Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 4
Vanmorgen hard gerend om een trein te halen, deze zat helemaal propvol, dus verder gerend naar de andere kant met de hoop er daar wel in te kunnen (de trein stond half buiten het station, dus iedereen was aan 1 kant ingestapt). Ik ren langs de conducteur en deze fluit! Dat nijgt naar sadisme.

Conducteurs: kunnen jullie nabije reizigers een (non)verbaal signaal geven voor op de fluit te gaan blazen?
Dat laatste is erg aannemelijk omdat eerder bleek dat bij zo'n 60% van de ritten de aankomst en vertrektijd gelijk zijn.

En als de NS het eerste bedoelt is het wel heel slecht gecommuniceerd en was het nu wel gecorrigeerd geweest lijkt me.

  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.


Lijkt me onzin. Het zou betekenen dat meer dan de helft van de reizigers na het signaal nog instapt. Als dat zo is, dan fluit de conducteur gewoon te vroeg. Maar ik denk dat bedoelt wordt: in meer dan 54% van de treinritten stappen er reizigers in na het fluitsignaal.

En anders doet NS iets fout. Houden ze kennelijk te weinig rekening in de planning met het feit dat in- en uitstappen tijd kost.
Het is nog niet besproken, het zou erg fijn zijn als ze daar alert op zijn, maar als ik op mijn eigen standplaats kijk, dan zal het team enorm moeten groeien om dit te bekijken.
Als het lukt, zou ikzelf kunnen doorpakken, maar ik wil ook graag heelhuids thuiskomen en als je er dan al alleen voor staat, wordt het er niet leuker op en een trein laten "verzuipen" door vertraging op te lopen doe je dan ook niet snel.
Reputatie 4
@Oldehove Een erg gevaarlijke situatie! Heel naar dat dat voor kan komen. Ik vraag mij af of de "opgesloten" reizigers zich bij de conducteur hebben gemeld en wat deze heeft gedaan.

Vandaag 3 echte laatkomers geweerd. De scheldwoorden die ik naar me hoofd kreeg zal ik hier niet neerzetten, maar ik was bezig mijn deur dicht te doen toen men ging sprinten.
Is er bij de NS wel eens besproken om de beveiligings mensen die rondlopen op het station ook op de perrons boetes uit te laten delen voor dit soort taferelen? 1) het creeren van een gevaarlijke situatie en/of 2) het verbale gedrag? Verschrikkelijk dat het gebeurt.
@Oldehove

Dit is erg vervelend dat dit is gebeurd. Er staat duidelijk in onze vertrekprocedure dat ik die pas mag inzetten als alle reizigers veilig zijn in- en uitgestapt. Ik heb het dus niet over die laatkomers, die rennen om toch de trein in te jumpen. Mijn collega is hier zeer incorrect bezig geweest en ik verwacht nog wel een reactie van een moderator.

Vandaag 3 echte laatkomers geweerd. De scheldwoorden die ik naar me hoofd kreeg zal ik hier niet neerzetten, maar ik was bezig mijn deur dicht te doen toen men ging sprinten.
Reputatie 4
Die meerdere perrons zijn dan alleen nodig als vertragingen structureel en groot zijn. In NL zijn er vaak kleine vertragingkjes, maar weinig grote (hooguit 5%). Het zal wel eens gebeuren dat een trein dan iets langer voor een station moet wachten tot een spoor vrij is, maar als daar tegenover staat dat je vrijwel nooit meer een aansluiting mist, zou ik ervoor tekenen.
@Oldehove
Ik zou maar oppassen. Toen de conducteur floot, mocht u niet meer uitstappen. Als u verhaal gaat halen, schrijft de conducteur u wellicht alsnog een boete uit.

