Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

In hetzelfde kader: reizigers tussen Friesland en Zwolle krijgen te maken met een overstap van 26 minuten in zuidelijke richting en 31 minuten in noordelijke richting. Reizigers die verder moeten richting Lelystad/Amsterdam hebben dubbel pech, want vanuit Lelystad richting Meppel is de overstap 30 minuten (in de andere richting 4 minuten - krap, maar haalbaar). Voorbeeld: Lelystad-Steenwijk gaat van 56 minuten naar 1 uur en 55 minuten, Zwolle-Steenwijk van 25 minuten naar 56 minuten. Als de basisdienstregeling lange(re) tijd aangehouden moet worden, dan zou het nuttig zijn hier, indien mogelijk, aan te sleutelen.

Badge +3

De EU regels over niet geleverde diensten zijn redelijk helder.

Als u een abonnement hebt op een krant en deze maandenlang niet bezorgd wordt dan heeft u natuurlijk recht op compensatie.

Als u de krant (uit eigen keuze) maandenlang niet leest maar bij het oud papier gooit omdat u het niet vertrouwt, dan geen compensatie.

Voor wat betreft het ‘verbod’ op reizen met het ov (of lezen van de krant), dat is er nooit geweest ook al sprak men van ‘alleen noodzakelijke reizen (graag)’.

En dat na opzeggen van een VDU je het nooit meer terug krijgt onder dezelfde voorwaarden (die overigens per 2021 verdwijnen voor wie het al had)… Dat is al sinds augustus 2011 het geval dus ook niets nieuws.

Een krant kan op zich zeggen “ga maar lekker op vakantie (totdat corona voorbij is), dan bezorgen wij maandenlang niet en daarna krijgt u bijv. 3 maanden cadeau, net als sportclubs en dergelijke (want die waren gewoon gesloten). Maar NS is nergens toe verplicht want die hebben gewoon gereden.

Vanuit NS is het inderdaad niet handig geweest om per half maart te zeggen dat bijna niemand meer welkom was (maar ‘we zijn gewoon open verder hoor’)… Dan hadden ze beter alle abonnementen zelf kunnen opschorten, tenzij iemand aangaf het toch echt nodig te hebben…

Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zichzelf op een dergelijke manier in de vingers wil snijden, afgezien of dat wel mag (eenzijdig opzeggen omdat ze vinden dat je niet welkom bent). Nou ja, vele bedrijven deden dat dan met vouchers.. net als NS met de ongebruikte keuzedagen.

Badge +3

Voor maandag zal vanavond rond 20:00 de planner geüpdatet zijn las ik ergens.

Reputatie 6

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en openen deze stallingen zodra dit weer mogelijk is, Lies87.

Wellicht goed om tzt de fietspompen klaar te hebben staan:)

Dat is een goede. De bemenste stallingen, zeker die waar  ook een Fiets & Service winkel is, hebben een pomp (in Delft zelf een aantal keer gebruik van gemaakt) maar op kleinere stations zonder personeel zal dat niet zijn. Zelf dan maar op de eerste werkdag op kantoor meenemen?

Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer waar mijn fiets in het rek staat dus het wordt sowieso een uitdaging om het juiste rek te vinden. Gelukkig is dat in Haarlem een kwestie van het vierkant aflopen en heb ik een bijzondere kleur fiets. 

Volgens mij staat daar ook een fietspomp. 

 

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

 

 

Inmiddels is er een terugkoppeling geweest. Het signaal is onder de aandacht gebracht, maar wat hiermee gaat gebeuren is niet bekend, helaas. Vooralsnog blijft het advies om  de reisplanner kort voor vertrek te checken op het meest actuele reisadvies.

Op 7 november 2019 is mijn voordeelurenkaart verlengd en heb ik 7 keuzedagen op papier ontvangen. Ik heb vanwege de corona perikelen maar 3 papieren keuzedagen gebruikt.. Ik heb nog 4 papieren kaartjes die ik niet heb kunnen gebruiken omdat er alleen noodzakelijke reizen mochten worden gemaakt. De einddatum van deze papieren keuzedagen is 31-12-2020.

Kan ik deze papieren keuzedagen nog gebruiken ?  Ik vind de informatie van NS op dit punt verwarrend.

