NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tariefmatig is oudjaar nog nooit een feestdag geweest bij NS. Er is dus een enorme knoeier in de weer geweest bij NS die zelf onzin bedacht heeft, die gepubliceerd heeft en ook nog eens niet gecorrigeerd is. 

Voor veel abonnementen zijn de dagen tussen kerst en nieuwjaar jarenlang spitsvrij geweest, dat NS ze toen niet het labeltje "NS-feestdag" had gegeven lijkt me minder relevant het gaat immers over wel/geen korting in de spits. Zelfde overigens voor de vrijdag na Hemelvaart, ook daarvoor gold jarenlang geen spitsbeperking. 

 

Abonnementhouders hoeven wat mij betreft niet gecompenseerd te worden. Zij hadden conform hun productvoorwaarden geen recht op korting. Hoe slordig de werkwijze van NS ook is.

Dat lijkt me juridisch kolder als ze kunnen aantonen dat ze daadwerkelijk financieel nadeel hebben ondervonden door de onjuiste informatie van NS. 


Voor veel abonnementen periode tussen kerst/nieuwjaar spitsvrij? Dat gold alleen voor VD U en daar aan gekoppelde Keuzedagen. En elk jaar was daar weer discussie over, omdat dal voordeel en de daar aan gekoppelde Keuzedagen wel spitbeperking had en de houders daarvan dat niet terecht vonden. Maar goed VDU heeft nu dezelfde voorwaarden als Dal voordeel. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is helemaal geen juridische kolder. Wanneer in de productvoorwaarden niets staats over korting op Oudjaarsdag dan ben je niet benadeeld door een fout op de website. Je krijgt alleen geen korting waar je toch al geen recht op had.


In de product voorwaarden staat dat wijzigingen in feestdagen uiterlijk 3 maanden voor de wijziging bekendgemaakt moet worden. In de product voorwaarden behorende bij mijn dal voordeel ongegangsdatum 31-12-2019 stond oudejaars dag niet als feestdag. Ik heb voor zowel VDU als dal voordeel uiterlijk 30 september 2020 geen wijziging mbt feestdagen ontvangen. Nu was er voor VDU tot 2021 tussen kerst en nieuwjaar de hele dag korting, maar dan had ik toch iets over dal voordeel moeten horen. Beide abonnementen had ik tot voor kort nog.

Wie heeft er uiterlijk 3 maanden voor oudjaar wel een wijziging in feestdagen ontvangen als aanvulling op productvoorwaarden?

NB. Volgens NS is oudejaarsdag als feestdag ergens in november op de website terecht gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels een 1e reactie van de OV Ombudsman:

 

Wij hebben uw klacht over NS ontvangen. Hiervoor onze hartelijke dank. Inmiddels hebben wij meerdere vergelijkbare meldingen ontvangen. Daarom heeft de OV ombudsman besloten dit onderwerp gebundeld voor te leggen aan NS. Dit is inmiddels gebeurd. Wanneer er een reactie binnen is, hoort u van ons.

 

Wij nemen uw klacht op in onze kwartaalrapportages. Wij sturen onze rapportages naar de vervoerders, regionale overheden, consumentenorganisaties, politieke partijen en andere instanties in het openbaar vervoer. Via onze rapportages vragen wij aandacht voor problemen binnen het OV en doen wij aanbevelingen voor verbetering.

Wij hopen u met deze reactie voldoende geïnformeerd te hebben.

Ik begrijp dat jij @Pingpong schade hebt opgelopen door de info op de website en anders niet was gaan reizen? Wat ik niet snap is dat je zegt niet elke keer naar jouw transacties te kijken maar wel blijkbaar regelmatig op de website kijkt. En de voorwaarden behorende bij jouw abonnement niet bekeken hebt.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark

Je bent wel erg hardnekkig. Letterlijk gekopieerd uit de productvoorwaarden:

"Daluren: De periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 
6.30 uur en tussen 9.00 uur en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 24.00 uur, 
op zaterdag en zondag en op NS Feestdagen. Dit alles tenzij NS minstens drie 
maanden voor uw reisdatum op ns.nl andere tijden en/of dagen aangeeft."

