Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Das geen goede ontwikkeling @Jeroen. Ik heb pas dinsdag weer dienst en het lijkt overal wel alsof het weer als vanouds is. 

Sterkte hiermee Loes! Tijd voor een V&S-team dat de dronken jeugd er uit zet, liefst op een stationnetje waar de laatste trein van de dag al is vertrokken.

Reputatie 3

 

Reizen moet inderdaad zo veel mogelijk beperkt worden, alleen betekent dat niet dat er vanaf een forum beoordeeld kan worden wie er wel of niet noodzakelijk aan het reizen is.

Ondanks mijn frustratie over de drukte in de treinen (op momenten) kan ik het met Popeye wel eens zijn. Eigenlijk is de NS een Mission Impossible in de schoot geworpen. Ze ondervindt de gevolgen van een overheid die op dit vlak onduidelijke/ingewikkelde richtlijnen heeft uitgedeeld. Op het beroep van een reiziger is niet te handhaven. NS medewerkers kunnen onmogelijk aan iedereen vragen wat ze gaan doen. Een slecht te handhaven richtlijn wordt hiermee een vrijbrief voor onverschilligen om maar gewoon hun gang te gaan. (Niemand zegt toch dat het niet kan?).

Wat is dan wel een goede richtlijn? Als ik dat ga uitspreken, dan loop ik in dezelfde valkuil waar Popeye voor waarschuwt. Dat is niet aan mij, maar aan onze overheid. Maar als we ons realiseren dat mensen toch sterk de neiging hebben tot kuddegedrag moet zo’n richtlijn heel erg simpel worden. En misschien is ze dan wat minder rechtvaardig om het werkbaar te houden. Voor een minder rechtvaardige, maar meer effectieve richtlijn is alleen moed nodig. Moed van een overheid om een impopulaire beslissing te nemen. Nu wordt deze moed verwacht van de uitvoerders van dit onmogelijk uit te voeren beleid. 

Reputatie 7

Het gros van de Nederlanders houdt zich er aan, alleen er loopt een flink aantal rond dat zich er niks van aantrekt. Deze zorgen ervoor dat een begrijpbare maatregel omgezet moet worden in een verbod. Ik heb voor mezelf geen verbod nodig en hou me aan het gevraagde.

Maar dadelijk zit het grote deel van Nederland dat zich houd aan de maatregelen door de onverantwoorde medeburger helemaal opgesloten. Wat is er nou zo moeilijk aan verantwoording nemen en zich te gedragen als gevraagd.

Sommige Nederlanders gaan uit wat niet strikt verboden is mag en dat getuigd van onvolwassenheid.

 

 

@Momo 

Volledig mee eens, want er zijn vele collega's die dit aangeven, helaas is er nog weinig mee gebeurd helaas...

Voor zover ik weet is er geen regeling voor onze 60+ collega's, maar collega's staan in nauw contact met hun manager en ik heb geen idee welke opties er dan zijn. Heb er nog weinig over gehoord, maar ik weet wel dat NS daar per situatie wil bekijken hoe en wat. Ik val niet in een risicogroep, dus het fijne weet ik daar niet van helaas.

Reputatie 6

Sterkte hiermee Loes! Tijd voor een V&S-team dat de dronken jeugd er uit zet, liefst op een stationnetje waar de laatste trein van de dag al is vertrokken.

Of dat de methode is?? Hoewel het te begrijpen is dat sommigen dit een oplossing vinden zal zulk optreden allerlei (juridische) problemen op leveren. Achter gelaten worden op een station kan, bijvoorbeeld door de kans op onderkoeling, niet mogelijk (en strafbaar) zijn. Zo zijn er nog een heel aantal redenen waarom het achterlaten op een station een slecht plan is. Om van iedereen uit zo een groepje jongelui vast te stellen wat ze deden is vrijwel ondoenlijk, net zoals het bijna ondoenlijk is vast te stellen wie wat geroepen heeft. Waar houdt gruwelijk vervelend (maar niet strafbaar) op? Die grens ligt voor iedereen ergens anders. 
Respectloosheid wordt ons door de regering met de paplepel ingegeven. Een premier die zegt “je moet je bek houden”… Een regering die jaren lang mensen niet serieus neemt en niet luistert (toeslagen affaire) en er met “vergeten” en "sorry” vanaf komt en gewoon kan blijven doen wat ze al deden. Door de veelheid aan video’tjes ziet waarin politie, BOA's en handhavers tegen mensen lopen te schelden lijkt dat gedrag normaal. Wat ik door agenten en boa's naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen… terwijl wij ons correct gedroegen. Misschien wel eens op het randje, zoals met zijn 4en op een groepskaartje met de laatste trein van Amsterdam naar Leeuwarden en elk van ons een keukenkastje mee...was binnen de bagage regels (formaat) en goedkoper dan laten bezorgen. 

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 

Hotels proberen ook weer gasten aan te trekken, ik heb van een aantal hotels waar ik wel eens geweest ben een mail gehad wat ze gedaan hebben om corona-proof te zijn en dat er gewoon geboekt kan worden. Zo'n lang weekend is daar natuurlijk een uitgelezen kans toe. 