 

****

Gegevens verwijderd door Moderator

Ik zou me er nog maar eens goed in verdiepen. U heeft geen poot om op te staan, al veronderstelt u mogelijk anders op grond van wat op sommige fora geschreven wordt. De wet is geen verlengstuk van uw persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel of eigenbelang. Als u met juridisch verantwoorde onderbouwing kunt aantonen dat u daar recht op heeft, vernemen we dat graag. Dat is zeker niet het geval en wat men op de wat minder serieuze fora roept over de wet of wat een rechter zal vinden, maakt echt geen indruk bij mensen die van de wetgeving zelf uitgaan.U kunt niet terug naar uw oude Voordeelurenabonnement als het eenmaal is opgezegd. Ik zou dat opzeggen overigens nooit doen.


Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik erl degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

@Roosje4@  je prive gegevens staan nu openbaar op internet, je doet er verstandig aan deze even te verwijderen uit je bericht. Je kunt je bericht wijzigen door even op de 3 puntjes rechts onderaan te gaan staan en op bewerken te klikken om je bericht te wijzigen.

De EU regels over niet geleverde diensten zijn redelijk helder.

Als u een abonnement hebt op een krant en deze maandenlang niet bezorgd wordt dan heeft u natuurlijk recht op compensatie.

Als u de krant (uit eigen keuze) maandenlang niet leest maar bij het oud papier gooit omdat u het niet vertrouwt, dan geen compensatie.

Voor wat betreft het ‘verbod’ op reizen met het ov (of lezen van de krant), dat is er nooit geweest ook al sprak men van ‘alleen noodzakelijke reizen (graag)’.

En dat na opzeggen van een VDU je het nooit meer terug krijgt onder dezelfde voorwaarden (die overigens per 2021 verdwijnen voor wie het al had)… Dat is al sinds augustus 2011 het geval dus ook niets nieuws.

Een krant kan op zich zeggen “ga maar lekker op vakantie (totdat corona voorbij is), dan bezorgen wij maandenlang niet en daarna krijgt u bijv. 3 maanden cadeau, net als sportclubs en dergelijke (want die waren gewoon gesloten). Maar NS is nergens toe verplicht want die hebben gewoon gereden.

Vanuit NS is het inderdaad niet handig geweest om per half maart te zeggen dat bijna niemand meer welkom was (maar ‘we zijn gewoon open verder hoor’)… Dan hadden ze beter alle abonnementen zelf kunnen opschorten, tenzij iemand aangaf het toch echt nodig te hebben…

Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zichzelf op een dergelijke manier in de vingers wil snijden, afgezien of dat wel mag (eenzijdig opzeggen omdat ze vinden dat je niet welkom bent). Nou ja, vele bedrijven deden dat dan met vouchers.. net als NS met de ongebruikte keuzedagen.

Niet handig om mensen af te raden te reizen? En vergeet niet een behoorlijke verslechterde dienstregeling. Als men afraadt te reizen, kun je niet achteraf zeggen “We waren gewoon open.” Ik had dus ook geen zin om te moeten liegen, en fatsoenshalve zou ik ook niet gezegd hebben “Ik reis gewoon als ik dat wil, ook als u het niet wilt, want ik heb een abonnement.” Veel instellingen hebben wel degelijk compensatie gegeven. En ik ben verbaasd dat de NS vindt dat dat neit nodig is, ondanks alle aanwijzingen, die ik netjes heb opgevolgd.

 

Goedemiddag Roosje4@ en welkom bij de NS Community!

Ik heb je gegevens inmiddels verwijderd. Wat betreft je vraag, de papieren Keuzedagen die je nog hebt zouden hun geldigheid verlengd moeten hebben gekregen tot 31 december 2021. Je zou er dus gewoon mee moeten kunnen reizen.

Mocht dat niet het geval zijn, dan wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan mee kijken naar een alternatieve oplossing. Deze zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik wel degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

NS heeft gewoon de diensten verleend @PJvdH immers de treinen hebben altijd gereden. Er was geen verbod om met de trein te gaan, u moest alleen voor u zelf bepalen of het verstandig was qua gezondheid te reizen en of de reis voor u noodzakelijk was. Met wat voor reden je in de trein zat werd dan ook op geen enkele manier gecontroleerd.

