Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Aan een totaal uitgemergelde NS (hoog ziekteverzuim, verlofachterstanden, te weinig instroom van nieuw personeel etc.) hebben reizigers helemaal niets. Misschien dat de leiding van NS eindelijk doorheeft dat er echt iets moet gebeuren.

Nogmaals als er geen geld is houdt het op wat voor argumenten je ook verzint. 

Beste West, ik vind niet dat jij ontslagen moet worden, maar ik heb sterk de indruk dat jij en de vakbonden daar zelf heel anders over denken. Zoals je wellicht hebt meegekregen lopen de reizigersaantallen terug en daarmee de inkomsten voor NS. Als NS niet failliet wil gaan is er dus maar 1 realistische oplossing en dat is snijden in de kosten. Als je dan gaat kijken waar de grootste kostenposten zitten zul je al vrij snel bij de personeelskosten uitkomen. Als die door de deal van vandaag dan ook nog eens gigantisch gaan stijgen, dan is het schrappen van banen onvermijdelijk. Jullie mogen jezelf dus een geweldige klop op de schouders geven voor de deal die jullie eruitgesleept hebben voor degenen die straks mogen blijven maar mogen jezelf een even harde klap in het gezicht geven voor het ontslag van degenen die straks worden wegbezuinigd. 

Minder medewerkers houdt simpelweg minder treinen in.

En heb je enig idee wat het kost om iemand bij de NS een extra weekend te laten werken omdat er te weinig personeel is?  Zoek dat eerst maar eens op.

 

@Olav93  Dan moet je even de eerste voorstellenbrief van de NS erbij pakken en kijken wat er nu allemaal niet meer in de overeenkomst staat qua verslechteringen.  Probleem is dat mensen de media volgen en niet de onderliggende communicatie tussen de NS en de vakbonden welke deels open te vinden is bij de diverse bonden.  Het ging echt om veel meer dan die loonsverhoging al was die ook niet onbelangrijk voor de medewerkers en nieuwe medewerkers.

Zonder personeel geen NS en geen rijdende treinen. En dat geld waar het Tamzin zo om gaat dat wordt wel opgelost met hogere tarieven en gewoon een zooitje managers eruit gooien. Ook uitstellen van nieuwe IC treinen zal een flinke besparing geven, zeker nu er minder treinen gaan rijden blijven er genoeg over. Dan maar SNG's in de IC dienst.

 

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-studentenkaart op te doeken vanwege.de hoge kosten. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuis studeren, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-stufentenkaart op te doeken. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuistuderen, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Moet er alleen gezorgd worden dat die studenten op kamers kunnen, het schort in Nederland in alle facetten aan woonruimte hoe wil jij die studenten dan onderbrengen. De Uni’s willen buitenlandse studenten al gaan weren vanwege de hoge kamernood.

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-stufentenkaart op te doeken. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuistuderen, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Moet er alleen gezorgd worden dat die studenten op kamers kunnen, het schort in Nederland in alle facetten aan woonruimte hoe wil jij die studenten dan onderbrengen. De Uni’s willen buitenlandse studenten al gaan weren vanwege de hoge kamernood.

Studenten zijn creatief genoeg om allerlei oplossingen te vinden. In de VS delen de meeste studenten bijv. een kamer met zijn tweeën. In duurdere Duitse universiteitssteden als München en Hamburg ook. Maar voor de meesten hier zal gezien de korte afstanden carpoolen de oplossing zijn. Voor bijna uitsluitend studentenvervoer is het huidige spoorwegsysteem een absurd dure oplossing. 

Badge +3

Studenten zijn creatief genoeg om allerlei oplossingen te vinden. In de VS delen de meeste studenten bijv. een kamer met zijn tweeën. In duurdere Duitse universiteitssteden als München en Hamburg ook. 

Te veel plezier van gehad om niet te delen.. 🤣 Dankjewel minister Ritzen en Pim Fortuyn van wat nu DUO is.

 

Studenten zijn creatief genoeg om allerlei oplossingen te vinden. In de VS delen de meeste studenten bijv. een kamer met zijn tweeën. In duurdere Duitse universiteitssteden als München en Hamburg ook. 

Te veel plezier van gehad om niet te delen.. 🤣 Dankjewel minister Deetman en Pim Fortyn van wat nu DUO is.

 

Ik heb nog voor die tijd gestudeerd, meestal meerijden of liften want de trein was toen te duur voor een arme student.

