Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Ik ben dan nog niet klaar met mijn dienst, maar zowel zaterdag als zondag vraag ik me echt af hoezo dat al deze reizigers een cruciale reis moeten maken. De treinen zijn drukker en ik merk dat bepaalde personen echt niets om de maatregelen geven. Ik krijg te horen dat ze geen Corona hebben. Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

De sfeer in de trein zo later op de avond is echt minder. Ik kies ervoor toch zoveel mogelijk zichtbaar te zijn en merk dat dit wel gewaardeerd wordt. Balkonhobbenzakken zullen we maar zeggen. Ik kom genoeg koffers, fietsen en kinderwagens tegen. 

Maandag en dinsdag heb ik ook late diensten, zeer benieuwd of ik verschil ga merken.

De reacties hierboven geven voor mij duidelijk aan welke groep mensen inderdaad de maatregelen opvolgt en welk deel hier geen boodschap aan heeft.

En wat betreft het opheffen van een trein, inderdaad de volgende trein wordt hierdoor automatisch drukker en om die reden heb ik nog nooit een trein opgeheven vanwege de drukte maar pas mijn snelheid aan op cruciale plekken om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen vallen bij bv het rijden door wissels en langere remweg bij het stoppen waar mogelijk.

Maar in de huidige situatie gaat het in de veiligheid ook over gezondheid van zowel het treinpersoneel als de reizigers, op dit moment is een te drukke trein dus niet rijden. Andere oplossing is op dit moment het direct inschakelen van de Politie die verbaliserend kan optreden als er reeds dringend verzocht is om ruimte te maken in de trein zodat de 1,5 meter gewaarborgd is.  Wat mij betreft zouden de collega’s ook deze optie mogen inschakelen op deze momenten, de groep die zich nu nml. niet aanpast en rekening houdt met deze opgelegde maatregelen verpest het nml. niet alleen voor zichzelf maar veroorzaken mogelijk ook een hoop ellende bij anderen.

De reden dat ik hier nu zo heel hard insta komt voort uit een gesprek met iemand wiens ouders ernstig getroffen zijn door het Corona virus en inmiddels herstellende zijn maar nog maanden bezig zullen zijn met revalideren en nog maar moeten afwachten of het weer wordt zoals het was voor het corona virus.  Zeer waarschijnlijk zullen ze blijvend longletsel hebben overgehouden aan dit virus.

Zou jij aan zoiets mede bijgedragen willen hebben omdat je voor je plezier er op uitgetrokken bent en mede daardoor drukke treinen hebt veroorzaakt?  Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Dat er nu dan vandaag 2 treinen worden opgeheven laat zien dat er inmiddels duidelijk een grens is overschreden.

 

@mrfreeze niemand hier weet de exacte reden van de kortere trein of het grotere aantal reizigers, wat wel bekend is is dat de trein te druk was en er geen medewerking is geweest vanuit de reizigers om er voor te zorgen dat er voldoende ruimte was in de trein zodat deze wel kon vertrekken.  

Reputatie 7
Badge +3

Jij ook fijne feestdagen, Loes! En alle andere forumleden natuurlijk ook :slight_smile:  :santa:

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn.

Wat ben jij toch eigenlijk zielig bezig, dat is nu weer typisch Nederlands om zo te reageren.

Ja ik kan dat voor mezelf heel goed rechtvaardigen en heb jou daar niet voor nodig.

En voor jou geruststelling ik slaap er geen minuut minder om, de kwaliteit van bedden is hier absoluut prima en aangezien ik in mijn eigen bed kan slapen hier komt dat helemaal goed.

 

Misschien omdat je zelf voorop loopt in het bekritiseren van anderen? Iemand die klaagt over een cadeau is triest bezig enzovoort. Steeds weer krijgen we te horen dat wij Nederlanders lak hebben aan de regels. Onze hele mentaliteit zou verrot zijn. En wat doe je zelf?

Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Begrijpelijk, maar zou zoiets dan niet alleen al een reden voor NS kunnen zijn om iedere trein met ten minste 2 stellen te laten rijden? Zodat passagierend personeel altijd wel een vrije cabine heeft? Mits daar qua sprinters natuurlijk wel genoeg stellen voor zijn. 

Hier zie ik wel veel treinen met 2 stellen langskomen ook in de daluren, maar soms toch ook losse SNG drietjes of viertjes. 


Nee het materieel wordt gepland op de verwachtte reizigers aantallen, extra materieel laten rijden kost natuurlijk ook een hoop geld.  Op meldingen van drukke treinen worden elke dag weer aanpassingen gedaan aan de treinlengtes waar dat mogelijk is.  

 

Mogelijk hebben de werkzaamheden bij Gvc wel te maken met de drukte op Gouda met de 4000 serie, dat zou dan inhouden dat mensen anders reizen dan wat was voorspelt door de programma’s die de NS daarvoor heeft.