Reputatie 1

 

Mag je na 1 juni een sport-nekwarmer gebruiken als mondkapje in de trein?

https://www.brubeckshop.nl/Files/2/21000/21693/ProductPhotos/Large/459931247.jpg

Badge +3


Kun je mij uitleggen waarom papieren Keuzedagen wel een jaar verlengd zijn tot met 31-12-2021 en digitale Keuzedagen op 1-1-2021 vervallen zijn (ook die eind september 2020 uitgegeven was).

Digitale keuzedagen (op te halen als bestelling voor op je ov-chipkaart) hebben keihard/technisch een vooraf aangegeven eind/geldigheidsdatum, waar later bijzonder weinig meer aan te veranderen valt.

Dat in tegenstelling tot couponcodes die zijn te verzilveren tot… willekeurige datum, kan de aanbieder zelf bepalen of in een systeem gezet worden. Zie Kruidvat (verzilveren via NS natuurlijk).

Voor jou zou de NS dus nieuwe (couponcodes voor) Keuzedagen moeten genereren, en dan gebaseerd op je oude en welke je wél of niet gebruikt hebt. Simpel genoeg op zich, maar beginnen ze dus niet aan. Hebben ze wél gedaan voor 2020 inderdaad (die je toen ook kon ‘doorverkopen’ want dat kan met elke couponcode eigenlijk).

Die van eind september 2020 was dus geldig tot eind van het jaar? Heb je die niet gebruikt (gaan we niet controleren, ook al kunnen we dat wel) dan heb je pech. Je betaalde € 3,72 terug? Neem maar contact op.. 

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.

Reputatie 7
Badge +4

NS heeft iedereen de mogelijkheid gegeven het abonnement probleemloos en per direct op te kunnen zeggen. Alleen mensen met een VDU hadden dan het probleem dat ze dat abonnement niet meer terug konden krijgen. Die groep stond voor een afweging het vooraf betaalde abonnement door te laten lopen of niet, waarbij het in het laatste geval een tijdlang wel te gebruiken was maar wat in veel gevallen niet zou gebeuren. Bij dit jaarabonnement kunnen er altijd perioden zijn dat het op basis van een maandelijkse periode niet uit kan. De mogelijkheid het te gebruiken is wel gebleven. Zelf heb ik het gehouden om de reden dat het na de lockdown wel weer dik uit kon. Dalvrij heb ik opgezegd.

Het is een afweging. Het VDU kan doorgaans op jaarbasis goed uit. Je zou hooguit kunnen hebben toezeggen dat bij het opzeggen van het VDU in dit geval ook de opzegging niet definitief zou zijn, bij wijze van coulance, maar dat is ook aanvechtbaar.

Er is geen EU-regel die het recht geeft een kortingsabonnement dat wel gebruikt had kunnen worden, maar door externe oorzaken niet is gebruikt, gecompenseerd te krijgen. Zeker niet als de rest van het jaar de korting ook beschikbaar was. Het is wat sneu, maar niet onrechtmatig. Ook al gebruik je het het hele jaar niet, dan ben je nog je geld kwijt, want je had het kunnen gebruiken en NS had dan de korting verstrekt. Dat is de essentie van die overeenkomst.

 

Leg het maar voor aan de rechter, als er een EU-maatregel zou zijn. Ik zou graag ongelijk krijgen in dat geval, maar ik maak me geen illusie. Graag het Europese rechtsartikel waar zonneklaar in staat dat er recht op compensatie is in dit specifieke geval. Dat kunt u niet verstrekken, vrees ik.

De metafoor van Robert heeft geen juridische basis maar als ik drie maanden de krant niet lees, moet ik toch voor het abonnement betalen, en terecht. 

Het is een gegeven dat er fora zijn waar mensen kennelijk indruk proberen te maken door met juridische zaken te schermen die kant noch wat raken. We herinneren ons allemaal de blaaskaak nog wel die het hier ook probeerde en zijn gelijk probeerde aan te tonen met een vonnis waarin het tegenovergestelde in stond van wat hij beweerde. Een grotere afgang heb ik op dit forum niet meegemaakt.

