Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7

 

 

Politie treedt op tegen wie onnodig Brussels openbaar vervoer neemt

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB merkt dat er heel wat mensen zijn die nog gebruik maken van het tram-, bus- en metronetwerk voor niet-essentiële verplaatsingen. De politie en eigen veiligheidspersoneel van de MIVB zal daarom zondag een extra oogje in het zeil houden.

De problemen deden zich zaterdag niet op alle lijnen voor, maar wel met name op twee tramlijnen: lijn 55 tussen Rogier naar Da Vinci en lijn 62 tussen Kerkhof van Jette en Eurocontrol. De MIVB merkte op dat er stevig gezondigd werd tegen de regel dat de burgers zich enkel mogen verplaatsen wanneer dat strikt noodzakelijk is. Hierdoor kan ook de sociale afstand in gedrang komen op het openbaar vervoer, want de MIVB voorziet dit weekend slechts de helft van haar normale aanbod.

 

 

Nogal een verschil, niet waar ? Nederlandstaligen (dus ook vlamen) hebben de irritante gewoonte te denken, dat ze kunnen onderhandelen met natuurrampen. Dat kom ik in mijn werk -risicodeskundige - continu tegen. De rest van Europa heeft ingezien dat het ernstig is en daarom is er dus overal een ‘lockdown’. Wij mogen nog individueel - NIET in groep - naar buiten om te sporten en daarmee basta. Telewerken is verplicht. Als je niet kan telewerken en je werkt in een essentiële sector, dan ‘mag’ je naar je werk en daarmee is ook meteen uitgelegd wie de enige toegelaten klantjes in de treinen, bussen en trams zijn.

In normale tijden ben ik helemaal niet blij met conducteurs die direct naar hun HC-hok vertrekken, maar in dit geval: werk vooral veilig ! Als dat betekent, dat jij gaat ‘telewerken’ in je HC-hok, dan mogen de klanten zelf hun kaartjes controleren !

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb zoiets jaaaaren geleden (denk begin jaren '90, maar misschien nog wel eerder. Damn, I'm getting old :neutral_face: ) meegemaakt, maar dan niet met bagage, maar met een kind. Trein vanuit Utrecht had al vertraging, we stopten op Houten, deuren gaan open, mensen stappen uit, oma zet haar kleinkind buiten en de deuren sluiten opeens met oma - en nog een aantal mensen die er nog uit moesten, waaronder mem (mama voor Hollanders) en ik - nog in de trein. Trein vertrekt en even later trekt iemand aan de noodrem. Trein stopt weer en er komt een chagrijnige conducteur aanlopen en vragen wat er aan de hand is. Dat werd uitgelegd en na enige tijd reed de trein weer een stukje achteruit. We moesten allemaal naar de achterste deur lopen en konden daar op het uiteinde van het perron uitstappen. Ik zal nooit het beeld van het huilende kind op het perron vergeten, maar gelukkig was ze weer herenigd met oma :slight_smile:

Een overheid die een ‘veilige’ app met iets van tracking gaat pushen naar minstens 60% van de goedgelovigen?

Game on!

Ik ben wat genuanceerder, maar kijk wel kritisch naar.de plannen, specificaties en zie de code graag op Github. Je zal mijn zo’n app niet zomaar zien installeren. Ik zie ook de kant van werkgever in een branche met verplichte bedrijfssluiting, waar ik geprobeerd heb alle aanvragen voor steunmaatregelen zodra mogelijk in te schieten, besluiten op zich laten wachten of moeizaam verlopen en je je af kunt vragen wat eerder komt: een besluit of het einde van de financiële reserve. Dat maakt enigszins sceptisch.

Reputatie 7
Badge +3

En hier een reactie van een HC op Twitter met het verzoek het te delen. Dus hierbij:

https://twitter.com/CBacola/status/1241767557071278082

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 


Kun je de bijdragen van en voor Draakje52 verplaatsen naar een van de topics van Draakje 52?

Daarvoor staan er nu al teveel andere reacties, maar vanaf nu zal ik wel alle afwijkingen gaan verwijderen. 

Maak je om mij maar geen zorgen, dankje. Misschien moet jij ook eens wat over jezelf vertellen 😃

@Momo het is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 

Spreek een keer af op een trein waar Loes dienst heeft en vergeet dan je toeslag te laden. Ooh en vergeet dan ook je mondkapje mee te nemen en in te checken. :rofl:

Loes is er dan helemaal klaar voor.

Reputatie 3

Roept wat de vakbonden willen niet enkel meer agressie op? Zonder kaartje worden ze al agressief . Van de mensen met kaartje die opeens geweerd wordt zou daar ook nog wel een deel uit zn plaat gaan. En ze worden vaak zelfs zonder controle al agressief aangezien er amper controle is en toch veel agressie.