NS verwacht van u dat u in zo'n geval in de trein blijft zitten, bij het volgende station een nieuwe poging doet om uit te stappen. Als dat lukt, uit- en weer incheckt om te betalen voor de omweg en dan weer terug reist.
Reputatie 1
Vanmorgen in de trein van 20 over acht van Leeuwarden naar Heerenveen het volgende. Bij aankomst in Heerenveen stond het gangpad in de trein nog vol mensen om uit te stappen, terwijl de conducteur al floot. Toen ik probeerde uit te stappen sloten de deuren en zat ik vast tussen de deur. Levensgevaarlijk!! Conducteur zag dit "niet". Mijn leesbril is kapot en ik denk dat de rest van de passagiers niet meer konden uit stappen. Dus fluiten als iedereen is uitgestapt, meneer de conducteur! Ik weet wie dit geflikt heeft en ik zal deze man er de volgende keer persoonlijk op aanspreken. Ik ben nog kwaad!
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn in dit verband meerdere wegen die naar Rome leiden. In Zwitserland kiest men duidelijk voor het model dat het gehele OV als één systeem wordt gezien. Dat komt de samenwerking tussen de verschillende vormen van OV zeer ten goede.

In een land als Groot-Brittannië zie je het andere uiterste. Het zijn allemaal aparte maatschappijen met eigen regels en eigen punctualiteitsdoelstellingen. Nederland zit een beetje tussen deze uitersten in.

Het probleem is altijd dat er gekeken wordt naar de punctualiteit van de treinen en niet naar de punctualiteit van de reizigers. Dat werkt op zich wel aardig als de reizigers nooit overstappen. Maar in Nederland is nu juist een knooppuntendienstregeling waardoor de punctualiteit van de reizigers ernstig wordt verstoord doordat er niet meer op aansluitingen gewacht wordt. Zo wordt een vertraging van ongeveer 5 minuten bij aankomst in Amersfoort al snel een vertraging van 30 minuten in Zwolle als de aansluitende trein op tijd vertrokken is. Goed voor de papieren punctualiteit maar als overstappende reiziger ben ik dan behoorlijk pissig. De huidige methodiek van punctualiteit meten geeft het systeem perverse prikkels en geeft de betalende reizigers beslist niet het beste resultaat.

Het Zwitserse model heeft natuurlijk wel als nadeel dat de reizen relatief lang duren omdat er veel wachttijd is op de knooppuntstations. Ik vraag me af of dat in Nederland te realiseren zou zijn zonder heel veel perronsporen bij te bouwen.
Reputatie 4
Een conducteur (en machinist) dient op tijd te vertrekken. Veiligheid is echter altijd prioriteit #1. Daarom deze campagne. Ik heb begrip voor je standpunt Bob, maar ook hier geldt dat instappen na het fluitsignaal niet toegestaan is. Het punt is dat we ergens een grens moeten trekken. Van een rennende groep overstappers is er altijd iemand die slecht ter been is of een zware koffer heeft. Moet je diegene dat achterlaten. En dan is er van die overstappers ook nog iemand die nog even iets aan de conducteur moet vragen (die bezig is met de vertrekprocedure). Oh wacht; daar komt nog iemand de trap afgestormd en achter hem nog iemand. Want de lijnbus was een minuutje te laat. Geloof me, ik voel met je mee en mijn hart zegt; natuurlijk mag je mee met deze trein. De procedure is echter anders en daar schenken we aandacht aan.

Klaas-Jan, stuur eens wat mensen op stage naar Zwitserland. De problemen die jij schetst zijn daar ver in de vorige eeuw al opgelost. Dat land staat spreekwoordelijk bekend om zijn punctualiteit en toch wachten daar vrijwel altijd treinen op vertraagde aansluitingen. Ieder overstapstation heeft daar een aantal overstapminuten toegewezen gekregen. Voor Zürich bijvoorbeeld is dat 7 minuten. Dat betekent dat als je reis plant dat je in Zúrich een overstaptijd van 7 minuten of meer hebt je 99,999% zeker bent dat je die aansluiting haalt. Als een trein met vertraging binnenkomt krijgen de treinmanagers van de aansluitende treinen die aankomsttijd te horen. Ze zijn dan verplicht om te wachten tot 7 minuten na die aankomsttijd, ongeacht of er reizigers wel of niet komen aanlopen. En hoe komt het dan dat dat land toch zo'n goede naam heeft voor wat betreft punctualiteit?? Niet, omdat treinen daar altijd op tijd rijden (dat doen ze daar ook niet) Maar omdat het daar bijna onmogelijk is om een aansluiting te missen.

