Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Even een vraag:

Daar het vernieuwde fluitbeleid heb ik gisteren een trein gemist terwijl ik wel al op het perron stond toen de trein het station binnenkwam.

Het gevolg was dat ik (en nog twee andere reizigers een half uur hebben moeten wachten op de volgende trein.

Mijn vraag is nu of ik recht heb op geld terug bij vertraging?
@kaassoufflee
Er zijn vriendelijkere en respectvollere manieren om uw ervaringen te uiten.
Bericht verwijderd door moderator i.v.m. de huisregels
En als dat buitenom sleutelen mis gaat, komt de machinist na enige tijd naar achteren gesjokt om de conducteur tussen de deuren vandaan te trekken... :8
Trein was helemaal niet vol, waren zelfs nog zitplaatsen leeg. En een porto heb ik niet gehoord, terwijl ik 2 meter van de cabine af stond (normaal hoor je die duidelijk op zo'n afstand).
Deze vond ik ook wel mooi vanmorgen. Wij mogen van de NS niet meer instappen na het fluitsignaal omdat het gevaarlijk is om in- en uit te stappen terwijl de deuren sluiten. Wat doet de conducteur vanmorgen op Rotterdam Noord? Die sluit de deur, springt vervolgens snel de trein uit en springt via de openstaande cabinedeur terug de trein in! Hoezo gevaarlijk?

Daar wil ik graag wel even wat uitleg over geven. Blijkbaar is die trein dusdanig vol geweest, maw het is te weinig materieel geweest, waardoor de betreffende hoofdconducteur met zijn of haar machinist heeft afgesproken om de vertrekprocedure anders te realiseren. Wij noemen dat buitenom sleutelen. De HC zet het vertrekproces in zoals bekend, dus fluiten en deuren sluiten en staat op het perron voor de veiligheid dat niemand er tussen zit. Nu stapt hij of zij niet in en sluit de deur en stapt wederom op het perron en kijkt of de laatste deur ook veilig is gesloten. Vervolgens gaat hij of zij via de onbemande cabine naar binnen en zoekt weer contact met de machinist dat hij of zij veilig binnen is. Deze werkafspraak wordt meestal voor elk station weer opnieuw gemaakt via de porto. Ook hier is het veilig uit te voeren.
Deze vond ik ook wel mooi vanmorgen. Wij mogen van de NS niet meer instappen na het fluitsignaal omdat het gevaarlijk is om in- en uit te stappen terwijl de deuren sluiten. Wat doet de conducteur vanmorgen op Rotterdam Noord? Die sluit de deur, springt vervolgens snel de trein uit en springt via de openstaande cabinedeur terug de trein in! Hoezo gevaarlijk?
Volgende keer maar gelijk melding maken bij https://www.ilent.nl/ dan?

Bij normale bedrijven die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan is iedere medewerker overigens VERPLICHT om in te grijpen in een onveilige situatie.
Reputatie 4
Dus zit je er plots zomaar min of meer tussen. Ik hoop dat een moderator dit leest?
Met mijn meldingen van veiligheidsfouten van HCs hebben de moderators (b.v. Janou NS) niks gedaan, die meldingen worden volkomen genegeerd.

Deze conducteurs kunnen dus doorgaan om hun beroep op een onveilige manier uit te blijven oefenen.
@casperwijnen

Ik schreef het al eerder, dit mag gewoon niet. Zelf ben ik ooit bijna met collega's ook opgesloten door een HC met haast. Andere reizigers mochten tegen hun zin een station verder.
Reputatie 2
@casparwijnen
Pas maar op. Volgens de regeltjes van NS heeft die conducteur waarschijnlijk niets fout gedaan, maar kun je als reiziger hier alsnog een boete voor krijgen. Als je niet bent uitgestapt voordat de conducteur fluit, moet je inderdaad op het volgende station nog eens proberen om tijdig uit te stappen.

De conducteur moet altijd kijken bij het sluiten van de deuren of alle deuren vrij zijn lijkt me. Het is juist van belang dat er niemand tussen een deur komt te zitten als ze worden gesloten. Als je jezelf nog in de trein zit, kan je ook het handmatige fluitje niet horen van de conducteur die misschien ergens buiten op een perron staat een paar honderd meter verderop. Als de deurfluit begint te zoemen in een Virm dubbeldekker, gaat eigenlijk bijna gelijk ook de deur daarbij al dicht. Dus zit je er plots zomaar min of meer tussen. Ik hoop dat een moderator dit leest?

Ik liep er nota bene met mijn vriend die machinist is, en hij was verbouwereerd over de onoplettendheid van de HC.
@casperwijnen

Ook al ben ik er niet bijgeweest, zo te lezen is dit dus een veiligheidsfout van de betreffende HC. De vertrekprocedure mag pas beginnen als men veilig is uit- en ingestapt.

