NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

Badge +3

Goed zo, dus ook de mensen die vandaag 31 december na 10:07 (wijziging website, intrekken NS feestdag) gereisd hebben korting of vrij reizen terugbetalen/compenseren.

TLS/OV-chip kan dat immers ook gewoon bij eerdere ‘foutjes’ (studenten die ineens moesten betalen en zo, 16 augustus).

Liefst iedereen automatisch compenseren of even benaderen via mail. Maar ja die zullen wel één voor één contact moeten opnemen met NS, of komt men weer met de AVG dat zoiets niet zou mogen (waarom bij studenten wél dan?)

Zo hou je je eigen klantenservice wel bezig inderdaad… Beter 2021 gewenst alvast!

Badge +3

Oh wacht… nu gaat het ineens de goede kant op!

^AC zegt keihard nee maar ^SU kijkt een kwartiertje later graag mee… :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

“Meekijken” op zich lost natuurlijk niet veel op.

Badge +3

“Meekijken” op zich lost natuurlijk niet veel op.

Even mee kiijken is natuurlijk wel een geste. 

Dat komt dus wel goed. Happy 2021!

@Henk_NL het is zeker geen persoonlijke aanval, maar ik vind de reacties m.b.t. moderators behoorlijk negatief. Laura NS escaleerde gisteren en jij meldt een uur later dat de paar NS’ers die praktischer konden escaleren, allemaal verdwenen zijn. Dat had best iets subtieler gekund :wink:

Ik denk dat jij eerder mij moet aanspreken mbt negatieve reacties. Maar ja ik blijf dan ook vinden dat NS hier gewoon behoorlijk over de schreef is gegaan en de reactie van de klantenservice richting WGT kan volgens mij echt niet door de beugel.

Ik heb geen zin om het missiestatement van de NS nogmaals te plaatsen, maar het bedrijf voldoet hier dus absoluut niet aan, zoals uit meerdere topics op dit forum blijkt.

 

Je kan dan 2 dingen doen of het missiestatement verwijderen of telkens hier de kritiek over opvangen. NS kiest duidelijk voor het laatste, want hier zijn al meer topics over geweest. 

Misschien is het maar het beste om überhaupt geen rekening meer te houden met feestdagen. Korting dus op ma-vr behalve van 6.30-9.00 en van 16.00-18.30 en korting op za-zo de gehele dag. Dat is wel zo duidelijk voor iedereen. NS is immers niet in staat om jaarlijks een logisch lijstje met feestdagen te publiceren en dat overeenkomstig in zijn systemen te implementeren.

Er zijn overigens meer landen, met name in Azië, waar qua tarieven geen rekening wordt gehouden met feestdagen. 

Een onderliggend probleem is dat het in veel landen niet duidelijk is wat nu wel een feestdag is en wat niet. Ook in Nederland is het begrip feestdag zeer vaag, goede vrijdag is bijv. volgens de wet een erkende feestdag maar dan is er vrijwel niemand vrij. De vrijdag na Hemelvaart is vrijwel iedereen vrij maar dat is dan wettelijk weer geen erkende feestdag. Voor 2021 zit er bij NS ook weer een adder onder het gras: bevrijdingsdag woensdag 5 mei is een wettelijk erkende feestdag maar geldt bij NS echter niet als feestdag, daar komen dus geheid weer misverstanden en klachten van. 

Reputatie 2

 

https://twitter.com/NS_online/status/1344429212929810432

 

“Geen zorgen” :joy::joy::joy: gepost op oudjaarsdag nota bene :joy::joy::joy::joy: (jaja vlak na 0:00)

Vroeger stapte in de trein. Bij controle sprak je met de conducteur. Of bij vragen sprak je een medewerker aan het loket. Of je pakte de telefoon en dan sprak je met een medewerker van de NS.

 

Nu…. :thinking:

Vroeger stapte in de trein. Bij controle sprak je met de conducteur. Of bij vragen sprak je een medewerker aan het loket. Of je pakte de telefoon en dan sprak je met een medewerker van de NS. ​

Helaas is personeel in Nederland heel erg duur geworden. 

Reputatie 2

Naar mijn weten wordt dit niet actief naar de reiziger gecommuniceerd, maar mocht je hiermee te maken hebben gehad, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice.

Klopt bedrag is terug betaald. Aan alle klanten het devies even bellen en verwijzen naar dit topic is verstandig. 

 

Ik ga geen dankjewel zeggen want dat vind ik weer een brug te ver! Volgende keer graag direct dit regelen zou ik zeggen.

De moderator van dienst heeft blijkbaar ook geen zin om dit op te pakken. Gisteren en ook vandaag al aangegeven. 

Die zagen de bui waarschijnlijk al hangen. Kan het haast wel begrijpen ook, voor dat salaris en roepende vanuit een externe organisatie zou ik de verantwoordelijkheid ook niet willen dragen. De paar NS’ers die praktischer konden escaleren (Sivan en co) zijn allemaal verdwenen.