Ik had een keer een reisje gepland (Zernez-Sagliains-Landquart-Zürich). Met 2 overstappeen (de 1e van 3 en de 2e van 10 minuten, officieel)) Die begon met een vertraagde trein van 20 minuten. Toen ik mijn bezorgdheid over de 1e aansluiting bij de conducteur uitte keek die man mij aan met een blik of ik van een andere planeet kwam. NATÜRLICH wacht die trein. En inderdaad, de trein stond gereed. Die kwam met 15 minuten vertraging aan in het 2e overstapstation en ook daar stond de geplande trein nog te wachten. Uiteindelijk kwam ik met slechts 5 minuten vertraging (doordat overstaptijden dan als buffer werken) aan in Zürich. Bij NS zou dat minimaal 30 minuten zijn geweest'.

Zwitserland heeft als beleid: primair reizigers vervoeren, en als het even kan op tijd.
Nederland heeft als beleid: primair treinen op tijd laten rijden, en als het even kan met passagiers.
Mensen die dat soort dingen doen moet je gewoon een boete geven ja of er uit zetten.

Maar daar gaat de campagne niet over, die gaat over de 54% van de reizigers.
Een hele tijd terug was er op sbs6 een programma over de ns. Het is via YouTube terug te vinden. Er werd met verschillende personen meegekeken en volgens mij ook met conductrice Petra (ik dacht dat ze zo heette). Er was ook nog iemand die tussen haar sluitende deur de trein in sprong. Ze trok vervolgens aan de noodrem en zette de passagier uit de trein. Hier had ik het idee van de noodrem vandaan.
Reputatie 1
Als de HC zelf aan de noodrem trekt hoeft hij niet te onderzoeken wie het gedaan heeft.
Volgens mij moet dat volgens een of andere procedure alsnog uitgebreid worden vastgelegd.
Ja als moderators gewoon die tabel nakijken op willekeurig welk station kunnen ze zien dat in meer dan de helft de aankomsttijd hetzelfde is als de vertrektijd.

De conclusie die je daar kan trekken is dus dat mensen niet in mogen stappen als de procedure wordt gevolgd.

en KJ begrijpt ook wel dat als je rennende overstappers hebt, dat niet komt omdat deze mensen allemaal te laat van bed komen, maar dat de oorzaak ws bij NS ligt door vertraging van hun kant, die voor het grootste gedeelte komt door wisselstoringen, defect en te weinig materiaal.
Reputatie 4
Dus NS vindt op tijd rijden belangrijker dan veiligheid, want de procedure moet worden gevolgd.

Dat leidt juist tot onveiligheid zoals dagelijks blijkt. Zie reacties 139 en 140 voor vb.

Die indruk krijg ik ook. Natuurlijk vindt de NS veiligheid belangrijk, maar wat wordt er gedaan om die veiligheid te waarborgen? (behalve conducteurs die controleren dat niemand tussen de deuren is gekomen)

Jaren terug was er al de discussie dat er rond het fluiten onduidelijkheid is en in die jaren is er helemaal niks verbeterd in de procedure. Zie ook de bizarre situatie die onstaat door het beleid van de NS: trein moet vertrekken voordat deze volgens dienstregeling aankomt?
Reputatie 7
Badge +3
Wat NS moet doen is teruggaan naar de tekentafel. Er worden terecht een groot aantal manco's genoemd die leiden tot verminderde punctualiteit. Allereerst moet er natuurlijk voldoende materieel zijn om de grote stromen reizigers goed te kunnen vervoeren. Daarbij moeten de stations zo zijn ingericht dat ze grote stromen reizigers kunnen verwerken. Maar misschien het belangrijkste is wel dat NS een dienstregeling gebruikt die in de spits onder normale omstandigheden punctueel gereden kan worden. Dus op belangrijke knooppunten met veel overstappers voldoende stationnementstijd plannen. Dan zal het aantal op het laatst aanstormende reizigers aanzienlijk verminderen.
Dus NS vindt op tijd rijden belangrijker dan veiligheid, want de procedure moet worden gevolgd.

