Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Ik ben wel met marcelc eens dat het wel heel slecht is dat de planner(s) van de basisdienstregeling nog steeds niet kloppen. Ik snap dat het echt niet in een uurtje geregeld is, maar we zijn inmiddels een paar weken verder.


Dat is inderdaad een slechte zaak. En nu wordt op de NS site ook niet verwezen naar een andere planner die wel klopt.


Er rijden alleen maar sprinters heb ik begrepen. Misschien op sommige trajecten ook IC's. Denk dat de spoorwegen ook het spoor bijster zijn en dat niet alles rijdt ook al gaat maar 1 boemel per uur, de trein is ook geen uitje. Maar van dat uitje weet ook niet of er ook een eitje toepast…...straks ook zeker geen oranjedienstregeling omdat we in de coronacrisis zitten. 


Ik heb mijn fiets op 12-03-2020 in de fietsenstalling Smakkelaarsveld in Utrecht gezet. Ik kan voorlopig niet naar Utrecht reizen. Is deze stalling open, zodat ik hem kan laten ophalen? En zo nee, hoe lang kan de fiets daar blijven staan?


Ik heb mijn fiets op 12-03-2020 in de fietsenstalling Smakkelaarsveld in Utrecht gezet. Ik kan voorlopig niet naar Utrecht reizen. Is deze stalling open, zodat ik hem kan laten ophalen? En zo nee, hoe lang kan de fiets daar blijven staan?


Jouw fiets kan zolang de huidige maatregelen duren daar blijven staan zonder extra kosten en zonder dat hij weggehaald wordt. Wil je de fiets laten ophalen dan moet dat met de OV-chipkaart waarmee hij gestald is.

In het vastgezette bericht aan het begin van dit topic kun je lezen of de stalling open is.

 

 

 

 


Hoi Marianne. Welkom bij de Community.

De stalling Smakkelaarsveld in Utrecht is nog steeds open. Info over de stallingen kan je vinden op https://www.ns.nl/fietsenstallingen. Bij stallingen die gesloten zijn verschijnt er een rode banner met de info dat de stalling tot nader bericht is gesloten.


Ik wik graag met de trein een dagje weg naar familie om eruit te kunnen zijn. Mag dit? Alleen mensen die echt moeten, mogen mee. Maar als je een tijdstip kiest na de spits, is het dan een probleem om voor een dagje weg de trein te nemen?


Geadviseerd wordt om reizen die niet-noodzakelijk zijn uit te stellen tot een later moment tot wanneer de situatie weer verbeterd is. Zo blijft er voldoende capaciteit over voor mensen die noodzakelijke reizen moeten maken. Het advies is dan ook om zo veel mogelijk thuis te blijven.

Er is op dit moment nog geen reisverbod, dus u mag in principe de reis nog maken. Maar u moet zelf beoordelen of uw reis ook daadwerkelijk noodzakelijk is en of het verstandig is om te gaan reizen. Hoewel eropuit reizen eigenlijk altijd niet-noodzakelijke reizen zijn.


Ik wik graag met de trein een dagje weg naar familie om eruit te kunnen zijn. Mag dit? Alleen mensen die echt moeten, mogen mee. Maar als je een tijdstip kiest na de spits, is het dan een probleem om voor een dagje weg de trein te nemen?


U wilt een dagje weg om eruit te kunnen zijn. Als 48 staat voor uw geboortejaar dan moet u zich afvragen of u het risico wilt nemen om en met OV en naar familie te gaan. U maakt deel uit van een kwetsbare groep.

Reizen met OV is niet verboden. NS vraagt wel om het reizen met de trein te beperken tot noodzakelijke reizen.

Wilt u met de trein reizen omdat u het anders zonde vindt van uw keuzedag? NS geeft coupcodes voor een verlopende keuzedag als u contact opneemt met NS klantenservice.

 


Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)


Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Dit is niet zozeer een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Technisch gezien is het niet mogelijk om een abonnement te wijzigen in het verleden. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het wijzigen van een regulier abonnement in de normale (zonder Covid-19) situatie. Vanuit de Klantenservice proberen we zo coulant mogelijk te zijn maar wijzigen in het verleden is gewoon niet mogelijk. 


En het is geen coulance regeling. Jaarabonnemten wijzigen naar NS Flex zonder abonnement kon daarvoor ook al, al sinds Flex geintroduceerd is (ik heb dat zelf vorig juni al gedaan), het is alleen nu duidelijk aangegeven omdat er veel vragen zijn hoe abonnementhouders zo snel mogelijk stop kunnen zetten.

