Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Ik mag vandaag niet in ht komen helaas 😒.

De schermen geven nu weer even de huisregels aan en dat het spoor wordt vernieuwd en dat we aan afvalscheiding doen. Ik mag vandaag in Weert, Tilburg Uni. en Sittard komen. En al die onderstations natuurlijk. 


Ik mag vandaag niet in ht komen helaas 😒.

De schermen geven nu weer even de huisregels aan en dat het spoor wordt vernieuwd en dat we aan afvalscheiding doen. Ik mag vandaag in Weert, Tilburg Uni. en Sittard komen. En al die onderstations natuurlijk. 

Succes op deze rustigste ‘Koningsnacht’ ooit! :wink::sunglasses:


Geachte heer/mevrouw,

 

Wij, mijn vrouw en ik zitten met een probleem. Mogelijk kunt u hier iets in betekenen.

 

Wij hebben al jarenlang een NS-voordeeluren abonnement waarin een 7-tal vrijereizen zijn opgenomen. Dit abonnement kan niet meer worden gekocht, maar zolang we het niet opzeggen blijft het doorlopen. Dat betekent voor ons dat als wij het abonnement opzeggen, wij een ander abonnement moeten kopen zonder vrije reizen.

 

Wij hebben daarover met de NS gebeld, omdat in deze tijd van het coronavirus, wij niet meer mogen reizen. Gezien onze leeftijd zitten we in de risicogroep. Wij hebben gevraagd om het voordeeluren abonnement op te schorten, maar dat bleek niet mogelijk. Omdat we daar geen gebruik meer van kunnen maken krijgen we wel het geld van de vrije reizen in de vorm van vouchers terug. Ook kunnen we het abonnement opzeggen. Voor ons is dat geen echte oplossing voor ons beider abonnement.

 

Wij hebben het abonnement met name voor de vrije reizen en een enkele keer voor de 40% korting. Maar ook daar maken we nu geen gebruik meer van. Ons abonnement loopt op 1 oktober af. Onze vraag is of het niet zo te regelen is dat het abonnement tijdelijk kan worden opgezegd zonder dat wij onze vrije reizen verliezen.

 

Met vriendelijke groet, Gerda en Bertus

 

Post aangepast door moderator in verband met delen persoonlijke gegevens


Dag Gerda en Bertus,

Begrijpelijk dat jullie je abonnement niet willen opzeggen. Wat betreft het niet kunnen gebruiken van je Keuzedagen kan je via onze Klantenservice een couponcode verkrijgen ter vervanging van de verlopen Keuzedagen. Deze couponcode kan je online verzilveren voor een nieuwe Keuzedag. Deze is geldig tot en met 31 december 2020. Het is bij onze Klantenservice momenteel wel erg druk. Als het geen haast heeft wil ik je vragen nog even te wachten met contact opnemen of contact op te nemen na 21.00 uur / voor 8.00 uur. 


Geachte heer/mevrouw,

 

Wij, mijn vrouw en ik zitten met een probleem. Mogelijk kunt u hier iets in betekenen.

 

Wij hebben al jarenlang een NS-voordeeluren abonnement waarin een 7-tal vrijereizen zijn opgenomen. Dit abonnement kan niet meer worden gekocht, maar zolang we het niet opzeggen blijft het doorlopen. Dat betekent voor ons dat als wij het abonnement opzeggen, wij een ander abonnement moeten kopen zonder vrije reizen.

 

Wij hebben daarover met de NS gebeld, omdat in deze tijd van het coronavirus, wij niet meer mogen reizen. Gezien onze leeftijd zitten we in de risicogroep. Wij hebben gevraagd om het voordeeluren abonnement op te schorten, maar dat bleek niet mogelijk. Omdat we daar geen gebruik meer van kunnen maken krijgen we wel het geld van de vrije reizen in de vorm van vouchers terug. Ook kunnen we het abonnement opzeggen. Voor ons is dat geen echte oplossing voor ons beider abonnement.

 

Wij hebben het abonnement met name voor de vrije reizen en een enkele keer voor de 40% korting. Maar ook daar maken we nu geen gebruik meer van. Ons abonnement loopt op 1 oktober af. Onze vraag is of het niet zo te regelen is dat het abonnement tijdelijk kan worden opgezegd zonder dat wij onze vrije reizen verliezen.

