Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1022 reacties

Badge

Laten we eerlijk zijn Loes, het is te triest voor woorden dat er zo gehandeld moet worden door treinpersoneel omdat mensen de maatregelen die nodig zijn gewoon niet willen opvolgen. Het zijn vaak volwassen reizigers waar o.a.  jij kleuterjuf voor moet spelen.

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Reputatie 7
Badge +3

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.

Een collega van je had al de eerste woordenwisseling vandaag.

Volgens één van de regievoerders zou de reisplanner aangepast zijn en het in de kop bij details nu prominent bovenaan staan, evenals de coronamaatregelen info. Ik zie voor nu echter alleen nog een rode balk met daarin “Reis alleen met de trein als het echt moet” en als je daarop klikt kun je nog eens klikken op de blauwe button “Coronamaatregelen” en dan pas zie ik staan dat een fiets tijdelijk niet meer mee mag. Dat vind ik niet prominent in beeld.

Maar misschien is men er nog mee bezig en wordt het later zichtbaar.

https://twitter.com/Henkiespoor/status/1260159729525014529

 

Edit, het is nu wel toegevoegd aan de tekst op https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/ns-actueel.html (onder “Gevolgen voor reizigers”) waar je dus komt na klikken op die rode balk. Nog steeds niet echt prominent in beeld, het is alleen 1 keer minder doorklikken.

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van  controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.

Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen. 

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel zo goed mogelijk met de situatie omgaan, de richtlijnen volgen en zo veel mogelijk thuis blijven.

Wat mij opvalt als ik 's morgens wakker wordt is dat het qua geluid zo ontzettend rustig is. Ik woon dicht bij een sprinterstation en hoor nu veel minder treinen langs rijden, de IC's zijn hier de treinen die je normaal het meeste hoort en die rijden hier nu niet. En de sprinters stoppen hier en soms moet ik heel goed luisteren of ik ze wel hoor. Daarnaast ook geen of veel minder typhoon geluiden. Ook hoor ik eigenlijk geen vliegtuigen meer laag overvliegen in de richting van of komende vanaf Schiphol. Daarnaast hoor ik veel minder auto's. Nu woon ik niet aan een doorgaande weg maar aan een fietspad, dus sowieso al geen auto's direct langs mijn huis, maar ook normaal hoor ik wel wat autogeluiden van de rondweg en staat er soms op de rondweg 's morgens iets van een file voor de rotonde. Nu zie ik af en toe 1 of 2 auto's rijden.  Daarnaast hoor ik minder brommers voorbij gaan op het fietspad. En ik woon bijna naast een kinderopvang / buitenschoolse opvang waarbij het anders 's morgens en 's avonds een drukte is van ouders die hun kinderen wegbrengen of ophalen. En wanneer het tijd is om van de opvang naar school te gaan of terug van school naar de opvang komen normaal al die kindertjes met begeleiders langs mijn huiskamer raam, dat is nu ook niet. Wel hoor ik in de loop van de dag kleine kinderen lekker buiten spelen en afgelopen weekend veel klussende buren.

Zelf ben ik al een week niet in de supermarkt of andere winkel geweest. Begin vorige week was ik nog wel even in het lokale tuincentrum om wat plantjes voor wat kleur in de tuin te kopen. Die staan er nu in en ook is het grootste gedeelte van de tegels op het terras intussen onkruidvrij gemaakt. Afgelopen weekend ben ik 2 keer wezen fietsen, gewoon een rondje zonder doel om er even uit te zijn en wat beweging te krijgen. Vandaag was het qua weer zo lekker dat ik de halve middag lekker onderuit op een tuinstoel heb gelegen en heb ik ook weer eens, in het zonnetje, wat in mijn boek gelezen. Want daar stond mijn hoofd de afgelopen tijd nou niet echt naar en zo komt de stapel ongelezen boeken natuurlijk nooit uit. Misschien dat ik morgen overdag even naar de markt hier in de wijk ga voor wat vers fruit, eens kijken of het niet te druk is, hopelijk geen taferelen als op de Haagse markt vandaag. Anders neem ik gewoon mijn fiets aan de hand mee om daarmee af te dwingen dat er afstand is tussen mij en anderen.