Badge +3

Leesvoer https://nos.nl/artikel/572616-ov-kaart-van-fortuyn-tot-afschaffing Deetman was de lullo (studentenprotesten op het Museumplein) en Ritzen was de held. Daarna een trein naar huis, oh nee we waren met een gehuurde bus...🤣

De kaart wordt ingevoerd in 1991 onder PvdA-minister Ritzen

Kan iemand zich nog de protesten van studenten herinneren toen het gratis treinabonnement werd ingevoerd? Plotseling bleken veel studenten een nieuwe auto te hebben gekocht die betaald zou worden uit de opbrengst van het carpoolen. Alles al afgesproken en nu gooide de overheid roet in het eten door ze gratis treinvervoer te geven. Hoe moest die auto nu betaald worden? Een van de weinigen die voordelen zag was de “vastgoedprins” die zijn treinkaart gebruikte voor een koeriersdienst. Studenten zullen als het nodig is ook nu wel oplossingen vinden.

Reputatie 7
Badge +3

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Je voert dit tot in het riducule door. Het moet toch volkomen normaal zijn dat je een verlof dag moet kunnen opnemen voor de begrafenis van dierbare die geen directe familie is? Of wanneer je gaat verhuizen en je allerlei dingen moet regelen? Ik heb 33 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt en kan me gewoon niet voorstellen om voor dit soort dingen geen vrije dag te kunnen opnemen.

En dan lees ik in het onderhandelingsresultaat dat NS medewerkers het recht krijgen om gegarandeerd 2 verlofdagen per jaar op te nemen die je dan wel 6 weken van tevoren moet aanvragen. Dat dit uberhaupt nodig is is triest. Zo'n garantie had ik bij mijn werkgever niet, maar het is in al die jaren slechts 1 keer voorgekomen dat ik een vrije dag niet op kon nemen en moest uitstellen, wat was omdat iemand opeens ziek was geworden en een ander een paar dagen vrij was omdat hij vader was geworden. 

Kan iemand zich nog de protesten van studenten herinneren toen het gratis treinabonnement werd ingevoerd? Plotseling bleken veel studenten een nieuwe auto te hebben gekocht die betaald zou worden uit de opbrengst van het carpoolen. Alles al afgesproken en nu gooide de overheid roet in het eten door ze gratis treinvervoer te geven. Hoe moest die auto nu betaald worden? Een van de weinigen die voordelen zag was de “vastgoedprins” die zijn treinkaart gebruikte voor een koeriersdienst. Studenten zullen als het nodig is ook nu wel oplossingen vinden.

Ja, een grote menigte op het Binnenhof en rellen na afloop. De eigenaren van de auto's van de carpoolende studenten reden hun wagen toen zelf gratis van de opbrengst van de medepassagiers. Een studievriendje van mij had een derdehands Ford Transitbusje gekocht voor 500 gulden en pendelde dagelijks met zes man van Weert naar Eindhoven, dat was helemaal dik kassa. Zoals ik al zei, studenten zijn creatief genoeg om oplossingen te vinden. 

Badge +3

Kan iemand zich nog de protesten van studenten herinneren toen het gratis treinabonnement werd ingevoerd? Plotseling bleken veel studenten een nieuwe auto te hebben gekocht die betaald zou worden uit de opbrengst van het carpoolen. Alles al afgesproken en nu gooide de overheid roet in het eten door ze gratis treinvervoer te geven. Hoe moest die auto nu betaald worden?

Niet lachen, ik had toen een DAF 66 uit 1975 (voor Eindhoven - Nijmegen naar mijn vriendinnetje) en daarnaa een Toyota Starlet uit 1979 op LPG.

Dus voor 35 cent per liter gas er in bij de Belgische grens en met 5 personen (ik of vriendin de BOB) naar Amsterdam en terug (300 km en iedereen thuis).

Brandstofkosten doe maar 5 gulden of een paar biertjes als ik niet hoef te rijden, het middelt zich wel uit 🤣

Tegen de tijd van de terugreis natuurlijk geen trein meer naar Eindhoven.

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Je voert dit tot in het riducule door. Het moet toch volkomen normaal zijn dat je een verlof dag moet kunnen opnemen voor de begrafenis van dierbare die geen directe familie is? Of wanneer je gaat verhuizen en je allerlei dingen moet regelen? Ik heb 33 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt en kan me gewoon niet voorstellen om voor dit soort dingen geen vrije dag te kunnen opnemen.

