Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

 

Ik vraag me altijd af wat voor werk de hardste klagers zelf doen. Volgens mij verdienen ze gouden bergen en kijken ze neer op personeel werkzaam in een branche waar men minder verdiend. Dat jij het goed hebt, wil niet zeggen dat ik het dan maar slecht moet hebben. Al is dat natuurlijk wel een beetje het VVD-gedachtegoed wat doorschemert. 

 

Ik ben nu gepensioneerd, heb altijd pensioenpremie betaald voor een welvaartsvast pensioen, maar heb nog nooit een verhoging gehad, terwijl ook voor ouderen de inflatie de pan uitrijst en zorgkosten onrustbarend stijgen. Heb 48 jaar gewerkt, waarvan 36 in de zorg. Ik denk dat het voor iedereen nu wel duidelijk is dat je daar geen topsalaris binnenhaalt, maar ik heb nog nooit gestaakt, nog geen dag, want daarvan zouden de mensen die van mij afhankelijk zijn de dupe worden. En om je gerust te stellen, ik heb nog nooit op de VVD gestemd en ik heb zo gruwelijk de pest aan die partij dat ik dat ook nooit zie gebeuren.

@Momo  Met een andere browser uiteindelijk gelukt want Jens kwam bij mij niet naar voren, nu afwachten wat de vergoeding gaat worden en hoelang het gaat duren 😁

Reputatie 7
Badge +3

Als NS rekent met een vast bedrag per km zal je vergoeding de kosten van die benzineslurper niet dekken. 

Badge +3

Als het een oude Mustang is zou je nog aan LPG kunnen denken 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Neem dan ook de electrische kar, dan saldeer je maar wat minder van je panelen. 

Reputatie 7
Badge +3

FNV Spoor bereikt een CAO resultaat met NS - Stakingen opgeschort.

https://www.ad.nl/binnenland/ns-en-fnv-komen-tot-akkoord-over-cao-stakingen-opgeschort~a475de80/

https://twitter.com/FNVSpoor/status/1568840362948722691

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft op haar website het onderhandelingsresultaat staan met alle punten waarover afgelopen tijd is onderhandeld. Daarin staan ook afspraken m.b.t. werkdruk en verlof etc. 

Reputatie 7
Badge +3

Over volgende week is nu nog niets te zeggen. Na de estafette stakingen is NS weer aan zet om terug te gaan naar de onderhandelingstafel. Doet NS dat niet dan is het aan de bonden om te besluiten wanneer er verder gestaakt wordt. Maar met eerste week september wordt denk ik de eerste volle week in september bedoeld. Verder moeten de bonden na de huidige estafette staking ook NS wel even de tijd gunnen om te reageren. 

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

 

En dat is het enige waar het je echt om te doen is he? 

'Ik heb het nooit gekregen, dus mag de rest het ook niet' -Daantje 2022.

Volgens mij zei ik dat een aantal posts geleden ook al, daar werd toen niet op ingegaan.

 

Dat zegt Daantje niet, Daantje legt Jeroen uit dat zijn bewering dat iedereen mee zou profiteren onzin is. 

Reputatie 6

Jeetje wat laat zeg nominerend morgen helemaal geen treinverkeer. En ik maar denken dat de Hanzelijn nog wel zou rijden want die heeft er al uit gelegen deze week. Ga nu zsm weer met elkaar om tafel!!!!!

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. . 

Die smoes om de maatschappij op asociale wijze te kunnen chanteren kennen we nu wel. Waarom denk je dat veel mensen kotsen op vakbonden?

Ik heb een paar weken geleden mijn terugvlucht naar Eindhoven Airport, en vervolgens de treinreis vanaf Eindhoven CS naar Maastricht, bewust op dinsdag 30 augustus geboekt. Mij baserend op de informatie dat er dan geen stakingen in Zuid-Nederland zouden zijn. Het NS-personeel heeft nu ineens besloten om de 30e tot een staking over te gaan die het hele land gaat treffen. Staken is een goed recht, maar doe het dan wel op een manier dat mensen tijdig een alternatief kunnen regelen. Dank NS, dat jullie het zo vaak op cruciale momenten laten afweten!

 

N.B.: mochten er meer mensen morgen tussen 16 en 18 uur vanaf Eindhoven CS naar Maastricht moeten (naar Roermond is evt. ook goed als bestemming), laat het hier weten en wellicht kunnen we met meerdere mensen een taxi delen.

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Maar dan moet je ook niet op een internetforum gaan lopen miepen hoe slecht jij het wel niet hebt omdat jij geen loonsverhoging krijgt en een paar dagen niet met de trein kan en hoe erg het is dat anderen wel voor zichzelf opkomen.

Mensen miepen niet dat ze het slecht hebben maar miepen over het aso-gedrag van het graaiende NS-personeel.

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

Jammer volgens de media zou ik de 30ste gewoon kunnen reizen, maar op een of andere manier lukt het weer niet om 24u van te voren aan te geven. 

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

Lekker triest wereldbeeld. Mijn ervaring is een andere. De meeste reizigers zijn erg vriendelijk en sociaal. Ik heb nog nooit gedoe gehad, nog nooit een discussie met een conducteur. Kom uit je negativiteit @Daantje en je ziet je medemens opknappen. Vraag vriendelijk om een zitplaats en je zult het krijgen. Geen jongere gebruikt zijn telefoon om oudere reizigers niet te hoeven zien. 

