Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 3

Dit was op Zondag 12 April de Sprinter Vertrek Utrecht Centraal Spoor 20 om 10:51 met Aankomst in Houten ca 10:59…...Was geen fijne ervaring ….Groet

Reputatie 2

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Kan u aangeven om hoe laat dit gebeurd is. Kunnen ze nl de desbetreffende conducteur in hun database opsporen. Ik krijg overigens sterk de indruk dat NS dit gedrag inmiddels gewoon goedkeurt. 


Schandalig en onbegrijpelijk dat het management niets doet.  Ik lees al op Twitter dat reizigers niet over zich heen laten lopen. Niet alleen vanuit reizigersoogpunt heb je dan een probleem, maar ook als werkgever heb je te zorgen voor een veilige werkomgeving. Ook als de medewerker deze onveilige situatie in feite zelf creëert.  Ik ben weggelopen en ook de andere melders hebben dat gedaan, maar het is wachten op een incident. Dan kan Henri Janssen (FNV) zijn moment weer lekker pakken, dat het absurd is hoe reizigers zich misdragen. De schade voor iedereen is dan al geleden.

@Momo 

Denk dat je daar een valide punt hebt. Het is ondertussen bekend hoe ik werk, binnen de getroffen maatregelen. 

Bij alle materieel betekent correct de vertrekprocedure buitenom sleutelen, moet je klauteren. Ik heb nu pas 1 trein gehad, waar reizigers voor mij te dichtbij waren. Voor hun en mijn veiligheid toen buitenom gesleuteld.

Normaal sleutelen en als men op goede afstand zit, kan je inderdaad gewoon via de 1e klas naar de cabine toe. In discussie gaan om weg te sturen is mijn inziens ook meer kans om te dicht op elkaar te staan. 

Als je aan mij vraagt in de sprinters om iets te "claimen", dan claim ik wel een balkon 😉. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de meeste HC's zoals jij werken @Loes en dat maar een klein een 1e klas coupe claimen, maar die zorgen wel voor dit soort klachten.

Uiteraard heb ik dit niet uit eigen ervaring aangezien de enige treinen die ik zie degenen zijn die ik vanuit mijn raam boven zie of wanneer ik onder het spoor door fiets. Vanuit de tuin wordt het nu wat lastiger waarnemen, de bomen zitten nu wat meer in het blad waardoor ik alleen nog maar het dak en de stroomafnemers enigszins kan zien.

Badge +3

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Hilversum - Utrecht was ook al een zorgenkindje. NS reed (weekend) géén 2 beloofde treinen per uur. En doordeweeks zijn ze te kort en overvol. Met name Sportpark met personeel van Nike en Sony en zo, ook al zijn dat natuurlijk geen vitale beroepen.

Productiemedewerkers e.d. (voor zover daar fabrieken staan) kunnen natuurlijk geen gratis lease autootje krijgen via ZorgHelden en zo. Moet je ook wel een rijbewijs hebben eerst… 

Reputatie 2

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Hilversum - Utrecht was ook al een zorgenkindje. NS reed (weekend) géén 2 treinen per uur. En doordeweeks zijn ze te kort en overvol. Met name Sportpark met personeel van Nike en Sony en zo, ook al zijn dat natuurlijk geen vitale beroepen.

Productiemedewerkers e.d. (voor zover daar fabrieken staan) kunnen natuurlijk geen gratis lease autootje krijgen via ZorgHelden en zo. Moet je ook wel een rijbewijs hebben eerst… 


We gaan een hele diepe recessie in. Dat zorgt uiteindelijk ook voor doden. Laten we wat nog kan draaien, als het het verantwoord is, draaien. De NS kan hierin een onnodige bottleneck vormen met het huidig gevoerde beleid. Ik hoop dat de uitbreiding op de huidige  dienstregeling niet minimaal is en dat de treinen voldoende lengte hebben. Als je echt alleen voor mensen in een vitaal beroep wil rijden zoals de vakbonden voorstellen vraag ik mij af of je het mobiliteitsvraagstuk niet op een andere, veel goedkopere manier kan oplossen. Noem het in ieder geval geen openbaar vervoer meer. Maatschappelijk gezien levert dit ook veel problemen op, bijvoorbeeld mantelzorgers, ziekenhuisafspraken, kinderen die een ouder niet meer kunnen zien en zo zijn er nog veel schrijnende gevallen voorstelbaar. Het mooie van het regeringsbeleid en wat Minister Grapperhaus heel mooi zei: er zijn gewoon omstandigheden die je vooraf niet kan definiëren. Dit doet een beroep op de verantwoordelijkheid van burgers ,maar ook de NS door de inzet van voldoende materieel. Ik hoop dat wij samen die balans kunnen vinden.

Badge +3

Over de inzet van voldoende materieel/materiaal…

Marijnissen die Rutte even helemaal totaal in de hoek zette gisteren (woensdag)

Je kunt in deze tijden beter een smartphone zijn op zoek naar een of andere app.. dan een zorgmedewerker op zoek naar voldoende beschermingsmiddelen! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de meeste HC's zoals jij werken @Loes en dat maar een klein een 1e klas coupe claimen, maar die zorgen wel voor dit soort klachten.

Uiteraard heb ik dit niet uit eigen ervaring aangezien de enige treinen die ik zie degenen zijn die ik vanuit mijn raam boven zie of wanneer ik onder het spoor door fiets. Vanuit de tuin wordt het nu wat lastiger waarnemen, de bomen zitten nu wat meer in het blad waardoor ik alleen nog maar het dak en de stroomafnemers enigszins kan zien.

