Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hier nog het teletekstbericht (gevonden op twitter),

 

 

Badge +3

Kreeg dit net doorgestuurd, maar nog geen bron.. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bron is https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/komende-vrijdag-landelijk-geen-ns-treinen-tijdens-staking.html  

Reputatie 7
Badge +1

Het is in ieder geval geschreven in het NS-Lettertype. 😅

De tekst komt uit het waarschuwingsbericht op de website van NS.

Edit: Wat Momo zegt dus 😉

De enige manier is om pendeldiensten op te zetten maar dat is besmet werk. 

Hoezo besmet werk. Wie geen lid is van een vakbond mag toch zelf kiezen wel of niet te werken. Wat hebben die vakbondsnarcisten te maken met mensen die niets met hen te maken willen hebben. 

 

 

Reputatie 7
Badge

De enige manier is om pendeldiensten op te zetten maar dat is besmet werk. 

Hoezo besmet werk. Wie geen lid is van een vakbond mag toch zelf kiezen wel of niet te werken. Wat hebben die vakbondsnarcisten te maken met mensen die niets met hen te maken willen hebben. 

 

 

Die mensen mogen hun eigen werk doen maar niet het werk overnemen dat normaal gesproken uitgevoerd had moeten worden door  een collega die nu staakt.

Reputatie 2

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Uit eerdere reacties van andere reizigers en antwoorden van NS bijkt dat je geen bevestiging ontvangt van een aanvraag voor vergoeding en NS kan nu nog geen indicatie geven van de termijn waarop je deze vergoeding zult ontvangen of goedkeuring ervan. Het enige wat je dus kunt doen is wachten. 

Reputatie 7
Badge +1

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

 

Ja klopt je krijgt geen bevestiging. Over de tijdsduur geen idee, maar NS wordt natuurlijk momenteel overstelpt door claims als daar ook nog enige controle op plaatsvindt kan dat wel enige maanden gaan duren. Er is ook een grote achterstand bijvoorbeeld in de GTBV-claims. 

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

 

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Wat Momo en Henkpeetersen schrijven klopt.

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

Nee, er is geen minimum.

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

Nee, er is geen minimum.

Bij GTbV wel het normale minimum?

Nee, er is geen minimum.

Bij GTbV wel het normale minimum?

Daar is niks aan veranderd, dus inderdaad het reguliere minimum.

Reputatie 7
Badge +3

In de meeste gevallen dat je onder het minimumbedrag zit is dat omdat je tussen de 30 en 60 minuten vertraging hebt en dan de helft vanje ritprijs terug krijgt

Met deze staking kun je in de meeste gevallen niet eens reizen of als je wel kunt reizen is de vertraging vaak meer dan 60 minuten. 

Op een dag dat je geen gebruik kunt maken van je vrij-abonnement kun je een claim voor meer dan 60 minuten vertraging indienen en zul je dus (misschien enkele uitzonderingen daargelaten) boven het minimumbedrag zitten. 

Reputatie 6


@Jeroen heeft al meerdere keren uitgelegd dat het onwil/onmacht/onkunde van de leiding van NS is om regionaal niet te rijden. Het is te bezopen voor woorden dat er vrijdag geen regionale pendeldiensten gereden worden tussen bijvoorbeeld Roosendaal en Vlissingen, Eindhoven en Heerlen/Maastricht, Zwolle en Groningen/Leeuwarden en Amersfoort en Enschede. Om maar een paar dwarsstraten te noemen.

Een deel van diensten in die gebieden wordt gereden door machinisten en conducteurs uit stakende gebieden en de vakbonden noemen overnemen van die diensten door andere niet-stakende werknemers besmet werk. Het treinverkeer als pendeldiensten rijden kan daardoor niet. Je blijft dus door het hele land zitten met massale uitval van treinen en dat is nu de vakanties voorbij zijn niet verantwoord omdat dan overal een flink deel van de treincapaciteit wegvalt en je onverantwoord volle treinen krijgt.  

Dat idee van onverantwoord snap ik niet. In de logica “dan worden de treinen die wel rijden te druk” zou je telkens als er ergens een storing is het hele land plat moeten leggen. Er is natuurlijk nogal wat veiligheidsradicalisme op het spoor, maar met de werkelijkheid heeft het lang niet altijd iets te maken.

Overigens blijkt door het blunderwerk bij Geldermalsen deze zomer ook wel dat een negatief reisadvies “prima” kan helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de termijn waarin NS het geld terug betaalt zegt NS tegen NOS dat het sowieso langer dan een maand duurt voordat het geld op de rekening staat van de reiziger. “Vanwege de stakingen is het erg druk en de verwerking van de aanvragen kost tijd.”

https://nos.nl/artikel/2443954-reizigers-vragen-massaal-geld-terug-van-ns

Reputatie 7
Badge +3

In de meeste gevallen dat je onder het minimumbedrag zit is dat omdat je tussen de 30 en 60 minuten vertraging hebt en dan de helft vanje ritprijs terug krijgt

Met deze staking kun je in de meeste gevallen niet eens reizen of als je wel kunt reizen is de vertraging vaak meer dan 60 minuten. 

