Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Mijn geweldige collega's van de wal in Eindhoven. Ik mis hun ook 😔, net als de reizigers, de problemen waar we oplossingen voor kunnen vinden, die smartphone die vergeten is en zijn eigen verhaal verteld... 

Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?


Yep, tijd om weer plezier te krijgen in het werk, want dat is er helaas wel af momenteel. Veel minder gezellige momenten met de collega’s zowel op de trein als in de verblijven. Contacten met reizigers en het gevoel dat je daadwerkelijk voor mensen hun reis naar het werk of pleziertje rijdt …. Gezellige winkelstraten en terrasjes ….

Hopelijk kunnen we snel terug naar een normalere wereld, ook 1 waar in de mensen weer respect tonen voor de regels die gelden en ze niet totaal negeren zoals nu helaas erg zichtbaar gebeurt in het OV.

Reputatie 6

Alles staat of valt bij een regelmatige controle door het personeel op het (juist) dragen mondneuskapje @Lies87.

Kwam er nog een conducteur door de trein ?

Ik zat helemaal voorin en heb er geen gezien in de trein zelf maar wel op station waar ik instapte "uit de deur zien hangen 

....Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle......

"ons" ?

Afgelopen dagen 2 x 225 km met de trein, dat is precies 450 kilometer, alles bij elkaar 5 uren reizen !

Wat zouden die conducteurs nou al die tijd gedaan hebben @Loes Ze zijn nog niet eens door de trein gelopen, laat staan service of controle !

Reputatie 7

Het gaat er niet om of jij ziek wordt.

Het gaat er om, dat de conducteurs ziek worden. Door passagiers die daar niets te zoeken hadden.

Dit draadje is ook opgestart door een conductrice. Had jij dat door ?

Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

GVB Veren BV, een OV-bedrijf, doet zowel de IJ-veren als de Noordzeekanaal-veren. Beiden via hetzelfde contract, lopen beiden mee in de OV-barometer, et cetera. We concluderen in een ander topic net dat de boetes worden geregeld via Wp2000-feiten, dus ik zou zeggen dat beiden mondkapjes kunnen verplichten. Helaas ontbreekt mij de tijd momenteel om er echt goed in te duiken.

Badge +3

Iemand zoals jij die haar werk zo serieus neemt en eigenlijk meer doet dan wat er van haar verwacht wordt, dat soort medewerkers zitten veel werkgevers op te wachten met open armen.

Denk aan jezelf !!!

Dat laatste, maar toch de vraag over hoe veel meer dan ‘kaartjes knippen’ (met name in de 1e klas dus) heeft een HC zoal te doen onderweg?

Dat je geen tijd hebt om iedereen een UvB uit te schrijven snap ik goed, maar veel HC’s (mijn mening) zeggen dan ‘geen beginnen aan, geen tijd voor’ (het zijn er te veel?) en hoeft ook niet (handelingsperspectief), en met NS Flex natuurlijk wel handig, je krijgt die €20 of €50 vanzelf wel op je factuur bij controle!

Maar die eigenwijze studenten dan? Die komen er gewoon mee weg! (Her)opvoeden en/of keihard handhaven dus. En dan heb ik het nog niet eens over mondkapjes-gedrag.

Een andere werkgever (Jeroen zegt het) is ook een optie, maar in elke trein graag een Loes wat mij betreft!

Dit langste topic ooit (42 pagina's aan reacties) toont het wel aan, ook al begon het mild.

Reputatie 2

Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

GVB Veren BV, een OV-bedrijf, doet zowel de IJ-veren als de Noordzeekanaal-veren. Beiden via hetzelfde contract, lopen beiden mee in de OV-barometer, et cetera. We concluderen in een ander topic net dat de boetes worden geregeld via Wp2000-feiten, dus ik zou zeggen dat beiden mondkapjes kunnen verplichten. Helaas ontbreekt mij de tijd momenteel om er echt goed in te duiken.

Op deze site wordt bijgehouden welke veerdienst een mondkapje verplicht stelt.

https://veerponten.nl/veren-verplichten-mondkapje/

Uit het verhaal maak ik op dat de veerdienst zelf mag uitmaken of ze het mondkapje verplicht stelt. Klinkt ook vrij logisch, omdat niet iedere veerpont hetzelfde is. Sommige veerponten vergelijken ze met een perron van een station en daar is het mondkapje ook niet verplicht.

En daar wordt vanuit NS aan ons meegegeven dat we daar om privacyredenen niet om gaan vragen en wij geen medisch expert zijn. 

Ik wil best nog meedenken in ms een ander beschermingsmiddel wat officieel niet mag, maar helemaal geen bescherming is voor mij echt geen optie. Voorleggen en vragen mag altijd, maar uitzonderingen eisen, nee, dan moet men maar toestemming vragen aan de vervoerder, die dat dan zwart op wit zet op papier vanuit de afdeling die dat ook mag. 

Ik zit pas na ingang mondkapjesplicht pas weer in het weekend op de trein. Dan weet ik meer.

