Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het reizen met spits en daltijden blijven met deze maatregelen gehandhaafd. Vanwege deel van mijn werk wat ik niet op afstand kan doen moet ik wel nog regelmatig met de trein reizen. Ik reis met de sprinter van Rotterdam CS naar Amsterdam CS. 

Tijdens spits is het wat drukker. Wat ik met de RIVM-maatregelen zou kunnen voorstellen is dat de spits en daltijden vrijgegeven worden zodat je op ieder moment van de dag vrij kan reizen. Het is doorgaans in de trein al erg rustig maar kan hierdoor ook gestimuleerd worden het reizen meer door de dag te verdelen. Met weinig passagiers vind ik het nogal overbodig om deze spits en daltijden te handhaven. De hogere tarieven tijdens spitstijden zijn er om te drukke/volle treinen te voorkomen maar met zo weinig reizigers zou je met tijdelijk vrijstellen van de spitstijden wellicht nog betere spreiding krijgen van mensen (en de afstand tussen mensen!).


Jij bent niet de 1e die met deze suggestie komt. Naast dat er op diverse trajecten wel sprake is van een spits, zal het afschaffen van spitstijden juist er voor zorgen dat meer mensen in de spits gaan reizen. Dat is juist niet de bedoeling.

 

Ik heb Kruidvat   treinkaartjes gekocht en geactiveerd voor donderdag 26 maart van Rotterdam naar Amsterdam (dagje uit i.v.m. annulering concert) Maar ja, wat ga je doen in een stad waar door het Corona virus bijna alles dicht is? Is er een mogelijkheid de kaartjes aan te passen naar een latere datum?

Badge +3

Ik voeg het toch maar even toe hier.. 

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/1-5-meter-regel-in-de-spits-als-iedereen-weer-gaat-werken-64627#post445458

Zie de voorgaande en volgende reacties daar. :expressionless:

Beste, ik wil van mijn traject vrij abbo overstappen naar flex zonder abbo. Echter zou ik ook graag geld terug willen ontvangen voor de afgelopen maanden dat ik niet gereisd heb vanwege corona (sinds 15 februari). Hoe kan ik hiervoor restitutie voor aanvragen?

Vriendelijke groet,

Eline

 

Dit is een beetje afhankelijk van uw abonnement, maar ik geef uw eerlijk gezegd weinig kans. NS kan niet controleren of u niet gereisd heeft en vergoedingen met terugwerkende kracht wordt (bijna) niet toegekend.

dat kunnen jullie gewoon in mijn reishistorie zien? Als ik mijn reisgegevens wil inkijken moet ik toch ook daar kijken, ik kan het natuurlijk ook delen als dat nodig is als verificatie. Ik vind het nogal jammer dat ik geen bericht ontvangen heb op het moment dat ik mijn abbonement heb kunnen omzetten wat mij veel geld had kunnen schelen. Het zou fijn zijn als jullie mij hierin tegemoet kunnen komen

Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.

@Pepperina , in het eerste bericht van dit topic kunt u precies vinden wat u kunt/moet doen om dit probleem van u op te lossen.

Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Als dat nu losgelaten zou worden dan zijn daar straks weer problemen over dat mensen net doen alsof ze niet weten dat het weer veranderd is.  Dus lekker zo laten dan ontstaan er straks ook geen zogenaamde misverstanden met betrekking tot dal of spits tijden.

En anders misschien er naartoe gaan dat we spitstarieven rekenen, dan kan het straks bij het terug draaien alleen maar meevallen voor de mensen die in de daluren reizen.

 

Reputatie 1

 

 

Ik kan wel het nodige begrip hebben voor het standpunt van Georg. Zou wel graag meer info willen hebben op het traject waarop hij reist. (bijna een uur langere reistijd, klinkt wat extreem)

 

Joh echt. Zou je heus denken dat een uur langer onderweg zijn toch misschien wel een beetje aan lange kant is?


Joh echt? Zou je heus denken dat ik gewoon zat te liegen? Een beetje meer respect aub, of anders kijk je even naar de bericht van Jeroen . Graag in het vervolg wat netter reageren.

Reputatie 7
Badge +3

ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

In de openingspost van dit topic staat duidelijk wat er met de keuzedagen gedaan kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Georgwanneer jij €105 betaalt voor een voordeelabonnement heb jij een Altijd Voordeel abonnement en reis jij in de spits met 20% korting ipv voltarief.

Ik denk dat even wat dingen door elkaar haalt. De prijs van €105 is voor een Dal Vrij abonnement.  Altijd Voordeel kost €23.

Beste meneer of mevrouw,

 

ik heb een vraag over het reizen.

Ik wilde graag naar mijn vriendin aangezien die veel problemen thuis heeft. Alleen mag ik daar nu wel naartoe reizen aangezien de maatregelen?

Ik zie graag een reactie tegemoet

Alvast bedankt

 

Groetjes

Nick

Reputatie 7
Badge +3

ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

In de openingspost van dit topic staat duidelijk wat er met de keuzedagen gedaan kan worden.


