Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Dit stuurde NS mij in een email:

 “Wat betekent dit voor je Keuzedagen?
Je hebt al Keuzedagen en houdt deze ook, totdat je ze opzegt.”

 Betekent dit dat NS (ook)  in de toekomst geen opzegrecht van de keuzedagenregeling heeft (slechts ikzelf als VDU-abonnementhouder), dus dat  NS  de huidige keuzedagenregeling altijd moet handhaven voor bestaande VDU-gevallen?

Reputatie 1

Beste lezer,

 

Dit is toch een lachertje!! Ik ga € 7,00 op jaar basis minder betalen en daarvoor moet ik honderden euro's meer betalen in de zomermaanden juli en augustus en tevens in de middagspits. 

 

Iedereen met een voordeeluren abonnement accepteer al dat het reizen in de ochtenspits gewoon 100% is.

 

Jullie moeten je schamen. Jullie zeggen het zelf al. De voordeeluren abonnement is al 9 jaar niet aan te schaffen. Dus vaste klanten van minimaal 9 jaar worden nu alleen maar benadeeld.

De NS haalt 7 euro van de prijs af, kan je dan niet beter een dal-uren abonnement kopen die is “maar" 52 euro per jaar ipv de 60 euro voor het voordeelurenabonnement die nu geboden word?

De prijs van de daluren kaart wordt in twee stappen verhoogd tot €60 en per 2021 is de prijs dan precies gelijk.

Beste lezer,

 

Dit is toch een lachertje!! Ik ga € 7,00 op jaar basis minder betalen en daarvoor moet ik honderden euro's meer betalen in de zomermaanden juli en augustus en tevens in de middagspits. 

 

Iedereen met een voordeeluren abonnement accepteer al dat het reizen in de ochtenspits gewoon 100% is.

 

Jullie moeten je schamen. Jullie zeggen het zelf al. De voordeeluren abonnement is al 9 jaar niet aan te schaffen. Dus vaste klanten van minimaal 9 jaar worden nu alleen maar benadeeld.

Waarom zou u als VDU houder oneindig lang kortingen moeten krijgen die andere reizigers ook niet krijgen? 

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Reputatie 2

Ben ik de enige die het vervelend vindt dat ik in de mail over deze kostenverhoging van Tjalling Smit, Directeur Commercie en Ontwikkeling, met je en jij aangesproken word?

Dit stuurde NS mij in een email:

 “Wat betekent dit voor je Keuzedagen?
Je hebt al Keuzedagen en houdt deze ook, totdat je ze opzegt.”

 Betekent dit dat NS (ook)  in de toekomst geen opzegrecht van de keuzedagenregeling heeft (slechts ikzelf als VDU-abonnementhouder), dus dat  NS  de huidige keuzedagenregeling altijd moet handhaven voor bestaande VDU-gevallen?

Nee, NS mag altijd wijzigingen in productformules maken of ze zelfs helemaal afschaffen. Dat geldt voor alle bedrijven, Unox kan ook altijd besluiten te stoppen met liter blikken erwtensoep.

Dit stuurde NS mij in een email:

 “Wat betekent dit voor je Keuzedagen?
Je hebt al Keuzedagen en houdt deze ook, totdat je ze opzegt.”

 Betekent dit dat NS (ook)  in de toekomst geen opzegrecht van de keuzedagenregeling heeft (slechts ikzelf als VDU-abonnementhouder), dus dat  NS  de huidige keuzedagenregeling altijd moet handhaven voor bestaande VDU-gevallen?

Mits dat minstens 3 maanden van te voren wordt aangekondigd, mag dat wel weer veranderen. Bij het Voordeelurenabonnement hebben abonnementhouders het uiteindelijk nog 10 jaar kunnen houden. Ik verwacht niet dat de Keuzedagen snel verdwijnen, zoals ook in de mail staat. Maar het loopt vast ook niet eeuwig door.  

“Reis je een maand niet? Dan zet je je abonnement eenvoudig een maandje uit.”

Dus als ik dat vergeet wordt er gewoon geïncasseerd? Dat is de omgekeerde wereld.

Dit is alleen flexibel voor de NS

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een discriminerende maatregel van de NS om de voordeelurenkaart af te schaffen!!