Mocht er bij ons iets veranderen, laat ik dat zeker weten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet bang en ik ben niet gehersenspoeld. Ik hecht waarde aan een goede gezondheid en zoek daarom mogelijke besmettingsbronnen niet op.

Corona is niet zomaar een griepje of een longontsteking.

Ik 'sponsor' NS met mijn VDU. Reizen doe ik even niet. Ook niet gratis. In mijn directe omgeving kan ik nog doen. Lopend of fietsend of gewoon in en om het huis.

Ik hoop over enige tijd mijn familie weer in goede gezondheid te mogen ontmoeten.

Daarom schreef ik het inderdaad ook al op als “kunnen verplichten”, er zou nog wel eens ruimte kunnen zijn voor vervoerders om te kiezen tussen afstand of mondkapjes, afhankelijk van wat praktisch haalbaar is.

…..

Ze hebben al laten doorschemeren dat als het jaar om is en er nog keuzedagen over zijn ze deze gewoon willen laten vervallen.

Heb ik gelezen in een ander topic.

Dus hier trap ik niet in!

Welk topic was dat en kwam dat vanuit de NS of is dat van iemand die erg negatief denkt over de NS die dit heeft geschreven ?? 

 

Wikipedia stelt ook dat een veerpont geen openbaar vervoer is maar behoort tot het wegennet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot

Probleem is als ik een boete geef, de overtreding moet stoppen, dus dan gaat betreffende reiziger alsnog in the middle of nowhere uit. Dat vergeet iedereen. Geen mondkapje kan zijn boete, maar altijd trein verlaten of mondkapje opzetten. Meer keuzes heb ik niet en ik geef niet altijd de optie meer in een rijdende trein dat men het volgende station eruit kan om een kapje te kopen. Ligt aan de situatie, dus men schiet er niets mee op.

Badge +3

Vanochtend was er helaas weer een jongedame die niet kon wachten tot de andere reizigers(waaronder Ik dus)waren uitgestapt en alvast maar instapte.

[in de supermarkt]
Ik: 'Mevrouw, u krijgt de groeten van An.'
Mevrouw: 'Welke An?'
Ik: 'An der Halvemeter, bitch!'

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat bericht op Twitter bevatte gegevens en stempel/handtekening van een arts of behandelaar? Maar goed, het gaat eigenlijk nergens over want:

Het is voor iedereen mogelijk om zo'n verklaring te maken en ongetwijfeld zullen er vast wel wat sjablonen online staan. Beetje creatief zijn, leuke naam voor een arts en kliniek verzinnen, mooi krabbeltje eronder et voilà! Ik denk dat een boa/HC echt niet de tijd heeft om uitgebreid de brief te controleren op echtheid, waardoor dit zo fraudegevoelig als wat is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan gaan we nog wat beleven. Ook de andere vervoerders, aangezien het in het OV in de huisregels is opgenomen. Op het station zal het me een rotzorg zijn, in de trein is het echt een no-go. 

Ik blijf van mening dat reizigers die een medische beperking hebben een ander soort beschermingsmiddel geboden zal moeten worden. Helemaal niets gaat nergens over. 

Er is ook nog iets als een kapstokartikel. Als de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt, is dat ook strafbaar. Daar kan je heel veel in kwijt. 

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.


Via de NS-klantenservice op Twitter wordt gewezen op de medische uitzonderingen op de pagina van Rijksoverheid. Daarin staat dat je het niet dragen vanwege medische redenen moet melden aan oa conducteur. Er wordt door de klantenservice niet gewezen op de huisregels van NS. Als ik nu in de NSapp kijk bij veelgestelde vragen onder longziekte (persoonlijk zou ik dan niet in OV stappen!) wordt er gezegd dat er geen uitzonderingen zijn. Toch circuleren op twitter linken of screenshots van NS pagina's waarop staat dat er wel uitzonderingen zijn. 

Het lijkt mij goed dat er vanuit NS duidelijke en eenduidige informatie komt, waarbij gewezen wordt op huisregels. Nu schermen mensen met de (nood)wet artikel 6.6 dat er medische uitzonderingen zijn voor het dragen van een mondkapje.

Reputatie 7
Badge +3

Strenger handhavingsbeleid Mondneuskapjesplicht 

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden veel meer boetes uitgedeeld omdat het veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.


Waarom nu pas handhaving? Daar had gewoon op 1 juli al op ingezet moeten worden. Vraag mij af of de mensen die niet met de trein durfden ineens wel zullen gaan als het drukker wordt nu besmettingen toenemen. Daarbij zullen mensen die nog steeds moeten thuiswerken niet zomaar gaan reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen moet er vanuit NS duidelijke en eenduidige informatie komen, ook van uit de Rijksoverheid. Ik zie constant verwijzigingen en screenprints van de website en documenten van de Rijksoverheid. Dan kan er vanuit NS wel het één gezegd worden maar als de Rijksoverheid mbt het OV iets anders zegt blijf je discussies houden. 

