Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Badge +3

Zie ook https://nos.nl/artikel/2443439-drie-nieuwe-ns-stakingen-op-komst-komende-vrijdag-eerste

Reputatie 6

Wordt er nu nog gepraat? Is er gepraat? Ik vind het nogal wat….

Maar ook in productiebedrijven is het vaak sterk beperkt, je kunt een fabriek niet gaan stilleggen omdat er bijv. bepaalde mensen plotseling vrij nemen. En in de IT bijv.zijn er vaak deadlines met enorme penalties als die gemist worden. 

IT deadlines zijn enorm rekbaar @Henk_NL toch? Het mag allemaal wat kosten soms… 

De echte deadlines liggen toch bij externe partijen.

Intern kom je met wat vertraging vaak nog wel weg maar als het om externe klanten gaat meestal niet. Wijs geworden door ervaringen uit het verleden laten die tegenwoordig vaak torenhoge boeteclausules in de contracten opnemen voor te late oplevering.

Kortom cruciaal personeel dat plotseling een weekje vakantiedagen wil opnemen op het verkeerde moment is dan vaak een gevalletje van helaas. Op andere momenten is het helemaal geen probleem.

Wordt er nu nog gepraat? Is er gepraat? Ik vind het nogal wat….

Het gat tussen wat er geboden wordt en geëist wordt is zo enorm dat het lastig zal worden dit met overleg op te lossen.

Badge +3

Als ik het goed begrijp vonden de bonden dat de NS nu ‘aan zet was’ maar er niemand uitgenodigd is?

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft aangegeven aan zet te zijn. Maar het is blijkbaar alleen bij woorden gebleven, en niet bij daden. 

Reputatie 7
Badge +3

De directie van NS organiseert zo de stakingen bij het eigen bedrijf.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een poosje terug een document gelezen waarin het bod van NS vergeleken werd met dat van de vakbonden. Ik kan het echter nu nergens meer terugvinden.

https://www.fnv.nl/getmedia/d38d296e-20f9-480a-998b-c080e9bb35b6/Overzicht-voorstellen-FNV-Spoor-versus-bod-NS_1.pdf

 

NS heeft aangegeven aan zet te zijn. Maar het is blijkbaar alleen bij woorden gebleven, en niet bij daden. 

NS en politiek Den Haag hebben absoluut geen haast omdat ze ten koste van alles geen 20% verhoging willen. NS heeft het geld niet en politiek Den Haag wil geen precedent van 20% want dan staat morgen iedereen op de stoep om ook 20% te eisen. Rekken is dus het devies, dezelfde taktiek die in 1983 na zeven weken succesvol bleek.

Zolang de directie van de NS geen enkele stap onderneemt zal het alleen maar verder oplopen.

De NS laat zijn medewerkers gewoon duidelijk blijken dat ze schijt aan ze hebben door totaal geen toenadering te zoeken en over Den Haag zullen we het maar niet hebben want degene die we daar hebben gekozen zijn totaal vergeten dat ze er zitten voor de Nederlanders en handelen pas maanden nadat ze hadden moeten handelen.

En Tamzin, je moet ook even meenemen wat de afgelopen decenia de verhogingen zijn geweest bij de NS en bij andere takken in Nederland om een eerlijk vergelijk te maken. De vorige CAO is tot stand gekomen toen Corona net was uitgebroken en er is toen vanuit het personeel water bij de wijn gedaan gezien de wereldwijde situatie en er is toen akkoord gegaan met een lagere verhoging en acties zijn afgeblazen.

Ook is er toen ingeleverd op de pensioen opbouw met de toezegging dat dat in de volgende CAO gerepareerd zou worden wat nu ook niet gebeurt. Van enige waardering richting personeel is al helemaal geen sprake vanuit de directie en dat werd wel heel duidelijk gemaakt toen we 2 dagkaarten dal cadeau kregen van de directie als kerstgeschenk.

En als je dan ook nog even meeneemt dat er mensen zijn die geen vrij kunnen krijgen als ze een begrafenis bij willen wonen of de eerste schooldag van hun kind dan vraag ik me af waar de menselijkheid is gebleven. We moeten ons kapot schamen als daar geen ruimte meer voor is.

Overigens zie ik nog steeds in programma's dat er vooral door Den Haag op gehamerd wordt dat werkgevers de lonen verhogen om de mensen door de huidige energie crisis te helpen. Wees dan ook zo correct om zelf het juiste voorbeeld te geven.