Op een dag dat je geen gebruik kunt maken van je vrij-abonnement kun je een claim voor meer dan 60 minuten vertraging indienen en zul je dus (misschien enkele uitzonderingen daargelaten) boven het minimumbedrag zitten. 

Een enkeltje trein met korting was voor de reis die ik had willen maken €1,50 enkele reis met de trein. Met de bus €1,99 (vertrek van station). Ik heb uiteindelijk mijn regenkleding aangetrokken en ben gaan fietsen. Na 12 weken nog niets op een GTbVclaim gehoord, dus een claim voor de bus zal dan volgend jaar pas aan de beurt zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een enkeltje trein met korting was voor de reis die ik had willen maken €1,50 enkele reis met de trein. Met de bus €1,99 (vertrek van station). Ik heb uiteindelijk mijn regenkleding aangetrokken en ben gaan fietsen. Na 12 weken nog niets op een GTbVclaim gehoord, dus een claim voor de bus zal dan volgend jaar pas aan de beurt zijn.

Maar dan ging het in jouw geval om een reis met een Dal Voordeel abonnement. Daarmee kun je met deze staking alleen GtbV aanvragen als je de reis wel kon maken met de trein, maar daarbij minstens 30 minuten vertraging had. Alleen als er zoals vandaag landelijk geen treinen rijden (met uitzondering van Schiphol - Utrecht) kon je niet met de trein en had je dus ook geen vertraging op je treinreis met NS. Ergo, ook geen GtbV.

Zou je echter een Dal Vrij of Traject Vrij abonnement hebben en je kan de reis met de trein niet maken, dan kun je wel GtbV aanvragen, dan is het voor meer dan 60 minuten en is het boven het minimumbedrag. Maar jij had nu ipv GtbV de tegemoetkoming van alternatief vervoer kunnen aanvragen voor die €1,99 voor de bus. En over hoe snel je het bedrag van die claim terug zou krijg durf ik geen uitspraak te doen, duurt misschien net zolang als het herstel van de infra tussen Lelystad en Dronten. 

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Reputatie 7
Badge +3

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Je kunt ander vervoer regelen, veel mensen moeten dat zonder staking ook als ze naar Schiphol willen, omdat er geen goede verbinding is.

Voostel: bij de vakbonden weten ze het allemaal zo goed. Laat hen de NS overnemen. Kunnen ze zoveel betalen als ze willen, kan iedereen de hele dag door pauzes hebben en verlofdagen opnemen wanneer ze maar willen. Kijken wat die jongetjes en meisjes van de vakbond dan doen. 

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Omdat de rechter dat heeft bevolen, dit heeft te maken met dat het anders volloopt op Schiphol en om die reden moesten er bij de pensioen staking treinen blijven rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol en nu heeft de NS ervoor gekozen vanwege dat de staking imede n de regio van Amsterdam is om dus personeel uit Utrecht de trein te laten rijden vanaf Utrecht naar Schiphol.

Heeft dus alleen te maken met een uitspraak van de rechter een aantal jaar geleden.

 

En betreft je laatste post, die is wel erg triest.  Het gaat er helemaal niet om dat mensen de hele dag pauze kunnen hebben, het gaat om fatsoenlijke pauzes zodat toilet bezoek en eten mogelijk is.  Als een machinist flauw wordt omdat deze niet heeft kunnen eten dat is dat ook jouw veiligheid welke in het geding is.

Het gaat voornamelijk om hele andere dingen, misschien moet je je eens verdiepen in de problemen waarom er gestaakt wordt in plaats van zomaar wat te roepen.

 

 

En betreft je laatste post, die is wel erg triest.  Het gaat er helemaal niet om dat mensen de hele dag pauze kunnen hebben, het gaat om fatsoenlijke pauzes zodat toilet bezoek en eten mogelijk is.  Als een machinist flauw wordt omdat deze niet heeft kunnen eten dat is dat ook jouw veiligheid welke in het geding is.

Het gaat voornamelijk om hele andere dingen, misschien moet je je eens verdiepen in de problemen waarom er gestaakt wordt in plaats van zomaar wat te roepen.

 

Ik ga me helemaal nergens in verdiepen, want ik heb er meer dan genoeg van steeds maar weer “iets te moeten regelen”. Deze stakers misbruiken hun macht, pesten mensen die helemaal geen enkele invloed hebben op hun conflicten en ze hebben lak aan alle anderen die wel naar hun werk willen, maar daar niet kunnen komen. Of die ziekenhuisafspraken meermalen moeten afzeggen omdat ze er niet kunnen komen. Ik gun de stakers de ellende die ze anderen bezorgen.

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Reageer