Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Spatschermen zonder mondkapjes worden in de zorg niet gebruikt. Spatschermen zijn geen alternatief voor mondkapjes. Dat hebben veel mensen totaal verkeerd begrepen, ook de beleidsmakers.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen

 

Zeggen dat er veel mensen in de trein zaten terwijl dit niet noodzakelijk was is net zo'n dooddoener. Dat weet je namelijk ook niet zeker. De capaciteit op Rotterdam - Amsterdam is natuurlijk wel extreem verlaagd.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou ook hierover en over de Samenreiskorting weer een nieuwsbrief update kunnen sturen. Vlak voor de mei vakantie en Koningsdag werd dat ook al gedaan met de oproep om alleen met de trein te reizen als dat noodzakelijk is.

En zo snel mogelijk de mogelijkheid om nog wel fietskaartjes en Samenreiskorting kaartjes online te kopen voor een datum na 12 mei er uit slopen. Want die kun je nog steeds online bestellen. 

Wat gaat NS doen met een (misschien al eerder) besteld e-ticket Fietsdalkaart of Samenreiskorting voor een datum waarop fietsen niet meer mee mogen? 

 

Oh, en ik zie iets vreemd, een Samenreis Dagretour kan ik nu t/m datum 8 juli bestellen, maar een Enkele reis maar t/m 8 juni (Fietskaart ook 8 juni). 

 

Reputatie 7
Badge +3

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.


Het niet meer kunnen kopen, houdt mensen die een fiets mee willen nemen niet tegen. Laatst op Twitter was iemand verbaasd dat hij voor de daluren een fietskaartje nodig had. Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein. Zo wist ook een collega niet dat fietsen niet altijd en niet gratis mee mochten, toen zij uitzocht waar een bepaalde werklocatie was.

 

Inderdaad Loes je hebt groot gelijk

 

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

 

bovendien moeten we eens gaan begrijpen dat het aanpassen van gedrag bij de reizigers gewoon niet werkt zonder structurele handhaving en beboeting. 
 

kijk maar naar die eindeloze discussies mbt 1e klas zwartrijders die we hadden voor de Corona toesloeg. 
 

Het is niet wat we willen horen maar mensen zijn gewoon aso, hebben “schijt” tot iemand ze gewoon op hun plek zet met een boete. 
 

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Die volgende is ook opgeheven vanaf Gouda, die erna (4040) was verlengd naar 2 x 6. Vanaf Woerden zijn de 4036 en 4036 weer ingelegd als 304036 en 304038

Door het opheffen van treinen creëer je extra drukte in de volgende treinen. Er zal wellicht een deel van e reizigers huiswaarts keren maar ik vermoed dat het grootste deel van de reizigers niet Gouda als start van de reis had

Badge +3

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes ik snap dat mensen er even uit willen, maar waarom met OV of zo ver. Het lijkt er ook op dat mensen de maatregelen overdreven vinden. Ik zie de laatste weken weer meer verkeer en veel meer mensen op straat. Nu zal het beeld vertekend zijn omdat een deel normaal gesproken in het weekend sport, winkelt of in de horeca zit en dat nu niet meer kan doen.

Omdat ik het fietsen naar werk mis ben ik gisterochtend een ommetje gaan maken naar een voormalige werkplek 10 km verderop. Terug via een landelijke route, waar ik voorheen vrijwel niemand tegen kwam, reden nu auto's, fietsers en groepen!! wielrenners af en aan. Ik had niet verwacht dat ik de enige zou zijn, maar dit? Ik had even het idee dat ik een persconferentie had gemist en dat het oude leventje weer hervat mocht worden.

 

Reputatie 6

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.

maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer".  Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.

 

Badge +3

Ik hoop eigenlijk dat https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/32566-11-april-2020-hulpdiensten-breda-tilburg een zelfde reden had , want op dat traject (Breda - Tilburg) ook al heel de week meldingen van onverantwoord volle treinen.

Als de media dat vandaag nog even flink in het nieuws brengen dan zullen de wandelaars, wielrenners en andere ongewenste reizigers misschien nog een keer extra nadenken over (trein)reizen met de paasdagen…

En is het tenminste niet de schuld van “die k*t NS met hun basisdienstregeling”. Ga maar lekker tegen de hulpdiensten tekeer als je niet mee mag.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie regelmatig in de spits mensen met fietsen die werkelijk geen idee hebben dat de fiets niet mee mag in de spits. Zou dat werkelijk ontwenning zijn? Zou kunnen.

De observatie dat de instappers geen ruimte laten aan de uitstappers heb ik ook. Gelukkig heb ik er zelf niet zoveel last van als ik uitstap met mijn elektrische vouwfiets. Daar kunnen ze echt niet doorheen en moeten ze me wel ruimte geven.

Afgelopen vrijdag trad de Hc heel kordaat op en er werden drie mensen met fiets aangesproken. Twee mochten blijven omdat ze een internationale reis met fiets naar Frankfurt (via Venlo, niet met de ICE) aan het maken waren. De derde werd zonder pardon de trein uitgebonjourd met de mededeling dat hij pas om 09.00 uur in de trein mocht met zijn fiets.