En zelf moet ik hierdoor ook 1 van mijn kinderen met de auto naar de universiteit brengen maar dat neem ik voor lief aangezien ik de situatie bij de NS zelf ondervonden heb toen het nog neit zulke ernstige vormen had aangenomen zoals het op dit moment is maar er toen ook al aardig naartoe onderweg was.

Overigens zie ik nog steeds in programma's dat er vooral door Den Haag op gehamerd wordt dat werkgevers de lonen verhogen om de mensen door de huidige energie crisis te helpen. Wees dan ook zo correct om zelf het juiste voorbeeld te geven.

Ik was in de veronderstelling dat we hier moeten doen alsof NS een bedrijf is en geen (semi-) overheid, dan gaat deze vlieger dus niet op. 

 

Een samenvatting behoort de hoofdlijnen te vermelden. Dus als die grotendeels over geld gaat, is mijn conclusie dat de hoofdlijnen van het hele document ook grotendeels over geld gaan en dat dat strijdig is met een bewering dat het niet om geld gaat.

In die samenvatting staat inderdaad wat behaald is door de bonden maar alles wat de NS zo graag wilde aanpassen in hun voordeel en wat niet gelukt is staat daar uiteraard niet in vermeld omdat dat nu gebleven is zoals het was. Daarom verwijs ik je daar ook na want dat waren zulke verslechteringen dat die ook flinke irritatie heeft gegeven bij de NS medewerkers.

Ach ja, de vakbond komt tenminste voor mensen op die bereid zijn om te staken voor hun eigen bestaan.

En zelf hoop ik dat mijn oud collega's de mogelijkheid gaan krijgen om elders te gaan werken bij een werkgever waar ze wel waardering krijgen voor wat ze doen.

Maar als treinreiziger zou ik me maar gaan voorberijden op veel alternatief vervoer de komende weken want de NS wil het blijkbaar hard spelen en het is de oud collega's ook ernst. Die zijn echt wel klaar met de huidige situatie.  Sprak zojuist nog een oud collega die nog werkt bij de NS die aangeeft dat er veel collega's van mijn oude standplaats aan het solliciteren zijn om weg te gaan bij de NS.

Andere zijn naast hun baan inmiddels bezig als ZZP’er en als die het druk genoeg hebben dan gaan ze ook stoppen bij de NS.

We gaan zien wat er over blijft.

 

Maar wijzen naar de vakbonden, je kunt beter wijzen naar de directie van de NS want die hebben dus helemaal niets laten horen richting de vakbonden. Het initiatief ligt op dit moment wel aan de kant van de NS om de draad van onderhandelen weer op te pakken.

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Als je dit daadwerkelijk denkt dat dit alles zal veranderen, tja …… keep on dreaming

Reputatie 7

Ik ben pensionado maar beslist geen mopperende en al 51 jaar vakbondlid FNV in een sector die niet echt een vakbond kerngebied was namelijk banken en verzekeringen en nu van de niet actieven en vindt staken een grondrecht.

Wat de exacte voorwaarden voor een Geld Terug Bij Vertraging claim zullen zijn in de context van de staking is bij ons niet bekend. Datgene wat bekend is staat in dit topic vermeld. Vooralsnog zou ik echter wel gewoon uitgaan van de reguliere GTBV voorwaarden als men daar gebruik van wil maken.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen vrij voor een 1e schooldag? Als iedere baas dat geeft, ligt een deel van het land plat. En voor niet iedere begrafenis krijgen werkenden vrij, ongeacht waar ze werken.

Badge +3

Geweldig! Heb ik mijn ziekenhuisafspraak verplaatst, omdat je hier ruim twee weken niet kunt inschatten hoe lang je in de rij moet staan voor een bus die je naar een station brengt waar wel treinen rijden en als je daar aankomt is het afwachten wanneer er een trein komt naar het station waar je kunt overstappen naar je bestemming.

Als je ziekenhuisafspraak doordeweeks is (en je verder mobiel bent, dus kunt traplopen) zouden de bussen tussen Eindhoven en Boxtel geen enkele beperking moeten zijn, want die rijden af en aan en er zijn er meer dan genoeg!

Een (mogelijke) staking is veel lastiger, omdat er dan totaal niet te voorspellen is wat er wel en niet rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen die werkt mag toch zelf weten waar hij of zij een vakantiedag voor opneemt? 

Geweldig! Heb ik mijn ziekenhuisafspraak verplaatst, omdat je hier ruim twee weken niet kunt inschatten hoe lang je in de rij moet staan voor een bus die je naar een station brengt waar wel treinen rijden en als je daar aankomt is het afwachten wanneer er een trein komt naar het station waar je kunt overstappen naar je bestemming.