Ik hoor af en toe een trein nu er minder verkeer is. Geen idee of het druk is op het station. De school vlakbij is dicht...

Reputatie 7
Badge +3

Hier stopt er nog gewoon 4 keer per uur een sprinter in allebei de richtingen ('s avond na 8 uur en in het weekend 2 keer per uur), verder komt er meestal 1 keer dag een vrachttrein langs en weer terug. En zeker deze week hoor en zie ik vaker leeg mat voorbij komen, meestal IC stellen. Er zal het één en ander naar en van werkplaatsen moeten en conditieritten worden gereden voor de stellen die lang stil hebben gestaan vanaf woensdag weer de dienst in gaan. Het sprinterstation ziet er ook iedere keer leeg uit, maar ik fiets er over het algemeen nu onderdoor op tijden dat het normaal ook rustig is. Ik denk dat het verschil het beste te zien is op de grote stations.

NS vraagt om alleen met de trein te reizen als het echt noodzakelijk is. Ik heb een abonnement met keuzedagen. Deze keuzedagen gebruik ik voor uitjes, dus niet noodzakelijk. Kunnen deze dagen nu worden uitgesteld, bijvoorbeeld door het verstrekken van een coupon?

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan, zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html  waar staat:

Indien je Keuzedag verlopen is, kan NS Klantenservice je een couponcode toesturen die op een later moment dit jaar te gebruiken is voor een vrije reisdag. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. 

 

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.

Badge +3

Het gaat (als het goed is) he-le-maal niet om geld en en reisrecht of zo!

Als de 1e klas puur voor zorgpersoneel wordt (en de rest braaf 2e klas) dan is het ook goed! Volgens mij past dat prima (met name als er intercity's zijn).

Ja maar dan moet ik wel gecompenseerd worden voor mijn dure abonnement.

Ga je gang en verwacht de nodige kritiek daarop!

Ik vind het een enorm goed plan, 1e klas als je een vitaal beroep hebt en per se met het ov moet!

De rest van de reizigers eerbiedwaardig 2e klas en zo. Bliijf toch ook na 6 weken gewoon thuis of vertel je werkgever of stageplaats dat je NIET welkom bent in het ov…

En nee, ook niet op maandag Koningsdag (maar ja mijn stage en zo gaat gewoon door maandag en op 5 mei) Yeah right!

Stap maar in, controle is er toch niet.  Vergeet vooral niet om NIET in te checken en zo.

Reputatie 6

Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 

Omdat ik vrijdag contact had met de klantenservice omdat ik al sinds begin maart wacht op de uitbetaling van een in januari ingediend restitutie verzoek (elke maand is er nieuwe reden waarom het niet kan), ook hier eens over gevraagd. Het blijkt dat wij als abonnementhouders al vanaf het begin onze abonnementen hadden mogen opzeggen van de stalling.... Want je staat er toch gratis. Wat gek dat dat dan niet in dit topic staat al suggestie?

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.


Helaas zet het “vakmanschap” van sommige conducteurs door. Door middel van afzettingen en wegsturen. Ook vind NS online het inmiddels best, lees ik:

  https://twitter.com/roytjeKevintje/status/1254336035758247936.    https://twitter.com/Catonsand/status/1254149532511809536   https://twitter.com/veerman_piet/status/1254074914216312833

 

 

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Reputatie 2

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.


Jij hebt meer dan je best gedaan! Jammer dat ze online nu ook gaan roepen dat het mag.

Reputatie 3

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Vind dit supersneu voor jou, je doet zo goed je best hier! :pensive:

Ik heb een Voordeelurenabonnement Keuzedagen. Kan ik dit abonnement op pauze zetten zonder dat het abonnement keuzedagen wijzig als ik het weer wil activeren? Zo niet, wat raad u mij aan?

Hallo Isabella1, welkom op de NS Community.

 

Je abonnement kan niet op pauze. Voor Keuzedagen die vanwege de huidige situatie ongebruikt verlopen kan je via de klantenservice een couponcode krijgen om op een later moment alsnog de dag te gebruiken. Als je je Voordeelurenabonnement wijzigt en de Keuzedagen tijdelijk stopt, dan kan je die (zolang ze nog te krijgen zijn, want vanaf het einde van het jaar zijn ze niet meer beschikbaar) later wel weer toevoegen. Je abonnement opzeggen of wijzigen naar Flex kan ook, maar als je nog tot 2021 je Voordeelurenabonnement wilt houden dan zou ik dat niet doen.  

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het viel me laatst trouwens wel op dat er in de treinen, in elk geval in de Flirt, op de schermen nog informatie getoond wordt in de trant van:

Het spoor wordt voor u vernieuwd.

Dagje shoppen? / Dagje eropuit? / etc.
Plan uw reis kort voor vertrek.
Goede reis!

En ik snap natuurlijk dat dat allemaal automatisch geregeld wordt, maar 't kwam wel een beetje vreemd over in deze tijd :slight_smile:

Sommige Flirts heb ik dat idee ook, maar ik zit nu al ruim 8 minuten tegen hetzelfde scherm aan te kijken over de speciale dienstregeling. Ik heb ook Tessa bij me ipv Jasmijn. Heeft ms met de update te maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je wordt zo te ook in de gaten gehouden door camera's. Zwaai je wel even naar het vogeltje? :laughing:

Reputatie 3

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Ik zou gewoon bijna zo naar het station lopen (HT) om heel even in jouw trein te komen zitten… :sunglasses:
Goed bezig en fijne dienst! :thumbsup:

Edit: nevermind, je zit niet in een trein die door 's-Hertogenbosch komt! Haha! :joy:

Reageer