Als zelfs op 31 december 's morgens nog op ns.nl staat dat 31 december geldt als NS Feestdag houdt de discussie toch echt op. Niks kleine lettertjes dus. 


Het stond er op 31 december en ook de week er voor. Maar het stond er niet 3 maanden van te voren en is abonnementhouders ook niet meegedeeld.

Reputatie 4

Heb vanaf begin af aan contant met ns hier over.

En hebben netjes de reiskosten corrigeert.

Dus netjes opgelost vindt ik.

Iedereen maakt wel fouten en als maar goed en netjes worden opgelost.

 

Iedereen maakt wel fouten en als maar goed en netjes worden opgelost.

 

Het punt is dat NS als het over feestdagen gaat al tien jaar lang ieder jaar weer opnieuw fouten maakt met de dienstregeling, chipapparatuur en/of de website. Sommige organisaties leren van hun fouten maar NS niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen maakt wel fouten en als maar goed en netjes worden opgelost.

 

Het punt is dat NS als het over feestdagen gaat al tien jaar lang ieder jaar weer opnieuw fouten maakt met de dienstregeling, chipapparatuur en/of de website. Sommige organisaties leren van hun fouten maar NS niet. 


Graag voorbeelden mbt feestdagen. De meeste klachten die ik gezien heb, gaan over niet voldoende geïnformeerd zijn over de voorwaarden van het abonnement. Zoals elke zomer mensen klaagden dat zij voor 9.00 uur geen korting kregen met dal voordeel want dat stond toch op de website. Waarna ze verwijzen naar de voorwaarden van VDU. Zelfde over studenten die zich niet verdiept hebben over feestdagenvoorwaarden mbt SRP.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is helemaal geen juridische kolder. Wanneer in de productvoorwaarden niets staats over korting op Oudjaarsdag dan ben je niet benadeeld door een fout op de website. Je krijgt alleen geen korting waar je toch al geen recht op had.

Dus als jij bij de AH iets koopt dat volgens de folder in de bonus is, maar je wist dat niet dan zou je ook de gewone prijs moeten betalen?  Volgende de voorwaarden is de informatie op ns.nl leidend, dus heb je er gewoon recht op, of je het nu weet of niet. 


Dan hangt dus wel af van de productvoorwaarden bij jouw abonnement. Die zijn bij Flex anders dan bij VDU/Dalvoordeel 2021 etc. Je kunt niet spreken van de voorwaarden.

Jouw AH voorbeeld klopt niet. Met bonuskaart wordt korting automatisch gerekend en zonder krijg je die korting niet, ongeacht of je de folder hebt gezien.

Van mensen die geen website hebben gezien en op oudejaarsdag zijn gaan reizen kan redelijkerwijze verwacht worden dat zij er vanuit gegaan zijn dat het geen feestdag was aangezien dat de voorgaande jaren niet was.

 

Badge +3

Bij de AH moet je er ook maar achter komen soms, maar die doen niet moeilijk meestal.

Vaak genoeg meegemaakt “nee die bonus is alleen voor verpakkingen van 275/350 gram” of “oei sorry, dat had niet op het schapkaartje moeten staan want is pas volgende week (of nog van vorige week)”.

Net als bij NS eigenlijk, dus eerst zelf constateren en dan contact opnemen.

Reputatie 7
Badge +3

Opvallend is dat er geklaagd wordt over beperkingen met korting in de middagspits. Die waren er pas vanaf 1 januari 2021. Het (mogelijke) probleem beperkt zich dus tot de ochtendspits.

