Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom is er nog geen informatie over compensatie voor abonnementhouders die van hun reis afzien?

Daar staat nu wel info over op de https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html 

OV-chipkaart: Vrij-abonnement waarmee je binnen je vrij-periode reist

 

Je ziet af van je geplande reis omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking
Je kunt  als de stakingsregeling van kracht is een vergoeding krijgen  conform de GTBV-regeling van NS. Dit is alleen van toepassing als je op de dag van staking met NS zou hebben gereisd. Om dit aannemelijk te maken heb je een check-in. Heb je geen check in dan vragen wij je aan te tonen dat je de intentie had om op de stakingsdag met NS te gaan reizen. Op basis van deze informatie bepalen we of we coulance kunnen toepassen als een check-in en check-uit ontbreken

Reputatie 6
Badge +1

Hallo, kan iemand mij vertellen onder welke regio Apeldoorn valt met de stakingen?

Apeldoorn valt onder regio Oost. Daar wordt volgende week woensdag (31-8) gestaakt. Maar de situatie is gecompliceerder. Omdat er op dinsdag in regio midden (Amersfoort) gestaakt wordt verwacht ik het volgende:

  • Op dinsdag 30-8 zullen er alleen treinen Apeldoorn - Deventer - Enschede rijden, geen treinen richting Amersfoort. De lijn Arnhem - Zwolle rijdt ook. Zutphen - Apeldoorn is een andere vervoerder, blijft rijden.
  • Op woensdag 31-8 rijden treinen tot Amersfoort, tot Utrecht en tot Zwolle, niet of nauwelijks ten oosten of zuiden daarvan. Alleen Zutphen - Apeldoorn blijft rijden (andere vervoerder).
Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dit toch wel heel sneaky van NS hoe ze hier onderuit proberen te komen. De tekst geeft heel duidelijk aan dat je met een check-in aannemelijk maakt dat je wilde gaan reizen. Er staat nergens dat je een bepaalde tijd had moeten wachten op het station. Bij dagen dat een bepaalde regio staakte kon het misschien nog zijn dat er wel enkele treinen reden met personeel van een andere, niet stakende regio en dan had het zin om langer te wachten. Maar op een dag dat er landelijk niets reed had wachten geen enkele zin. Ook al zou je nog de hele kleine hoop hebben dat er nog iets zou rijden, eenmaal op het station zou echt wel duidelijk geworden zijn dat je in het geheel niet met de trein kon reizen. Ik vind het echt heel laag van NS om met dit kulsmoesje te komen, eerst communiceren dat een check-in genoeg is en dan alsnog afwijzen. 

De plannen spreken steeds van de eerste week van september. Specifieker is dat voor zo ver ik weet nog niet bekend gemaakt. En ik vrees dat dat precies de bedoeling van de vakbonden is. Als reizigers hun reis ruim op tijd anders kunnen plannen hebben ze nauwelijks last van de staking en ondervindt alleen NS financiële consequenties. Alles om ook de reizigers te pesten...

Het is geen doel van de vakbonden om de reizigers te treffen dat is het gevolg van het werk neerleggen om de NS onder druk te zetten.

Er wordt gehoopt op een nieuw voorstel van de NS waardoor er weer om de tafel gezeten kan worden. De NS geeft in de media aan dat ze nog ruimte zagen om verder te praten echter was het de NS die een 2 opties op tafel lag om te accepteren en dat was het.  In de media laat de NS een ander gezicht zien dan richting de bonden in de onderhandelingen.

Grootste pijnpunt is ook vooral de onbetrouwbaarheid van het management en het ontbreken van het gevoel van waardering.

Mocht de NS niet besluiten tot het inbrengen van een nieuw aanbod dan zullen er landelijke stakingen gaan volgen. Wanneer die zijn dat zal dan ook aangekondigd gaan worden.

@Tamzin  Denk nu niet dat er iemand bij de NS “besmet” werk gaat doen ook al zou dit individu niet staken.  Het mogelijk rijden van deze trein zal geheel in overleg met de bonden gebeuren want er is niemand die zijn vingers zal branden van het personeel.

 

Personeel van de niet stakende regio's mogen de treinen rijden welke standaard in hun pakket zitten, dus bv als trein 1812 gereden wordt door Lelystad en Lelystad staakt niet dan mag personeel deze trein gewoon rijden ook als deze door stakende regio's rijdt.  Zo is dat vorige staking ook gebeurt.

