Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik val van mijn stoel.. https://twitter.com/afgestaan/status/1288557949758124038

Goed nieuws! #TrajectVrij abonnement is ook op #NSFlex verkrijgbaar! #Treinleven

 


Ook fijn dat abonnement houders deze wijziging in het abonnementen aanbod niet in de vandaag gemailde nieuwsbrief mochten lezen.

Benieuwd hoe abonnement houders dan wel op de hoogte gesteld worden.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwsbrief die ik vandaag ontvangen heb is van het NS panel en bevat een terugkoppeling over enkele uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken van de afgelopen tijd. Dat is dus geen nieuwsbrief waar nieuws over abonnementswijzigingen in moet staan. Maar misschien heb jij een andere nieuwsbrief ontvangen, dat het verzenden aan iedereen niet gelijktijdig gebeurt.  Verder neem ik aan dat het dan wel in een volgende nieuwsbrief komt. Ik meen me ook nog te herinneren dat Flex voor jongeren beschikbaar was en dat dat ook niet gelijk bekend werd gemaakt en dat zelfs de moderators hier daar nog niets van wisten. In ieder geval een goede ontwikkeling dat Flex Traject Vrij nu beschikbaar is, laat zien dat men bezig is met de wijzigingen. Volgende stap, 65+ korting voor de abonnementen waarvoor dat van toepassing is.

Badge +3

Het werkt.. sort of.

Je moet dan weer op kies klikken en kan dan zelfs voor €62 IC Direct per maand erbij kopen.. 

 

Badge +3

Here we go… en komen de vragen!

Bij een Flex abonnement met vrij reizen reis je op de klasse waar je voor betaalt (logisch) maar buiten die periode standaard 2e klas (tenzij je bij wilt betalen en dat instelt in Mijn NS of de NS app).

Dat kan per reis/rit en werkt zelfs bij een overstap na een klassewissel bij Flex, dank @Sander-VH voor de test! Je moet dan wel even ‘overstappen’ dus uit- en weer inchecken voor een deel op 1e klas en andere deel op 2e klas (of andersom), en dat mag binnen 35 minuten, no problem! Overstap OK en het backend zoekt achteraf wel uit wat je op dat moment ingesteld had bij Flex.

Hoe gaat dat met Traject Vrij en buiten traject reizen? Buiten je afgekochte periode is 2e klas standaard, maar geldt dat ook voor buiten Traject dus?

Haha dit staat wel leuk.. gratis 1e klas op de Merwedelingelijn, maar goed die hebben ze niet dus de bestelpagina klopt (bijna) helemaal!

:joy:

Reputatie 7
Badge +3

De abonnementen overzicht pagina wijst voor Traject Vrij nog door naar de oude variant, waarbij er voor andere abonnementen wordt doorgelinkt naar een pagina waar je voor dat abonnement kan kiezen tussen Flex of op saldo. Uitzondering is Altijd Voordeel, daar lijkt alleen de Flex variant nog mogelijk, ook als je onderaan de abonnementen pagina kiest voor abonnementen op saldo.

Badge +3

.

Badge +3

De abonnementen overzicht pagina wijst voor Traject Vrij nog door naar de oude variant, waarbij er voor andere abonnementen wordt doorgelinkt naar een pagina waar je voor dat abonnement kan kiezen tussen Flex of op saldo. Uitzondering is Altijd Voordeel, daar lijkt alleen de Flex variant nog mogelijk, ook als je onderaan de abonnementen pagina kiest voor abonnementen op saldo.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop daar staat Traject Vrij gewoon tussen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de Flex webshop wel ja, maar op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/overzicht-abonnementen/ wordt je nog gewoon doorgelinkt naar een pagina waar je alleen de klassieke variant kan aanschaffen.  Het ligt er dus helemaal aan hoe iemand op zoek gaat naar een Traject Vrij abonnement of die bij de klassieke of de Flex variant uitkomt.

Zal wel een kwestie van tijd zijn dat de klassieke variant niet meer aangeschaft kan worden. Stap 1 (Flex Traject Vrij beschikkbaar) is nu in ieder geval gezet.

Badge +3

Ik heb zojuist iemand geholpen die er ook niet helemaal uit kwam, en daarbij ook nog tegen wat andere problemen aan liep (voor kind die al Traject Vrij had een overstap naar Flex regelen). Met dank aan jouw ervaring dat een jaartraject gewoon naadloos en per direct naar een Flex abo overgezet kan worden.