En voor wijzigen naar NS Flex is het in de meeste gevallen niet nodig de klantenservice te bellen, dit kan simpel via MijnNS (via de blauwe knop “Direct bestellen” onder “Stap nu over naar NS Flex” in je startpagina).


Dan vraag ik bij deze om een coulance restitutie regeling voor abonnementhouders. De techniek is iets voor NS, dat lijkt me een slecht argument als er wel de wil is om trouwe abonnementhouders te compenseren.


Zoals hierboven al aangegeven door Momo is het geen coulanceregeling maar iets wat sowieso al mogelijk was. En zoals ik daarvoor al aangaf zijn wij als Klantenservice erg coulant. Heb je al contact gehad met onze Klantenservice en gevraagd naar de mogelijkheden? 


Ik meen me te herinneren dat een dergelijke situatie eerder wel door Klantenservice is opgelost met wat handmatig ingrijpen, maar kan het inderdaad zo snel niet vinden. Omzetten naar Flex zonder abonnement kan met Weekendvrij sowieso. Het handmatige was dan het stopzetten van een bijabonnement. Dat valt ook niet binnen de procedures die voorheen konden. Een bijabonnement liep door tot de einddatum, ook als het hoofdabonnement werd opgezegd. Het blijkt in de praktijk wel eens vaker zo dat de ene medewerker soms anders oordeelt dan de andere. Als het met een telefoongesprek niet lukt, zou een moderator het hier kunnen oppakken. Ze zijn doorgaans wat meer door de wol geverfd.

Inmiddels heb ik gehoord dat het stopzetten van het van het hoofd- en bij-abonnement gelukt zijn. Met dank aan de telefonische klantenservice.


Dan vraag ik bij deze om een coulance restitutie regeling voor abonnementhouders. De techniek is iets voor NS, dat lijkt me een slecht argument als er wel de wil is om trouwe abonnementhouders te compenseren.


Beste Eva, je bedenkt vandaag dat je jouw abonnement al een aantal weken niet hebt gebruikt en vindt dat NS jou moet compenseren omdat jij er zelf niet eerder aan gedacht hebt?

En dat een abonnement niet naar een datum in het verleden teruggezet kan worden,klopt. Ik heb daar helaas ervaring mee door een systeemfout.

Je kunt via MijnNS jouw huidige abonnement per direct omzetten naar Flex basis. Vergeet daarna niet langs een automaat te gaan om de wijzigingen op te halen.

 


Na lang zoeken heb ik dit platform gevonden om mijn vraag te stellen: door ‘het blijf thuis’ door de corona maatregelen heb ik niet gebruik kunnen maken in maand april van mijn Dal Voordeel abonnement dat tot 1 mei geldig is. Is er nog compensatie van de NS hiervoor, dat het abonnement verlengd wordt tot 1 juni 2020 ? met vriendelijke groet, mw G.A. Withagen


@twithag In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd. 


Ik heb een trajectkaart. Ik maak daar al een maand geen gebruik van (door de coronacrisis) hoe kan ik mijn geld terug krijgen? 


@XpDieto In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd.

 

(met dank aan loklok8 :wink: )


Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Dit is niet zozeer een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Technisch gezien is het niet mogelijk om een abonnement te wijzigen in het verleden. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het wijzigen van een regulier abonnement in de normale (zonder Covid-19) situatie. Vanuit de Klantenservice proberen we zo coulant mogelijk te zijn maar wijzigen in het verleden is gewoon niet mogelijk. 

Een abonnement is een juridisch concept, een overeenkomst, toch? In dit geval gaat het om een overeenkomst waarin iemand tegen betaling het recht koopt om zonder aanvullende betalingen of met korting te mogen reizen, zou ik zeggen. Er lijkt mij geen enkele "techniek" nodig om deze overeenkomst (het abonnement) met terugwerkende kracht stop te zetten.

Het bewijs van deze overeenkomst - een zooitje data op een ov chipkaart - is niet met terugwerkende kracht te vernietigen, dat snap ik, maar dat is toch iets anders dan het abonnement zelf? Ik begrijp best dat NS abonnementen niet met terugwerkende kracht wil stopzetten, maar dat is dus een keuze en niet "technisch gezien (...) niet mogelijk".


Ik weet dat ik vaak nogal kritisch ben over dingen, maar dit moet ook gezegd worden: vooruitstrevend dat de dienstregeling iets steviger wordt, tof! Niet dat ik er veel gebruik van ga maken, maar toch tof!


Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?


Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?

Je leest op onze website dat de reisplanner vanaf vrijdag 24 april is bijgewerkt met de wijzigingen.  


Vraagje: Hopelijk ben ik hier op de juiste plaats:

Ik moet binnenkort op reis.

Zijn de Sanifair WC's op de stations nog open?


Reageer