Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

En de volgende…

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.

 

Als dit letterlijk zo gezegd is, vind ik dat die conducteur per direct een andere baan moet zoeken.

Reputatie 6

@Robert B zou je die reactie waarin je mij erbij betrekt alsjeblieft weg willen halen? Ons is gevraagd om niks hierover te publiceren om wat voor reden dan ook.

 

Badge +3

Artikel van Rover over het pauzeren van abonnementen:

https://www.rover.nl/nieuws/36-overig/1677-ov-abonnement-pauzeren-dit-zijn-de-mogelijkheden

Op ns.nl/flex nog wel de €10 kosten… niet van toepassing als je al een (doorlopend) abonnement hebt.

 

Badge +3

Op zich ook een ideetje :sweat: :

Als het straks weer drukker wordt in de treinen kan de eerste klassecoupé de zorgklasse worden, ongeacht wat je betaalt, uitsluitend voor zorgpersoneel.

De rest eerbiedig in de tweede klasse.

Afgezien van dat het niet te controleren/handhaven is, denk ik zomaar dat het misschien gewoon past ook nog, qua ruimte voor vitale beroepen vs. overige reizigers. Zeker als er weer intercity's gaan rijden en het mooi weer is/blijft.

Trekt onvoorwaardelijk mooiweer-reizigers aan. Onderzoek naar doen niet nodig :sweat:

“Wat kom jij doen in mijn trein?” mag je niet vragen, of heeft iedereen wel een antwoord op...

Reputatie 7
Badge +1

Wanneer start NS de communicatie inzake het Boekenweekgeschenk en vrij reizen?

 

Treinreiziger.nl schrijftop 12 mrt 2020 20:47

https://www.treinreiziger.nl/gratis-reizen-met-boekenweek-geschenk-gaat-zondag-15-maart-niet-door-verplaatst/

 

Die is er al. Zie de eerste post

Boekenweekgeschenk

 

Vooralsnog gaan de reizen met het Boekenweekgeschenk wel door op Zondag 15 maart. Wel zullen we hier in afgeslankte vorm mee doorgaan. Zo zal de tour met schrijvers niet doorgaan. Mocht dit alsnog veranderen dan zal ik dat ook hier melden.  

Aanvulling 19:45: Ik kan hierbij bevestigen dat de actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk voor komende zondag komt te vervallen. Hoe en op welke manier dit verder vorm krijgt zullen we later over communiceren.

Edit: En mrfreeze was me net voor.

Dat begrijp ik volkomen. Maar een lastige is het wel. Mensen houden zich gewoon niet aan de regels. Consequentie is dan wel dat ik niet of liever niet meer met de trein kan reizen. De goeden leiden onder de slechten. Dat is eigenlijk hetzelfde als na het weekend kon worden vastgesteld.

Badge +3

Papegaai @mrfreeze :rofl:

Dit wordt nog leuk zondag.. omdat het boekenweekgeschenk ongeldig is verklaard!

Je moet dat maar weten (gaan poortjes nog open en zo?)

Reputatie 7
Badge +3

Dacht dat jij ging slapen :stuck_out_tongue:

Als die poortjes niet opengaan vanwege dit uitstel, is dat direct het bewijs dat e-tickets dus wél ongeldig gemaakt kunnen worden? :slight_smile:

Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.

Hi TBloemink, dat is wel waar, maar heeft geen betrekking op deze specifieke situatie (het opeisen van de 1e klasse door overdreven en ongefundeerde angst voor Corona). De situatie zoals jij beschrijft gaat al veel langer mee en wordt vooral door conducteurs toegepast in de Benelux-trein. Conducteurs op deze treinen willen blijkbaar relaxed rijden en vooral niet stil zijn en sluiten daarvoor de 1e klas stiltecoupé af. Enige overeenkomst is tot nu toe dat tot op heden NS weigert in te grijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer start NS de communicatie inzake het Boekenweekgeschenk en vrij reizen?

 

6 uur geleden.

En op https://www.ns.nl/uitgelicht/treinlezer/boekenweek.html  al valt dat niet echt op de startpagina.  Het zou meer opvallen bovenaan en direct onder de mededeling over het beperken van een aantal spitstreinen. 

Ook staat het op https://www.boekenweek.nl/update-boekenweek-en-coronavirus/

Badge +3

@Robert B zou je die reactie waarin je mij erbij betrekt alsjeblieft weg willen halen? Ons is gevraagd om niks hierover te publiceren om wat voor reden dan ook.

Gedaan.

 

Als dat interne info is (wat ik tikte staat allemaal openbaar volgens mij) dan zij het zo.

Ik zal je @ mention verwijderen uit mijn vorige reactie hier, meer dan dat kan ik eigenlijk niet doen.. The damage is done.. :laughing:

Aha, Ik zie nu dat meneer Janssen van de FNV is. Fijne opmerking van de FNV. Personeel wel beschermd en een middelvinger naar de reiziger met zijn 1e klas kaartje.

 

Aangezien dit personeel overdag totaal niet meer bezig is met de uitoefening van hun beroep, plaatsbewijzen controleren advies geven, gastheer zijn enz.enz., maar daarentegen alleen maar de deur open en dicht doet (natuurlijk wel met controle of dit veilig gebeurt), misschien ook maar een korting op loon invoeren. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dacht dat jij ging slapen :stuck_out_tongue:

Als die poortjes niet opengaan vanwege dit uitstel, is dat direct het bewijs dat e-tickets dus wél ongeldig gemaakt kunnen worden? :slight_smile:

Er werd geloof ik gezegd dat grote aantallen e-tickets niet ongeldig gemaakt kunnen worden, zou te veel capaciteit kosten of zo. Met het Boekenweekgeschenk gaat het om 1 QR code die iedereen gebruikt en zal er maar 1 code ongeldig gemaakt moeten worden. Wellicht maakt dat verschil. Het is dat De Vink geen poortjes heeft anders zou ik even checken zondag. Geen zin om er voor naar Centraal of Voorschoten te gaan.

