Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 4
Ik vraag me af of dat idiote onderscheid tussen instap- en vertrektijd typisch Nederlands is of een internationale gewoonte. In Zwitserland heb ik er wel eens op gelet. Ik zie daar conducteurs altijd wachten met fluiten tot de "pannenkoek op de 12".
Reputatie 4
Zou er niet bedoeld kunnen zijn dat in een onderzoek 54% van de reizigers heeft gezegd WEL EENS na een fluitsignaal te zijn ingestapt. Er staat eigenlijk nergens dat het 54% per trein is.
Citaat van de NS: "Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur, zo blijkt uit een peiling onder meer dan 200 hoofdconducteurs van NS." "224 van de in totaal 2500 conducteurs deed mee aan de peiling. Wat bleek? 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal" http://nieuws.ns.nl/zou-willen-dat-ik-zo-lenig-was---treinhalen

Xander, NS-hoofdconducteur en fluitinstructeur heeft zelf de feiten niet op een rij:

"Volgens Xander is er in de loop der jaren een misverstand ontstaan over de vertrektijd op de perronborden: “De perrontijd wordt gezien als instaptijd, maar het is de vertrektijd. Veel reizigers denken dus dat ze nog in kunnen stappen, terwijl dit de tijd is waarop de trein moet vertrekken, met de deuren dicht en de reizigers veilig binnen."

Inmiddels hebben we vastgesteld dat bij 66% van de stops de trein net aankomt wanneer deze "moet vertrekken, met de deuren dicht en de reizigers veilig binnen" :8

Bij wie is het misverstand, bij de NS of bij de reiziger? :8 Duidelijk bij de NS.
Nee want het is niet aan de reizigers gevraagd.

En er staat duidelijk •54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal, dat gaat over alle reizigers dus het is ook 54% gemiddeld per trein.
Reputatie 4
Zou er niet bedoeld kunnen zijn dat in een onderzoek 54% van de reizigers heeft gezegd WEL EENS na een fluitsignaal te zijn ingestapt. Er staat eigenlijk nergens dat het 54% per trein is.
Ik zou willen dat er op elk station een vertreklicht hangt ;)
Helemaal mee eens!
Ik zou willen dat er op elk station een vertreklicht hangt 😉
Reputatie 7
Badge +3
Naar aanleiding van de recente discussies heb ik nog een keer deze pagina bekeken.
http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/

Die pagina moet echt zo snel mogelijk herschreven worden. De tekst hangt van de vaagheden en onjuiste aannames aan elkaar. Hier een paar voorbeelden.

"Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd

De vertrektijd op de borden is niet de tijd tot wanneer u nog in kunt stappen. Nee, dan vertrekt de trein. Zorg er daarom voor dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit. Dan is er genoeg tijd om de deuren te sluiten en kan de trein op tijd vertrekken. Zo zijn we allemaal op tijd!"

Al uitgebreid besproken op het forum. In de meeste gevallen is het helemaal niet mogelijk om 'ruim' op tijd in de trein te zitten. En waarom vertrektijden publiceren als je die als reiziger niet kunt aanhouden om nog op tijd bij de trein te zijn? En hoeveel tijd van te voren moet je dan wel bij de trein zijn?

"Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure."
Dus als het vertreklicht 2 minuten voor vertrektijd brandt worden de deuren al gesloten?

En dan heb ik het nog niet eens over de toon van de tekst die blijkbaar veronderstelt dat ik als een kleuter moet worden toegesproken.
Klopt, Henk. Deze week gaat Klaas-Jan aan de slag met een onderzoekje naar deze cijfers. Op basis van die cijfers zal ik met Marketing aan de tafel gaan zitten, om te zien of de campagne realistisch is, of dat we eventueel op een ander gebied nog verbetering kunnen boeken. Hoe dan ook nemen we alle feedback erg serieus.
Mijn 'harde cijfers' zijn natuurlijk wel anders dan degene die Sivan hier zou moeten produceren. Mijn resultaat is niks meer dan alle stops uit de database trekken en even de tijden vergelijken. Dat is een kinderlijk eenvoudig trucje. Die 54% is wel even wat anders dan tegen een databaseje praten.
Hoi Treinspotter. Zoals gezegd heb ik gevraagd hoe die 54% is opgesteld. Ik wacht nog op een reactie.
@Sivan
Jij wilde harde cijfers om de organisatie in te sturen. Het zou ook verstandig geweest zijn om harde cijfers over het te laat instappen naar de reizigers te communiceren. Dat maakt de campagne misschien iets geloofwaardiger. De cijfers moeten net als die van Henk wel correct zijn en niet zomaar uit de duim gezogen.
@Neen
Ik heb nog een vraag om toe te voegen. Hebben de ondervraagde conducteurs dan het hele stationnement bij de trein staan tellen? Bij stations als Den Haag CS kan ik me dat niet voorstellen.

@Sivan
Ik vond de cijfers van Henk erg interessant. Heb jij inderdaad ook zulke cijfers?
Bedankt voor de aanvulling wat betreft cijfers. Reden dat ik daarom vraag, is zodat ik ook meer harde cijfers heb om de organisatie in te sturen.
Goede vragen Neen. Ik zat iig niet bij de 224 HC van de steekproef, kan daar dus niet in helpen.
Jullie zijn vast heel betrouwbaar, Macca 😉. En ook van ovtijden.com ben ik absoluut fan! Ik bedoel meer dat ik best bereid ben feedback door te zetten, maar als het gaat om percentages, hoop ik altijd op iets meer harde feiten/cijfers.