Met andere regels dan de website. Dus wordt u gezegd dat u pas na het verlopen van de Keuzedagen opnieuw contact kunt opnemen, verwijs dan naar deze community. Maar als u net nieuwe heeft gekregen, dan heeft nog 2 maanden de tijd voor ze verlopen zijn.

 

Reputatie 2

terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

De drukste treinen op dit moment zijn vooral voor 16.00 uur. De dal- en spitsuren zorgt volgens mij voor een concentratie van reizigers in de daluren i.p.v. een spreiding. Vooral op de grens. Dat is jammer, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je hebt verschillende opties. Bijvoorbeeld: houders van DalVoordeel een korting van 10-20% in de spits geven en een lagere korting van 20-30% in de daluren. Reistijden van abonnementen zoals WeeekendVrij en Dalvrij en keuzedagen uitbreiden of juist beperken (afhankelijk van hoe die kaarten gebruikt worden, ik heb daar geen inzicht in) . Langere treinen in de daluren inzetten en kortere treinen in de spits. Etc etc.

Maar ja, het duurt waarschijnlijk lang om dit soort dingen aan te passen en als je daar nu mee begint ben jij pas klaar als het niet meer nodig is. 

Reputatie 7
Badge +3

@Georgwanneer jij €105 betaalt voor een voordeelabonnement heb jij een Altijd Voordeel abonnement en reis jij in de spits met 20% korting ipv voltarief.

Bij NS werken ook mensen die net als jij en ik ziek kunnen worden. Heb daarom begrip voor het feit dat NS desondanks nog zoveel mogelijk probeert te doen om mensen te laten reizen. Het is even niet anders.

 


Hoi Mode,

Dit is absoluut onjuist, wat je net zegt, ik heb dat geprobeerd (af en toe moet ik in spitsuur checken). Gewoon voltarief! Trouwens, nooit geweten dat je 20% kan reizen in spitsuur. Dat was ook duidelijk aangegeven op het beeldscherm als je incheckt (vol tarief)


Mijn antwoord was inderdaad niet juist. €105 is de prijs van dalvrij. Dan heb je inderdaad geen korting in de spits. Maar je zou kunnen berekenen of op dit moment Dal-voordeel voordeliger is.

 

hoi we hebben kaarjes gekicht bij kruidvat ma nu de corona is kunnen we nergens heen dus mijn vraag is zijn deze dadelijk nog geldig als dit alles voor bij is gr erik

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Het is sinds 14 december 2020 ook de bedoeling dat de treinen zo goed als leeg blijven, om ruimte te geven aan degenen die noodzakelijk moeten reizen. Daluren (kortingperioden) verruimen zal meer mensen de treinen in lokken.

Reputatie 7
Badge

 

 

Ik kan wel het nodige begrip hebben voor het standpunt van Georg. Zou wel graag meer info willen hebben op het traject waarop hij reist. (bijna een uur langere reistijd, klinkt wat extreem)

 

Joh echt. Zou je heus denken dat een uur langer onderweg zijn toch misschien wel een beetje aan lange kant is?


Joh echt? Zou je heus denken dat ik gewoon zat te liegen? Een beetje meer respect aub, of anders kijk je even naar de bericht van Jeroen . Graag in het vervolg wat netter reageren.

 

Wat?? :thinking:  Uhm...ik had het tegen pingpong hoor.

Badge +3

dat kunnen jullie gewoon in mijn reishistorie zien? Als ik mijn reisgegevens wil inkijken moet ik toch ook daar kijken, ik kan het natuurlijk ook delen als dat nodig is als verificatie. Ik vind het nogal jammer dat ik geen bericht ontvangen heb op het moment dat ik mijn abbonement heb kunnen omzetten wat mij veel geld had kunnen schelen. Het zou fijn zijn als jullie mij hierin tegemoet kunnen komen

Het moment dat je je abonnement wilt stoppen bepaal je geheel zelf. Restitutie voor de periode dat je het niet gebruikt hebt (in dit geval om begrijpelijke redenen, maar dat maakt niet uit) zal niet snel gebeuren, dan had je je toch echt eerder moeten melden.

Ik heb ook wel eens een jaar lang een kaart gehad met Dal Voordeel maar die eigenlijk (door omstandigheden, in dit geval auto van het werk) aantoonbaar amper gebruikt.

Toen wel korting gekregen op het volgende jaar (€29 i.p.v. €50), maar sinds de komst van NS Flex (2018) is dat niet meer aan de orde omdat je op elk willekeurig moment kunt wijzigen.

Dat je altijd al had kunnen overstappen naar Flex is inderdaad niet al te breed gecommuniceerd (dus naar alle abonnementhouders). Wellicht kan de klantenservice nog iets voor je betekenen.

Op naar de volgende 500 reacties :sweat_smile:

Reputatie 2

Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. 

 

Heel intelligente opmerking.

Op de grafiek kun je vrijwel meteen zien dat het verschil tussen de middagspits en de tijd voor de middagspits zo klein is, dat de drukte (aantal passagiers per treinstel) zeer waarschijnlijk piekt voor de middagspits. Had, in ieder geval gedeeltelijk, opgelost kunnen worden door VDU-wijzigingen uit te stellen. Heb zelf trouwens geen VDU voor de duidelijkheid, nooit gehad ook. 