 

Het schermen met wetgeving, zeker met die van de EU, vereist nogal wat kennis van zaken, waarbij een rechter een uitspraak zal moeten doen. Ik zou er mee uitkijken dit naar voren te brengen. Ik heb geen zin in een discussie op het niveau van de haat- en scheldfora - dat is tijdverspilling - dus maak er maar een zaak van. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. De wetgeving is helder en NS houdt zich daar aan. De mensen die hun dure abonnement konden omzetten in Flex voor nul centen, zul je trouwens niet horen.

 

Rechters hebben wel wat beters te doen dan met dit gezwollen gekef van zekere internetfora bezig te zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting. Het VDU verliest in de praktijk overigens de meerwaarde aan het einde van dit jaar.

Kan iemand mij uitleggen waarom sommige treinen in de spits zo ongelooflijk kort zijn dat veilig reizen onmogelijk is?

Als ik in de reisplanner kijk is het niet gelukt om e.e.a. aan te passen. Het terugschalen van het aantal treinen is gezien de situatie volkomen begrijpelijk. Het verzoek van de reiziger om dan wel voor een goede aansluiting te zorgen is m.i. ook volkomen begrijpelijk. 

Reputatie 1

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.


Helaas staat daar bijna geen informatie, vandaar dat ik het hier op het forum vraag.

NS heeft iedereen de mogelijkheid gegeven het abonnement probleemloos en per direct op te kunnen zeggen. Alleen mensen met een VDU hadden dan het probleem dat ze dat abonnement niet meer terug konden krijgen. Die groep stond voor een afweging het vooraf betaalde abonnement door te laten lopen of niet, waarbij het in het laatste geval een tijdlang wel te gebruiken was maar wat in veel gevallen niet zou gebeuren. Bij dit jaarabonnement kunnen er altijd perioden zijn dat het op basis van een maandelijkse periode niet uit kan. De mogelijkheid het te gebruiken is wel gebleven. Zelf heb ik het gehouden om de reden dat het na de lockdown wel weer dik uit kon. Dalvrij heb ik opgezegd.

Het is een afweging. Het VDU kan doorgaans op jaarbasis goed uit. Je zou hooguit kunnen hebben toezeggen dat bij het opzeggen van het VDU in dit geval ook de opzegging niet definitief zou zijn, bij wijze van coulance, maar dat is ook aanvechtbaar.

Er is geen EU-regel die het recht geeft een kortingsabonnement dat wel gebruikt had kunnen worden, maar door externe oorzaken niet is gebruikt, gecompenseerd te krijgen. Zeker niet als de rest van het jaar de korting ook beschikbaar was. Het is wat sneu, maar niet onrechtmatig. Ook al gebruik je het het hele jaar niet, dan ben je nog je geld kwijt, want je had het kunnen gebruiken en NS had dan de korting verstrekt. Dat is de essentie van die overeenkomst.

 

Leg het maar voor aan de rechter, als er een EU-maatregel zou zijn. Ik zou graag ongelijk krijgen in dat geval, maar ik maak me geen illusie. Graag het Europese rechtsartikel waar zonneklaar in staat dat er recht op compensatie is in dit specifieke geval. Dat kunt u niet verstrekken, vrees ik.

De metafoor van Robert heeft geen juridische basis maar als ik drie maanden de krant niet lees, moet ik toch voor het abonnement betalen, en terecht. 

Het is een gegeven dat er fora zijn waar mensen kennelijk indruk proberen te maken door met juridische zaken te schermen die kant noch wat raken. We herinneren ons allemaal de blaaskaak nog wel die het hier ook probeerde en zijn gelijk probeerde aan te tonen met een vonnis waarin het tegenovergestelde in stond van wat hij beweerde. Een grotere afgang heb ik op dit forum niet meegemaakt.

 

Het schermen met wetgeving, zeker met die van de EU, vereist nogal wat kennis van zaken, waarbij een rechter een uitspraak zal moeten doen. Ik zou er mee uitkijken dit naar voren te brengen. Ik heb geen zin in een discussie op het niveau van de haat- en scheldfora - dat is tijdverspilling - dus maak er maar een zaak van. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. De wetgeving is helder en NS houdt zich daar aan. De mensen die hun dure abonnement konden omzetten in Flex voor nul centen, zul je trouwens niet horen.

