Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 3

Nu het er naar uit ziet dat de Corona maatregelen nog langer aan houden, vroeg ik mij af of NS van plan is overstappen te gaan verbeteren. 

Zie als voorbeeld onderstaande overstaptijd van 26 minuten. Omdat de trein daarvoor dus 4 minuten voor aankomst vertrekt. 

 

Hoi Momo!

Dat is een terechte vraag! Na een korte navraag bij de spoordeelwinkel zal hier hetzelfde mee worden omgegaan als alle tickets. Ook hier zullen wij coulant mee zijn en zal worden gekeken naar een vorm van coulance. Wij begrijpen namelijk ook wel dat het niet mogelijk is om deze actie op dit moment te verzilveren.

Badge +3

In de openingspost staat nog steeds bij (jaar)abonnementen:

Neem contact op met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie rechtsboven op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken.

Dat is natuurlijk prima, maar via ns.nl/flex of ns.nl/abonnementen (of zelfs vanuit Mijn NS Startpagina, die blauwe knop) kan je alles zelf regelen zonder ergens in de wacht te moeten staan.

En voor wie de contactpagina op een telefoon bekijkt zit de chat echt niet ergens rechtsboven op je schermpje…

En we hebben inmiddels 88.000+ leden hier… (waarvan nogal wat niet actief of eenmalige gasten)...

Dus die 40.000 is volkomen willekeurig eigenlijk… Maak er 100 van als je een (al dan niet zinnig) antwoord verwacht op een hele goede vraag die je hier stelt als nieuwkomer.

Dat is dan wel weer een voordeel, geen 40.000 virologen die over je heen buitelen.

Maar goed, vooral wat het risico dan is als je op een knopje moet drukken en zo.. (NS zegt “we maken die extra schoon hoor!” :joy: )

Doe dat dan gewoon maar even met een pen of een sleutel of je mouw (daar moest je toch al in hoesten..)

 

@loklok8 ah oke, bedankt voor de uitleg. Ik dacht al, ik kan niet de enige zijn die hier aan denkt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dank je Sanne. Ik weet eerijk gezegd nog niet of ik gebruik van wil maken van mijn kortingscode, maar er zullen vast wel meer mensen de afgelopen tijd jarig zijn geweest of de komende weken jarig zullenzijn die nu niet kunnen boeken. 

Het aantal leden en hoe de Community op de contactpagina wordt aangeboden is al feedback wat ik heb gegeven en waar (hoop ik ) aan wordt gewerkt.

De rest vind ik goede suggesties, Robert B en ik zal het oorspronkelijke bericht wat bijwerken!

Reputatie 7
Badge +3

Hier stopt er nog gewoon 4 keer per uur een sprinter in allebei de richtingen ('s avond na 8 uur en in het weekend 2 keer per uur), verder komt er meestal 1 keer dag een vrachttrein langs en weer terug. En zeker deze week hoor en zie ik vaker leeg mat voorbij komen, meestal IC stellen. Er zal het één en ander naar en van werkplaatsen moeten en conditieritten worden gereden voor de stellen die lang stil hebben gestaan vanaf woensdag weer de dienst in gaan. Het sprinterstation ziet er ook iedere keer leeg uit, maar ik fiets er over het algemeen nu onderdoor op tijden dat het normaal ook rustig is. Ik denk dat het verschil het beste te zien is op de grote stations.

Reputatie 4

Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

Is het geen idee om de Samenreiskorting en fietsen weet toe te laten...

Reputatie 7
Badge +1

@Sanne NS Zou het eventueel mogelijk zijn om op de homepage van NS iets neer te zetten over de coulance regeling die tijdens het Corona virus geldt, zoiets als wat Jouke NS in zijn eerste post heeft gezet. Mensen die zich zorgen maken kunnen dan gerust gesteld worden dat er een kans is dat jullie geld restitueren. Ik weet natuurlijk dat jullie het hartstikke druk hebben.:sweat_smile:

Het is ook een beetje om te voorkomen dat er vele topics worden geopend, omdat de community al meerdere malen dezelfde vraag heeft gekregen en ook al meerdere malen hetzelfde antwoord heeft gegeven.

NS vraagt om alleen met de trein te reizen als het echt noodzakelijk is. Ik heb een abonnement met keuzedagen. Deze keuzedagen gebruik ik voor uitjes, dus niet noodzakelijk. Kunnen deze dagen nu worden uitgesteld, bijvoorbeeld door het verstrekken van een coupon?