Uitgerekend op oudejaarsdag kon met veel kaartsoorten voor de laatste keer met korting in de middagspits gereisd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Opvallend is dat er geklaagd wordt over beperkingen met korting in de middagspits. Die waren er pas vanaf 1 januari 2021. Het (mogelijke) probleem beperkt zich dus tot de ochtendspits.

Uitgerekend op oudejaarsdag kon met veel kaartsoorten voor de laatste keer met korting in de middagspits gereisd worden.

 

Bij mijn weten is er maar 1 kaart soort waarmee in 2020 nog met korting in de middagspits gereisd kon worden: VDU. Voor VDU gold die dag de hele dag korting.
De vraag is of die klachten wel over VDU gingen of men dacht dat ook hun abonnement de voorwaarden van VDU had.

 

 

@MoDe 

Het aantal VDU'ers is inmiddels kleiner dan mensen met DalVrij of DalVoordeel. 

Daarnaast is er veel ergernis dat er nu voor de zoveelste keer wat mis gaat met feestdagen. Eerder stonden er chippaaltjes verkeerd afgesteld op tweede paasdag, stond er in de reisplanner een doordeweekse dienstregeling op hemelvaartsdag en was er in de NS-planner geen rekening gehouden met het feit dat regionale vervoerders op tweede pinksterdag een andere dienstregeling rijden dan NS. 

 

Badge +3

Bij mijn weten is er maar 1 kaart soort waarmee in 2020 nog met korting in de middagspits gereisd kon worden: VDU. Voor VDU gold die dag de hele dag korting.
De vraag is of die klachten wel over VDU gingen of men dacht dat ook hun abonnement de voorwaarden van VDU had.

In dit geval treft het alle abonnementen met korting of vrij reizen, waarbij Weekend Vrij er natuurlijk uit springt (met een incheck vóór 18:25), en Dal Vrij (met incheck in de spits).

Voor alle andere abonnementen betreft het hooguit gemiste korting bij incheck in de spits.

Mensen zónder VDU die denken/dachten dat er geen middagspits was op 31 december snappen sowieso iets niet helemaal. Heeft hier in ieder geval bijzonder weinig mee te maken inderdaad (maar blijft/bleef een terugkerende vraag, Daluren vs. Voordeeluren)

Badge +3

Het wordt natuurlijk allemaal netjes opgelost, wanneer reizigers die een ‘afwijking’ zien *zelf* contact opnemen…

Maar zoals ik al ergens zei “NS zelf kan/lukt dat ook prima”, over gemiste incasso’s voor OV-fiets ritten in 2020 bijvoorbeeld… 

Reputatie 7
Badge +3

@Sanne NSwat ik zo jammer vind, is dat er al voor de kerst op Twitter vragen werden gesteld over oudejaarsdag en weekend vrij n.a.v. de app. Ik heb toen een aantal keren aangegeven dat 31-12 nooit een feestdag was en mogelijk fout stond. Dit werd ontkend, want info op website was goed. Het afgelopen jaar heb ik een aantal keren contact opgenomen met de klantenservice op grond van info op de website en kreeg te horen dat de info op de website niet klopte. Vandaar dat ik nu extra alert was en meerdere keren heb gevraagd of oudejaarsdag echt wel een feestdag was omdat dit tot met 2019 en in 2021 niet zo was/is.

NB.ik heb geen schade geleden die dag, ik had met 1 van de 7 alleen die dag nog geldige keuzedagen kunnen reizen, maar thuis gebleven (zoals vrijwel de hele Coronatijd).

Qua oplossing voor gedupeerden hebben we helaas niks nieuws te vermelden. De eerdere reactie van Rizana is nog steeds van toepassing. Er kan contact opgenomen worden met de Klantenservice om een compensatie te bespreken. Dit zal dus reactief zijn, er komt geen proactieve compensatie.

Gaat de NS dan minstens wel communiceren, bijvoorbeeld op de homepagina van ns.nl en de feestdagen pagina dat dit fout gegaan is? 

