Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat een eindeloos gezever worden over GTbV als de stakingsregeling naar de letter wordt uitgevoerd. 

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Zoals het er nu naar uitziet zal het treinverkeer op stakingsdagen enorm ontregeld zijn. Maar er zullen wel sporadisch treinen rijden maar onvoorspelbaar. Er staat dat de stakingsregeling alleen van kracht is in het geval van een georganiseerde staking door het NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is.
 

Het is mij niet duidelijk wat er precies geregeld is wanneer er minder treinen rijden. Dat is beslist iets anders dan de situatie waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. 

 

NS heeft dus de zet gedaan. Nu is het de vraag wat de vakbondsleden ervan vinden, die zullen daar neem ik aan over mogen stemmen. 

uiteraard mag er dan gestemd worden en ik verwacht dat de aangekondigde stakingen nu ook van tafel gaan aangezien er nu iets is om over verder te praten.

 

En als iemand hier dan roept dat ze dat bereikt hebben over zijn rug dan mag die persoon nog even nadenken welke treinsreizen hij heeft gemaakt over de ruggen van NS medewerkers die geen vrij konden krijgen terwijl vrije dagen een recht is in NL.  Overschot aan vrije dagen is nml groot bij NS medewerkers omdat ze die niet konden opnemen.

 

Daar staat bijvoorbeeld dat een medewerker op een werkdag van tussen de 5,5 en 10uur recht heeft op een pauze van 30minuten, eventueel op te splitsen in 2x15minuten. Daar lijkt me op zich niets mis mee, zeker niet als je bedenkt dat is gedefinieerd dat in een pauze "de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid" en dus niet kan worden verlangt dat je zoals jij elders beschreef in deze tijd nog een trein moet afsluiten of alvast op moet starten.

Wat hier níet in staat, zijn bepalingen als bijvoorbeeld het verbod om een machinist (desnoods alleen bij calamiteiten) de hele dag op hetzelfde traject te laten rijden, zodat het mogelijk is efficiënt een rooster te maken en te i.proviseren bij een verstoring door bijvoorbeeld een staking in het midden van het land.

Bij de NS is die pauze er dus officieel niet, je bent bij de NS altijd beschikbaar ook tijdens je pauze en daarom is er afgedwongen dat die pauze doorbetaald is, wat uiteraard logisch is. Daarnaast is de pauze flexibel en kan schuiven in je hele dienst en ook gewoon verplaatst worden.

Bij een calamiteit gaan alle regels bij de NS overboord, zelfs de pauze kan dan overboord en ook de beperkingen van pendelen gaan dan grotendeels overboord. En flexibiliteit was nooit een probleem totdat het er steeds meer op neerkwam dat die flexibiliteit eenzijdig van het personeel moest komen.

Er is in een dienst een beperking tot het aantal keer dat je over hetzelfde baanvak mag rijden dit ter bescherming van eentonigheid en het is ook belangrijk voor de attentheid/oplettendheid van de machinist,

 

 

Ondertussen is het streekvervoer aan het staken. Daar heeft de NS reiziger ook last van, en profiteert de NS zelf weer van omdat de trein nu in sommige plaatsen het alternatief is.

Ik merkte het in ieder geval vandaag

Deze staking van het streekvervoer trekt nauwelijks media aandacht, blijkbaar is het bus en overige treinvervoer al afgeschreven…. 

Het is al heel lang zo dat alles wat de NS aangaat onder een vergrootglas ligt en het hele land er wat van vindt en als het in de achtertuin gebeurt (streekvervoer) dat je dan amper wat hoort terwijl de overlast net zo wordt ervaren door mensen die er gebruik van maken.

Frappant genoeg zijn de hardste klagers over de NS vaak de mensen die er geen of sporadisch gebruik van maken.

Reputatie 2

bedankt @Jeroen , @Rene74 en @Henkpeetersen voor jullie reacties.
Punt is dat ik pas om 20:00 uur aankom, dus spelen met buslijnen zit er niet meer in.
Overdag escape is via Hoorn naar Den Oever te komen en dan overstappen op de bus .Of via Alkmaar natuurlijk met de 350p naar Leeuwarden…
Wat ik wel eens doe als er gewerkt wordt en er is vervangend busvervoer waar ik geen zin in heb is trein tot Lelystad , bus naar emmeloord en vandaar met de 315 richting Groningen.
Maar aanstaande woensdag zal dat allemaal niet meer kunnen.
Hotel in Hoofddorp is al geboekt, donderdag ochtend maar eens zien hoe het met de treinen gaat anders ga ik alssnog toeristisch bussen .!

