Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Het riekt naar muiterij. De instructies van de werkgever zoals Loes die verwoordt zijn duidelijk. Werknemers horen in beginsel instructies van de werkgever op te volgen. 

Ik heb het maar even doorgestuurd naar de Telegraaf. Benieuwd wat zij ervan vinden.

@Pingpong 

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.

@Pingpong

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.

En dat is zeker te prijzen Loes. Individuele werknemers die posters gaan maken om reizigers uit de 1e klasse te weren…. Tsja, toen ik het las dacht ik gelijk aan Astrid Joosten met het programma Kanniewaarzijn. Ik weet dat de vakbonden binnen NS een zeer sterke positie hebben en dit leek mij typisch iets wat een vakbond bedacht zou kunnen hebben, maar goed het zijn dus individuele werknemers. 

Reputatie 7

Rebellie in het verlengde van de oproepen dat de trein uitsluitend zou rijden tbv werknemers in de vitale sectoren.

Badge +3

En hoe sterk sta je wanneer je als reiziger gewoon 1e klas blijft zitten en de HC wijst op de drie (!) andere aangewezen ‘werkplekken’ in een SLT 3+6?

Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Badge +3

Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

Mijn eerdere reactie/nieuws van de vakbonden was ook maar ter info, heb daar geen mening over want niet betrokken (geen NS en ik reis niet met het ov nu).

Behalve dan de anderhalvemetermaatregelen, dus je gaat géén mensen de hele trein door sturen op zoek naar die andere 1e klas in een sprinter.

Artikel 73 Wet Personenvervoer 2000?

“Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.”

Daar kan je natuurlijk alles mee als conducteur - niet verkeerd bedoeld overigens. 

Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

 

Buitenom sleutelen 'niet fijn vinden’ en mensen dan maar een hele trein doorsturen klinkt redelijk egocentrisch in het kader van de #samentegencorona. 

 

Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.

Reputatie 2

Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.


Persoonlijk denk ik niet dat het met sleutelen te maken heeft Loes. Veel van je collega’s zoeken een plek op waar geen reizigers zitten. Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij de intercity direct treinen waar zelfs de stilteruimtes worden dichtgedraaid. In het tijdperk voor Corona keken de HC’s even door het raam en liepen door naar een andere eerste klas. Met de huidige basisregeling moet iedereen in dezelfde sprinter om bijvoorbeeld naar Amsterdam, Utrecht en verder te gaan. Ook zijn er meer zwartrijders/ reizigers die vermoedelijk zonder betaling gebruik maken van de eerste klas. Er zitten nu dus relatief vaker, ook buiten de spits, reizigers in de eerste klas. In de gemelde gevallen was er overigens nog steeds ruimte voor de conducteur met in achtenneming van de richtlijnen van het RIVM. Alleen zitten is dan natuurlijk alleen nog mogelijk in de cabine. Ik kan me voorstellen dat je liever wat meer ruimte hebt als je verder helemaal niets kan doen. Om de eerste klas dan maar te halveren en betalende reizigers door heel de trein te sturen, waarbij je iedereen in heel trein bloot stelt aan potentieel gevaar is natuurlijk krankzinnig. 

Reputatie 6

Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 

Badge +3

En de volgende… (FLIRT-3):

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.

En de volgende…

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.

 

Als dit letterlijk zo gezegd is, vind ik dat die conducteur per direct een andere baan moet zoeken.

Badge +3

Op zich ook een ideetje :sweat: :

Als het straks weer drukker wordt in de treinen kan de eerste klassecoupé de zorgklasse worden, ongeacht wat je betaalt, uitsluitend voor zorgpersoneel.

De rest eerbiedig in de tweede klasse.

Afgezien van dat het niet te controleren/handhaven is, denk ik zomaar dat het misschien gewoon past ook nog, qua ruimte voor vitale beroepen vs. overige reizigers. Zeker als er weer intercity's gaan rijden en het mooi weer is/blijft.