Misschien die Sivan eens inhuren om hier zaken op orde te stellen. Of stond ze intern ook met de rug tegen de muur? Heb, na wat inlezen, zo het idee dat het voor haar ook onmogelijk was om met de NS achterhoede constructief te kunnen communiceren. (Kreeg ze überhaupt fatsoenlijk feedback vanuit de NS organisatie?)

(Voortaan bij elke vraag die met ‘data’ te maken heeft direct de fg mailen? Die zal wel een dikkere vinger in de pap hebben.)  

Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien.

Dat is domweg niet waar. Dat de reiziger op 1,2 en 3 zou staan is door NS vele jaren geleden een tijdje gecommuniceerd, maar dat is inmiddels al lang niet meer zo. Als je het nieuws zou volgen had je ook kunnen weten dat sinds jaren het personeel weer op 1, 2 en 3 staat.

Reputatie 2

Het gaat juridisch om het feit van "redelijkheid" maar ook had de klant kunnen weten dat die dag geen vrij reizen inhield.... 

Het is een beetje vergelijkbaar met de zaak of een mobiel wel of niet gratis was bij een abonnement... Daar heeft de rechtbank ook geoordeeld dat dat redelijkerwijs niet zo was.

Deze is zaak is vergelijkbaar. Het gaat om redelijkerwijs/redelijkheid en dat is juridisch gewoon niet te rijmen.

Badge +3

Beetje off-topic maar het zou kunnen werken :thinking:

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

En dan kiezen voor gereisd op (anonieme) chipkaart, met jouw eigen kaartnummer.

Uitbetaling

We laten je zo snel mogelijk weten of jouw aanvraag is goedgekeurd en wat het eventuele bedrag is. Dit bedrag storten wij automatisch terug op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Meestal duurt dit zo'n 3 tot 4 weken.

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Veel te ingewikkeld joh! Saldo klaar (laten) zetten en ongevraagd e-mails sturen naar abonnementshouders (die meestal aangegeven hebben graag serviceberichten te ontvangen), en correcties op facturen voor rekeningreizigers. Dat kan toch helemaal niet?

Oh wacht, dat kan heel simpel maar dan moet je als klant wél zelf even bellen of een berichtje sturen via chat of social media! En vooral iets met AVG natuurlijk, je weet wel… oNSe dekmantel om vooral niet te hoeven communiceren richting gedupeerden. :disappointed_relieved:

Ondertussen vraagt men bij contact wel eerst het hemd van je lijf qua persoonsgegevens. Ter controle… dat jij het wel bent of zo. Maar wat maakt jouw adres en geboortedatum en zo nou uit voor restitutie die alleen maar voor jou (klantnummer, kaartnummer) bedoeld kán zijn?

Als het rechtstreeks terugbetaald wordt dan graag alleen maar de laatste 3 cijfers van het bij oNS bekende IBAN (ter controle) lijkt me dan voldoende, en een (willekeurig) e-mailadres voor de bevestiging.

En @Pingpong ik beticht niemand van fraude, dat jij dat afleidt uit mijn eerdere reactie zijn jouw woorden (en dat mag!).

Nee @Robert B : De conclusie van fraude komt van mijn kant. Het is natuurlijk ook weer heel opvallend dat de moderator van dienst het hier weer volledig laat afweten. Je hebt de klanten toegezegd dat ze gratis kunnen reizen op de 31e dan is het gewoon frauduleus als je op de 31ste wel kosten in rekening brengt. Ook geen enkele melding op de website daarover maar welk heel geniepig de feestdagen op de dag zelf nog even aanpassen.

 

Ik heb hier echt een hele vieze smaak van in mijn mond. Er zullen legio reizigers zijn die dit gewoon weer niet opvalt. Ik mag hopen dat de Ombudsman hier echt eens een punt van gaat maken. 

@Pingpong 

de moderator van dienst.. 

:mag_right::microscope::telescope::satellite:  :zipper_mouth:  Dit is toch echt een klant helpt klant forum. ;-)

 

@Tijdvoor : Ja dat is wel zo maar er zijn wel degelijk moderators actief op dit forum die ik wel zie reageren als iemand in een lege coupe geen mondkapje op hebt, maar dit soort voor NS "vervelende” topics links laten liggen. 

 

Ik ben benieuwd of er vandaag een reactie komt vanuit NS-zijde. Het ligt zoals vermeld ook al bij de OV ombudsman.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

NS moet zijn zaken met betrekking tot feestdagen nu eindelijk eens op orde brengen. Dit is het zoveelste incident met onjuiste informatie, onjuiste afstelling van chipapparatuur en onjuiste dienstregelingen met betrekking tot feestdagen.

Ook voor dit jaar is er al weer een probleem geprogrammeerd: Bevrijdingsdag is een officiële wettelijke feestdag maar telt bij NS dit jaar plotseling niet meer als feestdag. Maar er is dan weer een uitzondering voor het studentenreisproduct, daaarvoor geldt Bevrijdingsdag bij NS weer wel als feestdag. Op deze manier snapt niemand er meer iets van en wordt het dus straks weer een klachtenstroom.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Bevrijdingsdag is 1x in de 5 jaar een officiële feestdag, in de jaren die op 0 of 5 eindigen. Het is dit jaar 2021...