Streekvervoer is voor een groot deel te vervangen met de fiets. Die acties hadden ze beter in de herfst kunnen houden...

Staken ze bij de NS, dan hebben veel meer mensen geen enkel alternatief, dus de impact is veel groter.

@iMarkScherp! Nu zie ik dat ook bij 26 en 29 augustus. Ik neem even aan dat dit alleen voor NS International personeel met een standplaats in betreffende regio van toepassing is.

Personeel NS internationaal komt uit alle regio's en er zal dus ook op de andere stakingsdagen internationale treinen gaan uitvallen aangezien de medewerkers dan niet op het werk kunnen komen door de stakende collega’s.

Dat zal ook het geval zijn bij het nationale treinverkeer want er wonen veel personeelsleden die in andere regio's wonen dan waar ze zelf werken en getroffen zullen worden door de stakingen.

@Bedeve, als je deze naam ook gebruikt op de USA fora dan zal het toeristisch oplossen wel gaan lukken.

Reputatie 7
Badge

De website van fnv even doorgenomen: alsof er een kinderpartijtje gevierd gaat worden en dat 5x. Alleen nog zwemspullen meenemen en met elkaar het golfslagbad in om te vieren dat de reiziger, na al ruim twee al zeer moeizame treinjaren, nu als kers op de taart doelbewust gefrustreerd wordt. Niet de pauzepas gebruiken! Koffie en thee mag wel!

3 jaar geleden staking bij NS, 2 jaar geleden bij Prorail en nu weer bij NS. En dat kan en gebeurt alleen maar omdat ‘het spoor’ zo mooi als pressiemiddel gebruikt kan worden. Als de vakbonden en de stakers zich wat serieuzer zouden nemen, zou er bijvoorbeeld ook (langdurig) zondagdienstregeling gereden kunnen worden, of alleen met sprintertrajecten. Maar nee, volledig platleggen weer over de rug van de reiziger, primair deze moet alles merken van het arbeidsconflict met de werkgever en kan niet gaan werken of op vakantie mag of hoe het ook zij. Super! Ik wens de stakers een mooie dag met mooi weer en veel vreugde!

(Dat laat ik bijna buiten beschouwing het beeld dat velen hier, inclusief mijzelf, over het gebrek aan controle hebben. Mag hopen dat er ook stevige onderhandelingen zijn over prestatiedoelstellingen aangaande uit te voeren controles. Het zou natuurlijk pijnlijk zijn als de tarieven fors stijgen en het ‘loungen’ dat ik veelvuldig ervaar geen halt wordt toegeroepen.)

Reputatie 2

 

 

  1. 1 .Voor ik weer veel forumleden over me heen ga krijgen, de media geeft niet volledig aan hoe het qua cao ligt

    2. zeker na vandaag weer dat een collega mishandeld, bespuugd en beroofd is, zijn we onderhand wel klaar met "reizigers" die vinden alles te mogen.

    Achteloos plak jij twee totaal verschillende onderwerpen aan elkaa@Loes 
    Dat verbetert niet de duidelijkiheid van die twee onderwerpen die allebei hun eigen aandacht nodig hebben.

    ​​​​​1, Je hebt gelijk . de media geven geen info over CAO ś Net zo min als ze info geven over welk soc economisch onderwerp dan ook.
    Het is dus aan de direct betrokkenen om met facts en figures aan te geven waar het om gaat. Waar praten we over ?  

    2, Iedereen die in de zorg en dienstverlenende sector werkt krijgt steeds meer te maken met agressie .
    Er is in Nederland geen wets handhaving. ( behalve snelheidscontrole )
    Er is dus ook geen actie tegen die agressie .
    Het enige wat je kunt doen is publiek laten weten wat er gebeurt.
    Sluit je niet op ; daarmee sluit je je af.
    Laat je zien en communiceer met je reizigers ; maak ze bondgenoot !
     

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat de belasting met dubbel onregelnatig en het gewiebel van de treinen een grotere aanslag is dan het zitten op kantoor achter een PC.

