Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben wel met marcelc eens dat het wel heel slecht is dat de planner(s) van de basisdienstregeling nog steeds niet kloppen. Ik snap dat het echt niet in een uurtje geregeld is, maar we zijn inmiddels een paar weken verder.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad een slechte zaak. En nu wordt op de NS site ook niet verwezen naar een andere planner die wel klopt.

Reputatie 1

Er rijden alleen maar sprinters heb ik begrepen. Misschien op sommige trajecten ook IC's. Denk dat de spoorwegen ook het spoor bijster zijn en dat niet alles rijdt ook al gaat maar 1 boemel per uur, de trein is ook geen uitje. Maar van dat uitje weet ook niet of er ook een eitje toepast…...straks ook zeker geen oranjedienstregeling omdat we in de coronacrisis zitten. 

Ik heb mijn fiets op 12-03-2020 in de fietsenstalling Smakkelaarsveld in Utrecht gezet. Ik kan voorlopig niet naar Utrecht reizen. Is deze stalling open, zodat ik hem kan laten ophalen? En zo nee, hoe lang kan de fiets daar blijven staan?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn fiets op 12-03-2020 in de fietsenstalling Smakkelaarsveld in Utrecht gezet. Ik kan voorlopig niet naar Utrecht reizen. Is deze stalling open, zodat ik hem kan laten ophalen? En zo nee, hoe lang kan de fiets daar blijven staan?


Jouw fiets kan zolang de huidige maatregelen duren daar blijven staan zonder extra kosten en zonder dat hij weggehaald wordt. Wil je de fiets laten ophalen dan moet dat met de OV-chipkaart waarmee hij gestald is.

In het vastgezette bericht aan het begin van dit topic kun je lezen of de stalling open is.

 

 

 

 

Hoi Marianne. Welkom bij de Community.

De stalling Smakkelaarsveld in Utrecht is nog steeds open. Info over de stallingen kan je vinden op https://www.ns.nl/fietsenstallingen. Bij stallingen die gesloten zijn verschijnt er een rode banner met de info dat de stalling tot nader bericht is gesloten.

Ik wik graag met de trein een dagje weg naar familie om eruit te kunnen zijn. Mag dit? Alleen mensen die echt moeten, mogen mee. Maar als je een tijdstip kiest na de spits, is het dan een probleem om voor een dagje weg de trein te nemen?

Reputatie 7
Badge +1

Geadviseerd wordt om reizen die niet-noodzakelijk zijn uit te stellen tot een later moment tot wanneer de situatie weer verbeterd is. Zo blijft er voldoende capaciteit over voor mensen die noodzakelijke reizen moeten maken. Het advies is dan ook om zo veel mogelijk thuis te blijven.

Er is op dit moment nog geen reisverbod, dus u mag in principe de reis nog maken. Maar u moet zelf beoordelen of uw reis ook daadwerkelijk noodzakelijk is en of het verstandig is om te gaan reizen. Hoewel eropuit reizen eigenlijk altijd niet-noodzakelijke reizen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wik graag met de trein een dagje weg naar familie om eruit te kunnen zijn. Mag dit? Alleen mensen die echt moeten, mogen mee. Maar als je een tijdstip kiest na de spits, is het dan een probleem om voor een dagje weg de trein te nemen?


U wilt een dagje weg om eruit te kunnen zijn. Als 48 staat voor uw geboortejaar dan moet u zich afvragen of u het risico wilt nemen om en met OV en naar familie te gaan. U maakt deel uit van een kwetsbare groep.

Reizen met OV is niet verboden. NS vraagt wel om het reizen met de trein te beperken tot noodzakelijke reizen.

Wilt u met de trein reizen omdat u het anders zonde vindt van uw keuzedag? NS geeft coupcodes voor een verlopende keuzedag als u contact opneemt met NS klantenservice.

 

Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Dit is niet zozeer een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Technisch gezien is het niet mogelijk om een abonnement te wijzigen in het verleden. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het wijzigen van een regulier abonnement in de normale (zonder Covid-19) situatie. Vanuit de Klantenservice proberen we zo coulant mogelijk te zijn maar wijzigen in het verleden is gewoon niet mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

En het is geen coulance regeling. Jaarabonnemten wijzigen naar NS Flex zonder abonnement kon daarvoor ook al, al sinds Flex geintroduceerd is (ik heb dat zelf vorig juni al gedaan), het is alleen nu duidelijk aangegeven omdat er veel vragen zijn hoe abonnementhouders zo snel mogelijk stop kunnen zetten.

En voor wijzigen naar NS Flex is het in de meeste gevallen niet nodig de klantenservice te bellen, dit kan simpel via MijnNS (via de blauwe knop “Direct bestellen” onder “Stap nu over naar NS Flex” in je startpagina).