Ik vraag me wel af wat er gebeurt als mensen dit nieuws gemist hebben of het niet checken en toch op reis gaan met het boek. Bij stations met paaltjes kun je zo instappen. 

Ik heb 2x een enkele reis via vakantieveilingen gehaald welke tm 31 maart geldig zijn.

Kan ik hier geld voor terugkrijgen of een verlenging van de geldigheidsdatum?

 

Bedankt, 

 

Jeroen

Reputatie 3

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Hoi NS!

Ik heb vandaag voor het eerst sinds de invoering van de mondkapjes-verplichting met de trein gereisd.

Nu viel het mij op dat een groot deel van mijn medepassagiers hun mondkapjes verkeerd droegen. Ik heb zo veel mensen met een kapje zien lopen dat alleen over hun mond viel, of zelfs alleen hun kin bedekte. Ik snap dat een mondkapje oncomfortabel is, maar dit is niet de bedoeling. 

Mijn suggestie: roep in de trein om hoe een mondkapje gedragen moet worden. Zo voelt iedereen zich veilig in de trein. 

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er de komende dagen niet heel veel gecontroleerd wordt. En dat er in dit geval toch sneller coulance verleend zal worden, mocht dat wel gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!


Als je Twitter hebt, dan kun je dit het beste melden via Twitter ns_online met vermelding, tijd, traject en treinnummer.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Een dagje uit met Boekenweekgeschenk heeft weinig zin. Heel veel activiteiten zijn afgelast en musea zijn dicht. Ook een dagje uit met keuzedag kun je wel vergeten als je hiermee een stedentrip had gepland.

 

Reputatie 7
Badge +3

Personeel moet inderdaad veilig hun werk kunnen doen, maar dat houdt niet in dat een HC dan maar gelijk de 1e klas voor zich zelf kan claimen. De instructie is zoals ik lees buitenom sleutelen en in de onbemande cabine zitten. Ik zie dan wel weer in een Twitter draadje dat HC's dan moeten klimmen en klauteren. Maar kun je dan niet wel gewoon normaal sleutelen en via de 1e klas naar de cabine lopen? Je komt dan maar kort langs de 1 of 2 reizigers die misschien in die 1e klas zitten, dat is net zoveel contact (wellicht zelfs minder) als dat je iemand beveelt de 1e klas te verlaten. 

Een dagje uit met Boekenweekgeschenk heeft weinig zin. Heel veel activiteiten zijn afgelast en musea zijn dicht. Ook een dagje uit met keuzedag kun je wel vergeten als je hiermee een stedentrip had gepland.

 


Zo en zo moet je je afvragen of je zelf nog ergens naar toe wilt waar veel mensen samen komen en winkelen is gezien de uitgestorven winkelstraten nu ook niet gezellig. Terrasje pikken? dan ben je de enige die er zit. :rofl:

Ik hoor van de collega’s ook dat de treinen echt veel rustiger zijn vandaag.

Ik heb 2x een enkele reis via vakantieveilingen gehaald welke tm 31 maart geldig zijn.

Kan ik hier geld voor terugkrijgen of een verlenging van de geldigheidsdatum?

 

Bedankt, 

 

Jeroen

Hi Jeroen Kanters en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je topic verplaatst naar het overkoepelende topic voor de vragen omtrent Corona. Ik ga ervan uit dat je in het eerste bericht van dit topic ook al een antwoord is gegeven op jouw vraag. 

Hoi Jouke,

Ik zie daar (en in de rest van dit topic) dat de tickets voor Kruidvat etc tot 31-12 geldig zijn. Ik heb echter tickets via Vakantieveilingen gehaald, hier lees ik specifiek niets over en zij verwijzen me door naar NS. Graag dus toch een bevestiging over wat er met mijn tickets gebeurt.

 

Bedankt en groet,

 

Jeroen

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Kan u aangeven om hoe laat dit gebeurd is. Kunnen ze nl de desbetreffende conducteur in hun database opsporen. Ik krijg overigens sterk de indruk dat NS dit gedrag inmiddels gewoon goedkeurt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Ik heb de foto's gezien van lege stations en lege treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb 2x een enkele reis via vakantieveilingen gehaald welke tm 31 maart geldig zijn.

Kan ik hier geld voor terugkrijgen of een verlenging van de geldigheidsdatum?

 

Bedankt, 

 

Jeroen

Hi Jeroen Kanters en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je topic verplaatst naar het overkoepelende topic voor de vragen omtrent Corona. Ik ga ervan uit dat je in het eerste bericht van dit topic ook al een antwoord is gegeven op jouw vraag. 

Hoi Jouke,

Ik zie daar (en in de rest van dit topic) dat de tickets voor Kruidvat etc tot 31-12 geldig zijn. Ik heb echter tickets via Vakantieveilingen gehaald, hier lees ik specifiek niets over en zij verwijzen me door naar NS. Graag dus toch een bevestiging over wat er met mijn tickets gebeurt.

 

Bedankt en groet,

 

Jeroen


Contact opnemen met NS klantenservice bij voorkeur via Twitter Facebook of chat.

Reageer