 

Het blijft maar een vreemde tijd. Nu weer een avondklok erbij, hoe zal dat gaan verlopen. Ik heb hier geen enkele voorstelling van. 

Veel ervaring zal ik er in het begin niet mee opdoen, kan hier weinig over vertellen komende tijd. Heeft ook te maken dat ik er volgende week ff een weekje uit ben. 

De korte lontjes blijven en ik hoop dat reizigers ook op zichzelf passen. In sommige gevallen zetten andere reizigers een bepaalde reiziger op zijn of haar plaats. Soms is dat handig, maar vaak ook niet. Een situatie kan zo escaleren en dat wil je gewoonweg niet. Het is altijd goed bedoeld dat reizigers vinden dat men geen respect heeft voor het treinpersoneel, maar besef alsjeblieft dat elke actie tot een reactie kan leiden. Dat kan een de-escalerende actie zijn, maar in veel gevallen kan het ook olie op het vuur zijn. De overlastgever gaat dan zijn of haar pijlen richten op de helpende reiziger en dat kan eindigen in aanhoudingen en ehbo handelingen. Kies hier niet voor, observeren is vaak al voldoende en dat is vaak al zat. 

Jaren geleden heb ik een reiziger moeten helpen die een zwartrijder aanpakte. Ik weet dat het om een zwartrijder ging, door de controle. De zwartrijder zit fout, heeft geen vervoerbewijs. De helpende reiziger wilde dat ie zijn of haar straf kreeg, eindigde uiteindelijk in een aanhouding van beide partijen en dat was een tochtje politiebureau. 

Bedenk dus hoe het kan lopen, alle acties lokken reacties uit. 

Een getuigeverklaring is ook veel waard, zeker als een situatie onder controle is. 

 

Reputatie 4

Inderdaad de realiteit: vanochtend in de IC van Enschede naar Utrecht, geen conducteur gezien. In mijn coupé 4 reizigers mondkapje niet op. Terugreis: geen conducteur gezien. In mijn coupé 3 reizigers mondkapje niet op.

NS houdt zich niet aan het toezicht op de mondkapjesplicht in de treinen.

Er werd ook niets meer omgeroepen over het dragen van mondkapjes.

(Zie ook protocol verantwoord blijven reizen met het openbaar vervoer van de rijksoverheid)

Aan eindeloze zinloze discussies hierover doe ik niet meer mee, maar ik blijf mijn ervaringen wel posten.

Dit zijn de feiten

 

Reputatie 6

Ik las kort geleden een bericht over een conducteur in Polen. Die sprak een reiziger aan op het niet dragen van een mondkapje. De reiziger weigerde waarna de conducteur de tas van die reizigers op het perron smeet. De reiziger moest wel uitstappen en de trein reed zonder hem weg.

Badge

Ik kon hem ook al niet kwijt op de parkeerplaats

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Ik heb de release notes van de recent uitgebrachte nieuwe Yammer-versie niet uitgebreid doorgelezen, maar zit er tegenwoordig ook een Tinder-functie in? :thinking::joy:

Reputatie 7

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Reputatie 6

Ja hoor nog steeds de NS de schuld geven en onverantwoordelijken execuseren terwijl het toch echt ligt aan de mensen die zich niet aan de regels en aanbevelingenhouden die op dit moment gelden tijdens de crisis. Er zijn dus nog steeds mensen die het niet snappen of willen snappen of behept met het ego mij kan niets gebeuren.

@MoDe 

Ik geef ze idd een briefje mee met de info.

Badge

Oooh wsm echt ?????    De NS draait tot juni een verlies van 500 miljoen Euro vanwege het coronavirus, het is niet zodat er jaarlijks miljarden winst worden gemaakt bij de NS.

En straks dan ook niet vooraan gaan staan met zeuren als de tarieven weer eens omhoog moeten gaan.