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan, zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html  waar staat:

Indien je Keuzedag verlopen is, kan NS Klantenservice je een couponcode toesturen die op een later moment dit jaar te gebruiken is voor een vrije reisdag. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. 

 

Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

Is het geen idee om de Samenreiskorting en fietsen weet toe te laten...

Ja het is een idee, maar wel een slecht idee. Gaat zeker bij goed weer leiden tot overvolle treinen met veel te veel fietsen en veel te weinig plekken. Het is hopelijk maar 1 jaar dat we dit soort problemen hebben, ieder land heeft zijn eigen aanpak en bij ons is het helaas geen fietsen in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

@huibf Ik vind het een beetje dubbel, als er nog steeds opgeroepen wordt om zoveel thuis te werken er anderen roepen om maatregelen die er voor moeten zorgen dat het OV niet te druk wordt terug te draaien.

Dat voelt zo oneerlijk voor de mensen die al maanden noodgedwongen thuis zitten.

Fietsen kun je in de buurt doen, fietspomp mee, plakspullen mee of een busje lekweg.

Samenreizen kan, maar ieder met eigen abonnement voor de korting.

 

 

Nog iets heel anders, momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet te boeken, wordt aangegeven "Tijdelijk niet beschikbaar”.

Maar ook alle gewone vol tarief e-tickets zijn niet te bestellen en couponcodes voor gekochte actietickets zijn niet in te wisselen. Ga je bv naar https://www.ns.nl/producten/x/p/coupon-kruidvat  dan zie je alleen “Er is iets fout gegaan”. Normaal gesproken zou ik denken dat er weer eens een storing in het systeem zit, maar in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van de Spoordeelwinkel aanbiedingen en de maatregelen rond de virus dreiging is dit vast bewust zodat mensen niet allerlei kaartjes kunnen verzilveren voor een datum waarop mensen waarschijnlijk toch niet gaan reizen.

Misschien is het verstandiger om deze links te laten doorverwijzen naar een pagina waar op staat aangegeven dat couponcodes tijdelijk niet kunnen worden verzilverd ivm de Corona crisis. 

Volgens de informatie die wij hebben gekregen over het niet meer kunnen aanschaffen van Spoordeelwinkel actietickets zouden al gekochte tickets nog gewoon bruikbaar moeten blijven, evenals de reguliere e-tickets via onze website. Dat al gekochte couponcodes niet meer verzilverd zouden kunnen worden, is mij onbekend en volgens mij ook onbedoeld.

Ik zal eens nagaan of hier iets meer over bekend is.

Reputatie 4

Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

Is het geen idee om de Samenreiskorting en fietsen weet toe te laten...

Ja het is een idee, maar wel een slecht idee. Gaat zeker bij goed weer leiden tot overvolle treinen met veel te veel fietsen en veel te weinig plekken. Het is hopelijk maar 1 jaar dat we dit soort problemen hebben, ieder land heeft zijn eigen aanpak en bij ons is het helaas geen fietsen in de trein. 

 

Ik denk dat dat reuze mee gaat vallen. De mondkapjes gaan veel reizigers tegenhouden. Maar dan moet er wel streng (en zonder waarschuwing)  worden gecontroleerd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vergeet mijn reactie maar Stijn, of haal hem helemaal weg om verkeerde informatie te voorkomen.

Het was wellicht een Chrome issue. In Microsoft Edge doet de verzilver pagina het wel, maar in Chrome deed die het niet. Na verwijderen van  alle cookies en browsegeschiedenis doet die het ook weer in Chrome.  Wel vreemd dat zowel die verzilverpagina als de pagina om e-tickets aan te schaffen het niet deden precies vanaf het moment dat de Spoordeelwinkeltickets niet meer aan te schaffen waren. Misschien is er toch iets van een storing geweest.

Badge +3

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Ik denk dat dat reuze mee gaat vallen. De mondkapjes gaan veel reizigers tegenhouden. Maar dan moet er wel streng (en zonder waarschuwing)  worden gecontroleerd.

 

Dat controleren gaat niet gebeuren. En dan nog dit is jouw mening en mijn mening is anders. Zoals ik ook al eerder schreef, dit gaat echt niet veranderen tot 1 september. Dis je kan nu nog 3 maanden dit soort berichten posten of je kan je erbij neerleggen.

