Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er gingen de afgelopen dagen een paar dingen mis met de reisplanner, waardoor er treinen in de reisplanner stonden terwijl ze niet zouden rijden. Het advies is ook om de reizen te plannen via 9292.nl en niet via de NS app.

De reisplanner klopt als het goed is nu wel, omdat de data direct komt vanuit 9292.nl. Dat in de loop van vanavond was gebeurt. Je krijgt nu dezelfde reizen te zien in beide planners. Let er wel op dat je nu ook niet-trein reizen te zien krijgt in de NS app, waar het NS vervoersbewijs natuurlijk niet geldig is.

Op de website over de basisdienstregeling kan je nalezen welke treinen er wel rijden.

Badge +3

Hier ook nog wat wijzigingen m.b.t. tot de dienstregeling op bepaalde trajecten:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-vrijdag-13-maart-minder-treinen-in-de-spitsuren.html (wijziging 14 maart 2020, 18:45u)

Misschien een idee om die link op te nemen in de openingspost?

Bij de (nogal rustige) bussen hier in Eindhoven hebben ze het ook door. De vertrektijden-displays bij de haltes zeggen “Achteraan instappen en in/uitchecken”, en bij de AH servicebalie een grote plexiglazen plaat opgehangen tussen klant en caissières. 

dank, zou goed zijn als de 9292 app dan ook omgeroepen wordt op de stations want daar wordt nog gewoon vrolijk de NS app omgeroepen

 

Vanochtend bleek de berichtgeving op Treinreiziger.nl onjuist te zijn. Het bericht is inmiddels gewijzigd maar roept nog altijd vragen op. Zo zouden Kruidvatkaartjes die in april nog niet gebruikt zijn gerestitueerd worden, indien de huidige situatie na 31 maart voortduurt. Graag dit bericht verifiëren.

Verder meen ik waar te nemen dat in de praktijk de reden van het niet reizen bij het verlenen van coulance geen rol speelt. Dit i.t.t. hetgeen in dit topic wordt vermeld. Indien dit het geval is graag de tekst aanpassen.


Dat is het nadeel als externe sites met informatie gaan werken die heel snel veranderd, verstandiger van die site zou zijn om dan naar hier te verwijzen.

De ontwikkelingen kunnen elkaar straks wel eens heel hard op gaan volgen als er niet harder wordt ingegrepen door de overheid. Maar als we daar over willen uitweiden moeten we dat in een ander topic gaan doen en niet deze vervuilen.

 

Badge +3

Het lijkt nu opgelost inderdaad.

Van Den Haag naar Utrecht geen IC (tenzij via Leiden met de 8800)

En van bijv. Boxmeer naar Nijmegen ook gewoon de Arriva uurdienst.

De reisplanner van NS (app en website) klopten al dagenlang niet! En om dan naar 9292 te verwijzen verstopten ze natuurlijk liever, soms… 

Want wat doen zij met precies dezelfde data? Sorry mensen, oNS lukte het niet, maar 9292 en andere sites wél… 

Is het geen idee (omdat je toch al van/naar adres kunt plannen) gewoon altijd 9292 als leidend te nemen en te tonen?

Oké, de prijzen van sommige treinreizen zullen dan niet meer kloppen… (met overstap), maar goed een via prijs toonde de NS planner toch al niet.

Reputatie 7

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 

Reputatie 7
Badge +3

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 


Treinreiziger heeft aangegeven dat als de maatregelen langer duren er restitutie mogelijk zal zijn. Met andere woorden: als huidige maatregelen ook nog na 31 maart van kracht zijn. Tot op heden zal men nog geen geld teruggeven voor niet verzilverde kruidvatkaartjes ivm geldigheid tot 13 april.

Badge +3

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Vanaf ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur.

Nee dus, Arriva rijdt uurdiensten, nomaals graag aanpassen dus eventjes...

Reputatie 7

Als het klopt zou het een mooie aanvulling zijn, toch. Graag eerst verificatie dus.

Het geeft wel te denken indien Treinreiziger.nl beter geinformeerd zou blijken te zijn dan de NS community

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat in het bericht om de basisdienstregeling van NS.  Voor informatie over de dienstregeling van Arriva moet je op de site van Arriva zijn.