De mensen buiten de randstad worden hierdoor enorm benadeeld.

Een retour van Groningen naar bv. Rotterdam is bijna niet meer de moeite waard.

Waarom voelen mensen van buiten de Randstad zich toch altijd extra benadeeld? Degene die in de Randstad wonen en een retour naar Groningen of Maastricht willen doen zitten met exact hetzelfde. 

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is echt belachelijk. Ik vermijd juist het Flex abonnement omdat het op mijn traject dus 28 euro per maand duurder is.

Traject Vrij is op dit moment nog niet als Flex abonnement beschikbaar, dus kan ook nooit 28 euro duurder zijn. U bedoelt misschien het Traject Vrij maand abonnement (was geen Flex is). 

Traject Vrij zal straks ook een Flex abonnement worden, de prijzen ervan zullen tegen die tijd wel bekend gemaakt worden. Of dat duurder zal zijn dan de huidige prijzen (+ de normale jaarlijkse verhoging) is nu nog niet te zeggen.

 

Er is jaren geleden beloofd dat het Voordeelurenabonnement niet zou veranderen voor bestaande gebruikers. Een loze belofte dus. Het aantal gebruikers van dit abonnement wordt gestaag minder zoals al eerder werd gezegd. Dit is een groep mensen die al vele jaren met de trein reist; het is vreemd dat deze groep nu ‘gestraft’ wordt door deze verandering in voorwaarden. De compensatie van 7 euro op jaarbasis is natuurlijk een lachertje. 

De auto wordt nu helaas weer een serieuze optie. :-(

 

 

 

 

“Reis je een maand niet? Dan zet je je abonnement eenvoudig een maandje uit.”

Dus als ik dat vergeet wordt er gewoon geïncasseerd? Dat is de omgekeerde wereld.

Dit is alleen flexibel voor de NS

Dat kan wel per elk gewenst moment. Als je het een dag later doet, dan gaat het een dag later in, het schuift dan niet een maand op. 

 

Reputatie 1

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Trouwe klanten belonen?  OF bespeur ik hier een lichte vorm van jaloezie?

Houders van een voordeelurenkaart zijn een “uitstervend ras”...het gaat om MAAR 700.000 kaarthouders .Volgens mij gaat het om over het algemeen over ouderen en zal er een natuurlijke afvloeiing zijn. Dus NS,  laat het gewoon bij het oude.  Zeker de keuze dagen, laat die in ieder geval ook in de middag spits gewoon geldig zijn. Is de hierop volgende bezuinigingsstap soms de afschaffing van deze keuzedagen?

Bezuinigen is een begrijpelijk iets, maar laat die voordeelurenkaart voor die 700.000 mensen gewoon zoals die is en ga hier niet aan sleutelen.De regeling gaat pas  in 2021 in, maar ik ben nu al boos:triumph::confounded:

Reputatie 1

Beste lezer,

 

Dit is toch een lachertje!! Ik ga € 7,00 op jaar basis minder betalen en daarvoor moet ik honderden euro's meer betalen in de zomermaanden juli en augustus en tevens in de middagspits. 

 

Iedereen met een voordeeluren abonnement accepteer al dat het reizen in de ochtenspits gewoon 100% is.

 

Jullie moeten je schamen. Jullie zeggen het zelf al. De voordeeluren abonnement is al 9 jaar niet aan te schaffen. Dus vaste klanten van minimaal 9 jaar worden nu alleen maar benadeeld.

Waarom zou u als VDU houder oneindig lang kortingen moeten krijgen die andere reizigers ook niet krijgen? 

Omdat ik jaren geleden een contract ben aan gegaan met de NS voor een dienst die ze nu plotseling geheel om gooien. Maar los hiervan jij reageerd op iedereen z'n bericht. Laat de NS lekker reageren op mijn bericht.

Reputatie 2

Ook na drie keer lezen begrijp ik niets van uw argumenten om het voordeelurenabonnement te versoberen als die meegaat in uw nieuwe ‘NS-Flex’-opzet. 