Voor verhuizingen heb ik ook wel meegemaakt dat verlof werd geweigerd, je werd vriendelijk verzocht dat in overleg te plannen. Voor begrafenissen niet, hoewel dat bij niet-familie vaak maar om een ochtend of middag ging. 

Het hangt natuurlijk sterk vanaf waar je werkt. In de zorg moet het lang tevoren gepland worden, in het onderwijs kan er vrijwel helemaal niets. Maar ook in productiebedrijven is het vaak sterk beperkt, je kunt een fabriek niet gaan stilleggen omdat er bijv. bepaalde mensen plotseling vrij nemen. En in de IT bijv.zijn er vaak deadlines met enorme penalties als die gemist worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor verhuizingen heb ik ook wel meegemaakt dat verlof werd geweigerd, je werd vriendelijk verzocht dat in overleg te plannen. Voor begrafenissen niet, hoewel dat bij niet-familie vaak maar om een ochtend of middag ging. 

Het hangt natuurlijk sterk vanaf waar je werkt. In de zorg moet het lang tevoren gepland worden, in het onderwijs kan er vrijwel helemaal niets. Maar ook in productiebedrijven is het vaak sterk beperkt, je kunt een fabriek niet gaan stilleggen omdat er bijv. bepaalde mensen niet zijn. En in de IT bijv.zijn er vaak deadlines met enorme penalties als die gemist worden 

Je zegt hier “ook wel eens", dan was het dus niet iets structureels. En natuurlijk gaat zoiets in overleg. Wanneer ik mijn verlofaanvraag indiende bij mijn supervisor of manager was het al overlegd met mijn directe collega's en hield ik er rekening mee op welke dagen die werkten. En andersom was dat ook zo. 

 

@Olav93 Probleem is dat mensen de media volgen en niet de onderliggende communicatie tussen de NS en de vakbonden welke deels open te vinden is bij de diverse bonden.  Het ging echt om veel meer dan die loonsverhoging al was die ook niet onbelangrijk voor de medewerkers en nieuwe medewerkers.

 

Het valt me op hoe jij altijd wijst naar anderen, het is altijd de schuld van iedereen behalve het personeel van NS en de vakbonden. In plaats van de schuld te geven aan de media zou je je echter ook eens gewoon kunnen beperken tot de feiten en kijken naar het persbericht dat de FNV vanmorgen plaatste. Daarin werd met geen woord gerept over werkdruk of verlof, het ging alleen maar over meer geld. 

Het valt me op hoe jij altijd wijst naar anderen, het is altijd de schuld van iedereen behalve het personeel van NS en de vakbonden. In plaats van de schuld te geven aan de media zou je je echter ook eens gewoon kunnen beperken tot de feiten en kijken naar het persbericht dat de FNV vanmorgen plaatste. Daarin werd met geen woord gerept over werkdruk of verlof, het ging alleen maar over meer geld. 

Tja als je niet verder kijkt  ….

Laten we het hier maar bij houden, je hebt gelijk en houdt nog over ook.

Het valt me op hoe jij altijd wijst naar anderen, het is altijd de schuld van iedereen behalve het personeel van NS en de vakbonden. In plaats van de schuld te geven aan de media zou je je echter ook eens gewoon kunnen beperken tot de feiten en kijken naar het persbericht dat de FNV vanmorgen plaatste. Daarin werd met geen woord gerept over werkdruk of verlof, het ging alleen maar over meer geld. 

Tja als je niet verder kijkt  ….

Laten we het hier maar bij houden, je hebt gelijk en houdt nog over ook.

Niet verder kijkt dan wat? De partij die namens het NS personeel onderhandelt presenteert de hoogtepunten van wat ze bereikt hebben en daarin wordt enkel geld, geld en geld genoemd. Maar wij moeten dan denken dat FNV weer eens geen enkel benul heeft waar het over ging en dan zelf maar op aanvullend onderzoek uitgaan? 

Reputatie 7
Badge +3

Er is al heel vaak overwogen om de OV-studentenkaart op te doeken vanwege.de hoge kosten. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuis studeren, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Dat is totaal bezijden de waarheid. In de tijd waar jij over schrijft kregen studenten een basisbeurs en eventueel een aanvullende beurs. Daar konden reiskosten van betaald worden door de studenten. Veel studenten hadden toen een NS Jongerenkaart. Bovendien waren de treintarieven toen redelijk laag in Nederland. Wel werd er toen heel veel gelift door studenten om reiskosten uit te sparen.