En cruciale beroepen is wel erg beperkt. Mantelzorg is vaak informeel geregeld dus niet zomaar aan te tonen. En helemaal niet als het buiten de normale zorg omdat iemand het via de mantelzorg fijner vind in plaats van alles officieel te laten registeren. Daarnaast zijn er ook genoeg aandoeningen die niet erkent worden en ze dus geen zorg krijgen (genoeg rechtszaken tegen uwv/gemeentes en ken er ook in de praktijk ) waarvoor nu mantelzorgers het oplossen. Wat als een beoordelaar nu zeg ach het stelt niet zoveel voor? Die mensen maar niet meer helpen?

Dan zijn er nog de acute situaties . Oma is gevallen en komt niet meer goed overeind en heeft daarna hulp nodig . Of iemand heeft acute zelfmoordgedachten (komt in deze tijd ook vaak voor) en jij kan dat stoppen. Ook allemaal maar laten zitten? 

Het zijn maar voorbeelden maar helaas ken ik meer van dit soort situaties ook in de praktijk (familie kenissen vrienden. Vrijwilliger bij organisatie voor mensen met een beperking)

Zou me in dit geval best zorgen maken om een aantal mensen 

 

 

 

 

 

 

 

Wel weer erg jammer dat sommige mensen met een nieuwe alias weer zo vervallen in hun oude gewoontes en als ‘collega’ zo lopen te vissen naar uitspraken van andere collega’s.  Met welk doel ben je hier dan actief ??? 

@Thom 

Ik ben gewoon op herinstructie voor de BOA, daar moeten we elke 5 jaar weer examen in doen en het was weer hoog tijd voor mij om deze herinstructie te volgen. Betekend weer de volledige stof beheersen en 3 examens doen.

Laten we eerlijk zijn Loes, het is te triest voor woorden dat er zo gehandeld moet worden door treinpersoneel omdat mensen de maatregelen die nodig zijn gewoon niet willen opvolgen. Het zijn vaak volwassen reizigers waar o.a.  jij kleuterjuf voor moet spelen.

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Reputatie 7
Badge +3

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.

Een collega van je had al de eerste woordenwisseling vandaag.

Volgens één van de regievoerders zou de reisplanner aangepast zijn en het in de kop bij details nu prominent bovenaan staan, evenals de coronamaatregelen info. Ik zie voor nu echter alleen nog een rode balk met daarin “Reis alleen met de trein als het echt moet” en als je daarop klikt kun je nog eens klikken op de blauwe button “Coronamaatregelen” en dan pas zie ik staan dat een fiets tijdelijk niet meer mee mag. Dat vind ik niet prominent in beeld.

Maar misschien is men er nog mee bezig en wordt het later zichtbaar.

https://twitter.com/Henkiespoor/status/1260159729525014529

 

Edit, het is nu wel toegevoegd aan de tekst op https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/ns-actueel.html (onder “Gevolgen voor reizigers”) waar je dus komt na klikken op die rode balk. Nog steeds niet echt prominent in beeld, het is alleen 1 keer minder doorklikken.

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van  controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.

Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen. 

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel zo goed mogelijk met de situatie omgaan, de richtlijnen volgen en zo veel mogelijk thuis blijven.

Wat mij opvalt als ik 's morgens wakker wordt is dat het qua geluid zo ontzettend rustig is. Ik woon dicht bij een sprinterstation en hoor nu veel minder treinen langs rijden, de IC's zijn hier de treinen die je normaal het meeste hoort en die rijden hier nu niet. En de sprinters stoppen hier en soms moet ik heel goed luisteren of ik ze wel hoor. Daarnaast ook geen of veel minder typhoon geluiden. Ook hoor ik eigenlijk geen vliegtuigen meer laag overvliegen in de richting van of komende vanaf Schiphol. Daarnaast hoor ik veel minder auto's. Nu woon ik niet aan een doorgaande weg maar aan een fietspad, dus sowieso al geen auto's direct langs mijn huis, maar ook normaal hoor ik wel wat autogeluiden van de rondweg en staat er soms op de rondweg 's morgens iets van een file voor de rotonde. Nu zie ik af en toe 1 of 2 auto's rijden.  Daarnaast hoor ik minder brommers voorbij gaan op het fietspad. En ik woon bijna naast een kinderopvang / buitenschoolse opvang waarbij het anders 's morgens en 's avonds een drukte is van ouders die hun kinderen wegbrengen of ophalen. En wanneer het tijd is om van de opvang naar school te gaan of terug van school naar de opvang komen normaal al die kindertjes met begeleiders langs mijn huiskamer raam, dat is nu ook niet. Wel hoor ik in de loop van de dag kleine kinderen lekker buiten spelen en afgelopen weekend veel klussende buren.