Helemaal af is het dus nog niet, maar het kán in ieder geval.

https://twitter.com/stadsnatuur/status/1289283109033312256

Ben gelukkig niet de enige die zich ergert aan de verandering van het VDU-abonnement in 2021. En die €7,- korting is een klap in je gezicht. 

Reputatie 4

Ik val van mijn stoel.. https://twitter.com/afgestaan/status/1288557949758124038

Goed nieuws! #TrajectVrij abonnement is ook op #NSFlex verkrijgbaar! #Treinleven

 


Ook fijn dat abonnement houders deze wijziging in het abonnementen aanbod niet in de vandaag gemailde nieuwsbrief mochten lezen.

Benieuwd hoe abonnement houders dan wel op de hoogte gesteld worden.

 

Maar wat is het het voordeel van Traject Vrij aan NS Flex /

De trajecten buiten het traject worden al op rekening afgeschreven ?  De bus/tram wellicht ? Die gaan nu via de autoincasso van Translink.

 

Maar wat is het het voordeel van Traject Vrij aan NS Flex /

De trajecten buiten het traject worden al op rekening afgeschreven ?  De bus/tram wellicht ? Die gaan nu via de autoincasso van Translink.

De maandprijs van het gekozen NS Flex Traject Vrij staat gelijk aan die van het Traject Vrij jaarabonnement, maar je hebt de optie om na een maand van abonnementsvorm te wijzigen.

Reputatie 7
Badge +3

Vooral bij (ouders van) schoolgaande kinderen was er sinds Flex vraag naar Flex Traject Vrij omdat hiermee makkelijk tijdens de zomervakantie naar Flex zonder of een ander abonnement gewisseld zou kunnen worden.

En vanaf 2021 moet sowieso iedereen met een jaarabonnement over naar Flex, dus als je nu Traject Vrij wilt afsluiten dan kun je gelijk Flex nemen zonder dat je straks weer moet wijzigen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

 

En vanaf 2021 moet sowieso iedereen met een jaarabonnement over naar Flex, 

 

Dal voordeel en VDU blijven als reizen op saldo abonnementen bestaan in 2021

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag ging over wat het voordeel van Traject Vrij aan NS Flex is, dus daar is mijn antwoord op gebaseerd. Dat blijkt dacht ik ook uit de rest van wat ik schrijf. 

Reputatie 6

Mijn VDU wordt jaarlijks verlengd per 16/12. Ik begrijp dat ik dan bij verlenging eind dit jaar dus nog het "dure tarief" betaal maar per 1 januari slechtere voorwaarden krijg. Ik wil graag nog tot iig 1 december gebruik maken van mijn VDU. Wanneer kan het beste dan omschakelen naar flex? 

Als je wil kan je op 1 december overstappen naar NS Flex. Aangezien dit een VDU is en je dit abonnement dus al langer hebt, zit je niet meer in je eerste contractjaar en kun je elke dag overstappen naar NS Flex. 🙂 Als je dit 1 december doet, krijg je 1-12 t/m 15-12 restitutie voor je reeds betaalde abonnementsgeld. Let wel dat je contractmaand/factuurdatum dan steeds de 1e van de maand wordt.

Badge +3

Als je wil kan je op 1 december overstappen naar NS Flex. Aangezien dit een VDU is en je dit abonnement dus al langer hebt, zit je niet meer in je eerste contractjaar en kun je elke dag overstappen naar NS Flex. 🙂 

Overstappen naar Flex kan altijd, ook in het eerste jaar. Vandaar dat het sinds Flex ook niet meer nodig is om dure maandabonnementen te nemen (zoals Traject Vrij).

Dan neem je gewoon de goedkopere jaarvariant en zodra je het niet meer nodig hebt switch je naar Flex. Overigens is Traject Vrij inmiddels ook beschikbaar binnen Flex.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je 1 december wijzigt naar Flex dan kun je dus niet tussen Kerst en Oud & Nieuw de hele dag met 40% korting reizen, mocht je dat willen. Wijzig je na Oud & Nieuw dan kun je nog optimaal gebruik maken van je VDU tijdesn deze periode. Je betaalt dan wel 16/12 je abonnementsgeld voor je VDU maar als je op 1 januari wijzigt ontvang je restitutie van 1/1/2020 tot 15/12/2020.

Het ligt er dus aan of je verwacht in december nog gebruik te willen maken van de voordelen van je VDU.