Trekt onvoorwaardelijk mooiweer-reizigers aan. Onderzoek naar doen niet nodig :sweat:

“Wat kom jij doen in mijn trein?” mag je niet vragen, of heeft iedereen wel een antwoord op...

Badge +3

Voor Beter OV heeft er n.a.v. dit topic een artikel aan gewijd:

VEEL WANGEDRAG NS-CONDUCTEURS BIJ CORONA-CRISIS

Helemaal een schoffering van reizigers is dat conducteurs, note bene met steun van FNV-bondsbestuurder Jansen*- een hele eersteklasafdeling voor zichzelf opeisen. Er worden affiches opgehangen met de mededeling dat de afdeling verboden voor reizigers is. Vandaag gebeurde het zelfs dat reizigers die in bezit waren van een eersteklas vervoerbewijs de eersteklasafdeling door een conductrice werden uitgebonjourd.

 

Via https://twitter.com/Donald28289195/status/1252977296505479170

 

Reputatie 1

Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.

Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.

Hi TBloemink, dat is wel waar, maar heeft geen betrekking op deze specifieke situatie (het opeisen van de 1e klasse door overdreven en ongefundeerde angst voor Corona). De situatie zoals jij beschrijft gaat al veel langer mee en wordt vooral door conducteurs toegepast in de Benelux-trein. Conducteurs op deze treinen willen blijkbaar relaxed rijden en vooral niet stil zijn en sluiten daarvoor de 1e klas stiltecoupé af. Enige overeenkomst is tot nu toe dat tot op heden NS weigert in te grijpen.

Reputatie 3

Thanks Robert voor het delen! :wink: Ik zag jouw naam ook al voorbij komen in verschillende twitter draadjes over dit onderwerp.
Dat die FNV Spoor vakbond frontman dit goedkeurt zegt eigenlijk voldoende.

De NS moet hier echt zo snel mogelijk iets mee gaan doen! Vandaar dat ik ook Roger van Boxtel er bij betrokken had ook. Ik denk dat hij even met minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, moet gaan praten (..zal al wel gebeuren, mag men hopen)! Want dit gaat op deze manier helemaal fout!

Aha, Ik zie nu dat meneer Janssen van de FNV is. Fijne opmerking van de FNV. Personeel wel beschermd en een middelvinger naar de reiziger met zijn 1e klas kaartje.

 

Aangezien dit personeel overdag totaal niet meer bezig is met de uitoefening van hun beroep, plaatsbewijzen controleren advies geven, gastheer zijn enz.enz., maar daarentegen alleen maar de deur open en dicht doet (natuurlijk wel met controle of dit veilig gebeurt), misschien ook maar een korting op loon invoeren. 

 

Reputatie 3

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Reputatie 7
Badge +3

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!


Als je Twitter hebt, dan kun je dit het beste melden via Twitter ns_online met vermelding, tijd, traject en treinnummer.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Personeel moet inderdaad veilig hun werk kunnen doen, maar dat houdt niet in dat een HC dan maar gelijk de 1e klas voor zich zelf kan claimen. De instructie is zoals ik lees buitenom sleutelen en in de onbemande cabine zitten. Ik zie dan wel weer in een Twitter draadje dat HC's dan moeten klimmen en klauteren. Maar kun je dan niet wel gewoon normaal sleutelen en via de 1e klas naar de cabine lopen? Je komt dan maar kort langs de 1 of 2 reizigers die misschien in die 1e klas zitten, dat is net zoveel contact (wellicht zelfs minder) als dat je iemand beveelt de 1e klas te verlaten. 

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Kan u aangeven om hoe laat dit gebeurd is. Kunnen ze nl de desbetreffende conducteur in hun database opsporen. Ik krijg overigens sterk de indruk dat NS dit gedrag inmiddels gewoon goedkeurt. 

Reageer