  • U schrijft: ‘Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken.’  U wilt daarmee waarschijnlijk zeggen dat u zelf af wilt van abonnementen oude stijl? Flexibeler voor de reiziger gaat het in ieder geval niet worden, nu alle reizigers straks in datzelfde NS-Flex-stramien zitten. Dat ‘Flex’ is dus een misleidende term.
  • U schrijft: ‘Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag.’ Dus u stelt hier, dat u er met uw nieuwe voorwaarden voor kunt zorgen dat werknemers een paar uur eerder of later van hun werk naar huis gaan? Om zo dagelijks een handvol euro’s reiskosten te besparen? Dat kan slechts een kleine minderheid zich permitteren op de zaak en thuis. De overgrote meerderheid heeft geen keus om straks meer te betalen. Dat weet u.
  • En dan uw zelf getrokken conclusie: ‘Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.’ Nou fijn dat u dat begrijpt. Maar de goede lezer begrijpt ook dat u meer gaat verdienen aan reizigers die geen keus hebben. Terwijl u toch jaarlijks een aardige winst maakt. Het zou u sieren als u die winst geheel zou besteden aan extra materieel om die extra reizigers comfortabel te vervoeren. Waardoor de daluren gewoon daluren kunnen blijven. De NS is er voor de reizigers en niet andersom.
  • Tenslotte geeft u een cadeautje: ‘Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.’  Dat moet u niet doen. Dat is een loos gebaar naar iedere reiziger die straks honderden euro’s per jaar meer kwijt zal zijn. Zeg dan gewoon: we gaan meer aan u verdienen.
  • Het stoort mij - en vast vele anderen - dat u uw streven naar winstverhoging verpakt als een noodzakelijke ingreep in het belang van de reiziger. Dat gelooft toch niemand.

Ach. De oudere mens wordt ook op deze wijze weer eens gepakt. Ik hoop dat al die beleidsmakers het later iets beter hebben.

Hoewel ik inhoudelijk waarschijnlijk niets toevoeg aan alle terechte reacties hiervoor, wil ik me toch laten horen, om te benadrukken dat deze beslissing veel abonnement houders treft en het gevoel geeft dat de NS je liever kwijt is dan rijk. Hun logistieke problemen die zijn ontstaan door voortvarend overheids beleid om ons uit de auto te krijgen en een duurzame samenleving te realiseren, worden nu over de rug van trouwe klanten “opgelost”.  Als pleister op de wond krijgen we 7 euro korting, daar kun je ongeveer een keer tegen normaal tarief mee compenseren.

Terug naar de auto dus maar, of misschien ruimte voor een ondernemer die juist wel blij is met veel en trouwe klanten en kan “omdenken” in het oplossen van logistieke problemen…. 

De NS jaagt mij weer de auto in met argumenten die volstrekt niet relevant zijn voor alle voordeelkaarthouders. Ik reis tenminste 8x per jaar vanuit Schiedam naar Kapelle (Zeeland). Ik vertrek rond 10.00 uur en reis rond 17.00 weer terug. Ik reis op dat traject altijd 1e klas en zit bijna altijd alleen, ja u leest het goed, in de stiltecoupé. Waarmee ik wil aangeven dat de drukte in de treinen sterk afhankelijk is van het traject. In 2021 weer een reiziger minder en na verloop van tijd zal er wel weer een onderzoek van NS zijn met als conclusie dat dit traject niet meer rendabel is!

Een ernstige verslechtering van de voorwaarden, die al jaren geleden zijn overeengekomen.

De compensatie van 7 euro per jaar is een lachtertje.

Ik word hier flink chagrijnig van! :thumbsdown_tone1:

Reputatie 7
Badge +3

Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Worden de Spoordeelwinkeltickets dan ook alleen geldig tijdens de daluren of kunnen reizigers daarmee nog wel ongelimiteerd in de middagspits reizen?

Geldt voor de inchecktijd de tijd van inchecken bij NS, of ook bij bv. Arriva?

In een concreet geval: Als ik on 15:47 incheck in Landgraaf bij Arriva, en dan in Sittard overstap naar de NS-trein van 16:17 krijg ik dan wel of niet korting?

Wat gaat dan nog het verschil worden tussen 

Niet reizen in de avondspits met korting, betekent dat als ik voor 16:00 incheck ik wel mag reizen (met korting)? En als ik voor 16:00 al in de trein zit met een keuzedag, mag dat wel?

Reageer