Je bent duidelijk bezig met een hetze tegen de NS want ik zie je nagenoeg nooit iets positiefs brengen hier op het forum. 

Ik wens je veel plezier met al je negativiteit, ik ben daar in ieder geval klaar mee.

Prettige paasdagen nog en geniet van het lekkere zonnetje buiten, misschien doet het je goed.

 

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Ik respecteer je werk heel erg en wil dit absoluut niet onder uit trappen. Ik wil enkel het belang van controle / beboeting aanstippen. 
 

de constatering dat het “dweilen met de kraan open” is, is een gevolg van slechte communicatie / controle en beboeting. Het vrijblijvende moet er eens vanaf, we moeten de volksgezondheid op 1 zetten. 
 

dat jij besluit om te beboeten, maar jouw collega niet helpt niet mee, er moet 1 blok gevormd worden van politiek en handhaving. De wisselende en niet consistente uitvoering van het beleid veroorzaakt verwarring en vrijblijvendheid. Het gepolder waar Loes het over heeft sijpelt door in alle lagen van de uitvoerende macht 

Badge

Tja, kijk maar eens goed wat er op het station staat te wachten vanmiddag. Een groep mensen met zo’n 8 á 10 fietsen.

 

Reputatie 6

Met een blokje om wordt bedoeld een wandeling in de buurt afstand houden en drukke plaatsen vermijden niet gebruik maken van het OV en ook niet samen scholen heel gemakkelijk te begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn definitie van een blokje om is toch echt niet wandelen of fietsen in een natuurgebied aan de andere kant van het land waar bovendien een treinreis voor nodig is. Iemand uit Brabant wil misschien naar de kust en duinen, een ander die aan de kust woont naar de Veluwe, en een inwoner van de Veluwe weer een rondje Friesland doen. En zo krijg je een leuke volkverhuizing en volle treinen. 

En ja, gelukkig houden ook heel veel mensen zich wel aan de adviezen en regels maar dus niet iedereen en dan schijnen er ook nog reizigers te zijn die zich misdragen wanneer ze aangesproken worden op de 1,5 meter regel. Iedereen heeft blijkbaar het idee dat hij of zij de enige is die dit wil. Vele kleintjes maken echter wel een grote.

 

Mijn blokje van vandaag was niet verder dan mijn tuin en schuur en nu ga ik even “spelen” met water om de tegels van het dakterras en de loungebank daar schoon te krijgen van de lekkere groene aanslag. Dan kan ik misschien morgen daar eens zitten, ter afwisseling van zitten in de tuin.

Reputatie 7

Jeroens suggestie om gewoon even de politie door een trein heen te laten gaan is een goede.

Nu net het journaal van 19h30 gezien. De politie controleert de trams van de STIB en eenieder die vandaag geen essentiële reden kon bewijzen heeft een boete van 250 euro gekregen. Klaar !

Er waren ook een paar eigenwijzen die nogal agressief waren tegen de politie. Hun tandartsrekening was wat duurder dan 250 euros…

Iemand die ‘blokje om’ met ‘trein’ associeert is echt niet serieus te nemen.

Reputatie 6

Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest. 

 

De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)

 

Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger. 

 

Ik ben wel een beetje klaar met de NS

Reputatie 6

Ik ben alleen bang dat als te veel mensen zich er niet aan houden het tot een volledige lock down komt en dan mag net als in andere landen ook het blokje om niet meer en dat zou ik jammer vinden, maar ja als het moet dan moet het.

 

Ik zelf wandel iedere dag in de ochtend en avonduren hou daarbij voldoende afstand en vermijdt drukke straten gebruik geen OV ook geen bus tram en metro en hou hier mee mijn conditie op peil. Hierbij heb ik geen angst wat ik wel heb in de supermarkt waar sommigen ook gewoon hun gang gaan en geen rekening houden met anderen.