Reputatie 7
Badge

Dat ben ik uiteraard volkomen met je eens,@Momo. Mijn opmerking bedoelde ik alleen m.b.t. mensen die zeggen zich aan de regels te houden en toch bezwaar hebben tegen verdergaande regels als gevolg van anderen die zich niet aan de regels houden. Ik denk dus zelfs dat die mensen zich eigenlijk al niet echt aan de regels houden en nog dingen doen die niet strikt noodzakelijk zijn. Juist daar heb ik een probleem mee, want uiteraard willen we deze crisis zo goed mogelijk bestrijden én zo kort als daarvoor noodzakelijk is maatregelen nemen, maar zeker niet onnodig langer. Extra verlenging van maatregelegen als gevolg van slechte naleving, zou ook ik zeer jammer vinden.

Hopelijk kunnen uiterlijk 1 september de regels bijgesteld worden naar iets wat wel voor de reizigers en het personeel haalbaar is: afstand houden, anders mondkapje.

Afstand houden gaat zeker niet lukken, het wordt drukker en drukker de komende maanden, ook in het OV.

De zeer verstandige verplichting voor het mondneuskapje zal zeker langer verplicht blijven in het OV dan september. Immers juist dan is de start van het griepseizoen.

Ook goed te lezen dat er nu strenger wordt opgetreden tegen niet dragers !

Reputatie 3

In de vroege dienst kom je de echte forens tegen, die zich de rambam van me schrikt. Krijg dan vaak een vragende blik, 

Ik zou dus ook schrikken, omdat vrijwel niemand van je collega's meer controleert.

-Aangepast door moderator-

Ik kom je graag tegen, maar volgens mij ben je de laatste der Mohikanen. "Stay alive, I will find you."😅 

Een controlerende conductrice is nu ook bijna een zuivere oxymoron. Die twee tientjes gun ik je van harte. Ik doe er zelfs twee bij, dat beloof ik je. 😘 

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn de mensen die alleen nog in staat zijn om naar het eigen genot op korte termijn te kijken. Iets als gemeenschapszin en samenleving zijn concepten waar deze mensen totaal niets van begrijpen.

Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dan heb je een gaatje in het hoofd wanneer je naar België gaat om te winkelen en te eten. Door deze niet-nadenkende egoïsten zitten we nu met hoge besmettingscijfers en een lockdown die veel langer gaat duren dan nodig was geweest. 

Ik ben wel een beetje klaar met de egoïsten.

Reputatie 7

Tsjechie is mede dankzij de tijdige (18 maart) instelling van een stringente en algemene mondkapjesplicht zeer effectief gebleken bij de bestrijding. 

349 stergevallen op een bevolking van 10 mlj., vergelijk dat eens met NL.

Reputatie 7
Badge +3

Onwaarschijnlijk dat roken overlast veroorzaakt tenzij t desbetreffende station volledig overdekt is. ook NS personeel doet t nog vaak, keurig buiten het overdekte gebied, dus zo'n issue zal het echt niet zijn. ook zij moeten hun rookje doen en tijd om het station te verlaten zal er wel niet zijn.


Roken veroorzaakt ook overlast op onoverdekte perrons. rokers hebben bij het station in mijn buurt de gewoonte om overdekt te staan/zitten roken, dat zal op andere stations niet anders zijn. NS personeel heeft in hun pauze alle gelegenheid om te roken. Hebben zij geen tijd om het station te verlaten, dan hebben zij geen pauze.

Reputatie 3

-Aangepast door moderator- Er worden geen boetes of UVB's meer uitgeschreven, maar correctietarieven op de kaart gezet.

Jaren geleden een controle gehad toen ik niet ingecheckt was (vergeten) en de conducteur zei LETTERLIJK: "met deze kaart is dat geen enkel probleem". Als je daar niet tevreden mee bent dan staat het je vrij om te klagen bij NS en/of toezichthouders, maar er is nogal een discrepantie tussen NS die het geen enkel probleem vindt en jij die me zwartrijder noemt. Wat dat betreft is het uiteraard ook niet aan jou.

Vor de duidelijkheid: Ik ben er persoonlijk geen voorstander van en heb het ook niet bedacht, maar ik pas me gewoon aan op basis van de regels en adviezen van NS.

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Het is kiezen tussen twee kwaden :)

bus sluit niet aan op de trein en veroorzaakt 29 minuten overstaptijd en risico dat ik misschien niet mee kan in de trein is natuurlijk ook geen prettig idee. Volgens mij rijdt spitsIC Haarlem - Alkmaar ook nog niet. Even los van dat eigen vervoer nog steeds voorkeur geniet.

Anyway, ik ga morgen eens files bekijken. Maandagen zijn meestal traditioneel druk ;) 


Zoals ik het begreep gaan we weer met alle treinen rijden vanaf 2 juni, dus ik zou zeggen hou de reisplanner in de gaten. En er is in de afgelopen tijd maar een verwaarloosbaar percentage treinen blijven staan, de rest heeft wel gereden.   We zullen moeten afwachten wat het de komende weken gaat doen maar er gaan toch echt weer meer mensen met de trein reizen omdat ze weer naar het werk moeten.