Onderschat de risico's van het oplopen van een muisarm niet. 😁

Reputatie 6
Badge +2

Het overzicht is nog actueel. De reisplanner wordt zo goed mogelijk bijgewerkt op de dag van de stakingen om de informatie zo actueel mogelijk te houden. Verder houden we de situatie constant in de gaten en zullen we dit topic updaten zodra we meer weten. Tot die tijd, hoe vervelend het ook is, kunnen we je niets anders adviseren dan de website in de gaten te houden.

Controleer minder ofzo, of ga je pauzes gewoon houden zodat NS ziet welke vertragingen dat oplevert en daar meteen oplossingen voor kunnen worden gezocht in bijvoorbeeld de, toch al uitgedunde, dienstregeling.

Wees eens wat creatiever dan gewoon een paar dagen te gaan niksen.

Nog minder controleren? Is dat überhaupt mogelijk?

Verder met je eens, ga de dialoog aan met de reiziger die je bewust dupeert, geef hem of haar koffie en iets lekkers, maar duik niet weg als je meent zo'n sterk verhaal te hebben. Zelfs de pers hoefde niet te rekenen op een reactie van de werkweigeraars. 

Ga er gewoon maar vanuit dat er heel veel treinen uitvallen in de stakende regio en de regio’s daar omheen. De NS zal op de dag zelf proberen te laten rijden wat mogelijk is maar heeft ook beperkingen doordat ze te maken hebben met besmet werk en dat er ook treinen uitvallen doordat die uit de stakende regio hadden moeten komen.

 

Ik zou er niet vanuit gaan dat je afspraken kunt nakomen als je op de stakings dagen moet reizen.

 

@bedeve  Zoals Loes al aangeeft zit er veel meer achter de staking, niet alleen het percentage loonsverhoging maar ook een deel niet nakomen van eerdere toezeggingen vanuit het managemnt en het feit dat er een enorme kloof is tussen management en de werkvloer. Een hoop onvrede dus onder de medewerkers.

 

@Raymond123  De staking 3 jaar geleden was geen CAO staking maar een staking om de steeds maar oplopende pensioenleeftijd. Deze werd gedaan voor iedere Nederlander en niet alleen voor de NS medewerkers, de grote staking bij de NS heeft mede bijgedragen aan de beperking in het oplopen van deze leeftijd, ook voor jou.

Verder wordt er alleen gewezen naar de conducteur die niets doet waarmee je alle andere medewerkers even vergeet die onder de NS CAO vallen en wel hun werk volledig uitvoeren zoals verwacht mag worden. En er zijn ook genoeg conducteurs die wel gewoon hun taken uitoefenen zoals van hen verwacht mag worden.

 

 

Reputatie 6

Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.

Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.

Via het nieuws communiceert de NS meer details dan via de site?

Reputatie 7
Badge +3

Voor mensen die op saldo reizen en nu via een andere route moeten reizen en extra kosten maken is weer eens niets geregeld. 

Er zit helaas niets anders op. Als de NS weer het verzoek afwijst, is de volgende stap het Klachtenloket en daarna de Geschillencommissie.

Reputatie 7
Badge

Sowieso - ongeacht dit antwoord voor 9 september - en de eventuele 'goede argumenten' hier natuurlijk een belachelijk besluit. Waarom als bedrijf meer klanten benadelen dan modig. Onze over het algemeen toch vrij betrouwbare bron @Jeroen wist te melden dat personeel regionaal laten werken bij calamiteiten helemaal niet verboden is.

Het personeel werkt niet regionaal maar door heel Nederland en dus vallen er bij een regionale stakingen grote aantallen treinen in het hele land uit. Die mogen niet door anderen gereden worden want dat vinden de vakbonden besmet werk. Je kunt dus geen pendelvervoer opzetten. 

Dat je bij calamiteiten personeel regionaal kunt inzetten klopt maar bij stakingen gelden niet de calamiteitenregels maar de stakingsregels. 

Huh? Waarom kon het bij de eerdere stakingsdagen dan wel regionaal?

Daarbij vielen ook grote aantallen treinen uit in andere gebieden omdat ze gereden zouden moeten worden door stakers. Omdat het toen nog vakantietijd was en het onderwijs nog stil lag was dat qua overblijvende capaciteit nog te behappen. Maar wat denk je dat er nu gebeurt als in universiteitssteden de helft van treinen op vrijdagmiddag uitvalt? Dat gaat dus niet. 