Vanmorgen heb ik alleen treinen gereden waar niet meer dan 10 mensen gebruik van hebben gemaakt maar ik reed eerst met 10 bakken SLT en daarna met 8 bakken SNG rond.  Dus beide 2 stellen.

En mochten wij inderdaad een trein overslaan om te passagieren vanwege de drukte dan zal de bijsturing dat qua personeel weer op moeten lossen.  Wij moeten vooral onze eigen veiligheid in deze gevallen laten prevaleren.  Er zijn flink wat regels opgesteld door de NS voor het personeel waar wij ons nu extra aan moeten houden vanwege het corona virus. En voor onze eigen gezondheid proberen we die zoveel mogelijk te volgen.

Badge +3

Ik vind de beslissing om trein(en) in Gouda op te heffen verstandig en terecht, want van de week (gewoon een doordeweekse dag) zag het er in Woerden al zo uit..

Ongeacht het reismotief van die mensen, trek je conclusies wat er daar anders zou gebeuren met je al onverantwoord volle SLT zesje met de nodige ongehoorzame pretreizigers.. 

Nee jongens, dat gaan we niet doen in het paasweekend!

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wat voor straffen daar in België op staan, maar ze worden hier ook echt niet zacht aangepakt.

Reputatie 7
Badge +1

In dezelfde speech als hij "blijf zo veel mogelijk thuis" en "reis alleen als het echt niet anders kan" zei, zei onze premier dat een blokje om moest blijven kunnen. Wat is daar in hemelsnaam noodzakelijk aan? En hoe moet een minder geïnformeerde medeburger begrijpen dat een blokje om voor de premier blijkbaar noodzakelijk is, maar zijn treinreis naar het strand om even uit te waaien (i.i.g. volgens NS blijkbaar) niet? En wat is 'zo min mogelijk bezoek'? Bezoek is toch niet noodzakelijk, dus dat zou toch gewoon géén bezoekmoeten zijn?

Een wandeling maken of sporten geeft mentaal wat rust. Van bijna elke dag de hele dag opgesloten zitten raak je ook gestrest en moe van. Een frisse neus halen is prettig en al helemaal als je geen tuin hebt om in te lopen. 

De zin ‘een blokje om’ geeft, in mijn mening, al bijna letterlijk aan wat de premier ook bedoelt: een rondje om je huizenblok lopen, dus in de buurt en niet aan de andere kant van het land. Ik mag hopen dat elk persoon die zin wel begrijpt onafhankelijk van hoe goed iemand is geïnformeerd. Als je de trein moet nemen is dat al niet in de buurt.

Bezoek is noodzakelijk wanneer er bijvoorbeeld zorg wordt verleend aan de persoon die bezocht wordt. Boodschappen afleveren bij mijn grootouders is in mijn ogen een noodzakelijk bezoek, zij gaan zelf namelijk de deur niet meer uit. Een theekransje of een verjaardagsfeestje is dan bijvoorbeeld weer niet een noodzakelijke reis.

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

This ff geleden dat ik wat gepost heb, maar ik ben ff uit de dienst ivm herstel na een operatie. Ik hoop snel weer mijn werk te kunnen hervatten. Vandaar dat ik weinig kan vertellen over de huidige stand van zaken en de sneeuwperikelen. Ik kom snel weer online, voordat jullie denken, waar is ze gebleven 😉.

Volgens mij is het niet vanuit de NS, maar vanuit Den Haag. Als het vanuit NS is, waarom doen alle OV-bedrijven dan ongeveer hetzelfde? Misschien mis ik iets, maar je gaat niet voor je lol extra onnodige kosten maken lijkt mij zo.

Thanks @Sascha NS en @MoDe, het grootste herstel zit er gelukkig al op. This anderhalve week geleden dat ik de ingreep gehad heb en ik kom volledig weer terug 😁👍

Reputatie 6

Gisteren een zeer positieve ervaring gehad met reis zsm Zwolle naar Nijmegen, trein vertrok 08.50 uit Zwolle. Amper vertrokken of de conducteur kwam meteen plaatsbewijzen controleren. Tegen een ‘mondkapopdekinhanger’ grapte hij ‘ je mondkapjes is wel erg ver afgezakt’ waarop de jongedame hem meteen weer opzette. Met een aardig woord voor iedereen werd er gecontroleerd, tussentijds luid en duidelijk omgeroepen en bij het verlaten van de trein gezegd ‘ wees vriendelijk en blijf voorzichtig! Uitstekend, zo kan het dus ook. Zichtbaar zijn, controleren en aanspreken. Voorbeeld voor veel andere conducteurs wat mij betreft!

