor de nabije toekomst van mij en mijn gezin en dat was de reden dat het een noodzakelijk reis betrof.. Als het geen noodzakelijk reis was geweest dan was ik zo en zo niet gaan reizen.

En dan had ik voor deze reis ook geen toestemming gekregen van de Amerikaanse Ambassade om deze reis te maken en die heb ik na overleggen van diverse bewijsstukken wel gekregen. Sommige dingen zijn nml. niet te regelen op afstand met een internet verbinding of een telefoon verbinding maar daar moet je verplicht in persoon bij aanwezig zijn.

@mrfreeze  inderdaad zijn er genoeg delen van Amerika waar de mondkapjes niet zo netjes gebruikt worden, mijn ervaring is op de luchthavens van Newark, Tampa, Orlando en in en rondom Orlando, Clermont, Davenport, Kissimmee in Florida en daar kunnen we hier echt een voorbeeld aan nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn personen die dit misbruiken en speciaal om geen mondkapje op te hoeven zetten een flesje water meenenem om daar de hele reis te gaan doen. En die dit ook als tip voor iedereen geven op bv Facebook. Ik mag hopen dat conducteurs die truc wel doorzien.

Reputatie 7
Badge +3

Over inconsequent gesproken, die reisadviezen van de overheid zijn ook niet echt consequent of logisch. De kleurcode voor de VS is oranje en dit is vanaf 30 december een zeerhoogrisicogebied, reisadvies is alleen voor noodzakelijke reizen. De kleurcode voor landen als Frankrijk, Spanje of Denemarken is geel en kun je dus gewoon heen, je moet je wel houden aan de restircties die het land zelf heeft maar vanuit de Nederlandse overheid mag je daar gewoon heen. En ten tijde van het afgeven van het huidige reisadvies voor de VS (30 december) hadden Frankrijk, Spanje en Denemarken toch heel wat meer besmettingen per miljoen dan de VS en de omikron variant was ook daar al dominant. 

Reputatie 6

Over inconsequent gesproken, die reisadviezen van de overheid zijn ook niet echt consequent of logisch. De kleurcode voor de VS is oranje en dit is vanaf 30 december een zeerhoogrisicogebied, reisadvies is alleen voor noodzakelijke reizen. De kleurcode voor landen als Frankrijk, Spanje of Denemarken is geel en kun je dus gewoon heen, je moet je wel houden aan de restircties die het land zelf heeft maar vanuit de Nederlandse overheid mag je daar gewoon heen. En ten tijde van het afgeven van het huidige reisadvies voor de VS (30 december) hadden Frankrijk, Spanje en Denemarken toch heel wat meer besmettingen per miljoen dan de VS en de omikron variant was ook daar al dominant. 

De adviezen van de overheid zijn inderdaad heel onbetrouwbaar. Landen met veel minder positieve tests dan Nederland (minder dan 50 per 100.000) zijn volgens Den Haag hoogrisicogebied. Wat mij betreft mogen ze van alles vertellen maar ik geloof ze niet meer en doe wat mij het beste lijkt. De QR code invoeren dan was een lock down niet nodig en meer van die mooie beloften…..
Ondanks de vertragingen heb je bij de NS veel meer kans dat de trein volgens afspraak rijdt dan dat het kabinet zich aan zijn afspraken houdt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het mooiste antwoord wat ik vandaag hoorde: ik kon indedaad geen fietskaarthe kopen. Had geen idee, dacht dat het nu gratis was. 

Precies dat bedoelde ik dus met een vorige reactie. Als alleen de mogelijkheid om een fietskaartje te kopen er niet meer is zullen sommigen mensen de fiets zonder kaartje meenemen en wellicht denken dat het nu gratis is. Er moet dan wel duidelijke info zijn bij de automaat en/of bij de ingang van het station dat een fiets meenemen helemaal niet meer mag.

Op de website idem dito. Op de pagina om online kaartjes te kopen zijn die voor fiets en Samenreiskorting verdwenen. Waarom niet gewoon wel die link en pagina actief laten zijn maar op de betreffende pagina aangeven dat die tijdelijk niet verkocht worden en dat een fiets niet meer mee mag? 

Neem het desnoods op in het omroepbericht of voeg het toe aan de info in het geel op de TB7/14/21. 

Zeker nu steeds vaker mooi weer is en we richting zomer gaan zullen meer mensen met de fiets en trein weg willen. En het staat dan wel vermeld op diverse plekken op de website maar dat mag mij wel prominenter worden aangegeven.

Reageer