Dan reizen mensen wat minder comfortabel en misschien wat vertraagd omdat ze een treintje moeten wachten, maar komen ze tenminste wel waar ze moeten zijn.

@Olav93  het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

En de reiziger is al verliezer voor hun spel begint.

@Olav93  het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

En de reiziger is al verliezer voor hun spel begint.

De reiziger is uiteindelijk de dupe als het tot staken komt zoals nu, maar als je buiten de loonsverhoging die dan veel genoemd wordt door de NS ook de secundaire arbeidsvoorwaarden bekijkt waar de NS in wil schrappen ten nadelen van het personeel dan heb je misschien meer begrip voor de hele situatie dat het personeel er klaar mee is. Het management van de NS heeft het hele bedrijf al uitgehold en wil nu nog een stapje verder gaan en vooral rijdend personeel gaat er flink op achteruit qua voorwaarden.

Reputatie 7
Badge

Die hele eis tot inchecken voor vergoeding bij een staking is sowieso eerder door de Geschillencommissie onderuit gehaald: https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/

@Olav93  het is natuurlijk een spel tussen personeel/vakbonden enerzijds en de NS aan de andere zijde.

En de reiziger is al verliezer voor hun spel begint.

De reiziger is uiteindelijk de dupe als het tot staken komt zoals nu, maar als je buiten de loonsverhoging die dan veel genoemd wordt door de NS ook de secundaire arbeidsvoorwaarden bekijkt waar de NS in wil schrappen ten nadelen van het personeel dan heb je misschien meer begrip voor de hele situatie dat het personeel er klaar mee is. Het management van de NS heeft het hele bedrijf al uitgehold en wil nu nog een stapje verder gaan en vooral rijdend personeel gaat er flink op achteruit qua voorwaarden.

Nee, sorry, ik heb nul begrip voor mensen die hun klanten gaan pesten voor hun eigen belang.

De reiziger op 1, 2 en 3 was het toch?

Misschien kan NS het rondje om de kerk weer eens overwegen om te zorgen dat bij dit soort reizigerspestacties het effect beperkt blijft tot 1 regio.

Dat zou ik vooral voorstellen dan wordt het treinverkeer meteen in het hele land neergelegd door het rijdend personeel.  Dat is absoluut geen optie die geaccepteerd wordt en zeer gevaarlijk voor de reizigers ook vanwege traject blindheid bij machinisten. Een machinist is het scherpst op trajecten waar het minst op gereden wordt door de machinist.

Als een machinist niet in staat is zijn werk goed te doen wanneer hij op hetzelfde traject rijdt, dan is hij per definitie ongeschikt voor zijn baan.

Maar het gaat vooral mis in het eerste gedeelte van je reactie.

Om de een of andere reden zijn bepaalde beroepsgroepen zoals boeren en NS-personeel gaan geloven in het idee dat ze dermate essentieel zijn dat ze zich deze middelvinger richting de maatschappij kunnen permitteren. Een houding die de daadwerkelijk essentiële beroepen zoals artsen en onderwijzers zich niet in hun hoofd zouden halen, want zij geven WEL om hun patiënten/leerlingen.

 

 

Weet je waar het vooral mis is gegaan in de maatschappij, bij mensen zoals u die alleen aan zichzelf denken en geen oog hebben voor belangen van een ander.

Boeren komen op voor hun bestaanrecht, ook dat heb je dus gewoon helemaal niet door. Misschien moet het kabinet maar af gaan kondigen dat de bedrijfstak waar jij in werkt geheel afgeschaft moet gaan worden, kijken of je dat dan gewoon accepteert en thuis gaat zitten neits doen.

Overigens hebben we ook artsen die staken, recent nog de huisartsen en ook docenten hebben geregeld gestaakt en zodanig dat de kinderen thuis moesten blijven en de ouders voor opvang moesten zorgen. Als je dan iets roept verdiep je er dan eerst in maar ik zie liever dat je helemaal niet meer reageert aangezien het alleen eigen belang is bij je.

Loop vooral van de week even binnen op een standplaats waar gestaakt wordt en verkondig je mening daar even in plaats van het hier op afstand te typen.

Reputatie 7
Badge +3

Bron is https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/komende-vrijdag-landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking.html  

Reageer