@Arend7

Als er mensen bekneld kunnen raken, is daar juist de noodrem voor. Als men aan het uitstappen is en de deuren gaan dicht is dit een gevaarlijke situatie.
Reputatie 4
Ik ga er eens over nadenken om in zo'n geval aan de noodrem te trekken. Dan krijg ik misschien problemen, maar de betreffende conducteur ook..
@casparwijnen
Pas maar op. Volgens de regeltjes van NS heeft die conducteur waarschijnlijk niets fout gedaan, maar kun je als reiziger hier alsnog een boete voor krijgen. Als je niet bent uitgestapt voordat de conducteur fluit, moet je inderdaad op het volgende station nog eens proberen om tijdig uit te stappen.
Reputatie 2
Ik las het hier elders ook al, maar volgens mij wordt deze campagne een beetje te ver dorogevoerd!

Vorige week zondag 3 juli reisde ik van Heemstede Aerdenhout naar Amsterdam Sloterdijk, met aankomsttijd 17.12u aldaar. Tijdens het UITSTAPPEN gingen plots de deuren dicht op Amsterdam Sloterdijk, ik kon er nog net uitspringen, door mezelf door een plots sluitende deur heen te wringen. Na mij zouden nog minstens 10 anderen op dit balkon de trein moeten hebben verlaten, maar ik zag dat de conducteur een paar deuren verderop dus bezig was met het vertrekken van de trein, nog voordat er mensen konden instappen. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Bijna was ik dus doorgereisd naar het volgende station tegen mijn wil in. En het was echt niet zo dat ik treuzelde, ik stapte gewoon met de ''meute'' mee uit.

Het is allicht een beetje een late melding, maar misschien kan de conducteur van deze trein hier alsnog op worden aangesproken, het was ritnummer 2250. Via deze gegevens moet het mogelijk zijn om de betreffende persoon te vinden lijkt me.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is mijn voorbeeld iets te theoretisch. Maar feit blijft dat de dienstregeling ten grondslag ligt aan het systeem dat de rijwegen instelt. Daar zou dus meer mee te doen moeten zijn als het op de sturing van punctualiteit aankomt. Dat de huidige systemen daar niet op geprogrammeerd zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat je over dit soort dingen niet kunt nadenken. Zeker wanneer in jouw voorbeeld de aftellers leiden tot te vroeg vertrekken.

Zoals wij allen weten is te vroeg vertrekken evenmin op tijd als te laat vertrekken.
Je hebt theorie die ook enigszins praktisch uit te voeren zou zijn, en theorie waarvoor Pasen en Pinksteren op een dag moeten vallen. Voor dat laatste is de off-topic volgens mij meer geschikt.
Reputatie 7
Badge +3
Wat begrijp je niet aan "in theorie"? 😛
Dan ga je wel even drie stappen verder dan wat nu mogelijk zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet best dat die treinaftellers gekoppeld zijn aan de seininstallatie. Maar ook de automatische rijweginstelling is gekoppeld aan een onderliggende dienstregeling. Dus in theorie zou je deze dienstregeling leidend kunnen laten zijn voor het de aftellens.
Aftellers zijn gekoppeld aan de seinwezeninstallatie en daarmee to-taal iets anders dan informatievoorziening. Theoretisch zou je zoiets kunnen maken gekoppeld aan reisinformatievoorziening, maar dat valt ver buiten de huidige scope.
In theorie kunnen die aftellers aan alle discussies over de vertrektijd en de vertrekprocedure een eind maken.

Nou nee, maar dan weet je als instapper tenminste dat je een paar seconde voor het fluitsignaal de resterende uitstappers terug de trein in moet gaan duwen om zelf nog op tijd binnen te komen.
Reputatie 7
Badge +3
In theorie kunnen die aftellers aan alle discussies over de vertrektijd en de vertrekprocedure een eind maken. Maar dan moet het aftellen zo worden ingesteld dat wordt afgeteld naar het moment dat de secondewijzer van de klok op 0 staat en pas dan met de vertrekprocedure wordt begonnen. Dan kan er niet meer 15 seconden te vroeg worden vertrokken zoals in het voorbeeld van Henk.

Met hardop aftellen wordt het vertrek van een trein als de start van een wedstrijd op het EK Voetbal. Daar wordt ook hardop afgeteld door de speaker in het stadion. Met een beetje mazzel gaan de reizigers applaudisseren als de trein vertrekt.

In Praag heb ik in de metro andere tellers gezien. Zo gauw een metro is vertrokken gaat er een teller lopen die aftelt naar het moment dat de volgende metro vertrekt.
Als de conducteur fluit op de afteller, kan men ook via de omroep automatisch hardop aftellen tot het moment waarop er gefloten wordt, zodat reizigers weten tot wanneer ze nog in kunnen stappen.
Ook leuk als je de afteller gebruikt en halverwege valt hij af. Dan moet ik dat dus zien, vertrekprocedure op de juiste manier afbreken (bij snelle actie min 2 min verder) en opnieuw beginnen zodra het kan. Reizigers gaan er ook op letten, das gewoonweg menselijk.

Reageer