NS heeft aangekondigd dat op alle trajecten waar 2 of meer treinen per uur per richting rijden, de komende tijd de dienstregeling met 2 treinen per uur per richting zal worden uitgevoerd.

Op het traject Nieuwerkerk a/d IJssel - Utrecht mis ik echter de verbinding die om 8.41 uur vertrekt. Dat is een trein die IN de spits zit. Waarom is die uit de dienstregeling gehaald, terwijl daarna wél elk half uur een trein vertrekt?

Reputatie 1

Ik las in de krant dat dit paasweekend veel dagjesmensen toch met de trein zijn gegaan. De sprinters waren te druk en om tussen Rotje Knor en Amsterdam via Gouda te gaan reizen lijkt mij ook onverantwoord. Dat is meer op elkaars huid gaan zitten en geen 1,5 meter afstand. De conducteurs hebben de 2 sprinters uit dienst genomen. Ik snap ook niet waarom mensen de waarschuwingen in hun laars lappen. En waarom perse over Gouda te gaan reizen lijkt mij ook een raadsel. Nou is mijn vraag kun je die dagjesmensen in dovemansoren dan beboeten en zijn er wel fikse boetes uitgedeeld in deze rare situaties? Wat ik ook onverantwoord vond is dat iemand op Twitter een Weekend abonnement had en omdat hij niet kon reizen had hij steeds foto's gemaakt van station Alkmaar Noord. Lijkt mij namelijk ook niet echt handig. Misschien ook in verband met corona, maar ik weet ook niet of dat wordt gehandhaafd? Zo kan ik ook bijvoorbeeld foto's maken van station Diemen, maar het zou niet goed aanvoelen. (Niet dat ik dat nu ook van plan was, maar het idee alleen al).  

Reputatie 7
Badge +3

terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

De drukste treinen op dit moment zijn vooral voor 16.00 uur. De dal- en spitsuren zorgt volgens mij voor een concentratie van reizigers in de daluren i.p.v. een spreiding. Vooral op de grens. Dat is jammer, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je hebt verschillende opties. Bijvoorbeeld: houders van DalVoordeel een korting van 10-20% in de spits geven en een lagere korting van 20-30% in de daluren. Reistijden van abonnementen zoals WeeekendVrij en Dalvrij en keuzedagen uitbreiden of juist beperken (afhankelijk van hoe die kaarten gebruikt worden, ik heb daar geen inzicht in) . Langere treinen in de daluren inzetten en kortere treinen in de spits. Etc etc.

Maar ja, het duurt waarschijnlijk lang om dit soort dingen aan te passen en als je daar nu mee begint ben jij pas klaar als het niet meer nodig is. 


Ook voor Corona waren de treinen vlak voor 16 uur een stuk drukker, net als net na 9 uur 's ochtends. Nu VDU en keuzedagen niet meer in de middagspits geldig zijn, zal het vlak voor de avondspits en iets na de avondspits nog iets drukker zijn/worden.

NS heeft aangekondigd dat op alle trajecten waar 2 of meer treinen per uur per richting rijden, de komende tijd de dienstregeling met 2 treinen per uur per richting zal worden uitgevoerd.

Op het traject Nieuwerkerk a/d IJssel - Utrecht mis ik echter de verbinding die om 8.41 uur vertrekt. Dat is een trein die IN de spits zit. Waarom is die uit de dienstregeling gehaald, terwijl daarna wél elk half uur een trein vertrekt?


@Jan K hij zou wel gewoon moeten rijden, als u deze reis in de 9292.nl invoert krijgt u de reis wel zichtbaar.  Er is een probleem in de reisplanner op dit moment waar iets niet goed in terecht komt vanuit een ander systeem, daar wordt hard aan gewerkt om dit op te lossen.

Reputatie 2

@MoDe

Ik deel je ervaring helemaal. Op bijvoorbeeld het traject Schiphol/DH-Amersfoort-Enschede waren de treinen voor de middagspits al erg vol. Ook voor corona was een zitplaats in de 1e klas in de ICM's eerder regel dan uitzondering. 

Corona heeft dit echter nog veel erger gemaakt en eigenlijk vraagt dat om aanpassingen en uitstel van wijziging voorwaarden VDU was vrij eenvoudig geweest. :relaxed:

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik begreep die 55 minuten al niet, maar er zit dus een wachttijd van 30 minuten tussen. Tsja dat is dus echt niet handig nu. Misschien kunnen de planners bij NS hier nog even naar kijken. Door het minder aantal treinen zou er misschien een cross-over overstap gerealiseerd kunnen worden??

 

 

@Trein-D : Ik probeer i.t.t. jou hier klanten te helpen. Ik had al eerder aangegeven dat ik het in principe met TS eens was en dat NS daar iets aan zou moeten doen. Vond een reistijdtoename van 55 minuten wat extreem. TS heeft dit duidelijk uitgelegd. Misschien voortaan het topic doornemen en niet op de persoon reageren. 

Reageer