Ah, fijn dat de oorzaak gevonden is. Ik zal het wel laten staan, gezien je ook de oplossing hebt gevonden en hebt aangegeven, wat voor sommigen dan weer nuttig kan zijn. :blush:

Reputatie 4

Ik denk dat dat reuze mee gaat vallen. De mondkapjes gaan veel reizigers tegenhouden. Maar dan moet er wel streng (en zonder waarschuwing)  worden gecontroleerd.

 

Dat controleren gaat niet gebeuren. En dan nog dit is jouw mening en mijn mening is anders. Zoals ik ook al eerder schreef, dit gaat echt niet veranderen tot 1 september. Dis je kan nu nog 3 maanden dit soort berichten posten of je kan je erbij neerleggen.

 

Ik denk dat reizigers het simpelweg over een paar weken niet meer gaan accepteren. Maatregelen gaan averechts werken. Geen contole zal leiden tot verslapping en zwartrijden.

Je kan als overheid en vervoerders je kop in het zand steken. Maar dat is dom.

Reputatie 7
Badge +3

Is ook goed Stijn. Want ja wellicht zijn er meer die hetzelfde ervaren.

Ik denk dat dat reuze mee gaat vallen. De mondkapjes gaan veel reizigers tegenhouden. Maar dan moet er wel streng (en zonder waarschuwing)  worden gecontroleerd.

 

Dat controleren gaat niet gebeuren. En dan nog dit is jouw mening en mijn mening is anders. Zoals ik ook al eerder schreef, dit gaat echt niet veranderen tot 1 september. Dis je kan nu nog 3 maanden dit soort berichten posten of je kan je erbij neerleggen.

 

Ik denk dat reizigers het simpelweg over een paar weken niet meer gaan accepteren. Maatregelen gaan averechts werken. Geen contole zal leiden tot verslapping en zwartrijden.

Je kan als overheid en vervoerders je kop in het zand steken. Maar dat is dom.

Geen controle zorgde al voor de coronacrisis voor zwartrijden dus daar is niets in gewijzigd. Poortjes houden echt geen zwartrijders tegen. Controle wel. Er zijn op dit forum heel veel topics over de weinige controle bij NS. Er zijn wat positieve uitzonderingen maar een oud spreekwoord leert dat één zwaluw nog geen zomer maakt.  

Waarom klopt de reisplanner niet:

Zomaar wat treinen die volgens de reisplanner wel zouden rijden maar op even later op station aangekomen niet reden ! Ik heb hier erg veel last van en ben niet de enige ! Zeker omdat wordt omgeroepen: raadpleeg de reisplanner.

 

Zondagavond 29 maart 2020, de ic van 19.35 uit Rotterdam CS naar Utrecht CS (stond wel in de planner maar reed niet) Er waren op dat moment sowieso bar weinig treinen vanuit Rotterdam CS.

Dinsdagmorgen 31 maart 2020 , de ic van 7.40 van Amersfoort CS naar Schiphol. (zelfs de machinist die uit de ic kwam en zou doorrijden naar Schiphol zei zelfs nog dat het in zijn dienstregeling stond en toch stopte zijn rit in Amersfoort en reed hij niet door naar Schiphol)

 

Dinsdagmorgen 31 maart 2020. De ic van 8.18 van Utrecht CS naar Amsterdam.

 

De ic’s van 17.46 van Amsterdam naar Utrecht staan wel in de planner maar rijden niet etc etc.

 

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

 

Waarom klopt de reisplanner niet ? Heel lastig om als werkende (en zonder rijbewijs) zo te moeten reizen !

Graag reactie en vooral ook aanpassing van de reisplanner ! 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat de dienstdoende moderator het even op moet pakken.

Reputatie 7

Vanochtend bleek de berichtgeving op Treinreiziger.nl onjuist te zijn. Het bericht is inmiddels gewijzigd maar roept nog altijd vragen op. Zo zouden Kruidvatkaartjes die in april nog niet gebruikt zijn gerestitueerd worden, indien de huidige situatie na 31 maart voortduurt. Graag dit bericht verifiëren.

Verder meen ik waar te nemen dat in de praktijk de reden van het niet reizen bij het verlenen van coulance geen rol speelt. Dit i.t.t. hetgeen in dit topic wordt vermeld. Indien dit het geval is graag de tekst aanpassen.

Reageer