 

Rechters hebben wel wat beters te doen dan met dit gezwollen gekef van zekere internetfora bezig te zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting. Het VDU verliest in de praktijk overigens de meerwaarde aan het einde van dit jaar.


Ik wil helemaal geen abonnement opzeggen; ik wil compensatie voor niet geleverde diensten. Ik heb nergens mijn abonnement hoeven opzeggen om compensatie te krijgen. Als mij dwingend gevraagd wordt gedurende maanden niet te reizen, zou ook het abonnement met een paar maanden verlengd kunnen worden. 

Er is wel degelijk een EU regel. Maar om naar de rechter te gaan, moet je eerst kosten maken, meer dan ik nu verlies. En daar wordt doorgaans op gerekend, dat je er geen werk van maakt. Maar gelukkig hebben we nog consumentenorganisaties die namens groepen op willen treden, zoals ook gebeurd is met vouchers van luchtvaartmaatschappijen.

En misschien vindt u dat u zelf zit te keffen. Ik vind dit wel degelijk een punt, en ook rechters hebben in zaken als deze uitspraken gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien de 1,5 meter-regel niet geldt in het OV, vindt NS dat ze ook niet hoeven te proberen die afstand wel te kunnen bieden, da's te duur. Er rijden nog steeds minder treinen en veel treinen zijn flink ingekort, precies op het moment dat er weer meer scholen e.d. opengingen. De volledige dienstregeling zal pas op 14 juni weer hervat worden, vier weken nadat het advies om het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken is opgeheven. Al zullen daar een aantal spitstreinen nog steeds niet bij zitten.

Als ik in de reisplanner kijk is het niet gelukt om e.e.a. aan te passen. Het terugschalen van het aantal treinen is gezien de situatie volkomen begrijpelijk. Het verzoek van de reiziger om dan wel voor een goede aansluiting te zorgen is m.i. ook volkomen begrijpelijk. 


Weet hoeveel werk en problemen dit al gegeven heeft in de systemen, zoveel uitvallende treinen is een unicum en veroorzaakt weer problemen die nooit naar voren zijn gekomen in het verleden en waar ook nooit op gerekend is.

Er worden nu ook door de collega’s ‘achterlicht aansluitingen’ gemeld en we gaan er vanuit dat daar echt naar gekeken gaat worden.  Ik weet dat er inmiddels 1 opgelost is in het Noorden van het land en er zullen vast nog wel andere naar voren gaan komen.  Meldt ze gewoon hier dan kunnen ze bekeken worden of er een oplossing mogelijk is zonder dat we ergens anders de aansluiting op andere treinen verliezen.

Normaal wordt er een jaar uitgetrokken voor een dienstregeling om alle ins en outs te bekijken en nu was er krap een week voor om dit vanaf de grond af te regelen.  Er lag geen draaiboek klaar voor een situatie als deze omdat dit nooit in de lijn der verwachting heeft gelegen, bij niemand denk ik.

Reputatie 6

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Kan iemand mij uitleggen waarom sommige treinen in de spits zo ongelooflijk kort zijn dat veilig reizen onmogelijk is?

Wat bedoelt u precies met veilig reizen?

Wij hebben een self lock en gaan ook niet meer gebruik maken voorlopig van de vrij keuzedagen voor senioren . Nu lees ik vandaag 21-3  dat er veel te veel dagjes mensen in de trein zitten  en Van Boxtel daar terecht een opmerking over maakt. Beste heer van Boxtel, ik stel voor dt u onmiddelijk tijdelijk stopt met de vrije keuzedagen, dit direct communiceert en er voor zorgt dat deze niet genoten dagen net zoals uw voornemen  voor 2021 voor het restant van 2020 gespaard kunnen worden .Graag direct actie.

Reputatie 7
Badge +3

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.


Helaas staat daar bijna geen informatie, vandaar dat ik het hier op het forum vraag.


Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat dat niet mag. Er mogen ook geen sjaals.

Reageer