Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en openen deze stallingen zodra dit weer mogelijk is, Lies87.

Reputatie 6

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

 

Die noodverordening zegt niets over het doel van een reis, een HC/BOA kan en mag dat niet beoordelen, sterker nog, je hoeft een BOA niet eens antwoord te geven op de vraag waarom je een reis maakt.

 

Excuses. Had je bericht verkeerd gelezen. Ik doelde op de 1,5 meter regel.

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

 

Die noodverordening zegt niets over het doel van een reis, een HC/BOA kan en mag dat niet beoordelen, sterker nog, je hoeft een BOA niet eens antwoord te geven op de vraag waarom je een reis maakt.

Reputatie 6

Even iets anders:

Zijn de fietsenstallingen nog steeds dicht? Info uit begin post dateert van 21 maart.

Reputatie 6

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Reputatie 1

Ik las in de krant dat dit paasweekend veel dagjesmensen toch met de trein zijn gegaan. De sprinters waren te druk en om tussen Rotje Knor en Amsterdam via Gouda te gaan reizen lijkt mij ook onverantwoord. Dat is meer op elkaars huid gaan zitten en geen 1,5 meter afstand. De conducteurs hebben de 2 sprinters uit dienst genomen. Ik snap ook niet waarom mensen de waarschuwingen in hun laars lappen. En waarom perse over Gouda te gaan reizen lijkt mij ook een raadsel. Nou is mijn vraag kun je die dagjesmensen in dovemansoren dan beboeten en zijn er wel fikse boetes uitgedeeld in deze rare situaties? Wat ik ook onverantwoord vond is dat iemand op Twitter een Weekend abonnement had en omdat hij niet kon reizen had hij steeds foto's gemaakt van station Alkmaar Noord. Lijkt mij namelijk ook niet echt handig. Misschien ook in verband met corona, maar ik weet ook niet of dat wordt gehandhaafd? Zo kan ik ook bijvoorbeeld foto's maken van station Diemen, maar het zou niet goed aanvoelen. (Niet dat ik dat nu ook van plan was, maar het idee alleen al).  

Reputatie 7
Badge +3

En als je echt moet reizen, ga op een tijdstip dat het rustig is en kijk dan of de trein niet toch nog te druk is, of je wel genoeg afstand kan bewaren. En mocht de HC zeggen dat de trein te vol is en vragen of mensen die niet naar een vitaal beroep onderweg zijn willen uitstappen, doe dat dan ook. Die mensen in een vitaal beroep moeten daar vaak wel op tijd zijn terwijl jij er denk ik ook wel een half uurtje later kan zijn. Volg dus aanwijzingen op van het NS personeel.

Badge +3

Ik wilde graag naar mijn vriendin aangezien die veel problemen thuis heeft. Alleen mag ik daar nu wel naartoe reizen aangezien de maatregelen?

Beste Nick,

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

Zelfde situatie hier (Eindhoven vs. Woerden en beide ‘zorgwerkers’ dus reisrecht maar geen noodzaak). Het zij zo!

 

Reputatie 7
Badge +3

Als eerste: het is niet verboden.

Alleen het advies is wel: reis alleen met OV als het echt strikt noodzakelijk is. Als er andere manieren zijn om met je vriendin in contact te komen of er naartoe te gaan, dan verdienen die momenteel absoluut de voorkeur.
Jij bent uiteindelijk zelf degene die bepaalt of de reis strikt noodzakelijk is of niet.

Beste meneer of mevrouw,

 

ik heb een vraag over het reizen.

Ik wilde graag naar mijn vriendin aangezien die veel problemen thuis heeft. Alleen mag ik daar nu wel naartoe reizen aangezien de maatregelen?

Ik zie graag een reactie tegemoet

Alvast bedankt

 

Groetjes

Nick

Badge +3

Ik voeg het toch maar even toe hier.. 