Daarnaast neem ik aan dat jullie bij reizigers met een flexabonnement sowieso wel het juiste bedrag in rekening brengen? Dus met toepassing van de korting omdat het een feestdag was.

Daarnaast wel weer typerend dat de NS er voor kiest om alleen die klanten te vergoeden die zelf contact opnemen en (ik verwacht) geen enkele communicatie te doen aan klanten om hen te wijzen op de fout die ze gemaakt hebben.

En de fout die nu gemaakt is (richting de reizigers) is dat onterecht geen korting is toegepast op 31 december terwijl dit wel op de website stond.   Dat dit een foutieve vermelding was is natuurlijk irrelevant, volgens jullie eigen voorwaarden is de informatie op ns.nl leidend.

Qua oplossing voor gedupeerden hebben we helaas niks nieuws te vermelden. De eerdere reactie van Rizana is nog steeds van toepassing. Er kan contact opgenomen worden met de Klantenservice om een compensatie te bespreken. Dit zal dus reactief zijn, er komt geen proactieve compensatie.

Gaat de NS dan minstens wel communiceren, bijvoorbeeld op de homepagina van ns.nl en de feestdagen pagina dat dit fout gegaan is? 

Daarnaast neem ik aan dat jullie bij reizigers met een flexabonnement sowieso wel het juiste bedrag in rekening brengen? Dus met toepassing van de korting omdat het een feestdag was.

Daarnaast wel weer typerend dat de NS er voor kiest om alleen die klanten te vergoeden die zelf contact opnemen en (ik verwacht) geen enkele communicatie te doen aan klanten om hen te wijzen op de fout die ze gemaakt hebben.

En de fout die nu gemaakt is (richting de reizigers) is dat onterecht geen korting is toegepast op 31 december terwijl dit wel op de website stond.   Dat dit een foutieve vermelding was is natuurlijk irrelevant, volgens jullie eigen voorwaarden is de informatie op ns.nl leidend.

Geheel eens, ik heb er zelf wel over gedacht om dit maar eens via facebook te gaan verspreiden.

Reputatie 7
Badge +3

Qua oplossing voor gedupeerden hebben we helaas niks nieuws te vermelden. De eerdere reactie van Rizana is nog steeds van toepassing. Er kan contact opgenomen worden met de Klantenservice om een compensatie te bespreken. Dit zal dus reactief zijn, er komt geen proactieve compensatie.

Gaat de NS dan minstens wel communiceren, bijvoorbeeld op de homepagina van ns.nl en de feestdagen pagina dat dit fout gegaan is? 

Daarnaast neem ik aan dat jullie bij reizigers met een flexabonnement sowieso wel het juiste bedrag in rekening brengen? Dus met toepassing van de korting omdat het een feestdag was.

Daarnaast wel weer typerend dat de NS er voor kiest om alleen die klanten te vergoeden die zelf contact opnemen en (ik verwacht) geen enkele communicatie te doen aan klanten om hen te wijzen op de fout die ze gemaakt hebben.

En de fout die nu gemaakt is (richting de reizigers) is dat onterecht geen korting is toegepast op 31 december terwijl dit wel op de website stond.   Dat dit een foutieve vermelding was is natuurlijk irrelevant, volgens jullie eigen voorwaarden is de informatie op ns.nl leidend.


Welke voorwaarden? In de voorwaarden voor VDU moeten wijzigingen 3 maanden van te voren aangekondigd worden en dat was ivm 31-12-20 wijziging naar feestdag niet.

Daarnaast geeft Sanne NS dat er geen proactieve compensatie komt. Lijkt mij dat dat inhoud dat er ook geen communicatie over komt. En terecht, want het gros zal niet eens naar de website hebben gekeken. 

