Corona, ervaringen sinds de maatregelen

Toon eerste bericht

1022 reacties

Was vandaag voor een afspraak in Groningen, en vanwege medereiziger tweede klas gezeten. Veel meer jongelui met reiskoffers en -tassen in de trein dan ik verwacht had. Gezellig druk, niet hinderlijk verders.

Reputatie 6

Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?

Artikel 443 Wetboek van Strafrecht regelt iig de strafbaarstelling van het overtreden van noodverordeningen

Hij die een algemeen voorschrift van politie, krachtens de Gemeentewet in buitengewone omstandigheden door de burgemeester, de voorzitter van de veiligheidsregio of de commissaris van de Koning in de provincie uitgevaardigd en afgekondigd, overtreedt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Badge

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Rikus :laughing: , tja ik denk dat we daar maar niet op gaan reageren.

Maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat de regels niet voor hen gelden, zo ook vandaag in een trein welke ik reed.  Alleen die kon toch echt zijn tas pakken en uitstappen toen ik hem zag zitten.  Deze vond het allemaal je reinste onzin. Nou ik was het met hem eens dat het onzin was dat hij de trein nam (zonder mondkapje).

Reputatie 7
Badge +3

Ik laat me maar verrassen, maar een trein kwijt zijn, het blijft bijzonder dit vak. 

Moet ook lastig zijn geweest bij het invullen van dit formulier. De optie ‘trein’ wordt niet eens genoemd! :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Treinpersoneel in Nederland voelt zich nog steeds onaantastbaar. Dat wordt ook uitgestraald door de vakorganisaties. Er is op de achtergrond altijd de dreiging van een grote spoorwegstaking en zelfs de tamelijk naïeve leiding van NS weet dat. Het is wel duidelijk dat wanneer treinpersoneel zich niet laat zien in de treinen dat gevolgen zal hebben voor de goodwill bij het reizigerspubliek. “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Wat uitgebreider in het andere topic beschreven. 

Reputatie 5

Dank voor je verhaal Loes, heb het met aandacht gelezen. Waar ik in dit kader graag aandacht voor wil vragen zijn mensen die -bij uitzondering- toch ook afhankelijk zijn van de trein. In mijn geval: ik heb een zelfstandig wonende moeder van 89(!). Ik heb geen broers of zussen, geen kinderen, geen partner en geen auto. Ik gebruik de trein om haar wekelijks te bezoeken. we hebben dit nu noodgedwongen stop gezet. haar buren zijn ook allemaal oudere en kwetsbare mensen (Seniorenflat zonder verzorging). Als zij ziek wordt zalik toch naar haar toe moeten om te verzorgen (tenzij ernstig,ziekenhuis etc). Ik hoop dus dat de treinen blijven rijden en dat er begrip is voor mantelzorger die er soms echt alleen voor staan.

Reputatie 6

@wsm

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Op zich mee eens. Desondanks krijg ik de indruk (gezien de vragen die op dit forum en ook op social media langskomen) dat mensen zich hier zorgen over maken en in sommige gevallen toch maar gaan reizen omdat ze ervoor betaald hebben. Als hier een duidelijke en eerlijke regeling voor zou zijn bekendgemaakt zou dat wellicht meer mensen ervan weerhouden om met de trein te reizen, wat NS uiteindelijk graag wil in deze omstandigheden. 

Ik geef aan wat ik zie, het is uiteindelijk aan NS om hier iets mee te doen of niet. 

Dank @Momo en zo voor de YouTube vids op de vorige pagina, en ja mag je dan weer treinen? https://jopdevrieze.nl/bouwen-alle-covid-19-geinfecteerden-immuniteit-op/

Ik ben benieuwd, heb reeds een paar weken goed ziek op bed gelegen. Hoop van harte dat ik geen badge hoef te dragen om dat zichtbaar te maken, ik ben ook niet kapot van zo’n tracking app.

Reputatie 7
Badge +3

Het is noodzakelijk dat je voedsel hebt. Die kun je in de supermarkt halen en zo veel mogelijk die 1,5 meter afstand te houden en hopen dat anderen dat ook doen, maar die kun je dus ook van je volkstuin halen waar je een grotere afstand hebt tot mede volkstuinierders.