Dat de NS er voor kiest om niet de legpuzzel te leggen om een treindienst mogelijk te maken dat is de keuze van het management van de NS waarmee ze in mijn ogen de reizigers net zo behandelen als hun eigen medewerkers.

Waarom heel Nederland nu plat, blijkbaar hadden ze verwacht dat de bonden de staking zouden intrekken zoals ik ook had verwacht. Echter zoals ik van oud collega's vandaag begreep zijn de voorstellen in de media mooier gebracht dan dat ze op papier schijnen te staan. En er worden daadwerkelijk maatregelen verwacht die zwart op wit gezet worden zoals hoe om te gaan met de verlofverzoeken omdat dat gewoon een heel heet hangijzer is geworden. En dit is al vele jaren een probleem bij de NS maar het is nu dus heel extreem geworden.

Regionaal aansturen kan bij de stakingen in het geval de bijsturing in Utrecht staakt, als ze regionaal de lijsten krijgen met welke treinnummers niet besmet zijn dan kan lokaal personeel geregeld worden op deze treinen en ja dan wordt er uiteraard voornamelijk gependeld omdat er zo overzicht blijft waar het personeel is en personeel weer terug op de standplaats komt

 

Het denken in oplossingen is niet iets natuurlijks denk ik bij de NS.

 

@jlim  Denk je niet dat alle claims verwerken en uitbetalen de NS veel meer kost ?

Reputatie 7
Badge +1

@Tamzin  Denk nu niet dat er iemand bij de NS “besmet” werk gaat doen ook al zou dit individu niet staken.  Het mogelijk rijden van deze trein zal geheel in overleg met de bonden gebeuren want er is niemand die zijn vingers zal branden van het personeel.

 

Personeel van de niet stakende regio's mogen de treinen rijden welke standaard in hun pakket zitten, dus bv als trein 1812 gereden wordt door Lelystad en Lelystad staakt niet dan mag personeel deze trein gewoon rijden ook als deze door stakende regio's rijdt.  Zo is dat vorige staking ook gebeurt.

Dat de NS er voor kiest om niet de legpuzzel te leggen om een treindienst mogelijk te maken dat is de keuze van het management van de NS waarmee ze in mijn ogen de reizigers net zo behandelen als hun eigen medewerkers.

Waarom heel Nederland nu plat, blijkbaar hadden ze verwacht dat de bonden de staking zouden intrekken zoals ik ook had verwacht. Echter zoals ik van oud collega's vandaag begreep zijn de voorstellen in de media mooier gebracht dan dat ze op papier schijnen te staan. En er worden daadwerkelijk maatregelen verwacht die zwart op wit gezet worden zoals hoe om te gaan met de verlofverzoeken omdat dat gewoon een heel heet hangijzer is geworden. En dit is al vele jaren een probleem bij de NS maar het is nu dus heel extreem geworden.

Regionaal aansturen kan bij de stakingen in het geval de bijsturing in Utrecht staakt, als ze regionaal de lijsten krijgen met welke treinnummers niet besmet zijn dan kan lokaal personeel geregeld worden op deze treinen en ja dan wordt er uiteraard voornamelijk gependeld omdat er zo overzicht blijft waar het personeel is en personeel weer terug op de standplaats komt

 

Het denken in oplossingen is niet iets natuurlijks denk ik bij de NS.

 

@jlim  Denk je niet dat alle claims verwerken en uitbetalen de NS veel meer kost ?

 

Ik denk eigenlijk dat je het bij het rechte eind hebt. Het gaat denk ik niet meer zo zeer om het geld (al dient er wel een redelijk forse loonsverhoging te komen) maar vooral het verlof en de roosters is denk ik het probleem. In de krant staat vrijwel alleen het geldverhaal en dat is natuurlijk vrij negatief voor het personeel. Het denken in oplossingen is inderdaad niet natuurlijk voor NS. Dat hebben we ook gezien bij de grote verstoringen op 3 april en 31 juli jl.  

Reputatie 7
Badge +1

Het is in ieder geval geschreven in het NS-Lettertype. 😅

De tekst komt uit het waarschuwingsbericht op de website van NS.

