Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Het riekt naar muiterij. De instructies van de werkgever zoals Loes die verwoordt zijn duidelijk. Werknemers horen in beginsel instructies van de werkgever op te volgen. 


Ik heb het maar even doorgestuurd naar de Telegraaf. Benieuwd wat zij ervan vinden.


@Pingpong 

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.


@Pingpong

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.

En dat is zeker te prijzen Loes. Individuele werknemers die posters gaan maken om reizigers uit de 1e klasse te weren…. Tsja, toen ik het las dacht ik gelijk aan Astrid Joosten met het programma Kanniewaarzijn. Ik weet dat de vakbonden binnen NS een zeer sterke positie hebben en dit leek mij typisch iets wat een vakbond bedacht zou kunnen hebben, maar goed het zijn dus individuele werknemers. 


Rebellie in het verlengde van de oproepen dat de trein uitsluitend zou rijden tbv werknemers in de vitale sectoren.


En hoe sterk sta je wanneer je als reiziger gewoon 1e klas blijft zitten en de HC wijst op de drie (!) andere aangewezen ‘werkplekken’ in een SLT 3+6?


Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.


Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

Mijn eerdere reactie/nieuws van de vakbonden was ook maar ter info, heb daar geen mening over want niet betrokken (geen NS en ik reis niet met het ov nu).

Behalve dan de anderhalvemetermaatregelen, dus je gaat géén mensen de hele trein door sturen op zoek naar die andere 1e klas in een sprinter.


Artikel 73 Wet Personenvervoer 2000?

“Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.”

Daar kan je natuurlijk alles mee als conducteur - niet verkeerd bedoeld overigens. 


Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

 

Buitenom sleutelen 'niet fijn vinden’ en mensen dan maar een hele trein doorsturen klinkt redelijk egocentrisch in het kader van de #samentegencorona. 

 


Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.


Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.


Persoonlijk denk ik niet dat het met sleutelen te maken heeft Loes. Veel van je collega’s zoeken een plek op waar geen reizigers zitten. Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij de intercity direct treinen waar zelfs de stilteruimtes worden dichtgedraaid. In het tijdperk voor Corona keken de HC’s even door het raam en liepen door naar een andere eerste klas. Met de huidige basisregeling moet iedereen in dezelfde sprinter om bijvoorbeeld naar Amsterdam, Utrecht en verder te gaan. Ook zijn er meer zwartrijders/ reizigers die vermoedelijk zonder betaling gebruik maken van de eerste klas. Er zitten nu dus relatief vaker, ook buiten de spits, reizigers in de eerste klas. In de gemelde gevallen was er overigens nog steeds ruimte voor de conducteur met in achtenneming van de richtlijnen van het RIVM. Alleen zitten is dan natuurlijk alleen nog mogelijk in de cabine. Ik kan me voorstellen dat je liever wat meer ruimte hebt als je verder helemaal niets kan doen. Om de eerste klas dan maar te halveren en betalende reizigers door heel de trein te sturen, waarbij je iedereen in heel trein bloot stelt aan potentieel gevaar is natuurlijk krankzinnig. 


Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 


En de volgende… (FLIRT-3):

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.


En de volgende…

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.

 

Als dit letterlijk zo gezegd is, vind ik dat die conducteur per direct een andere baan moet zoeken.


Op zich ook een ideetje :sweat: :

Als het straks weer drukker wordt in de treinen kan de eerste klassecoupé de zorgklasse worden, ongeacht wat je betaalt, uitsluitend voor zorgpersoneel.

De rest eerbiedig in de tweede klasse.

Afgezien van dat het niet te controleren/handhaven is, denk ik zomaar dat het misschien gewoon past ook nog, qua ruimte voor vitale beroepen vs. overige reizigers. Zeker als er weer intercity's gaan rijden en het mooi weer is/blijft.

Trekt onvoorwaardelijk mooiweer-reizigers aan. Onderzoek naar doen niet nodig :sweat:

“Wat kom jij doen in mijn trein?” mag je niet vragen, of heeft iedereen wel een antwoord op...


Voor Beter OV heeft er n.a.v. dit topic een artikel aan gewijd:

VEEL WANGEDRAG NS-CONDUCTEURS BIJ CORONA-CRISIS

Helemaal een schoffering van reizigers is dat conducteurs, note bene met steun van FNV-bondsbestuurder Jansen*- een hele eersteklasafdeling voor zichzelf opeisen. Er worden affiches opgehangen met de mededeling dat de afdeling verboden voor reizigers is. Vandaag gebeurde het zelfs dat reizigers die in bezit waren van een eersteklas vervoerbewijs de eersteklasafdeling door een conductrice werden uitgebonjourd.

 

Via https://twitter.com/Donald28289195/status/1252977296505479170

 


Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.


Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.

Hi TBloemink, dat is wel waar, maar heeft geen betrekking op deze specifieke situatie (het opeisen van de 1e klasse door overdreven en ongefundeerde angst voor Corona). De situatie zoals jij beschrijft gaat al veel langer mee en wordt vooral door conducteurs toegepast in de Benelux-trein. Conducteurs op deze treinen willen blijkbaar relaxed rijden en vooral niet stil zijn en sluiten daarvoor de 1e klas stiltecoupé af. Enige overeenkomst is tot nu toe dat tot op heden NS weigert in te grijpen.


Thanks Robert voor het delen! :wink: Ik zag jouw naam ook al voorbij komen in verschillende twitter draadjes over dit onderwerp.
Dat die FNV Spoor vakbond frontman dit goedkeurt zegt eigenlijk voldoende.

De NS moet hier echt zo snel mogelijk iets mee gaan doen! Vandaar dat ik ook Roger van Boxtel er bij betrokken had ook. Ik denk dat hij even met minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, moet gaan praten (..zal al wel gebeuren, mag men hopen)! Want dit gaat op deze manier helemaal fout!


Aha, Ik zie nu dat meneer Janssen van de FNV is. Fijne opmerking van de FNV. Personeel wel beschermd en een middelvinger naar de reiziger met zijn 1e klas kaartje.

 

Aangezien dit personeel overdag totaal niet meer bezig is met de uitoefening van hun beroep, plaatsbewijzen controleren advies geven, gastheer zijn enz.enz., maar daarentegen alleen maar de deur open en dicht doet (natuurlijk wel met controle of dit veilig gebeurt), misschien ook maar een korting op loon invoeren. 

 


Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!


Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!


Als je Twitter hebt, dan kun je dit het beste melden via Twitter ns_online met vermelding, tijd, traject en treinnummer.

 

 


Personeel moet inderdaad veilig hun werk kunnen doen, maar dat houdt niet in dat een HC dan maar gelijk de 1e klas voor zich zelf kan claimen. De instructie is zoals ik lees buitenom sleutelen en in de onbemande cabine zitten. Ik zie dan wel weer in een Twitter draadje dat HC's dan moeten klimmen en klauteren. Maar kun je dan niet wel gewoon normaal sleutelen en via de 1e klas naar de cabine lopen? Je komt dan maar kort langs de 1 of 2 reizigers die misschien in die 1e klas zitten, dat is net zoveel contact (wellicht zelfs minder) als dat je iemand beveelt de 1e klas te verlaten. 


Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Kan u aangeven om hoe laat dit gebeurd is. Kunnen ze nl de desbetreffende conducteur in hun database opsporen. Ik krijg overigens sterk de indruk dat NS dit gedrag inmiddels gewoon goedkeurt. 


Reageer