Het inkopen van collectief inkopen van OV door het ministerie van Onderwijs ging gepaard met het verlagen van de basisbeurs. Studenten kregen in feite gedwongen winkelnering bij de OV-bedrijven in de maag gesplitst. Wel tegen zeer redelijke kosten.

Het grote probleem met de OV-studentenkaart is dat NS heel lui gemaakt heeft om nieuwe klanten te zoeken. NS ligt aan permanent verkapt subsidie-infuus.

 

…..

@Tijdvoor  toevallig reageer ik nu uit Nederland, maar jouw reactie spreekt weer boekdelen over jezelf.. Enne is dat nu jalouzie dat je wederom over de status begint, die status is niet iets wat ik bepaal die kreeg ik hier..

Maar goed, je hebt weer een reactie kunnen typen en bent nu weer de held, weltrusten.

Nee, geen jaloezie. Maak je geen zorgen. Maar over boekdelen gesproken. Ja, het was een leuke dag in Gouda. https://www.nu.nl/entertainment/6223262/koen-caris-wint-met-boek-stenen-eten-hebban-debuutprijs.html Ieder zijn ding.;)

Zelf ben ik niet zo weg van gamefication https://www.insided.com/blog/gamification-guide-for-online-communities als het de NS community betreft. 

En natuurlijk het topic https://community.ns.nl/archief-43/speel-mee-voor-ranks-en-badges-op-het-ns-serviceforum-21666 (archief)

Zelfs het motto dat de reiziger op 1, 2 en 3 moet staan vind ik persoonlijk al onzin. Volgens mij moet je zowel de reiziger als het personeel op 1 zetten. Want waar staat het personeel als de reiziger al op plaats 1, 2 en 3 staat?

Dat de NS een oerwoud aan abonnementen weet te verzinnen die het voor zowel de NS medewerker en de reiziger het er niet makkelijker op maakt is iets dat de organisatie zich zeker mag aantrekken. Een reiziger wil gewoon van A naar B. Dat is een proces waar het management maar eens goed over moet nadenken. Een weekend vrij abonnement is al snel voordeliger dan reizen tegen vol tarief. Dus hou het als organisatie gewoon zo eenvoudig mogelijk. En als ik in mijn glazen bol kijk, voorzie zie ik met ovpay al de nodige problemen. Want waar moet je straks terecht? https://webhelp.com/nl/news/ns-tilt-klantenservice-naar-volgend-niveau-met-copc-certificering-en-partnership-webhelp/ Het contract met Webhelp loopt nog wel even. En dan nog dat geneuzel met email. Waarom kun je de als klant de NS geen mail sturen? Er gaat toch echt wel wat mis met de communicatie en de oorzaak ligt dan misschien wel bij het management, maar de medewerkers en de reiziger worden ermee belast. 

Het zou de NS sieren als er wat meer moderatie vanuit de NS zou komen, want wees nou eerlijk. T.Z en G.V kunnen ook wel wat initiatief tonen om de community op een hoger level te tillen. Dit is toch het premium kanaal?

 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen

Lijkt me een prima idee. Als er dan zo meteen alleen nog maar studenten (vanwege verplichte winkelnering) over zijn kunnen we de tent sluiten en het licht uit doen. Je bent op tijd weg Jeroen. 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-studentenkaart op te doeken vanwege.de hoge kosten. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuis studeren, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Ik had in mijn studietijd een kortingskaart en reisde 4 jaar 5 dagen in de week met de trein. Een kamer in mijn studiestad zat er niet in, ook in de jaren ‘80 was er kamernood/woningnood. Een studiebeurs zat er ook niet in, die was niet voor iedereen beschikbaar, ik werkte en leende daarnaast van wat nu duo heet, maar toen Groningen. En het collegegeld voor HBO hebben we toen niet tegen kunnen houden. Al voerden wij als studenten in het hele land actie.

Badge +3

Maar ook in productiebedrijven is het vaak sterk beperkt, je kunt een fabriek niet gaan stilleggen omdat er bijv. bepaalde mensen plotseling vrij nemen. En in de IT bijv.zijn er vaak deadlines met enorme penalties als die gemist worden. 