 

Met vriendelijke groet, Gerda en Bertus

 

Post aangepast door moderator in verband met delen persoonlijke gegevens

Keuzedagen zijn aan te schaffen bij een Dal voordeel abonnement waarbij op saldo gereisd wordt. Keuzedagen zijn niet te bestellen bij een Flex abonnement. Dal voordeel kent echter al een middagspitsbeperking die bij een Voordeelurenabonnement pas in 2021 gaat gelden. Vanaf eind dit jaar kunnen nieuwe klanten geen Keuzedagen meer aanschaffen. Als u nu uw Voordeelurenabonnement opzegt dan zal u als u in 2021 Keuzedagen wilt behouden voor december 2020 een dal voordeel abonnement met keuzedagen moeten bestellen.

Wanneer u besluit om uw Voordeelurenabonnement te houden, dan kunt via de klantenservice voor elke verlopen keuzedag een coupon code krijgen.

 


Wellicht een idee om in de app in te bouwen in hoeverre de trajecten belast zijn en of je beter later/eerder kunt reizen.


Ik heb samen met anderen een idee op papier gezet voor een corona veilige trein.

ik zou graag willen weten waar ik dit idee zou kunnen delen voor eventuele haalbaarheid.
 

graag een emailadres waar ik mijn idee kan delen.


Goedemorgen alexjoke en welkom bij de NS Community!

Wij hebben helaas geen e-mail adres beschikbaar waar je dit naar kunt sturen. Suggesties kunnen, net als klachten, via de reguliere Klantenservice kanalen. Als je iets op papier hebt gezet en als bijlage of iets dergelijks wilt meesturen kun je daarvoor het beste contact zoeken via Facebook of Chat (optie ‘Chat met NS’).
Let wel, net als bij klachten krijgen we als Klantenservice zelden feedback op suggesties, dus je zult hier zelf ook geen terugkoppeling op krijgen.


@alexjoke Als u dat wilt kunt u ook uw plannen hier op de community delen zodat we met zijn allen naar uw idee kunnen kijken. Misschien heeft u wel een briljante oplossing? Met de grote kennis die hier aanwezig is, kunnen de communityleden u vast (voor zover dat kan) vertellen of een idee eventueel haalbaar is.

Ik ben daarnaast ook zelf best wel nieuwsgierig naar uw idee. :wink:


Dat is natuurlijk ook een optie. :slight_smile:

Ik zou dan wel aanraden om dit via een nieuw topic te doen, in plaats van als een reactie op een bestaand topic.


Het kabinet geeft aan dat we weer alleen de straat op mogen om te gaan sporten e.d. zolang we maar geen gezondheidsklachten hebben. Dat is natuurlijk zeer goed nieuws, maar brengt ook veel vragen met zich mee..

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit hoorde is de trein.. Sinds begin maart heb ik niet meer met de trein gereisd, terwijl ik voorheen vrijwel elk weekend naar verschillende bestemmingen in Nederland ging. Mijn vraag is, mag ik nu weer alleen op pad met de trein? Ik weet dat het al niet verboden is, maar wil ook niet als egoïst overkomen omdat ik plezierreisjes maak. Een auto heb ik niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ga altijd alleen op pad, ik reis alleen in de weekenden, zoek nooit de drukte op omdat ik altijd op rustige tijden reis (om 7:00 uur op zondagochtend bijvoorbeeld). Verder als ik op straat kom, houd ik me uiteraard aan de maatregelen zoals 1,5m afstand houden, handen vaak wassen (als ik een dagje wegga, had ik altijd al van alles mee om dit goed te kunnen doen :grinning: ), nies of hoest in je elleboog etc


Het kabinet geeft aan dat we weer alleen de straat op mogen om te gaan sporten e.d. zolang we maar geen gezondheidsklachten hebben. Dat is natuurlijk zeer goed nieuws, maar brengt ook veel vragen met zich mee..

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit hoorde is de trein.. Sinds begin maart heb ik niet meer met de trein gereisd, terwijl ik voorheen vrijwel elk weekend naar verschillende bestemmingen in Nederland ging. Mijn vraag is, mag ik nu weer alleen op pad met de trein? Ik weet dat het al niet verboden is, maar wil ook niet als egoïst overkomen omdat ik plezierreisjes maak. Een auto heb ik niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ga altijd alleen op pad, ik reis alleen in de weekenden, zoek nooit de drukte op omdat ik altijd op rustige tijden reis (om 7:00 uur op zondagochtend bijvoorbeeld). Verder als ik op straat kom, houd ik me uiteraard aan de maatregelen zoals 1,5m afstand houden, handen vaak wassen (als ik een dagje wegga, had ik altijd al van alles mee om dit goed te kunnen doen :grinning: ), nies of hoest in je elleboog etc


Tot 1 juni is het OV bestemd voor noodzakelijke reizen, of dat ook na 1 juni ook zo is, weet ik niet. De exacte regels volgen later deze week. Wel worden vanaf 1 juni mondkapjes in het OV verplicht.