Edit: Wat Momo zegt dus 😉

@Jeroen mijn eerdere reactie was specifiek m.b.t. tot de werktijden en vakantie misschien wat erg kort door de bocht, maar waarom slikken mensen dit of gaan ze er uiteindelijk om staken? Als dit onrechtmatig of onevenredig belastend is voor werknemers, kun je je gelijk toch gewoon bij de rechter halen? Lijkt me efficiënter, effectiever en zeker vriendelijker voor de reizigers. Een verlofaanvraag een jaar van tevoren afgewezen zien worden of een pauze die zelfs voor het absoluut noodzakelijke te kort is, zou ik ook niet slikken. Maar moet dat nou altijd worden opgelost via stakingen onder aansporing van die ellendige vakbonden?

Even heel simpel, ik heb een geschil over sabbatical verlof dus juridisch aangevochten en deze ook gewonnen van de NS (wist ik vooraf al dat dat ging gebeuren) echter heb je dan meteen een kruisje achter je naam staan en merk je dat in veel dingen terug vanaf het management door kinderachtig gedrag en een andere behandeling. Verlofaanvraag was meer dan een jaar vooraf.

Nu gaat het dus om het verlof van alle medewerkers, vanwege tekorten kun je dus gewoon geen verlof opnemen en wordt het zelfs ingetrokken. En wees nu eerlijk het moet toch wel heel ernstig gesteld zijn als je verlof gaat intrekken van medewerkers.

Pauzes worden gewoon ingekort op basis van de bijsturingsregels en dat is in bijzondere situaties echt geen probleem, ook meerdere keren meegemaakt maar met de uitleg erbij waarom ik het verzoek kreeg en altijd gedaan.  Wel stelde ik een voorwaarde op een fatsoenlijk pauze moment later in mijn dienst om toch even mijn rust te kunnen pakken. De bijsturingsregels halen eigenlijk alle normen van tafel af en gaan zover dat het zelf zo kan zijn dat je geen pauze hebt in het extreemste geval.

Maar dat moet alleen gehanteerd worden in hele bijzondere gevallen en niet een standaard worden.

Dus ja, bij de NS moet dit nu collectief omdat het een collectief probleem is en de NS gewoon op meerdere fronten dingen die je als “normale” secundaire arbeidsvoorwaarden mag zien wil aanpassen flink ten nadele van de medewerkers.

En als de medewerkers echt op alle fronten de regels exact zouden volgen dan zouden er nog veel minder treinen rijden dan nu het geval is. Het treinpersoneel zoals ik dat heb ervaren zal zich toch altijd blijven inzetten voor de reizigers.

 

 

Op de pagina met informatie over de staking morgen staat  - dat de reisplanner is bijgewerkt en  - dat er beperkt treinverkeer rond Schiphol is. https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/staking-ns-maandag-29-augustus.html

Maar als ik in de reisplanner kijk, dan zie ik ieder kwartier een Intercity van Schiphol

naar Utrecht. Klopt dat? 

Neem dan ook de electrische kar, dan saldeer je maar wat minder van je panelen. 

Heb wel gekeken naar een elektrische auto maar dan voor aan de andere kant van die grote oceaan, voor die paar maanden die ik nog aan deze kant ben is het zonde geld om er nog 1 te kopen.

Maar ja, daar betaalde ik vorige week maar $3,32 voor een gallon brandstof en heb daar (nog) geen zonnepaneeltjes op het huis.

Beste NS,

 

De impact is groot inderdaad, jammer dat de directie zich zo weinig aantrekt van wat in hun eigen belang is, namelijk: goede arbeidsvoorwaarden voor medewerkers van de NS. Met de huidige tekorten kan de NS directie geen arrogantie permitteren, en zou ze in plaats daarvan dankbaar moeten zijn om de waardevolle voorstellen die het personeel doet waarmee niet alleen zijzelf, maar ook nieuwe medewerkers bij de NS willen (blijven) werken. 

 

Het feit dat deze staking wordt geïnitieerd en zo ingrijpend en breedgedragen is, zegt iets over het ongenoegen bij het personeel. Ik hoop dat de NS als werkgever goed luistert naar deze boodschap en ze ter harte neemt. Dat ze de eisen ruimhartig inwilligt en nauw(er) zal samenwerken met degene die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de taken van de NS. Alleen op die manier kunnen de personeelstekorten en daarmee de vertragingen en treinuitvallen wordt opgelost. En dat lijkt me toch prio nummer 1 van het management. 