Reputatie 7
Badge +3

@Loes wat vervelend dat je nog niet geheel hersteld bent.

Jouw ervaringen bevestigen helaas het beeld dat ik heb bij het reizen met de trein in deze tijd. Ik zou graag weer met de trein gaan, maar risico op besmetting en de toegenomen agressiviteit weerhoud mij er van. Ook dit jaar verwacht ik dat keuzedagen ongebruikt verlopen.

De vraag is hoe we het tij kunnen keren. Meer Loesen zou misschien kunnen werken om het reizen met de trein leuker en veiliger te maken, maar is dat haalbaar?

Na twee late diensten, ik werk wat minder door opgenomen verlof, merk ik veel verschil in mentaliteit bij reizigers. Ik heb wat reizigers gevraagd over de Treinwijzer, maar ik had blijkbaar niet de goede reizigers, want degenen die ik wat gevraagd heb, deden er niets mee of kenden het niet. Ik zie iig in de Flirt er genoeg reclame over. Hoe de reiziger het gebruikt is mij dus nog even onduidelijk.

De dienst van donderdag heb ik me weer blauw aan uvb mogen schrijven. Het viel me op dat dit voornamelijk op de intercity speelde. Ik zag ergens nog een topic met de vraag of er nog conducteurs zijn in Limburg, ja hoor, donderdag nog in Maastricht geweest en me trein gecontroleerd. Vandaag had ik vrijaf, dus kon weinig betekenen.

Was weer meer kleuterjuf aan het spelen, want je ziet toch echt dat de sommige treinen best druk is. Druk in Coronatijd, redelijk gevuld voor de Coronatijd. 

Vrijdag was ik nog meer bezig met reizigers te vragen waar hun mondkapje was. Geen idee of men het probeerde of echt ff vergeten was. Hoe dan ook heeft het niet tot bekeuringen geleid, want wie niets had, mocht de trein verlaten. Dat is ook een paar keer gebeurd en nee, een sjaal mag nog steeds niet. 

Wel komt de vraag over eventuele coulance medische beperkingen terug als vraag bij collega's. De huisregel kent geen uitzonderingen en ik las al ergens dat de andere vervoerders hetzelfde standpunt innemen. Geen mondkapje is geen OV. Vervelend, maar toch noodzakelijk vrees ik in deze vervelende tijd. 

Andere zaken vielen me wel weer op. Honden op de bank, voeten op de bank, roken op het station. Op dat gebied blijf ik wel bezig, maar kreeg nostalgische gedachten erover. Hoe gaat het straks als we weer meer ouderwets reizen... 

Wel valt op dat ik weinig zieke mensen tegenkom, daar houdt men zich wel aan. Ben ik blij mee iig. Ben wel benieuwd als 1 december de mondkapverplichting wordt uitgebreid. Hoe gaan we daar mee om, doelend op de reizigers en het personeel. Ik ga het meemaken.

Grote probleem is werkmentaliteit en het grotere plaatje zien. Ik probeer met collega's samen te werken, maar in deze huidige tijd gaat dat vele malen moeizamer, juist door die verharding van de maatschappij. Het kan zeker helpen, alleen blijft het een druppel op een gloeiende plaat, dat vrees ik echt.

Tja Loes, je ziet nu wat je jaren geleden in films wel eens voorbij zag komen die gingen over hoe de wereld zou zijn zonder enige orde. Helaas zijn die films veel te vroeg de realiteit geworden.

En wat het meest belangrijke is waak vooral over jezelf en hoe je je voelt, ondanks je plezierige jaren die je bij de NS hebt ervaren moet je er absoluut niet blijven hangen als het ten koste gaat van jezelf al zal die keuze maken erg lastig zijn. Van Corona zijn we helaas voorlopig niet af zoals het nu lijkt.

Iemand zoals jij die haar werk zo serieus neemt en eigenlijk meer doet dan wat er van haar verwacht wordt, dat soort medewerkers zitten veel werkgevers op te wachten met open armen.

Denk aan jezelf !!!

@Marih 

Hoe graag we dat zouden willen, het is niet te realiseren vrees ik. Een trein heeft best veel deuren en je kan als conducteur nu eenmaal niet bij elke deur tegelijk zijn. Zelf heb ik ook last van reizigers, die lak hebben aan de afstand. Ik zet zelf dan direct een fikse stap achteruit en geef dit ook aan, waarom ik het doe. Ik zal niet snel de persoon op zijn fout aanspreken, dit kan leiden tot agressie. Als ik het bij mezelf houdt, dan blijft het meestal rustig. 

De Stoomboot pruttelt weer lekker door in ieder geval :smile:

Ik ben net terug van een ouderwetse griep, die me goed te pakken had en ben vandaag weer begonnen. Tijdens mijn eerste dienst weer genoeg gezien, hopelijk dat het morgen wat normaler is. 