 

Alleen aso's aanspreken levert altijd een tirade op, maar dat weet je bij voorbaat. 

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Reputatie 7
Badge +1

Helaas niet. Er rijden geen treinen. Het enige wat je kan doen is de reis met de bus plannen of en ik weet niet waar je overnacht (bij familie??) vanavond nog vertrekken en dus 2 nachten wegblijven. Bij een hotel wordt dat wel een dure zaak.

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

9292.nl geeft behalve een enkele Flixbus een busadvies tussen Eindhoven en Uden (lijn 305) en Uden en Nijmegen (lijn 99). Totale reistijd 1:38. Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet gigantisch veel langer dan de 1:05 voor de trein. Een en ander hangt natuurlijk af van uw exacte bestemming en vertrekpunt. De kosten voor de bus kunt u via de stakingsregeling claimen bij de NS.

Dank voor het meedenken, heel fijn dat dat hier gebeurt. Ik had nog niet aan de bus gedacht, maar ik vind het toch een hele onderneming, want om in de buurt van mijn afspraaktijd te komen ben ik 1.49 uur onderweg en aankomst is dan drie kwartier te vroeg. Ik ga morgen wel bellen, misschien zien ze het als overmacht en hoef ik de afspraak niet te betalen. En kan ik op niet al te lange termijn een nieuwe afspraak krijgen. Wat is er toch met ons land gebeurd?

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Probleem is ook nog dat er woensdag waarschijnlijk geen treinen rijden rondom Nijmegen. Ik zou echt uitkijken naar een andere oplossing of het verzetten van de afspraak.

 

Ik moet morgen van Delft naar Baarn reizen. Ik overnacht daar zodat ik woensdag op tijd bij een afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen kan zijn. Hebben jullie advies hoe ik hier het best kan komen?

Probleem is ook nog dat er woensdag waarschijnlijk geen treinen rijden rondom Nijmegen. Ik zou echt uitkijken naar een andere oplossing of het verzetten van de afspraak.

Iemand anders komt gelukkig met de auto naar Baarn, zodat we woensdag samen daar heen kunnen rijden. Dus "gelukkig" is mijn probleem beperkt tot het reizen naar Baarn.

Reputatie 7
Badge +1

Morgen de hele dag geen treinen in het hele land! Dat had NS toch wel eerder kunnen bedenken. Komen ze nu aan met Utrecht ligt stil dus dan kan er niets rijden. Ja, er is staking in Utrecht, dat wist NS al lang, had die verdomde dienstregeling dan eerder aangepast!! Ik heb mijn ziekenhuisafspraak met heel veel moeite opnieuw kunnen verplaatsen, tweede keer al door NS, nu staat hij morgen, maar dat gaat dus ook niet. Ik moet wel betalen, want niet op tijd afgezegd. Kan ik op kosten van NS een taxi nemen? Kost wel meer dan 25 euro. Of betaalt NS de afspraak? En hoe zit het met mijn gezondheid, ik ga natuurlijk niet voor niets naar het ziekenhuis.  Dit is een grote gemene rotstreek van NS die zich heeft verlaagd tot hetzelfde nivo als die verdomde vakbonden. Wat moet ik doen?

Op welk traject reist u? Dan kunnen we meekijken of er misschien andere opties zijn qua OV.

Eindhoven-Nijmegen v.v.

9292.nl geeft behalve een enkele Flixbus een busadvies tussen Eindhoven en Uden (lijn 305) en Uden en Nijmegen (lijn 99). Totale reistijd 1:38. Ik snap dat het vervelend is, maar het is niet gigantisch veel langer dan de 1:05 voor de trein. Een en ander hangt natuurlijk af van uw exacte bestemming en vertrekpunt. De kosten voor de bus kunt u via de stakingsregeling claimen bij de NS.

Dank voor het meedenken, heel fijn dat dat hier gebeurt. Ik had nog niet aan de bus gedacht, maar ik vind het toch een hele onderneming, want om in de buurt van mijn afspraaktijd te komen ben ik 1.49 uur onderweg en aankomst is dan drie kwartier te vroeg. Ik ga morgen wel bellen, misschien zien ze het als overmacht en hoef ik de afspraak niet te betalen. En kan ik op niet al te lange termijn een nieuwe afspraak krijgen. Wat is er toch met ons land gebeurd?

 

Als morgen iedereen die normaal de trein neemt nu met de bus gaat dan loopt dat natuurlijk ook compleet vast. Verwacht morgen ook langere reistijden. De 1.38 uur die hierboven wordt genoemd kan door files natuurlijk wel eens langer uitvallen. Als dit wat eerder was aangekondigd had veel kantoorpersoneel een thuiswerkdag kunnen inplannen. Door deze late waarschuwing is dat ook niet meer mogelijk geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Dankjewel @Momo voor het antwoord op de vraag die ik aan @West gesteld had.

Badge +3

Denk dat ze bij het ziekenhuis ook wel snappen dat je de afspraak (opnieuw) moet verzetten, want daar zulllen ze morgen ook wel het nodige personeel moeten missen.

Reageer