NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

Jij maakt natuurlijk nooit fouten, gefeliciteerd PingPong :joy:

Het is “foutje, bedankt” of gewoon niet zeuren (op dit forum). Als je zeurt rechtstreeks bij de NS dan schijnt dat soms wel te helpen.

Het is heel iets anders als een individu een foutje maakt dan een groot bedrijf met vele duizenden werknemers die zoiets simpels gewoon goed moeten kunnen communiceren. 

 

Als zo'n bedrijf dat herhaaldelijk niet kan, moet het inderdaad maar bloeden voor dit soort blunders.

Tja, als er geen “grote” fouten meer gemaakt worden, dan hebben we geen autogordels, zwarte dozen en GTBV regelingen meer nodig. Mooie wereld zou dat zijn.

Wat maakt het voor een noodzakelijke reis eigenlijk uit hoe duur die is, hij is toch noodzakelijk? Over fouten gesproken, we hebben er met z’n allen in 2020 een potje van gemaakt!

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

Reputatie 4

Idd heb screenshots van twitter dat ns het bevestig op 21 dec 16:41.

 

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

 

Misschien is het handiger als je het topic eerst leest alvorens een dergelijke post te plaatsen. De fout is pas op de 31ste hersteld om 10 uur "s-ochtends. Reizigers gaan echt niet op elk moment kijken of die vrije dag wel of niet van toepassing is. Op de 30ste stond gewoon vermeld dat de 31ste een feestdag was. Of mensen nu wel of niet een noodzakelijke reis maakten is niet ter zake doende. NS dient gewoon aan klagers sowieso zonder op- of aanmerking de reissom te compenseren. De ombudsman heeft dit ook zo aangegeven. Ik vind het dus triest om te lezen dat in het geval van @WGT  NS zich in allerlei bochten wringt om onder deze geheel terechte claim uit te komen. 

@Pingpong 

Ik denk dat men in de NS-kantoren op dit moment compleet in paniek is over de financiële situatie en dus even geen tijd heeft voor "gezeur van de klant". Niemand daar weet meer hoe het verder moet en iedereen is bang voor zijn baan. 

Reputatie 2

Klantenservice heeft ook gewoon toegegeven dat dat zo was en dat ze om 10:07 de website snel hebben gewijzigd. Reizigers die voor 10:07 ingecheckt zijn mogen declareren de andere niet... Dat is juridisch geen stevig verhaal omdat het ook verder nergens is vermeld. Bijvoorbeeld in het overzicht van de reisplanner Xtra met een aanpassing hier op.

Reputatie 7
Badge +3

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

 

Misschien is het handiger als je het topic eerst leest alvorens een dergelijke post te plaatsen. De fout is pas op de 31ste hersteld om 10 uur "s-ochtends. Reizigers gaan echt niet op elk moment kijken of die vrije dag wel of niet van toepassing is. Op de 30ste stond gewoon vermeld dat de 31ste een feestdag was. Of mensen nu wel of niet een noodzakelijke reis maakten is niet ter zake doende. NS dient gewoon aan klagers sowieso zonder op- of aanmerking de reissom te compenseren. De ombudsman heeft dit ook zo aangegeven. Ik vind het dus triest om te lezen dat in het geval van @WGT  NS zich in allerlei bochten wringt om onder deze geheel terechte claim uit te komen. 


Veel reizigers zullen rond oudejaarsdag niet op de NSwebsite gekeken en niet geweten hebben of oudejaarsdag nu ineens als feestdag op de site stond.

Als ik soms zie hoeveel vragen er regelmatig aan NS gesteld worden, waarvan men antwoorden op website en/of voorwaarden had kunnen vinden denk ik dat de groep die op grond van de info op de website is gaan reizen klein is. De groep die op grond van de (foute) info over oudejaarsdag is gaan reizen kun je de benadeelde groep noemen. De overige reizigers zijn dat in mijn mening niet.

@MoDe 

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Die kunnen m.i. en ook volgens de ombudsman wel aanspraak maken op compensatie. Als je iets een maand van te voren aankondigt en dit op de dag zelf plotseling intrekt dan kan dat natuurlijk niet. Zal voor de geschillencommissie echt geen stand houden. 

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Als je niet actief vraagt om restitutie heb je het nakijken want NS is inderdaad wettelijk niet verplicht uit eigen beweging te restitueren. 

Mensen die na de correctie reisden (avondspits) en restitutie vragen hebben natuurlijk ook recht op terugbetaling. NS kan niet tijdens het spel op die dag de spelregels nog veranderen. Dat had dan toch echt tijdig van te voren gemoeten te meer daar de reiziger in dit geval niet kon vermoeden dat het een fout betrof immers de dag was door NS juist expliciet toegevoegd.