Dat leidt juist tot onveiligheid zoals dagelijks blijkt. Zie reacties 139 en 140 voor vb.
Een conducteur (en machinist) dient op tijd te vertrekken. Veiligheid is echter altijd prioriteit #1. Daarom deze campagne. Ik heb begrip voor je standpunt Bob, maar ook hier geldt dat instappen na het fluitsignaal niet toegestaan is. Het punt is dat we ergens een grens moeten trekken. Van een rennende groep overstappers is er altijd iemand die slecht ter been is of een zware koffer heeft. Moet je diegene dat achterlaten. En dan is er van die overstappers ook nog iemand die nog even iets aan de conducteur moet vragen (die bezig is met de vertrekprocedure). Oh wacht; daar komt nog iemand de trap afgestormd en achter hem nog iemand. Want de lijnbus was een minuutje te laat. Geloof me, ik voel met je mee en mijn hart zegt; natuurlijk mag je mee met deze trein. De procedure is echter anders en daar schenken we aandacht aan.
Je moet alleen mensen beboeten die aan komen rennen en tussen de deuren springen die op het betreffende zijn ingecheckt. Bij overstappers is het overmacht, dan moet de trein maar wachten om de veiligheid te garanderen. Ik zie het elke dag gebeuren op Hoofddorp met reizigers die in de spits uit een viertje SLT wurmen (Den Haag Centraal-Hilversum) om aan de andere kant van het perron de Sprinter naar Amersfoort (via Amsterdam Centraal) te halen.
Als je fluit terwijl er nog overstappers aan komen rennen heb je blijkbaar maling aan de veiligheid...
Reputatie 1
Er wordt al gefloten terwijl er nog mensen uitstappen, dus voordat mensen überhaupt kunnen instappen.
Reputatie 6
Badge +2
Of aan de noodrem trekken en ze er alsnog uitzetten.
Ik weet niet of dat wenselijk is. Dan zijn de andere reizigers weer de dupe. De noodrem zorgt echt voor heel veel vertraging, dat is niet hetzelfde als zomaar weer even stoppen. Dan moet er meteen onderzoek worden ingesteld over waarom er aan de noodrem is getrokken enzo.

Ik zat een keer met een grapjas in de trein die aan de noodrem trok, we hadden het station nauwelijks verlaten. We hebben nog heel lang moeten wachten tot de trein weer in beweging kwam.

Als de HC zelf aan de noodrem trekt hoeft hij niet te onderzoeken wie het gedaan heeft.
en hoe kan een reiziger dan weten wat het laatste fluitsignaal is ? Zoals opgemerkt zijn er genoeg conducteurs die meerdere keren fluiten (ook om reizigers te manen) en hanteren conducteurs verschillende procedures (wat bijna niet anders kan ook)

En bij Sprinters kan je het helemaal niet zien omdat de deuren elke keer open en dicht gaan en de reiziger zelf moet drukken op de knop.
Reputatie 1
Of aan de noodrem trekken en ze er alsnog uitzetten.
Ik weet niet of dat wenselijk is. Dan zijn de andere reizigers weer de dupe. De noodrem zorgt echt voor heel veel vertraging, dat is niet hetzelfde als zomaar weer even stoppen. Dan moet er meteen onderzoek worden ingesteld over waarom er aan de noodrem is getrokken enzo.

Ik zat een keer met een grapjas in de trein die aan de noodrem trok, we hadden het station nauwelijks verlaten. We hebben nog heel lang moeten wachten tot de trein weer in beweging kwam.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is een behoorlijke boete. Misschien moet daar maar eens de aandacht op gevestigd worden in de campagnes. En dat er opgespoord wordt aan de hand van camerabeelden.

Reageer