Ik hoor wat mijn leeftijd betreft tot de risicogroep en ook vanwege een begin van hartfalen wat met medicijnen onder controle is tot de extra risico groep maar hierdoor is het belangrijk de conditie die men heeft te behouden en ook heb ik boodschappen nodig vandaar mijn angst voor een complete lock down en niet omdat ik me niet aan de regels zou houden dat doe ik juist strikt.

Daarom liever geen complete lock down, wat ook niet nodig is als een aantal mensen wijzer is

 

 

 

 

Badge

Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest. 

 

De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)

 

Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger. 

 

Ik ben wel een beetje klaar met de NS

Jouw verhaal geeft heel duidelijk aan waar het aan schort, het FATSOEN van de mensen en het rekening houden met de medemens,  Helaas lijkt dat steeds meer een gepasseerd station in onze samenleving die gewoon steeds asocialer wordt.  En op locaties waar veel mensen bij elkaar zijn zie je dat natuurlijk het eerst, zoals bv de trein.

 

Dat het niet zien van een personeelslid van de NS er voor zorgt dat er ruzies ontstaan in de trein is natuurlijk de grootste onzin die er maar is, dat zou inhouden dat als er wel een personeelslid voorbij is gekomen dat er geen ruzie ontstaat.  Je suggereert nu dat mensen ruzie maken omdat er geen personeelslid van de NS langs is gekomen. :rofl:

Overigens zie je in de stilte coupes 2x6 amper dat er iemand voorbij komt zeker als je niet die kant op kijkt, dan toch kan er een personeelslid van de NS voorbij gelopen zijn zonder dat jij dat hebt opgemerkt. Ik neem in ieder geval aan dat je meer naar buiten kijkt dan naar de kant van het smalle gangetje.

En elke dag zijn er de nodige incidenten met agressie in de treinen en dat neemt helaas alleen maar toe doordat mensen steeds asocialer worden en minder rekening houden met hun medemens. Een recent voorbeeld van hoe mensen ook gewoon meteen agressief naar ons reageren kan ik je wel geven.

Ik loop in Groningen langs mijn trein naar de cabine toe en zie iemand met zijn voeten op de stoel, ik stap om die reden de coupe in en vraag de persoon zijn voeten van de stoel te halen aangezien de stoel er is om op te zitten en niet dient als voetenbank.  De persoon in kwestie begon meteen met dreigende taal in mijn richting en kwam dreigend mijn kant op.  Nu ben je dan bij mij aan het verkeerde adres want ik ben niet zo snel onder de indruk van dat soort gedrag.  Vervolgens werd ik beschuldigd van racisme, nou ik weet niet in hoeverre het racisme is als ik iemand aanspreek omtrnet voeten op de bank. Nu heb ik omdat de mogelijkheden die ik als machinist heb beperkt zijn V&S gevraagd om mijn kant op te komen zodat zij eventueel konden ingrijpen als het verder uit de hand liep. Uiteindelijk is de passagier uti de trein verwijdert op mijn verzoek aangezien de agressie aanhield en wij moesten vertrekken. Of je nu wel of geen NS logo op je kleidng hebt maakt dus totaal niet uit hoe mensen reageren, respect voor de medemens is er in dit soort gevallen niet meer.

En wat denk jij dat dit doet met collega's die hier meermalen per dag me ete maken hebben zoals de Hc’s op onze treinen. Het is een keer teveel en dan vallen deze collega’s vaak langdurig uit vanwege mentale problemen. Dat hebben we dan te danken aan onze samenleving.

En wat betreft het rookverbod op de stations, dit is een Prorail besluit geweest echter zet Prorail geen handhavers in en hebben ze ook niet de moeite genomen om niet roken stickers op de stations op te plakken. Waar moet een roker nu aan herkennen dat roken verboden is op het station??  Ik spreek geregeld mensen aan die staan te roken op het station, zowel in persoon als via de mooie optie van omroepspeakers aan de buitenzijde van de sprinters.  Als ik ze in persoon aanspreek geven ze vaak aan niet op de hoogte te zijn van het rookverbod maar ze maken daarna wel meteen hun sigaret uit op een enkele uitzondering na.  Met stickers dat er niet gerookt mag worden denk ik dat je al heel veel oplost van het roken op het station.