Ik ga weer duimen...

Sinds het verscherpen van de maatregelen heb ik nog geen dienst gedraaid. Ik ben benieuwd, want ik heb er echt een hard hoofd in. 

Een deel van me blijft hopen dat iedereen gewoon weer respectvol is naar elkaar en naar elkaar omkijkt. In noodsituaties blijkt dat gelukkig nog het geval te zijn, toen ik van een collega hoorde over een reanimatie in zijn trein. 

Wat ik dan weer niet begrijp, zijn de vele schermutselingen (zacht uitgedrukt) tussen groepen jongeren. Van jaren geleden kon ik me herinneren als een groepje het durfde het "verkeerde" voetballied te zingen, de directe concurrent, ontstond er een verbale botsing. Men zette het op een zingen. Dat is nu helaas niet meer. Het wordt ff op een andere manier uitgevochten.

Het andere van de scheldpartijen, zwartrijden etc, daar is weinig veranderd. Kreeg laatst maar weer eens een middelvinger te zien. Reden? Tuurlijk, het mondkapje.

Gratis meereizen, dat moet toch kunnen. De ene na de andere gunst wordt gevraagd. Grenzen? Nee. Die zijn echt vervaagd. This helaas niet anders.

Morgen weer aan de bak, in de sleur waar ik graag snel uit wil komen.

Reputatie 7
Badge +3

En kunnen we in dit topic verder met waarvoor dit topic is geopend door @Loes namelijk de ervaringen in de trein sinds de maatregelen ipv complottheorieën te spuien en te klagen over Keuzedagen? Wat betreft Keuzedagen zijn er er meer dan genoeg andere topics over, waaronder één van uzelf waar u vast nog een bijdrage aan zou kunnen leveren of desnoods opent u er zelf een nieuw topic over.

@Ferdinand Delasoie 

Ze worden niet expliciet nog genoemd helaas, maar een link van de rijksoverheid geeft aan dat faceshield en spatschermen niet zijn toegestaan voor reizigers en dat het de neus, mond en kin moet bedekken. Daar voldoet de higimask niet aan. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/wanneer-moet-ik-een-mondkapje-dragen

Zo'n bakje doet inderdaad heel erg weinig…

 

Reputatie 7
Badge

Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.

Zou mij vandaag ook fijn lijken om naar de Veluwe te gaan... Inmiddels moet een ieder toch doorhebben dat recreatief reizen nu even niet de bedoeling is.

Veel wijsheid voor een ieder en veel respect voor degenen die nu nog in het openbaar moeten werken: OV Personeel, zorgpersoneel maar ook de supermarktmedewerkers.

Ik mag zo nog een late dienst draaien, maar wat waren deze diensten met pieken en dalen.

De dalen waren groot, zelfs tot vervelende interne kwesties aan toe, waar ik weinig over kwijt kan, het enige wat ik erover kan zeggen is dat het om Corona gaat. 

In een dienst heb ik ff ruzie gehad met een gecombineerde Flirt. Mijn machinist ontgrendelde, maar het achterste stel wilde bijzonder zijn. Ik stond bij een deur, hoorde de ontgrendelingsgeluiden en zag mijn knop niet groen gaan oplichten. Mijn eerste reactie is om direct naar de andere deur te kijken. Ook deze bleef gesloten. Vraag mijn machinist of ie storing heeft, bleek de helft eruit te liggen. Euvel was snel opgelost door opnieuw te ontgrendelen, maar ik stond wel ff te kijken. Dan mis je door die mondkapjes wel de gezichtsuitdrukkingen, die boekdelen vertellen.

Opvallend is ook de rust vanaf bepaalde tijden. Soms vervoer je met je laatste trein maar 2 reizigers. Nooit gedacht dat dat kon. 

In een eerdere dienst kreeg ik van reizigers te horen dat ze blij waren een HC gezien te hebben. Ze voelden zich soms niet veilig, wat ook op die bewuste rit gebeurde. Mijn collega had daar goed werk geleverd. Heb toch het nummer van de meldkamer van ons doorgegeven. Waren ze erg blij mee moet ik zeggen.

Toch ondanks veel negatieve energie heb ik veel positieve gesprekken gehad met reizigers. Leerzaam en leuk, daar doen we het voor, pas dan komt het gevoel van voor Corona terug. Kreeg ook nog de vraag of men op de trap mocht zitten. Men had een verkeerd balkon zonder zitplaatsen uitgekozen.

Na vandaag mag ik weer ff genieten van mijn rust, merk dat het echt veel meer energie kost dan voorheen, een hyperspits bijvoorbeeld. 

Fijn weekend voor iedereen die weekend heeft straks.

Reageer