Reputatie 7
Badge

Dan kan het waarschijnlijk dus zelfs op twee manieren. Leuk uitzoekklusje voor als iemand zich een keer verveelt: zou er langs de andere weg een andere boete opstaan? De noodverordening is dus een geldboete van de 2e categorie. Huisregels van de vervoerder zijn inderdaad vast (evt. via de AVR) in de ov/spoorweg wetgeving verankerd.

Reputatie 7
Badge +3

Off-topic maar https://twitter.com/Kortom_Tom/status/1249056604756103170

Over halvegaren en randdebielen gesproken.er zijn van die alu hoedjes figuren dat geloven dat de “Corona griep” helemaal geen virus is maar komt door 5G. Er zijn onlangs al meerdere zendmasten in de brand gestoken.

Ik stuitte vandaag via Twitter en Facebook op zo'n alu hoedje. Die is gewoon ergens uit een instelling weggeloppen of zo, kan niet anders. Verhaal is dus dat we afstevenen op een New World Order, Rutte en andere wereldleiders zitten allemaal in het complot, in de tijd dat wel allemaal verplicht binnen zitten worden overal steeds meer 5G masten geplaatst. Die 1,5 meter is waarschijnlijk omdat ieder individu door 5G apart kan worden ingescand en aangestraald zodat we ter plekke kunnen worden uitgeschakeld. We worden straks verplicht gevaccineerd en voorzien van een chip en zijn zo dus te scannen. Er zijn verschillende agenda's: 5G, chippen, vaccineren, depopulatie en vrijheidsbeperkingen. Plus het instorten van de aandelen markt en de FED. Oh ja, ook nog iets met buitenaards contact. Er was ook speculatie dat de Cabal voor Pasen uit de macht zou worden gehaald temidden van een 3 tot 10 dagen durende internet en telefoonuitval. Corona virus is maar een hoax, er waren altijd al mensen met griepklachten maar nu een extra groep mensen die door de straling van 5G zijn gecrashed. Je kunt voorkomen dat je ziek wordt door je eigen straling te verhogen. Aan de 1,5 meter houd deze mevrouw zich dus absoluut niet. 

Oh, en Michael Jackson en zeer waarschijnlijk Prinses Diana, JFK (Jr.), Elvis Presley, Prince, George Michael leven ook nog.

Ik ben ook benieuwd naar de spatschermen idd. Ik gebruik hem al een tijdje niet meer, maar ook daar ben ik zeker benieuwd naar. Kortom, wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Dat is een vraag die @Loes en collega's zouden kunnen stellen als ze mensen tegenkomen zonder mondkapje die zich beroepen op de medische uitzondering. Droegen ze voorheen wel een mondkapje, dan na 1december dus ook.

Reputatie 7

Ik krijg komende week mijn eerste vaccinatie en in Mei mijn tweede, daarom hoop ik in Juni mijn eerste treinrit sinds Februari 1920 te maken en met voorzorg wat betreft de corona maatregelen weer een beetje het oude ritme op te nemen zodra ook cultuur en recreatie weer wat vrijer is.

NsAmsterdam Rijksmuseum Stedelijk en Hermitage ik kom er aan.

Dan kan dat nu even niet hieronder ook weer weg.

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren voor het eerst weer in 3 maanden in de trein gezeten.

Op de heenreis zo'n 2 1/2 uur in 5 treinen gezeten met in totaal 1 keer controle door de controleurs van Keolis. Op de ICD liep de conducteur heel snel door de coupé met een simpele goeiemorgen. Voor zover ik kon zien droeg iedereen het mondkapje en ook op de juiste manier. De treinen waren best rustig en afstand houden was voor het grootste deel van de reis goed te doen. IC 1839 kon misschien wel ietsjes langer, maar staan was niet nodig. 

Op de terugreis 2 1/2 uur in 4 treinen gezeten. Op de gehele reis was er geen controle. Hier en daar een enkeling die het mondkapje verkeerd droeg, maar veel waren het er zeker niet op de avond. Drukte viel ook wel mee. Wel op de SPR 5195 nog een incident meegemaakt op Rotterdam Zuid waarbij een reiziger geen mondkapje op had en ook geen bij haar had. Zij mocht niet mee met de trein en bleef eenzaam achter op het station. Hoe zij verder op haar bestemming is gekomen is mij niet bekend, want het was de laatste sprinter van de dag. Regels zijn regels en ik ben blij dat er door deze vrouwelijke HC en enkele collega's van haar goed opgetreden wordt tegen deze personen, zeker complimenten aan hen. 

Badge +3

Off topic (ik dacht Loes pak je bonnenboekje maar...)

https://twitter.com/TwitJordy/status/1332771986280488962

Jack Russel Guus is gek op treinreizen, maar vermoeiend is dat soms wel

Webcare: Wat een leukerd is Guus! Ik heb er ook eentje 🙂 ^DZ

Bij nader inzien… 

Haha Guus zit hier keurig op schoot, anders zou die niet eens met zijn koppie boven het raam uitkomen

Reageer