Gisteren is opgeroepen om drukke plaatsen te mijden. Hou er ook rekening mee dat als er horeca geopend is je in de meeste gevallen zal moeten reserveren.

 


De informatie over Keuzedagen in het vastgezette bericht wijkt af van de informatie op de website. Het hangt van de klantenservice medewerker af welke regels er gehanteerd worden. Graag 1 duidelijke regel.


Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 


Ja, als je het zo bekijkt is elke reis noodzakelijk.. In beweging blijven is goed voor je, en dus een dagje uit met de trein ook :grin:

De vraag is vooral, kunnen we weer wat meer op pad gaan of niet.


Beste, ik wil van mijn traject vrij abbo overstappen naar flex zonder abbo. Echter zou ik ook graag geld terug willen ontvangen voor de afgelopen maanden dat ik niet gereisd heb vanwege corona (sinds 15 februari). Hoe kan ik hiervoor restitutie voor aanvragen?

Vriendelijke groet,

Eline


Beste, ik wil van mijn traject vrij abbo overstappen naar flex zonder abbo. Echter zou ik ook graag geld terug willen ontvangen voor de afgelopen maanden dat ik niet gereisd heb vanwege corona (sinds 15 februari). Hoe kan ik hiervoor restitutie voor aanvragen?

Vriendelijke groet,

Eline

 

Dit is een beetje afhankelijk van uw abonnement, maar ik geef uw eerlijk gezegd weinig kans. NS kan niet controleren of u niet gereisd heeft en vergoedingen met terugwerkende kracht wordt (bijna) niet toegekend.


Geachte heer van Boxtel, Mijn vrouw en ik (allebei 70+) hebben al jaren een abonnement bij de NS en maken hierbij ook gebruik van de zogenaamde keuzedagen. Op dit moment is het niet mogelijk om deze keuzedagen op te nemen vanwege de coronamaatregelen. Hiervoor hebben we natuurlijk begrip. Waar we minder begrip voor hebben is de omslachtige manier waarop wij (en waarschijnlijk vele duizenden 70-plussers) deze keuzedagen kunnen laten verschuiven naar een latere datum. Je moet bellen of chatten met de NS, wat erg veel tijd vraagt van de NS en van ons. De medewerker van de NS waar we contact mee hadden deelde mee dat het uitstellen van een keuzedag naar een latere datum pas kan gebeuren nadat deze keuzedag was verlopen. Toen ik de suggestie gaf dat de NS alle keuzedagen voor alle abonnementen  toch veel eenvoudiger centraal kan verschuiven, gaf deze medewerker mij groot gelijk, maar " Hij/zij ging hier niet over". 

U gaat er wel over, mijnheer van Boxtel, kunt u dit niet gewoon  even regelen? Het automatisch uitstellen van keuzedagen naar een latere datum bespaart enorm veel tijd en moeite voor zowel de NS ( ze zijn al overbelast) en voor de duizenden 70-plussers n Nederland. Of moeten we het zien als een bezigheidstherapie voor ons? Er zijn toch geen andere (financiële) redenen voor de NS om dit zo omslachtig te maken?

Mijnheer van Boxtel, regelt u het even? Alvast vriendelijk bedankt, mede namens alle thuiszittende 70-plussers van Nederland, Tom Gruijters 


Beste, ik wil van mijn traject vrij abbo overstappen naar flex zonder abbo. Echter zou ik ook graag geld terug willen ontvangen voor de afgelopen maanden dat ik niet gereisd heb vanwege corona (sinds 15 februari). Hoe kan ik hiervoor restitutie voor aanvragen?

Vriendelijke groet,

Eline

 

Dit is een beetje afhankelijk van uw abonnement, maar ik geef uw eerlijk gezegd weinig kans. NS kan niet controleren of u niet gereisd heeft en vergoedingen met terugwerkende kracht wordt (bijna) niet toegekend.

dat kunnen jullie gewoon in mijn reishistorie zien? Als ik mijn reisgegevens wil inkijken moet ik toch ook daar kijken, ik kan het natuurlijk ook delen als dat nodig is als verificatie. Ik vind het nogal jammer dat ik geen bericht ontvangen heb op het moment dat ik mijn abbonement heb kunnen omzetten wat mij veel geld had kunnen schelen. Het zou fijn zijn als jullie mij hierin tegemoet kunnen komen


Vandaag bericht ontvangen over nieuwe periode Keizersgracht. Tegelijk wordt aangeraden NIET voor het leuke een treinreis te maken.  Daarvoor heb ik juist dat keuzedag-abonnement.

ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden


ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

In de openingspost van dit topic staat duidelijk wat er met de keuzedagen gedaan kan worden.


ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

In de openingspost van dit topic staat duidelijk wat er met de keuzedagen gedaan kan worden.


Met andere regels dan de website. Dus wordt u gezegd dat u pas na het verlopen van de Keuzedagen opnieuw contact kunt opnemen, verwijs dan naar deze community. Maar als u net nieuwe heeft gekregen, dan heeft nog 2 maanden de tijd voor ze verlopen zijn.

 


Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Op de site van de Rijksoverheid staat:

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

  • U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer


Ja, dat is de informatie die op de site stond voor de versoepeling van de lockdown.. Alleen het zinnetje over de mondmaskers is daaraan toegevoegd.

Eerst was het advies, blijft thuis. Nu is dat blijf thuis bij klachten. We mogen er dus weer op uit, wel het liefst zoveel mogelijk alleen. De vraag is, mag je dan ook weer met het OV voor een dagje uit? Rutte geeft meermaals aan dat we de drukte niet moeten opzoeken, maar we weten allemaal dat het op een zondagochtend om 08:00 uur rustig in de treinen is en je met gemak 1,5m afstand kan houden (of dit nu wel of niet met een mondkapje op is). Ik ben niet bang om het virus te krijgen, ik houd me goed aan de maatregelen en heb van alles bij me om mijn handen goed schoon te houden. Als ik me niet lekker voel blijf ik natuurlijk thuis.

Na meer dan 2 maanden thuis te zitten zou ik er toch wel weer eens op uit willen.. Helaas heb ik geen auto en moet dus wel met de trein als ik een dagje uit wil. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die denken, je kan toch in je eigen omgeving fietsen of wandelen? Ja, natuurlijk, dat heb ik ook vrijwel sinds begin maart gedaan (in mijn eentje), maar er komt een moment dat je je eigen omgeving wel weer even kent en meer van Nederland wilt ontdekken, al is het een natuurgebied of plaats op 15 min reizen met de trein.

Is dat een noodzakelijke reis? Nee, maar ik vind wel dat er wat meer ruimte moet komen voor mensen zoals ik, zeker op tijden waarvan je weet dat het rustig is in de trein zou je het advies moeten zijn: Reis alleen zonder gezondheidsklachten. Dus zoals straks het nieuwe ‘corona’ advies is: Blijf thuis bij klachten.

PS: Hiermee wil ik niet zeggen dat ik komende zondag ineens de trein pak hoor, ben gewoon benieuwd naar jullie mening :wink:


dat kunnen jullie gewoon in mijn reishistorie zien? Als ik mijn reisgegevens wil inkijken moet ik toch ook daar kijken, ik kan het natuurlijk ook delen als dat nodig is als verificatie. Ik vind het nogal jammer dat ik geen bericht ontvangen heb op het moment dat ik mijn abbonement heb kunnen omzetten wat mij veel geld had kunnen schelen. Het zou fijn zijn als jullie mij hierin tegemoet kunnen komen

Het moment dat je je abonnement wilt stoppen bepaal je geheel zelf. Restitutie voor de periode dat je het niet gebruikt hebt (in dit geval om begrijpelijke redenen, maar dat maakt niet uit) zal niet snel gebeuren, dan had je je toch echt eerder moeten melden.

Ik heb ook wel eens een jaar lang een kaart gehad met Dal Voordeel maar die eigenlijk (door omstandigheden, in dit geval auto van het werk) aantoonbaar amper gebruikt.

Toen wel korting gekregen op het volgende jaar (€29 i.p.v. €50), maar sinds de komst van NS Flex (2018) is dat niet meer aan de orde omdat je op elk willekeurig moment kunt wijzigen.

Dat je altijd al had kunnen overstappen naar Flex is inderdaad niet al te breed gecommuniceerd (dus naar alle abonnementhouders). Wellicht kan de klantenservice nog iets voor je betekenen.

Op naar de volgende 500 reacties :sweat_smile:


Reageer