Reputatie 7
Badge +3

Als je 1 december wijzigt naar Flex dan kun je dus niet tussen Kerst en Oud & Nieuw de hele dag met 40% korting reizen, mocht je dat willen. Wijzig je na Oud & Nieuw dan kun je nog optimaal gebruik maken van je VDU tijdesn deze periode. Je betaalt dan wel 16/12 je abonnementsgeld voor je VDU maar als je op 1 januari wijzigt ontvang je restitutie van 1/1/2020 tot 15/12/2020.

Het ligt er dus aan of je verwacht in december nog gebruik te willen maken van de voordelen van je VDU.


Ik ga na de kerst (met pijn in mijn hart, want vanaf 1e uur abonnement) VDU omzetten naar Dal voordeel op saldo. Vanwege die €7 die ik mag gaan betalen voor 1 maand huidige voorwaarden. Tenminste als ik dan nog Keuzedagen kan krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nergens in het besluit gelezen dat Keuzedagen dan niet meer te bestellen zijn. Er staat dat huidige klanten de Keuzedagen kunnen behouden. Als je na de kerst bestelt ben je op 1 januari een huidige klant. 

Ter vergelijking, van Traject Vrij, Altijd Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel staat wel vermeld dat de verkoop ervan eerder dan eind van het jaar stopt. Van de eerste 2 medio Q2 (wat al geweest is) en van de anderen in de 2e helft van het jaar ( wat nogal ruim is).

Reputatie 6

Als je 1 december wijzigt naar Flex dan kun je dus niet tussen Kerst en Oud & Nieuw de hele dag met 40% korting reizen, mocht je dat willen. Wijzig je na Oud & Nieuw dan kun je nog optimaal gebruik maken van je VDU tijdesn deze periode. Je betaalt dan wel 16/12 je abonnementsgeld voor je VDU maar als je op 1 januari wijzigt ontvang je restitutie van 1/1/2020 tot 15/12/2020.

Het ligt er dus aan of je verwacht in december nog gebruik te willen maken van de voordelen van je VDU.

Dank voor het meedenken! Ik verwacht niet in december er nog veel gebruik van te maken. Of ik werk thuis tussen kerst en oud&nieuw of ik reis van en naar kantoor op de kaart van de baas. In november heb ik aantal weken vakantie zoals.het er nu naar uitziet. Dan hoop ik met het VDU en Museumkaart op pad te.kunnen. Ligt ook aan corona. Ik ben een van de jongste VDU houders denk ik. Heel fijn abonnement. Zeker toen ik nog heen en weer reisde tussen werk en vriend want bij ons op het werk is het strikt gescheiden; zakelijk en privé reizen. 

Badge +3

Ter vergelijking, van Traject Vrij, Altijd Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel staat wel vermeld dat de verkoop ervan eerder dan eind van het jaar stopt. Van de eerste 2 medio Q2 (wat al geweest is) en van de anderen in de 2e helft van het jaar ( wat nogal ruim is).

Bij de klassieke abonnementen is Altijd Voordeel al niet meer verkrijgbaar, en op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/altijd-voordeel is de optie voor op Saldo er dus ook niet meer.

Naast Dal Voordeel blijven nu dus alleen de vier ‘Vrij’ abonnementen verkrijgbaar op saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, zoals ik al eerder (meer naar boven op deze pagina) constateerde dat alleen de Flex variant daar mogelijk is.

De abonnementen overzicht pagina wijst voor Traject Vrij nog door naar de oude variant, waarbij er voor andere abonnementen wordt doorgelinkt naar een pagina waar je voor dat abonnement kan kiezen tussen Flex of op saldo. Uitzondering is Altijd Voordeel, daar lijkt alleen de Flex variant nog mogelijk, ook als je onderaan de abonnementen pagina kiest voor abonnementen op saldo.

Zo langzamerhand worden er wat dingen in gang gezet tbv wijziging van abonnementen. Ik had alleen wel een aankondiging verwacht dat vanaf die en die datum een saldo abonnement niet meer verkrijgbaar is en dat Flex Traject Vrij beschikbaar is (of zou komen als het van tevoren was gedaan). Dat mis ik wel.

 

Badge +3

Oh ja, ik kwam er toevallig zelf achter wegens iemand die Altijd Voordeel overwoog en vroeger Traject Vrij had.

https://twitter.com/Ansssss27/status/1292164454700982273

Haha, en dat NS mij wel mocht inhuren als bedankje… :sweat_smile: en ook nog een reactie van iemand die iets vond over

alle vijfmiljard verschillende kutproducten waar niemand op zit te wachten

Voor diegene… https://www.youtube.com/watch?v=3vCkGUW4XKM My job is done! :joy:

Reageer