 

Dus geen excuses voor de uitval voor stakingen, maar voor het tekortschieten van de werkgever wat tot stakingen leidt. 

 

Hartelijke groet en succes met het voeren van een goed gesprek en het bieden van toekomstgerichte oplossingen. Want de trein heeft de toekomst, maar alleen als ze democratisch wordt bestuurd.

@Sjord  Even een correctie, het NS personeel Midden staakt morgen de andere regio's staken niet. Dit is nog steeds conform de eerdere planning.

Het management van de NS blijft tot op heden achterover geleund in de stoel thuis zitten en heeft nog geen actie ondernomen om toenadering te zoeken tot de vakbonden om er zo met een verbeterd voorstel ook voor te zorgen dat de stakingen van tafel waren gegaan.  Dit laat zien dat het management van de NS totaal niet geschikt is om een groot bedrijf te leiden.

Het is datzelfde management wat nu de reizigers in heel Nederland laat stikken door voor morgen de dienstregeling nagenoeg compleet stil te leggen, dit is het management te verwijten. 1 regio staakt en je ligt het treinverkeer in heel Nederland plat ???

Mag toch hopen dat de politiek nu ook eens inziet dat het management bij de NS incapabel is.

 

Vergeet overigens niet om een vergoeding te claimen bij de NS, laat ze ook maar voelen dat de reizigers zich roeren.

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

De vraag is vrij simpel, wil je voor een paar rotcenten extra je klanten duperen.

Als je toch al schijt aan ze had, is die keuze wellicht eenvoudiger te maken. 

Reputatie 3

waarom staat dit item nog bovenaan ( vastgepint ) Dit is toch ( heel ) oud nieuws?

Reputatie 7
Badge +1

waarom staat dit item nog bovenaan ( vastgepint ) Dit is toch ( heel ) oud nieuws?

 

Het toont een beetje aan, hoe belangrijk NS de community nog vind ☹️

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

9292.nl geeft behalve een enkele Flixbus een busadvies tussen Eindhoven en Uden (lijn 305) en Uden en Nijmegen (lijn 99). Totale reistijd 1:38. Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet gigantisch veel langer dan de 1:05 voor de trein. Een en ander hangt natuurlijk af van uw exacte bestemming en vertrekpunt. De kosten voor de bus kunt u via de stakingsregeling claimen bij de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

Ik kan me voorstellen dat West niet op de hoogte is van het feit dat er binnen de FNV ook sectoren zijn voor uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden. Geen verwijt, want zelf was ik daar voorheen ook niet van op de hoogte, tot ik zelf in de positie van uitkeringsgerechtigde kwam. Ik was kort daarvoor lid geworden van de FNV vanwege een reorganisatie bij mijn werkgever, waarbij de FNV onderhandelde met mijn werkgever over het sociaal plan (en ben daarover en over resultaat nog steeds zeer tevreden) en bleef daarna nog enige tijd lid als uitkeringsgerechtigde. 

 

FNV Senioren heeft zich ingezet om de koppeling van minimumloon, sociale uitkeringen en de AOW te behouden en zet zich daarnaast in voor een hoger minimumloon, en daaraan gekoppeld dus ook een hogere AOW. Dus voor de AOW gerechtigden hier, ja de FNV zet zich ook in voor jullie. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroenik mis al jaren het sociale gevoel bij het gros van de NS medewerkers. Kwetsbaren en ouderen zijn tijdens de pandemie de trein uitgejaagd. Nu is het de beurt aan alleen reizende vrouwen en mensen die jarenlang geïnvesteerd hebben in 1e klaskaartjes.

Al voor de pandemie werden NS medewerkers steeds minder zichtbaar in de trein en sloten zij zich op in de 1e klas en/of machinistenhokjes. Dat is alleen maar meer geworden. Bij afwezigheid van d'r conducteur geldt momenteel in de trein en op het station het recht van de sterkste.