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/1-5-meter-regel-in-de-spits-als-iedereen-weer-gaat-werken-64627#post445458

Zie de voorgaande en volgende reacties daar. :expressionless:

Reputatie 7
Badge +3

Het reizen met spits en daltijden blijven met deze maatregelen gehandhaafd. Vanwege deel van mijn werk wat ik niet op afstand kan doen moet ik wel nog regelmatig met de trein reizen. Ik reis met de sprinter van Rotterdam CS naar Amsterdam CS. 

Tijdens spits is het wat drukker. Wat ik met de RIVM-maatregelen zou kunnen voorstellen is dat de spits en daltijden vrijgegeven worden zodat je op ieder moment van de dag vrij kan reizen. Het is doorgaans in de trein al erg rustig maar kan hierdoor ook gestimuleerd worden het reizen meer door de dag te verdelen. Met weinig passagiers vind ik het nogal overbodig om deze spits en daltijden te handhaven. De hogere tarieven tijdens spitstijden zijn er om te drukke/volle treinen te voorkomen maar met zo weinig reizigers zou je met tijdelijk vrijstellen van de spitstijden wellicht nog betere spreiding krijgen van mensen (en de afstand tussen mensen!).


Jij bent niet de 1e die met deze suggestie komt. Naast dat er op diverse trajecten wel sprake is van een spits, zal het afschaffen van spitstijden juist er voor zorgen dat meer mensen in de spits gaan reizen. Dat is juist niet de bedoeling.

 

Als je het weer opnieuw afsluit dan gaat het jaar wel weer opnieuw in. 

Reputatie 2

Het reizen met spits en daltijden blijven met deze maatregelen gehandhaafd. Vanwege deel van mijn werk wat ik niet op afstand kan doen moet ik wel nog regelmatig met de trein reizen. Ik reis met de sprinter van Rotterdam CS naar Amsterdam CS. 

Tijdens spits is het wat drukker. Wat ik met de RIVM-maatregelen zou kunnen voorstellen is dat de spits en daltijden vrijgegeven worden zodat je op ieder moment van de dag vrij kan reizen. Het is doorgaans in de trein al erg rustig maar kan hierdoor ook gestimuleerd worden het reizen meer door de dag te verdelen. Met weinig passagiers vind ik het nogal overbodig om deze spits en daltijden te handhaven. De hogere tarieven tijdens spitstijden zijn er om te drukke/volle treinen te voorkomen maar met zo weinig reizigers zou je met tijdelijk vrijstellen van de spitstijden wellicht nog betere spreiding krijgen van mensen (en de afstand tussen mensen!).

Reputatie 7
Badge

Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Contact opnemen met onze Klantenservice is in dit geval de optie. Het bij-abonnement moet handmatig opgezegd worden, kan niet omgezet worden namelijk. Het hoofdabonnement kan zoals Thom aangeeft wel omgezet worden. Kom je er zo uit, Aar

Maar hoe zit het dan als het gezinslid na de Coronacrisis weer met gezinskorting een abonnement opnieuw afsluit? NS Flex werkt nog niet met een bij-abonnement lees ik. Of kan in het eerste jaar zowel het bij-abonnement als het hoofdabbonement opgezegd worden?

Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Contact opnemen met onze Klantenservice is in dit geval de optie. Het bij-abonnement moet handmatig opgezegd worden, kan niet omgezet worden namelijk. Het hoofdabonnement kan zoals Thom aangeeft wel omgezet worden. Kom je er zo uit, Aar

Reputatie 7
Badge

@Thom  Ik wacht de reactie van de NS moderator dan even af. En als blijkt dat er goede mogelijkheden zijn, laat ik diegene hier even reageren.