Dan vraag ik bij deze om een coulance restitutie regeling voor abonnementhouders. De techniek is iets voor NS, dat lijkt me een slecht argument als er wel de wil is om trouwe abonnementhouders te compenseren.

Zoals hierboven al aangegeven door Momo is het geen coulanceregeling maar iets wat sowieso al mogelijk was. En zoals ik daarvoor al aangaf zijn wij als Klantenservice erg coulant. Heb je al contact gehad met onze Klantenservice en gevraagd naar de mogelijkheden? 

Reputatie 7
Badge

Ik meen me te herinneren dat een dergelijke situatie eerder wel door Klantenservice is opgelost met wat handmatig ingrijpen, maar kan het inderdaad zo snel niet vinden. Omzetten naar Flex zonder abonnement kan met Weekendvrij sowieso. Het handmatige was dan het stopzetten van een bijabonnement. Dat valt ook niet binnen de procedures die voorheen konden. Een bijabonnement liep door tot de einddatum, ook als het hoofdabonnement werd opgezegd. Het blijkt in de praktijk wel eens vaker zo dat de ene medewerker soms anders oordeelt dan de andere. Als het met een telefoongesprek niet lukt, zou een moderator het hier kunnen oppakken. Ze zijn doorgaans wat meer door de wol geverfd.

Inmiddels heb ik gehoord dat het stopzetten van het van het hoofd- en bij-abonnement gelukt zijn. Met dank aan de telefonische klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Dan vraag ik bij deze om een coulance restitutie regeling voor abonnementhouders. De techniek is iets voor NS, dat lijkt me een slecht argument als er wel de wil is om trouwe abonnementhouders te compenseren.


Beste Eva, je bedenkt vandaag dat je jouw abonnement al een aantal weken niet hebt gebruikt en vindt dat NS jou moet compenseren omdat jij er zelf niet eerder aan gedacht hebt?

En dat een abonnement niet naar een datum in het verleden teruggezet kan worden,klopt. Ik heb daar helaas ervaring mee door een systeemfout.

Je kunt via MijnNS jouw huidige abonnement per direct omzetten naar Flex basis. Vergeet daarna niet langs een automaat te gaan om de wijzigingen op te halen.

 

Na lang zoeken heb ik dit platform gevonden om mijn vraag te stellen: door ‘het blijf thuis’ door de corona maatregelen heb ik niet gebruik kunnen maken in maand april van mijn Dal Voordeel abonnement dat tot 1 mei geldig is. Is er nog compensatie van de NS hiervoor, dat het abonnement verlengd wordt tot 1 juni 2020 ? met vriendelijke groet, mw G.A. Withagen

Reputatie 7
Badge +1

@twithag In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd. 

Ik heb een trajectkaart. Ik maak daar al een maand geen gebruik van (door de coronacrisis) hoe kan ik mijn geld terug krijgen? 

Reputatie 7
Badge +3

@XpDieto In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd.

 

(met dank aan loklok8 :wink: )

Reputatie 7
Badge

Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Dit is niet zozeer een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Technisch gezien is het niet mogelijk om een abonnement te wijzigen in het verleden. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het wijzigen van een regulier abonnement in de normale (zonder Covid-19) situatie. Vanuit de Klantenservice proberen we zo coulant mogelijk te zijn maar wijzigen in het verleden is gewoon niet mogelijk. 

Een abonnement is een juridisch concept, een overeenkomst, toch? In dit geval gaat het om een overeenkomst waarin iemand tegen betaling het recht koopt om zonder aanvullende betalingen of met korting te mogen reizen, zou ik zeggen. Er lijkt mij geen enkele "techniek" nodig om deze overeenkomst (het abonnement) met terugwerkende kracht stop te zetten.

Het bewijs van deze overeenkomst - een zooitje data op een ov chipkaart - is niet met terugwerkende kracht te vernietigen, dat snap ik, maar dat is toch iets anders dan het abonnement zelf? Ik begrijp best dat NS abonnementen niet met terugwerkende kracht wil stopzetten, maar dat is dus een keuze en niet "technisch gezien (...) niet mogelijk".

Reputatie 6

Ik weet dat ik vaak nogal kritisch ben over dingen, maar dit moet ook gezegd worden: vooruitstrevend dat de dienstregeling iets steviger wordt, tof! Niet dat ik er veel gebruik van ga maken, maar toch tof!

Reputatie 3

Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?

Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?

Je leest op onze website dat de reisplanner vanaf vrijdag 24 april is bijgewerkt met de wijzigingen.  

Vraagje: Hopelijk ben ik hier op de juiste plaats:

Ik moet binnenkort op reis.

Zijn de Sanifair WC's op de stations nog open?

Reageer