Ik ben vandaag eind van de middag in het laatste half uur dat ze open waren naar even naar de Intratuin geweest. Ik was speciaal al niet vrijdag of het weekend geweest omdat het toen veel mooier weer was wat misschien veel mensen daar heen zou lokken. Het was tussen 5 en half 6 erg rustig, zou het wel druk zijn geweest dan had ik gewoon weer terug naar huis gefietst en het morgen weer geprobeerd wanneer iedereen weer (thuis) aan het was is. Was dit noodzakelijk? Nee, ik kan best wel zonder die plantjes. Maar ik hoorde net bij Jinek een viroloog die daar aan tafel was zeggen dat hij ook naar het tuincentrum was geweest en een lading planten had gehaald om zo de tuin op te fleuren en dat hij wat kon relaxen. Dan kan ik ook wel even op 5 minuten fietsen van mijn huis naar de Intratuin.

Badge

Lekker dat je de nacht goed bent doorgekomen, komt toch altijd even aan dit soort momenten ook als het ‘gelukkig’ goed afloopt. Het emmertje kan ook een keer te vol raken.Hopelijk heeft je machinist ook redelijk kunnen slapen.

Hopelijk een fijne en rustige dienst vanavond.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen kunnen ook wel eens onbedoeld meegaan met een trein. Ik was nog te jong, misschien een jaar of 3 of 4, om het nu echt te herinneren maar dat is mijn moeder en mij ooit overkomen. Mijn oma was oorspronkelijk afkomstig uit de buurt van Dieren en ging nog wel eens op bezoek bij de familie daar, met de trein. Ze woonde niet ver van station Leiden Lammenschans en deze keer ging mijn moeder (en ik dan ook) mee naar het station om haar af te zetten en te helpen met de bagage de trein in te dragen naar haar stoel. Alleen voordat mijn moeder en ik weer uit konden stappen gingen de deuren al dicht en vertrok de trein. Volgens mijn moeder was ik redelijk in paniek, ik kan het me nog maar heel vaag herinneren. Uiteindelijk zijn we dan weer vanaf het volgende station terug naar Lammenschans gegaan.

Over getting old gesproken, zal ergens begin jaren 70 geweest.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93wij komen er niet uit zolang jij geen verschil ziet tussen (niet)noodzakelijk reizen en wandelen naar een volkstuin waarbij ik een route kies waar ik vrijwel nooit iemand tegen kom.

Ik ben net boodschappen gaan doen, op de fiets, want verder dan mijn volkstuin. Op de markt kaas en groente gehaald. De markt is ruim opgezet, ruime vakken om 1,5 m te waarborgen en er is controle daarop. Toen naar de supermarkt. Die mijd ik het liefst, want niet iedereen houdt zich daar aan de regels.

Boodschappen doen in de supermarkt waar mensen 1,5 m niet in acht nemen mag van jou, maar groente/fruit kweken en halen uit een volkstuin waar niemand dan ik en mijn partner mag komen, kan niet?

Wandelen is iets anders dan reizen. Je kunt natuurlijk ook eerst gaan reizen om elders te gaan wandelen. Dat laatste vind ik niet noodzakelijk reizen.

Oja, ik moet bewegen en af en toe naar buiten om gezond te blijven. Als ik dat niet meer mag, kom ik op een gegeven moment vanzelf in de kwetsbare groep terecht en is de weg naar IC niet zo ver meer…

Badge +3

Triest (en niet corona-gerelateerd), maar toch mooi dit… Daarom deel ik het even (via Marcel Houtman, mcn Eindhoven):

https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/een-bijzondere-crematie-vandaag/

Zo’n 400 collega’s gaven zich daarvoor op, vanwege de corona werd dat aantal stevig teruggebracht.

Auto was speciaal aangevraagd. Normaal komen ze niet per auto aan als ze daar al opgebaard liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk heeft het op Twitter geplaatste filmpje waarin de oproep om thuis te blijven effect.

https://twitter.com/NS_online/status/1242099832073920512

Weer 2 diensten verder na de versoepelingen sinds 1 juli. Ik had de dag erna pas dienst. 

Ik zag direct dat het drukker word. Het is gezellig druk momenteel, plaats genoeg in de trein en tijdens controle klopt het meeste veelal wel.

De fiets mag weer mee, de eerste die ik ermee trof, had geen fietskaartje. Dus ook geen registratie. Nog niet iedereen weet dat ie het via smartfoon of pc moet regelen.

Ineens wel veel meer reizigers die het lege telefoon syndroom gebruiken om de 1e klas onveilig te maken. Dat is weer terug.

De mondkapjes, tja, het blijft kat en muis, maar ik merk wel dat na een 2e waarschuwing, men weet dat er geen 3e meer zal volgen. 