Zelf ben ik al een week niet in de supermarkt of andere winkel geweest. Begin vorige week was ik nog wel even in het lokale tuincentrum om wat plantjes voor wat kleur in de tuin te kopen. Die staan er nu in en ook is het grootste gedeelte van de tegels op het terras intussen onkruidvrij gemaakt. Afgelopen weekend ben ik 2 keer wezen fietsen, gewoon een rondje zonder doel om er even uit te zijn en wat beweging te krijgen. Vandaag was het qua weer zo lekker dat ik de halve middag lekker onderuit op een tuinstoel heb gelegen en heb ik ook weer eens, in het zonnetje, wat in mijn boek gelezen. Want daar stond mijn hoofd de afgelopen tijd nou niet echt naar en zo komt de stapel ongelezen boeken natuurlijk nooit uit. Misschien dat ik morgen overdag even naar de markt hier in de wijk ga voor wat vers fruit, eens kijken of het niet te druk is, hopelijk geen taferelen als op de Haagse markt vandaag. Anders neem ik gewoon mijn fiets aan de hand mee om daarmee af te dwingen dat er afstand is tussen mij en anderen.

 

Het blijft maar een vreemde tijd. Nu weer een avondklok erbij, hoe zal dat gaan verlopen. Ik heb hier geen enkele voorstelling van. 

Veel ervaring zal ik er in het begin niet mee opdoen, kan hier weinig over vertellen komende tijd. Heeft ook te maken dat ik er volgende week ff een weekje uit ben. 

De korte lontjes blijven en ik hoop dat reizigers ook op zichzelf passen. In sommige gevallen zetten andere reizigers een bepaalde reiziger op zijn of haar plaats. Soms is dat handig, maar vaak ook niet. Een situatie kan zo escaleren en dat wil je gewoonweg niet. Het is altijd goed bedoeld dat reizigers vinden dat men geen respect heeft voor het treinpersoneel, maar besef alsjeblieft dat elke actie tot een reactie kan leiden. Dat kan een de-escalerende actie zijn, maar in veel gevallen kan het ook olie op het vuur zijn. De overlastgever gaat dan zijn of haar pijlen richten op de helpende reiziger en dat kan eindigen in aanhoudingen en ehbo handelingen. Kies hier niet voor, observeren is vaak al voldoende en dat is vaak al zat. 

Jaren geleden heb ik een reiziger moeten helpen die een zwartrijder aanpakte. Ik weet dat het om een zwartrijder ging, door de controle. De zwartrijder zit fout, heeft geen vervoerbewijs. De helpende reiziger wilde dat ie zijn of haar straf kreeg, eindigde uiteindelijk in een aanhouding van beide partijen en dat was een tochtje politiebureau. 

Bedenk dus hoe het kan lopen, alle acties lokken reacties uit. 

Een getuigeverklaring is ook veel waard, zeker als een situatie onder controle is. 

 

Reputatie 5

Inderdaad de realiteit: vanochtend in de IC van Enschede naar Utrecht, geen conducteur gezien. In mijn coupé 4 reizigers mondkapje niet op. Terugreis: geen conducteur gezien. In mijn coupé 3 reizigers mondkapje niet op.

NS houdt zich niet aan het toezicht op de mondkapjesplicht in de treinen.

Er werd ook niets meer omgeroepen over het dragen van mondkapjes.

(Zie ook protocol verantwoord blijven reizen met het openbaar vervoer van de rijksoverheid)

Aan eindeloze zinloze discussies hierover doe ik niet meer mee, maar ik blijf mijn ervaringen wel posten.

Dit zijn de feiten

 

Het blijft toch vreemd dat Nederlanders zoveel moeite hebben met het mondkapje te dragen. Ik ben op dit moment in Florida waar geen verplichting is tot het dragen van een mondkapje maar het gaat op vrijwillige basis en 90% loopt hier op de drukkere plekken met een mondkapje.  En toen ik er in April van afgelopen jaar was was dit ruim 99,9 % omdat het toen verplicht was. 

Wat zijn wij als Nederlanders dan toch een eigenwijs volk.

Reputatie 7
Badge

Ik las kort geleden een bericht over een conducteur in Polen. Die sprak een reiziger aan op het niet dragen van een mondkapje. De reiziger weigerde waarna de conducteur de tas van die reizigers op het perron smeet. De reiziger moest wel uitstappen en de trein reed zonder hem weg.

Ik kon hem ook al niet kwijt op de parkeerplaats

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Ik heb de release notes van de recent uitgebrachte nieuwe Yammer-versie niet uitgebreid doorgelezen, maar zit er tegenwoordig ook een Tinder-functie in? :thinking::joy:

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dan is het inderdaad heel raar om naar Florida te gaan. Net als het heel raar is om naar België te gaan om te winkelen.

Wij zijn juist niet op familiebezoek gegaan in Engeland. Wij volgen wel de adviezen van de overheid op.

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Reputatie 7

Ja hoor nog steeds de NS de schuld geven en onverantwoordelijken execuseren terwijl het toch echt ligt aan de mensen die zich niet aan de regels en aanbevelingenhouden die op dit moment gelden tijdens de crisis. Er zijn dus nog steeds mensen die het niet snappen of willen snappen of behept met het ego mij kan niets gebeuren.

Reageer