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.

Ik heb net contact gehad met de klantenservice van NS internationaal ivm het annuleren van een reis. Ze hadden een e-mail adres gegeven dat ze in het leven hadden geroepen. Nu heb ik vermoedelijk dat adres verkeert verstaan/opgeschreven want mijn mail komt terug. Weet iemand wat het adres is?  Misschien is hget ook ene tip dat ze dat adres vermelden op de site ipv alleen het telefoonnummer want telefonisch doorgeven van adressen is foutgevoelig.

Reputatie 6

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

 

Badge +3

Het gaat (als het goed is) he-le-maal niet om geld en en reisrecht of zo!

Als de 1e klas puur voor zorgpersoneel wordt (en de rest braaf 2e klas) dan is het ook goed! Volgens mij past dat prima (met name als er intercity's zijn).

Ja maar dan moet ik wel gecompenseerd worden voor mijn dure abonnement.

Ga je gang en verwacht de nodige kritiek daarop!

Ik vind het een enorm goed plan, 1e klas als je een vitaal beroep hebt en per se met het ov moet!

De rest van de reizigers eerbiedwaardig 2e klas en zo. Bliijf toch ook na 6 weken gewoon thuis of vertel je werkgever of stageplaats dat je NIET welkom bent in het ov…

En nee, ook niet op maandag Koningsdag (maar ja mijn stage en zo gaat gewoon door maandag en op 5 mei) Yeah right!

Stap maar in, controle is er toch niet.  Vergeet vooral niet om NIET in te checken en zo.

Reputatie 7

@Arald den Braber 

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F

Goedemorgen,

Kunnen jullie aan het 'hoofdbericht’ bovenaan toevoegen dat ook diegenen met een traject vrije kaart hun abonnement niet kunnen omzetten naar een Flex abo. Kan dat binnenkort wel of komt daarvoor een andere oplossing?

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 

Reputatie 7
Badge +1

Abonnementshouders van een Traject Vrij jaarabonnement kunnen hun abonnement altijd omzetten naar NS Flex. Dit kan binnen uw eigen Mijn NS.

Voor Traject Vrij maandabonnementen kunt u contact opnemen met de klantenservice voor een tegemoetkoming. Daar is een wijziging naar NS Flex niet mogelijk en gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet mogelijk zijn.

Naar verwachting gaan aan het einde van het jaar ook de Traject Vrij abonnementen over naar NS Flex.

Zie hier voor meer informatie: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Reputatie 6

Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 

Omdat ik vrijdag contact had met de klantenservice omdat ik al sinds begin maart wacht op de uitbetaling van een in januari ingediend restitutie verzoek (elke maand is er nieuwe reden waarom het niet kan), ook hier eens over gevraagd. Het blijkt dat wij als abonnementhouders al vanaf het begin onze abonnementen hadden mogen opzeggen van de stalling.... Want je staat er toch gratis. Wat gek dat dat dan niet in dit topic staat al suggestie?

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 


Via de chat is het nu netjes afgehandeld!

 

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

Ja, die aan het Stationsplein is tot nader bericht gesloten. Fietsenstalling Souterrain, onder het busplein, is gewoon open. Daar is je abonnement ook te gebruiken. 

 

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.


Helaas zet het “vakmanschap” van sommige conducteurs door. Door middel van afzettingen en wegsturen. Ook vind NS online het inmiddels best, lees ik:

  https://twitter.com/roytjeKevintje/status/1254336035758247936.    https://twitter.com/Catonsand/status/1254149532511809536   https://twitter.com/veerman_piet/status/1254074914216312833

 

 

Reputatie 6

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

Ja, die aan het Stationsplein is tot nader bericht gesloten. Fietsenstalling Souterrain, onder het busplein, is gewoon open. Daar is je abonnement ook te gebruiken. 

 

Is dat nu ook een NS stalling geworden? Voorheen was het Souterrain een gratis stalling namelijk. 

Ah, ik zie het. Het is inderdaad een gratis stalling. Omdat het nog niet vaststaat tot wanneer je stalling gesloten is, is daar nog niets over te zeggen. Wanneer het helder is hoe lang dit is, dan kan er iets worden besloten omtrent restitutie van je abonnementsgeld.  

Reageer