Verder valt het me op dat er redelijk wat halfgaren zijn die het mondkapje op hun kin hebben hangen en het snel opzetten wanneer ze vermoeden dat een Hc gaat langskomen. Dat vind ik wel zo ongelooflijk zielig. Dan heb je ook nog de types die meer dan een kwartier aan lurken zijn aan een flesje zodat ze zogenaamd toestemming hebben om het mondkapje af te doen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Robert, lijkt wel hetzelfde incident als deze https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/corona-ervaringen-sinds-de-maatregelen-64362/index2.html#post443646

Alleen dan uitgebreider artikel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had afgelopen zondag voor het eerst sinds maart weer 's een kaartcontrole. Conductrice hield haar heuptasje(?) horizontaal, zodat ik daar m'n chipkaart op kon leggen. Vervolgens scande ze die en moest ik 'm zelf weer terugpakken. Vond het wel een goede methode :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

De strijd om mondkapjes op het station (en de perrons) is opgegeven. Daar wordt een ruime week voor de versoepeling van de maatregelen echt niets meer aan gedaan. De deal met de samenleving lijkt me eenvoudig: mondkapje op het voertuig, daarbuiten hoeft het niet maar mag het wel.

Verder veel rokers op perrons buiten de overkapping die van het volledige rookverbod nog nooit gehoord hebben. En dan gaan zaniken met de vraag of ik er last van heb. Het antwoord is dan dat ik als iemand die meer dan 25 aan roken verslaafd ben geweest daar inderdaad heel veel last van heb.

Er moeten echt veel meer bordjes op de perrons komen om mensen te herinneren aan het rookverbod.

 
 
 
 
×
 
 
 
Badge +3

@Robert B

Ik krijg geen handschoenen van de baas en ik mag geen kaarten aannemen volgens mijn handelingsprotocol. Als ik een ID aanpak voor uitschrijven uvb, ontsmet ik daarna mijn handen.

Dank, goed zo! En verder met de twitter gekkies dan maar over de plotseling aanwezige controle ineens (een boze tante want neefje mét fietskaartje bijna de trein uit geduwd…  en zo) :sunglasses:

 

Helaas merk ik soms dat bij het in- en uitstappen de urgentie om te fluiten van de zijde van de hc hoger ligt dan het geduld om mensen op een veilige manier (1.5 m afstand) in- en uit te laten stappen. #samensterk enzo. 

@Momo 

Dat was idd hetzelfde incident en ik ken de collega in kwestie. Ik ga daarom verder op die situatie niet in uit respect voor mijn collega. 

Ik sta versteld van wat ik allemaal om me heen hoor. Ik heb er zelf nog niet veel van gemerkt, maar ik kan me er zo enorm boos om maken. Blijf gewoon van iedereen af, net als ons materieel. Wat een toekomst ga je tegemoet als je door "stoerdoenerij" (absoluut verkeerd gekozen woord hier) een strafblad krijgt, absoluut verdiend, maar je toekomst is naar de haaien.

Vandaag heb ik best rustige treinen gehad, waar men elkaar gelukkig wel respecteerde en afstand hield. Ik heb me mogen laten zien in Limburg en Brabant. 

 

Badge +3

Ondertussen in Ouder-Amstel… via www.jammfm.nl

Duidelijk!

 

Reputatie 7
Badge +1

Fijne feest(werk)dagen @Loes en andere forumleden! 🎅🎄

Badge +3

Robert B schrijft:  (gewist door Robert)

ik vind deze opmerking beneden alle peil en volstrekt respectloos

Verwijderd, was inderdaad nogal kort door de bocht.

Ik ben nu nog in mijn dienst bezig en het is drukker dan gisteren. Ik zie veel koffers, plastic tassen van kledingwinkels. Vandaag in 2 treinen echt moeten aangeven dat men echtv 1,5 meter afstand kon houden, maar dat de bezetting door reizigers zeer krom was. Als een HC iets omroept, waarom zou je dat geloven. Het begrip noodzakelijk reizen is lastig. Als je student bent of in opleiding zit, waar je fysiek aanwezig moet zijn, is dat een noodzakelijke reis? 

Deze drukte was ik bang voor, want ik vraag me af hoe het vanaf de 29e gaat. Iedereen verzint wel iets waarom die moet reizen.

In Geldrop op het station is ook een heel wachthokje ontdaan van ruiten. Vandalisme. Waardeloos. Benieuwd naar het vervolg van me dienst en naar morgen.

dan zal ik mijn reactie ook verwijderen (als dat nog kan); je antwoord siert je

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft het vansalisme op station Geldrop zag ik inderdaad gister een melding langekomen

https://twitter.com/OVDRail_John/status/1251795991172395011

 

Ik zag gister ook een melding van een machinist dat er 10 fietsen in één trein waren en dat er dagen zonder crisis zijn dat er minder zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen maandag voor het eerst sinds een jaar met de trein naar Zuid Limburg geweest. De keer op keer uitgestelde reis was nu toch noodzakelijk geworden. Eerlijk gezegd zag ik weinig verschil in het aantal reizigers vergeleken met de reizen die ik op dat traject voor Corona maakte. Alleen de sprinter waar ik 3 kwartier inzat was zo goed als leeg. Dat verbaasde mij want het was de 2e na de spits.

Moet zeggen dat vrijwel iedereen elkaar de ruimte probeerde te geven en over het algemeen mondkapje goed op had. Wel waren er wat verkouden mensen. En iemand die met mondkapje half af gaat zitten bellen in stilte coupé roept bij mij irritatie op, net als iemand die zit te snotteren en dan mondkapje af doet om te eten. Wat dat betreft kan ik begrijpen dat mensen boos worden als een ander lak heeft aan de regels. Maar ik vermoed dat @Loes een ander soort agressie tegen komt.

Voorlopig hoop ik niet met het OV te moeten.

Reageer