Klantenservice is al maanden slecht bereikbaar, wachttijden lopen alleen maar op. Storingen zijn eerder regelmaat dan uitzondering. En dan nog de stakingen. Vind je gek dat er reizigers zijn die negatief reageren op dit riante loonaanbod dat voor maar1,5 jaar geldt?  Over 1,5 jaar kunnen wij ons weer opmaken voor stakingen, terwijl ons kaartje alleen maar nog duurder is geworden, zonder dat reizen met NS veiliger, comfortabeler en relaxter (lees zonder storingen, uitval etc.) is geworden. En gereisd kan worden in schonere treinen met mensen in de klasse waarvoor betaald is.  reizen met NS is allang niet leuk meer. Zonder auto en afhankelijk van OV reis ik alleen nog met NS als ik niet anders kan.

Ik gun iedereen extra loon, maar men moet het wel verdiend hebben.

Maar de NS medwerkers ging het toch niet om meer koon maar om betere arbeidsomstandigheden en betere verlofregeling? Gelukkig kun je wel met meer loon extra verlofdagen kopen, zodat je op jouw verjaardag of de 1e schooldag van jpuw kind na de vakantie vrij kunt nemen. 

Jeroen kan zijn onzin net zo lang blijven herhalen tot hij er zelf in gaat geloven, maar feit blijft dat de NS medewerkers ongevraagd de reizigers hebben betrokken bij hun salarisonderhandelingen en enkel uit eigenbelang. Dat wij door NS gezien worden als een citroen die je net zolang uit blijft knijpen tot er geen geld meer uitkomt was helaas al langer bekend, maar het personeel ziet het blijkbaar niet veel anders, de reiziger is degene die je gaat treiteren als je meer geld wil. 

Dan kun je wel gaan klagen over hoe slecht NS haar personeel behandelt, maar blijkbaar passen personeel en managers veel beter bij elkaar dan ze zelf willen toegeven. 

Vandaag wederom pas op het laatste moment duidelijkheid over morgen. Kom op NS. Verwachtingsmanagement. Als we bij ons in het ziekenhuis 1 minuut voor een operatie zouden zeggen, o jee, het gaat toch niet doordan kost dat rond de 300 euro schadevergoeding. Neem een besluit, leuk of niet, maar doe het op tijd. 

Jeroen kan zijn onzin net zo lang blijven herhalen tot hij er zelf in gaat geloven, maar feit blijft dat de NS medewerkers ongevraagd de reizigers hebben betrokken bij hun salarisonderhandelingen en enkel uit eigenbelang. Dat wij door NS gezien worden als een citroen die je net zolang uit blijft knijpen tot er geen geld meer uitkomt was helaas al langer bekend, maar het personeel ziet het blijkbaar niet veel anders, de reiziger is degene die je gaat treiteren als je meer geld wil. 

Dan kun je wel gaan klagen over hoe slecht NS haar personeel behandelt, maar blijkbaar passen personeel en managers veel beter bij elkaar dan ze zelf willen toegeven. 

Je bent totaal vergeten dat de NS medewerkers in 2019 gestaakt hebben voor het tegengaan van de steeds maar oplopende pensioenleeftijd en toen voor alle werkende in heel Nederland opstond. Toen ook zonder overleg en akkoord van de reizigers maar het heeft wel resultaat gehad dat de NS toen 1 dag heeft gestaakt.

En jij praat hier toch ook uit eigenbelang, dat je neit met de trein kon tijdens de staking dat is ook eigen belang.  En als je dat wil weerleggen dat je ook opkomt voor de andere reiziegrs dat deden deze NS medewerkers ook.

En die citroen wordt toch al aan alle kanten uitgeperst en vooral door de regering die mede oorzaak is dat we met zo'n hoge inflatie kampen, dus dan kan dat beetje voor de NS medewerkers er ook nog wel uitgeperst worden. En als hij dan leeg is dan klopt de citroen weer aan bij de regering voor extra geld en is het cirkeltje weer rond.

Ga aub je medewerkers fatsoenlijk betalen zodat de reizigers er geen last van hebben. en geef je personeel niet de schuld. 
 

Reputatie 6

We zijn als samenleving een stukje armer geworden door brandstorfschaarste, dat is een economisch feit. Je kunt dat niet compenseren met hogere lonen, want de totale taart is gewoon kleiner. Je kunt de kleiner geworden taart hooguit anders verdelen.

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Zo wat een laagdunkende reactie MoDe ….  Wees trots op jezelf dat je zoiets hebt geschreven, applaus ...

Reageer