Als je ziekenhuisafspraak doordeweeks is (en je verder mobiel bent, dus kunt traplopen) zouden de bussen tussen Eindhoven en Boxtel geen enkele beperking moeten zijn, want die rijden af en aan en er zijn er meer dan genoeg!

Een (mogelijke) staking is veel lastiger, omdat er dan totaal niet te voorspellen is wat er wel en niet rijdt.

Afgelopen week liepen de wachttijden voor de bus op tot een uur en de wachtrij stond wel voor een groot deel, maar ook deels niet in de schaduw. En die trap in Boxtel valt voor veel senioren niet mee. Ik begrijp wel dat het als je zelf gezond bent, moeilijk is te zien hoe het is voor wie niet gezond is en dan vooral voor mensen aan wie je geen beperkingen kunt zien. En aan de hoge temperaturen kan ook niemand wat doen. Maar al met al is de combinatie van geen trein en wegwerkzaamheden al niet goed gekozen en als daar dan een staking bovenop komt vraag je je af waarom dat niet anders kan.

Bijzonder dat de vakbonden van een daverend succes spreken terwijl zij toch juist ook hun leden die niet bij NS werken en die slechts kunnen dromen van een loonsverhoging van 20 procent hier keihard mee duperen... 

Loonsverhoging bij NS kan ook goed zijn voor werknemers van andere bedrijven/sectoren. Je hebt een betere onderhandelingspositie als personeel als andere bedrijven beter gaan betalen 

Het GGD heeft de laatste jaren zoveel mensen bij de horeca weggetrokken door beter te betalen, dat mede daardoor de beloningen op sommige plekken in de horeca behoorlijk zijn verbeterd  

Op een ESTA mag je er helemaal niet werken

Ik ben volledig op de hoogte van wat wel en niet mag als je op een ESTA bent ingereisd, maar in Amerika wonen naar schatting zo'n vijftien miljoen mensen zonder de juiste papieren die meestal ook gewoon werken. In veel staten wordt dat gewoon gedoogd.

Ik heb in Nevada ook gewoon gewerkt als zelfstandig ondernemer met opdrachtgevers (die houden ook belasting in en dragen dit ook af) en ik heb van niemand last gehad. 

Badge +3

Ik ken de situatie in Boxtel niet (behalve de info over de P+R als buffer voor de vele bussen en geen werkende lift), maar doordeweeks rond Eindhoven zie ik (als buitenstaander, taxichauffeur) geen enkel probleem met volle NS bussen.

Voor eventuele lange wachtrijen is er water, en zag nog een paar busschauffeurs met traytjes sjouwen vandaag, op een zelf gekozen pauze plaats die niet die van de NS bussen was (al zou ik daar ook pauze nemen indien verplicht)!

Ik praat het allemaal niet goed maar het lijkt best goed geregeld eigenlijk, dat busvervoer.

Een (mogelijke) staking de komende weken (in welke regio dan ook) geeft veel meer onzekerheid, dus voor @Daantje die afspraak in een ziekenhuis had je waarschijnlijk beter niet kunnen verzetten eigenlijk 😥

Reputatie 7
Badge

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.

Wel even een disclaimer, intern hebben we hier nog niets over bekend (vrij logisch, is echt net in het nieuws gekomen), maar het VVMC heeft dit artikel geplaatst, dus ik ga ervan uit dat deze informatie correct is.

Jeroen doet hier goed zijn best te beargumenteren dat bij de stakingen niet onnodig reizigers worden gepest, maar de vakbond doet toch wel erg zijn best een ander beeld te scheppen. In dit artikel lees ik het volgende:

"Alhoewel de stakingen van 24, 26, 29, 30 en 31 augustus qua actiebereidheid en effect op de dienstregeling en alle andere werkzaamheden bij NS een daverend succes zijn geweest, ligt er nog steeds geen nieuwe cao."

Het gigantische effect op de dienstregeling (waarom dus veel reizigers in de weg zijn gezeten) schijnt dus (mede) te maken dat een staking die níet tot een nieuw cao voorstel heeft geleid, tóch "een daverend succes" wordt genoemd. Blijkbaar was reizigers pesten dan toch een (het?) doel...

Reputatie 6

Iedereen die werkt mag toch zelf weten waar hij of zij een vakantiedag voor opneemt? 

Mits het roostertechnisch kan. En daar wringt nu bij NS de schoen. Als je niet boven de gegarandeerde streep staat, krijg je geen vrij. En er zijn al te weinig mensen.

 

Reageer