IT deadlines zijn enorm rekbaar @Henk_NL toch? Het mag allemaal wat kosten soms… 

Reputatie 7
Badge +3

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Je voert dit tot in het riducule door. Het moet toch volkomen normaal zijn dat je een verlof dag moet kunnen opnemen voor de begrafenis van dierbare die geen directe familie is? Of wanneer je gaat verhuizen en je allerlei dingen moet regelen? Ik heb 33 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt en kan me gewoon niet voorstellen om voor dit soort dingen geen vrije dag te kunnen opnemen.

En dan lees ik in het onderhandelingsresultaat dat NS medewerkers het recht krijgen om gegarandeerd 2 verlofdagen per jaar op te nemen die je dan wel 6 weken van tevoren moet aanvragen. Dat dit uberhaupt nodig is is triest. Zo'n garantie had ik bij mijn werkgever niet, maar het is in al die jaren slechts 1 keer voorgekomen dat ik een vrije dag niet op kon nemen en moest uitstellen, wat was omdat iemand opeens ziek was geworden en een ander een paar dagen vrij was omdat hij vader was geworden. 

Bij de meeste werkgevers is het niet de gewoonte om vrij te geven voor de begrafenis van iemand die niet tot de naaste familie hoort. Meestal wordt als je er om vraagt dit wel gegeven, maar in cao's wordt vaak het recht op een vrije dagen voor een begrafenis/crematie beperkt tot ouders/kinderen/broer-zus en zijn voor verhuizing, huwelijk, geboorte ook een en ander vastgelegd. Net als mogelijkheden van zorgverlof/calamiteitenverlof. Vrij willen hebben voor gelegenheden waar niets over is vastgelegd moet wel uit kunnen komen met het werk. De ene werkgever gaat daar soepeler mee om dan de andere.

Jeroen had het eerder over het recht om vrij te krijgen voor de 1e schooldag of de begrafenis van een vriend/kennis. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de meeste werkgevers is het niet de gewoonte om vrij te geven voor de begrafenis van iemand die niet tot de naaste familie hoort. Meestal wordt als je er om vraagt dit wel gegeven, maar in cao's wordt vaak het recht op een vrije dagen voor een begrafenis/crematie beperkt tot ouders/kinderen/broer-zus en zijn voor verhuizing, huwelijk, geboorte ook een en ander vastgelegd. Net als mogelijkheden van zorgverlof/calamiteitenverlof. Vrij willen hebben voor gelegenheden waar niets over is vastgelegd moet wel uit kunnen komen met het werk. De ene werkgever gaat daar soepeler mee om dan de andere.

Jeroen had het eerder over het recht om vrij te krijgen voor de 1e schooldag of de begrafenis van een vriend/kennis. 

Waar jij het nu over hebt is denk ik bijzonder verlof, waarbij het je geen vakantiedag kost. De regels voor dit bijzonder verlof staan in je cao of arbeidsovereenkomst. Bij ons kreeg je bv 1 dag (betaald) bijzonder verlof bij een verhuizing binnen dezelfde woonplaats en 2 dagen wanneer je naar een andere woonplaats verhuisde, dat kostte je dus geen vakantiedagen. Wilde je daarnaast nog 2 of 3 weken klussen in je nieuwe woning nam je daar je vakantiedagen voor op. Had je wel minder vakantiedagen over voor bv je zomervakantie of vrije dagen rond kerst/nieuwjaar. De vakantiedagen die je ieder jaar krijgt mag je opnemen voor wat je maar wilt, al wil je op zo'n dag helemaal niets doen, uiteraard moet dat dat uitkomen qua werk, dat overleg je met je directe collega's en/of je leidinggevende. Die vakantiedagen kun je dus ook opnemen voor de dingen waar Jeroen het over had. En je moet je vakantiedagen toch ergens aan opmaken, doe je dat niet vervallen ze op een gegeven moment. 

Er is al heel vaak overwogen om de OV-studentenkaart op te doeken vanwege.de hoge kosten. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuis studeren, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Dat is totaal bezijden de waarheid. In de tijd waar jij over schrijft kregen studenten een basisbeurs en eventueel een aanvullende beurs. Daar konden reiskosten van betaald worden door de studenten. 

Voor de invoering van de studiefinanciering waren er alleen beurzen voor studenten waarvan de ouders een laag inkomen hadden, een basisbeurs bestond niet. De rest en dat was het gros kreeg niets. 

Wel waren maandabonnementen voor studenten toen nog met 20% korting. 

Reageer