Vanochtend ook gebeld aangezien ik het diverse keren in december had zien staan. In eerste instantie zeiden ze nee 31e is geen feestdag, daarna in de wacht gezet omdat ze ging kijken of ze coulance kon toepassen. Dit lukte uiteindelijk maar alleen voor het NS deel vd reis, voor het qbuzz gedeelte moest ik hun bellen. Die waren nog niet op de hoogte gesteld natuurlijk 🙈 Gelukkig kunnen verwijzen naar dit topic bij het ontbreken van een algemeen statement.

Ik vraag net restitutie bij NS voor mijn reis op Oudjaarsdag. Ik wordt gewoon afgescheept door NS met:

“Goedemorgen! Oudjaarsdag wordt bij NS niet gezien als Feestdag. Zie de volgende link: https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html .
Het klopt dan ook dat je hebt moeten betalen voor je reis op 31 december.”

“Voorheen werd oudjaarsdag als Feestdag gezien door NS maar sinds december vorig jaar is dit veranderd. Ik kan je om deze reden helaas geen restitutie geven. Sorry.”

“Nogmaals, oudjaarsdag is geen Feestdag. Excuses voor de verwarring die is ontstaan maar een restitutie is niet mogelijk.”

“Ik heb al aangegeven dat ik je hierin niet verder kan helpen. Heb je nog andere vragen?”

Ik vraag hoe de bezwaarprocedure via de OV ombudsman verloopt:

“Dat is een eigen keuze. Als je verder geen vragen meer hebt dan wens ik je een hele fijne dag! 🍀”

“Goedemorgen, het is helaas niet mogelijk om feedback te krijgen op jouw klacht, zoals mijn collega al heeft duidelijk gemaakt.”

Reputatie 7
Badge +3

Welke half-geïnformeerde laten ze bij NS de communicatie doen?

Oudjaarsdag is nog nooit een feestdag geweest bij NS. Oudjaarsdag is van oudsher een dag dat mensen overdag gewoon naar hun werk gaan en ‘s avonds feest vieren. Wel is het de enige dag in het jaar dat het OV rond 20.00 uur stopt met rijden zodat al het personeel voor middernacht thuis kan zijn.

Ik vergelijk het maar met een supermarkt. NS heeft in de reclame op de 31ste vrij reizen. Blijkbaar vindt het NS heel normaal om toch de normale prijs te berekenen aan iedereen en alleen aan degene die de kassabon uitpluizen alsnog de gepubliceerde reclameprijs te geven. Ik blijf het helaas een aanfluiting vinden 


Nee, dat klopt niet; het was namelijk geen reclame aanbieding maar gewoon een foutje. Vergelijk het met een verkeerd geprijsd artikel. Ik heb dat in de supermarkt wel eens gehad en het artikel voor een spotprijsje meegekregen. Maar de supermarkt hoeft natuurlijk niet klanten te compenseren die zonder morren de normale prijs betaald hebben.

Een foutje. Het heeft lange tijd gewoon op de site gestaan. We hebben het hier over een organisatie met vele duizenden medewerkers. Er zou een goede interne controle moeten zijn die dit soort blunders voorkomt. 

Nu wordt ook weer iemand die wel klaagt op een zijspoor gezet. Moet zeker ook kunnen?

Jij maakt natuurlijk nooit fouten, gefeliciteerd PingPong :joy:

Het is “foutje, bedankt” of gewoon niet zeuren (op dit forum). Als je zeurt rechtstreeks bij de NS dan schijnt dat soms wel te helpen.

Jij maakt natuurlijk nooit fouten, gefeliciteerd PingPong :joy:

Het is “foutje, bedankt” of gewoon niet zeuren (op dit forum). Als je zeurt rechtstreeks bij de NS dan schijnt dat soms wel te helpen.

Het is heel iets anders als een individu een foutje maakt dan een groot bedrijf met vele duizenden werknemers die zoiets simpels gewoon goed moeten kunnen communiceren. 

 

Als zo'n bedrijf dat herhaaldelijk niet kan, moet het inderdaad maar bloeden voor dit soort blunders.

Reageer