Het begint weer wat meer op het oude normaal te lijken, behalve dan die mondkapjes. Daar kan ik gewoonweg niet aan wennen, al die gezichtslozen 😔

@Tonny.s 

MoDe geeft het grotendeels al aan. We hebben twee soorten deursystemen, degene die op lucht werken en degene die electrisch werken. De electrische deuren zijn vergelijkbaar met een liftdeur en kan door opentrekken in een vervelende storing vallen en het is geen veilige actie als we willen vertrekken. Relatief valt de ellende met de electrische deuren mee. Je vindt ze in de sprinters, alleen de oude SGM heeft deuren op lucht.

De deuren op lucht zijn het gevaarlijkst. Daar kan je daadwerkelijk met je arm, been, voet vast komen te zitten en dat de deur gewoon in de vergrendeling valt. Als wij het niet goed zien, dan kan dat een nare afloop als gevolg hebben. De kans dat men door het opentrekken tussen trein en perron valt is ook aanwezig. Ook dat kan heel naar aflopen. Al ons huidige intercity materieel werken de deuren op lucht.

@mrfreeze 

Dank even voor het screenshot. Het was een theedoek, niet in de vorm gemaakt van een mondkapje, dus pak nu een theedoek en daar 2 elastieken aan naaien en klaar. Het sloot iig niet goed de mond en neus af. Voor de juiste beeldvorming, ik heb de reiziger aangesproken en een noodoplossing bedacht.  

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...

Reputatie 7

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

Het bekende “How low can you go ?”

Een vriend van mij is civiel ingenieur en die klaagt al jaren dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ er zo met zijn pet naar gooit, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Jeddie,jeddie, blaat, blaat… Plato klaagde ook al over de jeugd.

En toen viel die snelwegbrug in Genua ineens in het ravijn.

Reputatie 7
Badge +4

@Momohet is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

Ahum.:grinning:

Beetje slordig.

Ook jammer, want het leidt af van de goede boodschap. En zo onnodig. Het is niet meer dan het juist vervoegen van een persoonsvorm, en elementair.

Is het een van ‘onze’ machinisten?

Reputatie 7
Badge +3

Ik merk op straat dat mensen steeds minder de 1,5 m respecteren. Als je vraagt of mensen op zij kunnen gaan omdat er niet genoeg ruimte is om te passeren, krijg je te horen dat je dan maar thuis moet blijven. En wat ik dan niet begrijp zijn het vaak ouderen die anderen die geen ruimte willen geven. In mijn buurt zijn het ook ouderen die steevast met 2 vanaf half maart boodschappen bleven doen. Ik weet niet hoe het beeld in de trein was, of er ook nog steeds ouderen (niet-noodzakelijk) bleven reizen?

Ik ben benieuwd hoe druk het na 1 juni gaat worden in de treinen. Zelf zal ik voorlopig nog niet met de trein gaan reizen.

Badge +3

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Vanochtend rond 8:45 toevallig een team V&S (in ieder geval een duo dat rond liep) bij een bushalte/knooppunt/terminal in Eindhoven (Winkelcentrum WoensXL/Catharina Ziekenhuis), waar elke paar minuten wel een bus stopt.

Neem zomaar aan dat die elke bus even checkten op vervoerbewijzen én mondkapjes. Drinken/eten in bussen is geen optie/excuus, dat mag sowieso niet.

Als ik op de fiets geweest was had ik het ze even gevraagd. Denk niet dat ze daar aanwezig waren om waarschuwingen uit te delen, 2 kilometer vanaf het station.

@Momo ik besef ook steeds vaker bij thuiskomst pas dat ik mijn maskertje nog steeds op heb, terwijl in principe dat ‘onding’ al een kwartier eerder af had gemogen (als ik de enige in het voertuig ben...) Dat went dus best snel!

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen wel, maar misschien dat er in deze tijd juist mensen zijn die normaal gesproken nog een stuk(je) met de bus zouden gaan, en daar nu hun “gewone” fiets voor gebruiken. Ik heb net ook nog in de bus gezeten, en dat is toch een stuk lastiger afstand houden dan nu in de trein.

Vond 't trouwens wel opvallend dat het vanmiddag rond half twee een stuk drukker op Utrecht Centraal was dan net om 18 uur.

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Badge +3

Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !

Heb toevallig een paar regelmatige passagiers in mijn taxi die (door hun autisme?) nogal veel weten van treinen en het hele spoorboekje uit hun hoofd lijken te kennen.

Die lui (jongeren ca. 15 jaar) hebben het onafhankelijk van elkaar ook gewoon over ‘2 stellen virm met 6+4 bakken’ en andere termen.

Reageer