Het is in die zin ook anders dan een garagehouder die per ongeluk een gloednieuwe auto voor €250 op de website zet omdat hij zich vergist heeft met de komma in het bedrag verkeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.


Pleziertripjes? Juist die moeten niet gecompenseerd worden als er gevraagd is om alleen noodzakelijk te reizen.

Reputatie 2

Ik kan bevestigen dat dat zo was. Het is zeker een week ervoor vermeld.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

Hallo Xander2111986 en welkom bij de NS Community,

 

Ik kan helaas niets anders dan aangeven dat wij dit verkeerd op onze website hadden staan. Wat we hiermee gaan doen is nog onbekend en hopelijk kan ik hier snel meer informatie over geven. Voor de duidelijkheid wil ik wel meegeven dat het klopt dat het vandaag geen officiële feestdag is en je niet de gehele dag met korting of vrij kan reizen met je abonnement.

NS en feestdagen is al zeker 10 jaar een puinhoop. Iedere keer weer verkeerde informatie, verkeerde dienstregelingen in de planners, verkeerd geprogrammeerde chippaaltjes, etc.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

Oudejaarsdag was wel jarenlang een dag zonder spitsbeperkingen. Dergelijke dagen zijn nu vervangen door NS feestdagen.

Daarnaast heeft NS dit op de site gezet, daar moet je dan niet de reiziger de schuld van geven en zeggen dat die maar had moeten begrijpen dat het een fout was. Wat ik overigens ook betwijfel want ergens heeft een NS'er bewust actie ondernomen om deze dag expliciet toe te voegen.


Het enige abonnement waarvoor geen spitsbeperking gold op oudejaarsdag was tot met 2020 VDU. Met op die dag een jarige in de familie, vaak genoeg gereisd op oudejaarsdag o.a. met iemand met dal voordeel.

Ik ben niet tegen compensatie voor mensen die op grond van de info in de spits zijn gaan reizen er vanuitgaande dat hun abonnement geldig was, maar wel tegen om iedereen dan maar automatisch te compenseren. Nogmaals niet iedere reiziger zal de info op de website gezien hebben.

Spijtig dat je dat zo ervaart. Ik durf wel te zeggen dat in al die jaren dat ik hier werk dit nog niet heb meegemaakt. 

Reputatie 2

Het probleem is de versnippering aan abonnementen en dan met name alle uitzonderingen dat het geheid is dat dit nu in elk geval heeft geresulteerd in een fout en dat de NS dit heeft willen verdoezelen maar er zijn ook nog oplettende reizigers die zich niet laten besodemieteren...

Ik snap de link niet. Wij doen dit niet om andere zaken te verdoezelen. Ook je aanname dat wij geen compensatie bieden kan ik niet bevestigen. Heb je al contact opgenomen met onze klantenservice?

@Henk_NL , zie voorafgaande reactie van Laura NS. Ik vind al die negativiteit over moderators niet echt op zijn plaats. Zeker niet als ze gewoon proberen te helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap de link wel. Het is een jaarlijks terugkerende stompzinnige discussie. Ieder jaar is er wel iets mis met feestdagen. NS heeft inderdaad veel te ingewikkeld gemaakt waardoor er fouten gemaakt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap de link wel. Het is een jaarlijks terugkerende stompzinnige discussie. Ieder jaar is er wel iets mis met feestdagen. NS heeft inderdaad veel te ingewikkeld gemaakt waardoor er fouten gemaakt worden.


Voor 2021 is het in ieder geval wat dal uren betreft duidelijk. Deze week was de laatste week dat VDU'ers tussen kerst en nieuwjaar de hele dag met korting konden reizen. Ik heb er geen gebruik van gemaakt. VDU opgezegd.

Reputatie 2

Ik snap de link niet. Wij doen dit niet om andere zaken te verdoezelen. Ook je aanname dat wij geen compensatie bieden kan ik niet bevestigen. Heb je al contact opgenomen met onze klantenservice?

Uiteraard! Het argument was dat reizigers voor 10u geld terug krijgen na 10u niet.... Ik heb zelfs geprobeerd een klacht op naam in te doen en ze verwees me door naar de website. Uiterst onbeleefd vandaar mijn argument dat het erg op onwil lijkt en dat jullie het proberen te verdoezelen! Laat ik nuance aanbrengen dat het zo lijkt op die manier ;)

Ik kan dat niet bevestigen, maar als dat jou is verteld dan snap ik je gedachtegang. Mijn collega had de klacht gewoon moeten aannemen en doorzetten. Het is niet de bedoeling dat je daarvoor door wordt verwezen naar onze website. Excuses daarvoor!

Reageer