Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Badge +3

Zullen de onderhandelaars van @NS_online nu ook "nachttoeslag" krijgen en werken zij nu ook onregelmatig?

Er zal vast niet gezegd zijn dat ze zelf maar boterhammen moesten regelen, en dat die tijdens een ‘pauze’ (je mag naar de wc of even buiten roken hoor!) genuttigd dienen te worden.

Hopelijk komt men eruit (betekenis b), en dan champagne en bitterballen bij de vakbonden 😴

Reputatie 7
Badge +3

FNV Spoor bereikt een CAO resultaat met NS - Stakingen opgeschort.

https://www.ad.nl/binnenland/ns-en-fnv-komen-tot-akkoord-over-cao-stakingen-opgeschort~a475de80/

https://twitter.com/FNVSpoor/status/1568840362948722691

Reputatie 7
Badge +3

De treinkaartjes/abonnementen zullen in december wel fiks duurder worden...

Wel bijzonder dat hier steeds wordt benadrukt dat de staking met name gericht was op betere arbeidsomstandigheden vooral waar het werkdruk en verlof betreft maar dat de fnv in haar lijstje met hoogtepunten van wat is bereikt enkel over meer geld rept...

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

“Belangrijke afspraken voor het akkoord zijn onder meer een loonsverhoging van 5 procent met een minimumverhoging van 185 euro per 1 juli 2022, opnieuw een loonsverhoging van 3,45 procent per 1 januari 2023, een eenmalige uitkering van 1000 euro in december 2022, en opnieuw een eenmalige uitkering van 1000 euro in juli 2023. Ook stijgt het minimumloon naar 14 euro per uur, en verdwijnen de jeugdschalen - jongeren verdienen vanaf nu even veel bij de NS als een ouder personeelslid in dezelfde functie.”

Het ging toch om pauzes en verlof en zo? Ben wel benieuwd of de conducteurs eindelijk hun werk gaan doen.

 

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft op haar website het onderhandelingsresultaat staan met alle punten waarover afgelopen tijd is onderhandeld. Daarin staan ook afspraken m.b.t. werkdruk en verlof etc. 

@JurgenH 

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

Reputatie 7

En wordt de benodigde reorganisatie nog niet aangekondigd ?

Reputatie 7

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

 

En dat is het enige waar het je echt om te doen is he? 

'Ik heb het nooit gekregen, dus mag de rest het ook niet' -Daantje 2022.

Volgens mij zei ik dat een aantal posts geleden ook al, daar werd toen niet op ingegaan.

 

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft op haar website het onderhandelingsresultaat staan met alle punten waarover afgelopen tijd is onderhandeld. Daarin staan ook afspraken m.b.t. werkdruk en verlof etc. 

Werkdruk: nog minder zichtbaar in de toekomst?

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

December 2022, met een inflatie van 12% zal alles wel met datzelfde percentage wel omhoog gaan. Het geld voor die loonsverhogingen moet ergens vandaan komen.

 

@JurgenH

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

December 2022, met een inflatie van 12% zal alles wel met datzelfde percentage wel omhoog gaan. Het geld voor die loonsverhogingen moet ergens vandaan komen.

December? Normaal gebeurt dat in september of oktober. Of durft NS dat voorlopig nog niet?

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

December 2022, met een inflatie van 12% zal alles wel met datzelfde percentage wel omhoog gaan. Het geld voor die loonsverhogingen moet ergens vandaan komen.

December? Normaal gebeurt dat in september of oktober. Of durft NS dat voorlopig nog niet?

Het is maar een gok. Als zij boze reizigers willen hebben moeten ze dat inderdaad in september doen.

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

 

En dat is het enige waar het je echt om te doen is he? 

'Ik heb het nooit gekregen, dus mag de rest het ook niet' -Daantje 2022.

Volgens mij zei ik dat een aantal posts geleden ook al, daar werd toen niet op ingegaan.

 

Dat zegt Daantje niet, Daantje legt Jeroen uit dat zijn bewering dat iedereen mee zou profiteren onzin is. 