 

En wat betreft je laatste opmerking, je kiest zelf voor de trein als vervoersmiddel niemand dwingt je er toe en je hebt de vrijheid om een ander vervoersmiddel te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@Draak 52 

Wat u heeft gelezen is de mening van een lid van de community (@Tamzin)  en niet van een NS-medewerker. U kunt daar heel boos over worden maar ik raad aan om zo’n provocerende opmerking van uw schouders te laten afglijden. 

U kunt de oproep van Rover te ondersteunen dat iedereen gebruik moet kunnen maken van het OV, dus ook ouderen. https://www.rover.nl/nieuws/50-corona/1691-het-ov-is-voor-iedereen

 

Reputatie 6

Beste Loes , ik kan me voorstellen dat je baan geen pretje is in de huidige tijd, maar tegen ouderen zeggen :ga maar langs de fietsenhandelaar of de autodealer in plaats van met de trein vind ik geen manier.

En heus dat werd geopperd in mijn topic.

Dit is je reinste discriminatie en dat mag niet.

Volgens mij was dat een antwoord van 1 van je collega's.

Ik ben van plan om het hier niet bij te laten zitten.

Ouderen moeten gewoon op bescheiden schaal na 1 juni weer met de trein mee mogen, je kunt ze geen jaren uitsluiten van openbaar vervoer!

Het is geen kwestie van niet mee mogen omdat je ouder bent, het gaat om noodzakelijke reizen en het vermijden van risico's. Daarbij lopen ouderen nu eenmaal meer risico. Daar kunnen we weinig aan veranderen.

Voor uitjes is nu geen plaats…

 

Ik ben zelf 32 jaar en ook voor mij geldt het uitgangspunt dat je niet de trein mag nemen voor een uitje en "werk zoveel mogelijk thuis". Met dat laatste begin ik na ruim 2 maanden behoorlijk wat moeite te krijgen omdat ook mijn wereld enorm verkleind is sinds ik alles vanuit huis moet doen voor het werk. Incidenteel moet er iemand naar kantoor omdat niet alles vanuit huis gedaan kan worden maar ook dan wordt er kritisch gekeken wie dat kan zijn. Maar goed ik blijf braaf thuis werken, net als de meeste forenzen. Terwijl werk altijd als noodzakelijk werd gezien, is dat nu alleen als je een vitaal beroep hebt.

Ik ben op 12 maart voor het laatst met de trein geweest. Ik heb wel een auto maar ook daarmee heb ik mijn reisbewegingen aanzienlijk beperkt. Eigenlijk vooral rond het dorp en die ene keer dat ik van de baas naar kantoor moest en dan liefst met eigen vervoer maar dat gaan ze niet op grote schaal invoeren.

Mensen vergeten het wel eens maar het "reis alleen als het noodzakelijk is" hangt ook boven de snelweg op de borden. Men wil eigenlijk zo min mogelijk reisbewegingen. 

Ik vraag me trouwens langzamerhand af of de reden dat studenten hun reisgedrag moeten aanpassen en forenzen thuis moeten werken, wellicht is zodat de trein vooral beschikbaar is voor dagjes mensen?

NB: ik zou het ook fijn vinden als de trein meer gebruikt kan worden. Ik woon nu half jaar elders en mijn ouders hebben mijn nieuwe woonplek nog niet eens kunnen zien want ook zij moeten met de trein reizen..

 

@mrfreeze 

Klopt, het was weer het "oude" gevoel bij drukte met de verkeerd zitters die ik weer veel tegen mocht komen. De 1e klas blijft wel ijzig stil nog. De gezelligheid in de trein voelde ik ook weer meer, zoals vanouds idd.

Dank jullie wel, ik kom straks weer opgeladen terug. Pas eind september heb ik weer dienst, dan zal ik zeker hier weer van me laten horen. Ben ook echt benieuwd naar jullie ervaringen.

Reageer