Ik twijfel er inderdaad niet aan, maar dat is omdat ik er vanuit ga dat de collega's die deze campagne hebben opgezet, onderzoek hebben gedaan en hun cijfers daarop hebben gebaseerd. Ik hoop jullie snel meer te kunnen melden.


Ik verwacht dat je dezelfde kritische houding die je hebt ten opzichte van op het forum geopperde cijfers eveneens hebt ten opzichte van cijfers die uit een steekproef onder conducteurs zouden zijn gekomen en hoop dan ook van harte op een minstens zo goede onderbouwing van de cijfers uit je openingspost als die waarmee diverse forumgebruikers zijn gekomen voor de bewering dat de vertrektijd in 60 procent van de gevallen gelijk is aan de aankomsttijd.

Vragen die in dit kader wat mij betreft wel interessant zijn:
1. Hebben de 224 ondervraagde conducteurs daadwerkelijk op een papiertje zitten turven hoeveel mensen er in totaal instapten en hoeveel mensen na het fluitsignaal of is het slechts een weergave van hun gevoel (vergelijkbaar met iemand die, nadat hij net een stortbui heeft ondergaan, klaagt dat het ook altijd regent in Nederland)?
2. Op welke wijze hebben deze 224 conducteurs vastgesteld dat de reizigers die te laat instapten het fluitsignaal ook daadwerkelijk hebben gehoord (er wordt immers gesteld dat meer dan de helft van de reizigers instapt NA HET HOREN van het fluitsignaal van de conducteur)?
3. Als deze conducteurs daadwerkelijk van mening zijn dat meer dan de helft van de reizigers zou instappen na het fluitsignaal, leidt dit dan ook tot enige zelfreflectie dat ze wellicht te vroeg fluiten? Zo ja, leidt dit tot het aanpassen van hun gedrag?
NS zou zich er weer eens de hoon van de reizigers mee over zich afroepen: Vertrektijd voortaan in seconden, maar minuten vertraging.

Vertraging in minuten worden toch uitsluitend via de app gecommuniceerd?
In de omroepberichten op het station en op de informatieborden aldaar worden vertragingen nog steeds gecommuniceerd in veelvouden van 5 minuten (of "enkele minuten" als de verwachte vertraging minder dan 5 minuten bedraagt).
Vertragingen in Infoplus zijn op de seconde, maar dan moeten we eerst Infoplus verder uitgerold krijgen.
Waar is dat secondenfetisjisme toch voor nodig.
Dat is om te voorkomen dat de optelling van al het afronden naar hele minuten leidt tot extra reistijd en een lagere capaciteit van spoorlijnen.

Theoretisch is het prima mogelijk om secondes mee te geven, maar praktisch is het niet.
NS zou zich er weer eens de hoon van de reizigers mee over zich afroepen: Vertrektijd voortaan in seconden, maar minuten vertraging.
Te laat in de betekenis die de NS directie er aan toekent en waar deze campagne op gericht is.
Wat is te laat? Als ik nu alleen naar mezelf kijk en stel ik sta op Eindhoven bij de IC naar Amsterdam CS. Ik zie de IC naar Den Haag CS binnenkomen op 15 seconden dat ik moet vertrekken. Als ik dan perfect op tijd fluit, is idd elke overstapper te laat. In mijn handboek staat duidelijk dat ik moet wachten met het vertrek inzetten tot men veilig is in- en uitgestapt. Als er een run wordt gedaan op mijn trein, kan ik dus niet veilig vertrekken.
Soms moet ik ook echt eerder gaan fluiten, voordat iedereen is ingestapt, omdat men ineens een deur blokkeert. Een fluitje wil dan zeker helpen.
Het is een delicaat samenspel tussen de HC en de reiziger.

@Henk

Ik vrees het.....
Dat is het andere probleem waardoor reizigers vaak te laat instappen, de grote drukte i.c.m. te weinig materieel wat ook een sneeuwbaleffect heeft op de aansluitingen waardoor daar weer gerend moet worden.
Theoretisch is het prima mogelijk om secondes mee te geven, maar praktisch is het niet. Dat zou betekenen dat bijna alle applicaties voor reizigers aangepast moeten worden, ik kan mij niet voorstellen dat er in de informatievoorziening iets gaat veranderen op korte termijn.

Ik zet in op "moet je er maar gewoon op tijd zijn, dan hoef je je daar niet druk om te maken". Nananananana. Zoiets?
Even een belangrijke toevoeging op vertrekken op de seconde, dit heeft idd te maken met elke 10 minuten een trein en speelt pas de volgende dienstregeling. Ik ben erg benieuwd hoe we dit gaan aangeven aan de reiziger, want als de huidige manier van weergeven van de vertrektijd is, wordt het helemaal lastig in te schatten wanneer we de vertrekprocedure inzetten. Ik ben zeer benieuwd.

Overigens sein ik reizigers in door me fluit naar de mond te doen dat ik graag wil vertrekken. Veel zien dat gelukkig en gaan voor het fluitsignaal de trein in. In de spits ontkom ik er niet aan door de grote stroom van reizigers die blijven komen.
Ja, al speel ik een beetje vals met deze berekening. Preciezer zou het zijn als ik het voor, zeg, alleen de maand juni doe. Dan kom je op:

913363 stops gelijk (~66%)
465811 stops niet gelijk (~33%)

Totaal 1379174 stops.
Reputatie 4
Niek, waarop heb je die 60 procent gebaseerd? Is dat een bestaand percentage of baseer je dat op je eigen ervaring (en is het dus een schatting)? Ik heb zelf namelijk niet het idee dat 60% realistisch is.
Dus 66% van de stops (n=270322) hebben dezelfde aankomsttijd als vertrektijd. Bedankt Henk_NL voor die cijfers!

Reageer