@TamzinBevrijdingsdag is 1x in de 5 jaar een officiële feestdag, in de jaren die op 0 of 5 eindigen. Het is dit jaar 2021...

Je verwart twee zaken: is een dag een officiële wettelijke feestdag en heb je recht op een betaalde vrije dag. Bevrijdingsdag is al sinds een jaar of 25 jaarlijks een officiële wettelijke feestdag, de regeling van eens in de vijf jaar dateert van de periode daarvoor.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/bevrijdingsdag-5-mei-vrije-dag

 

De vraag of je op een officiële wettelijke feestdag recht hebt op een betaalde vrije dag is echter een hele andere en is vastgelegd in je CAO of in je arbeidscontract/regelement. Wettelijk gezien bestaat er namelijk op officiële wettelijke feestdagen geen recht op een betaalde vrije dag, dus ook niet op eerste kerstdag of nieuwjaarsdag. Dat is een zaak tussen werkgever en werknemer (lees: de CAO).

In de meeste CAO's is vastgelegd dat je op de meeste officiële wettelijke feestdagen jaarlijks recht hebt op een vrije dag maar dat geldt in de meeste CAO's niet voor goede vrijdag en bevrijdingsdag. Goede vrijdag is in bijna geen enkele CAO nog een betaalde vrije dag (ook niet meer voor ambtenaren zoals vroeger), bevrijdingsdag is soms wel, soms niet en soms eens in de 5 jaar een betaalde vrije dag. 

Vroeger had je nog meer van dit soort dagen: in Brabant en Limburg zijn nog lang maria hemelvaart en allerheiligen officiële wettelijke feestdagen geweest waarbij sommige CAO's wel een vrije dag gaven en andere weer niet. Soms hadden alleen werknemers die in het bevolkingsregister als katholiek geregistreerd stonden recht op een betaalde vrije dag, de rest moest gewoon werken. 

Waar het bij NS rammelt: het criterium voor NS-feestdagen is onduidelijk. Als NS de wettelijke officiële feestdagen zou hanteren zou bevrijdingsdag ook een NS-feestdag moet zijn. Als NS als criterium hanteert of de meeste mensen vrij zijn dan zou bevrijdingsdag geen NS-feestdag moeten zijn maar goede vrijdag al helemaal niet want dan zijn er nog veel minder mensen vrij. Anderzijds zou dan de vrijdag na Hemelvaart juist wel weer een NS-feestdag moeten zijn. De logica ontbreekt. 

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Die kras bij jou op de langspeelplaat van noodzakelijke reizen is inmiddels wel bekend. Feit is dat NS gepubliceerd heeft dat Oudjaarsdag een feestdag was en dat mensen met o.a. Weekend Vrij op die dag gratis mochten reizen. Dat je als bedrijf dan toch kosten in rekening brengt omdat je notabene op de dag zelf om 10 uur de website aanpast is zeer zeer triest en van een ongekend laag niveau.

Reputatie 5

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Of mensen wisten wat er op de website stond doet er helemaal niet toe. NS dient vast te stellen wat (tariefmatig) “feestdagen” zijn en eventuele veranderingen uiterlijk drie maanden van tevoren door te voeren. Een reiziger wordt geacht daarvan op de hoogte te zijn (en heeft dus in ieder geval drie maanden de tijd om zich te informeren), net zoals iedereen geacht wordt de wet te kennen. Ook als je de wet niet kent, geldt de wet alsnog en zo geldt het ook voor de feestdagen bij NS. De “kennis” van een reiziger is hier irrelevant. NS heeft een verkeerd tarief berekend en zou dat moeten herstellen.

 

En dat een reis noodzakelijk is, betekent nog niet dat hij per se op dat specifieke moment noodzakelijk is. Met DalVrij zou ik er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen een noodzakelijke reis om 15:30 te starten in plaats van om 16:30 als ik zou weten dat ik niet met een feestdag te maken had. (Hypothetisch, ik heb zelf op 31 december niet gereisd.) En zo zullen er best noodzakelijke reizen geweest zijn die ook een dag later hadden kunnen plaatsvinden, op feestdag 1 januari. En zelfs al was die reis precies op dat moment noodzakelijk, dan had iemand mogelijk voor een ander abonnement gekozen.

De blunder van 31 december is te bezopen voor woorden. Oudejaarsavond is nog nooit tariefmatig een feestdag geweest. Maar als je dat als NS dan foutief publiceert dan moet je niet zeuren en gewoon de toegezegde korting verlenen. Dom en kinderachtig van NS om dan op de reisdag zelf de teksten op de website aan te passen.

De reden voor de uitzondering op 31 December is dat er dan na 19.30 uur vrijwel geen treinen meer rijden. Mensen die met korting reizen kunnen dan na de avondspits om 18.30 uur vrijwel niet meer naar huis. 

Reageer