Reputatie 7
Badge +4

Ik meen me te herinneren dat een dergelijke situatie eerder wel door Klantenservice is opgelost met wat handmatig ingrijpen, maar kan het inderdaad zo snel niet vinden. Omzetten naar Flex zonder abonnement kan met Weekendvrij sowieso. Het handmatige was dan het stopzetten van een bijabonnement. Dat valt ook niet binnen de procedures die voorheen konden. Een bijabonnement liep door tot de einddatum, ook als het hoofdabonnement werd opgezegd. Het blijkt in de praktijk wel eens vaker zo dat de ene medewerker soms anders oordeelt dan de andere. Als het met een telefoongesprek niet lukt, zou een moderator het hier kunnen oppakken. Ze zijn doorgaans wat meer door de wol geverfd.

Reputatie 7
Badge

Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Maand Traject Vrij abonnementen kunnen, voor zover ik weet, niet omgezet worden naar NS Flex. Maar bij de klantenservice zal je een tegemoetkoming ontvangen als je contact met hun legt. Als het om een jaarabonnement gaat is dit uiteraard wel mogelijk.

Bedankt voor de aanvulling loklok8. Je hebt gelijk. In mijn reactie heb ik de aanname gedaan dat het om een Traject Vrij jaar gaat welke maandelijks wordt betaald. 

Reputatie 7
Badge +1

Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Maand Traject Vrij abonnementen kunnen, voor zover ik weet, niet omgezet worden naar NS Flex. Maar bij de klantenservice zal je een tegemoetkoming ontvangen als je contact met hun legt. Als het om een jaarabonnement gaat is dit uiteraard wel mogelijk.

Mijn fiets staat in een bemenste fietsenstalling. Nou lees ik alleen onder de NS Community kop op de site dat mijn fiets in ieder geval tot 6 april niet wordt geruimd en dat ik niet hoef te betalen. 

Ook de komende dagen (tot 28 april) ben ik niet in staat om te mogen/kunnen reizen naar de fietsenstalling in verband met het Coronavirus. Zou de NS het tijdstip van de overheid aan willen houden en dit duidelijk willen communiceren op de site? 

Dus worden de maatregelen van de fietsenstallingen net als die van de overheid verlengt tot 28 april en zou dit duidelijk op jullie site aangegeven kunnen worden? Wellicht ook een idee om het bij het kopje ‘fietsenstallingen’ te plaatsen. Nu kan je deze info alleen vinden als je goed zoekt in de NS Community. 

Ik zou graag verduidelijking krijgen. 

Groeten,

Manon

 

Ik verwacht dat de maatregelen gewoon verlengd worden conform de verlenging vanuit de overheid. Ik heb de collega's inmiddels gevraagd om de informatie aan te passen. 

Mijn fiets staat in een bemenste fietsenstalling. Nou lees ik alleen onder de NS Community kop op de site dat mijn fiets in ieder geval tot 6 april niet wordt geruimd en dat ik niet hoef te betalen. 

Ook de komende dagen (tot 28 april) ben ik niet in staat om te mogen/kunnen reizen naar de fietsenstalling in verband met het Coronavirus. Zou de NS het tijdstip van de overheid aan willen houden en dit duidelijk willen communiceren op de site? 

Dus worden de maatregelen van de fietsenstallingen net als die van de overheid verlengt tot 28 april en zou dit duidelijk op jullie site aangegeven kunnen worden? Wellicht ook een idee om het bij het kopje ‘fietsenstallingen’ te plaatsen. Nu kan je deze info alleen vinden als je goed zoekt in de NS Community. 

Ik zou graag verduidelijking krijgen. 

Groeten,

Manon

Hello alemall, 

 

I have a question about my trajekt vrij. Can I put it on hold until corona is over, because I do not want to pay for service that I am not using and my company og course does not want to reimburse it.  I have this trajekt longer than one year.  

Can I do it? And how can I do it?

 

Thank you 

Jelena 

 

 

Hi JelenaRojka and welcome to the NS Community. 

I've transferred your new topic to this existing topic because your question has already been answered here, though in Dutch. Because you are no longer using your season ticket, you can contact our Customer Service to get some assistance about cancelling the season ticket. Pausing is not possible, unfortunately. 

Reageer