Reputatie 7

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Omdat wij ons organiseren, aansluiten bij een vakbond, we niet blijven schuilen achter de 'usual suspects' o.a. dat vakbonden niet meer van deze tijd zijn, je tevreden moet zijn met wat je hebt, je gebruikers dupeert door te staken etc. Het klinkt haast als werkgevers propaganda...

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. Wij doen dat en ik zou elke werknemer willen aanraden hetzelfde te doen. Wie daar jaloers op is of het onterecht vind heeft maar gewoon pech. Jij of je beroepsgroep willen zich niet organiseren? Dan is het je eigen schuld dat je word uitgeknepen... 

Reputatie 7
Badge +3

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Omdat wij ons organiseren, aansluiten bij een vakbond, we niet blijven schuilen achter de 'usual suspects' o.a. dat vakbonden niet meer van deze tijd zijn, je tevreden moet zijn met wat je hebt, je gebruikers dupeert door te staken etc. Het klinkt haast als werkgevers propaganda...

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. Wij doen dat en ik zou elke werknemer willen aanraden hetzelfde te doen. Wie daar jaloers op is of het onterecht vind heeft maar gewoon pech. Jij of je beroepsgroep willen zich niet organiseren? Dan is het je eigen schuld dat je word uitgeknepen... 

Welke vakbond komt op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden?

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. . 

Die smoes om de maatschappij op asociale wijze te kunnen chanteren kennen we nu wel. Waarom denk je dat veel mensen kotsen op vakbonden?

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Omdat wij ons organiseren, aansluiten bij een vakbond, we niet blijven schuilen achter de 'usual suspects' o.a. dat vakbonden niet meer van deze tijd zijn, je tevreden moet zijn met wat je hebt, je gebruikers dupeert door te staken etc. Het klinkt haast als werkgevers propaganda...

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. Wij doen dat en ik zou elke werknemer willen aanraden hetzelfde te doen. Wie daar jaloers op is of het onterecht vind heeft maar gewoon pech. Jij of je beroepsgroep willen zich niet organiseren? Dan is het je eigen schuld dat je word uitgeknepen... 

Sta je daar nog steeds achter als je voor een spoedopname naar het ziekenhuis moet, maar niet terecht kunt omdat de werknemers staken? Je mag heel gelukkig zijn dat mijn beroepsgroep meer integriteit heeft, wij laten mensen niet stikken. En dat mag je heel letterlijk nemen.

Reputatie 7

Welk deel van staken is een recht begrijpen jullie niet? Ik heb niks met beroepsgroepen die het 'niet kunnen' of niet willen te maken. Wat jij doet moet je zelf maar weten. Staak je wel, dan is dat je goed recht. Kom je niet voor jezelf op, dan heb je pech gehad.

Maar dan moet je ook niet op een internetforum gaan lopen miepen hoe slecht jij het wel niet hebt omdat jij geen loonsverhoging krijgt en een paar dagen niet met de trein kan en hoe erg het is dat anderen wel voor zichzelf opkomen.

 

De vraag is vrij simpel, wil je voor een paar rotcenten extra je klanten duperen.

Als je toch al schijt aan ze had, is die keuze wellicht eenvoudiger te maken. 

Maar dan moet je ook niet op een internetforum gaan lopen miepen hoe slecht jij het wel niet hebt omdat jij geen loonsverhoging krijgt en een paar dagen niet met de trein kan en hoe erg het is dat anderen wel voor zichzelf opkomen.

Mensen miepen niet dat ze het slecht hebben maar miepen over het aso-gedrag van het graaiende NS-personeel.

Reputatie 7
Badge

Ontslaan maar dit graaiende NS-personeel. Zat werklozen die het willen overnemen. En uiteraard vakbonden verbieden binnen NS.

Reputatie 7

Kom je niet voor jezelf op, dan heb je pech gehad.

 

Als iedereen thans op dergelijke wijze voor zichzelf opkomt, zal het op een debacle uitdraaien. Vette pech voor allen.

Reageer