Laten we vooral maar hopen dat de mensen de maatregelen in acht nemen en blijven nemen, zeker als je met meerdere mensen langere tijd in dezelfde coupe zit is dat belangrijk.  Het virus is inmiddels een stuk minder aanwezig maar we moeten het nog verder terug dringen met zijn allen.

3 maanden later is er niks meer van te merken, er rijden hier in een tiental steden trams waar men ze nog draagt maar verder is de coronasituatie effectief over.

Inderdaad misschien wel een goed idee om nog even te blijven. De Nederlandse belastingbetaler betaalt tenslotte een aanzienlijk deel van deze vakantie....

Reputatie 7
Badge +3

-Aangepast door moderator- Er worden geen boetes of UVB's meer uitgeschreven, maar correctietarieven op de kaart gezet.

Jaren geleden een controle gehad toen ik niet ingecheckt was (vergeten) en de conducteur zei LETTERLIJK: "met deze kaart is dat geen enkel probleem". Als je daar niet tevreden mee bent dan staat het je vrij om te klagen bij NS en/of toezichthouders, maar er is nogal een discrepantie tussen NS die het geen enkel probleem vindt en jij die me zwartrijder noemt. Wat dat betreft is het uiteraard ook niet aan jou.

Vor de duidelijkheid: Ik ben er persoonlijk geen voorstander van en heb het ook niet bedacht, maar ik pas me gewoon aan op basis van de regels en adviezen van NS.

Het is wel zwartreizen want jij hebt geen 1e klas vervoersbewijs, maar een 2e klas vervoersbewijs. Correctie tarief is bedoeld voor mensen die 'vergeten' zijn om in te checken of onterecht in de 1e klas zitten. Voor Flex-reizigers is de mogelijkheid om binnen een kwartier na incheck up te graden maar 1e klas. Correctietarief vervangt de boete die mensen zonder flex krijgen als ze zonder 2e klas kaartje in de 1e klas zitten. Het is geen regel dat je met Flex 2e klas vervoersbewijs zonder upgrade in de 1e klas mag zitten. Die regel heb jij er van gemaakt. Ik heb die regel nergens kunnen vinden, ik zie graag waar ik die regel kan vinden dat je met Flex zonder 1e klas vervoersbewijs in de 1e klas mag reizen.

Misschien kan @Loes  hier op reageren?

@Robert B 

Als iemand herhaaldelijk de fout in blijft gaan met de mondkapplicht, dan kan de boete op gaan lopen tot max 350 euro, om aan te geven dat het echt belangrijk is om op te volgen.

Sterkte, Loes!

Reputatie 3

Nu weer drie late diensten gehad en vrolijk word ik er niet van. De agressie neemt enorm toe. Het lijkt wel of de stapjeugd in de korte tijd die men kan stappen, om 24 uur gaat alles dicht, ff de hoeveelheid alcohol drinken die ze voorheen dronken en dan zijn ze oervervelend. Agressief, respectloos en totaal los geslagen. Ik kies vaker voor mijn eigen veiligheid, maar er word nog steeds wat van me verwacht. 

 

 

Misschien toch weer tijd voor ouderwetse maatregelen?

 

Bijvoorbeeld

 

1 - ingangscontrole bij de laatste ( en eerste ) trein, waarbij iedereen door een deur instapt ( was een tijd de standaard oplossing  voor de laatste trein van Rotterdam naar Dordrecht.

2 - massale controle -  met 20 a 30 controleurs instappen en iedereen controleren ( was een tijd de standaard oplossing voor de tram in Schiedam, mogelijk ook toegepast door NS in Hoek van Holland)

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Beterschap @Loes 

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Inderdaad gaat hartstikke goed in Duitsland. 107 nieuwe besmettingen na een kerkdienst in Frankfurt en 7 na een restaurantbezoekje in Leer. Daar moeten we echt een voorbeeld aannemen.

En het is inderdaad belachelijk dat je niet hutjemutje in de trein mag zitten zoals @Fr-Arn graag wilt, liefst zonder mondkapje. Je mag immers ook vanaf 1 juni zonder mondkapje met iemand die niet tot jouw huishouden hoort naast elkaar aan een horeca-tafeltje zitten?

Even serieus, het kabinet bepaalt de maatregelen en niet NS of de andere OV-bedrijven. Het kabinet ziet het liefst dat er overal 1,5 m afstand genomen wordt. Maar met meer mensen in het OV kan dat niet, vandaar het mondkapje om toch nog enige bescherming te hebben (en de mensen tegemoet te komen die dat constant geroepen hebben). Laten we 2 juni gewoon even afwachten voor we moord en brand schreeuwen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens vrijdag een leuk artikel op RTL nieuws website, aan het woord Roy (38), hoofdconducteur met als standplaats Lelystad (hé, collega van @Jeroen

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5085196/nederland-draaiende-corona-treinen-conducteur

Reputatie 7
Badge +3

Beterschap Loes en neem je tijd om goed te herstellen.

Reageer