Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 4
Het klopt wel, want circa 60% van de treinen heeft dezelfde aankomsttijd als vertrektijd.

Ergo, de NS plant dus te weinig instap en uitstaptijd.

En de conducteur moet dus 20s voor de aankomsttijd fluiten :8 Een strakke dienstregeling vind ik goed, maar dan moeten het fysiek wel mogelijk zijn.
Het klopt wel, want circa 60% van de treinen heeft dezelfde aankomsttijd als vertrektijd.

Ergo, de NS plant dus te weinig instap en uitstaptijd.
Mijns inziens zijn er maar twee mogelijke verklaringen voor dat getal:
1. Het is een verzinsel en dan deugt de campagne niet.
2. Het klopt wel omdat conducteurs consequent te vroeg fluiten bij treinen die in de spits te laat op het station arriveren. In dat geval deugt de campagne evenmin, want dan zijn het de conducteurs die met het vermanende vingertje moeten worden aangesproken en niet de reizigers.

Linksom of rechtsom heeft er dus iemand op de communicatieafdeling behoorlijk gefaald (en dat is helaas niet bepaald voor het eerst).
54% is nog steeds extreem veel mijn inziens. Stel dat er 100 man in de trein stappen, staan er dus maar 46 al op het perron en 54 zijn overstapper. Ms is dit haalbaar in de spits. In de dal niet. Tenzij je als HC niet oplet, ander verhaal 😉
Reputatie 4
Sommige reizigers komen van huis of van werk of van een afspraak of zoiets. Een ander gedeelte komt als overstapper van een andere trein. Het zou mij niet verbazen als dat laatste gedeelte 54% is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Volgens mij heb ik al eerder gereageerd dat ik geen idee heb waar dat percentage vandaan komt Jeepney en dat weet ik helaas nog steeds niet. Dit percentage is ook niet representatief voor de echte laatkomers.
Het gaat echt om de laatkomers.

En is dat meer dan de helft van de mensen die instappen op ieder station? Bij iedere stop op iedere route?
Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback. Nog even voor jullie beeldvorming: met deze campagne is het de bedoeling om onze reiziger te attenderen op onze huisregel ‘Als de conducteur gefloten heeft gaat de trein vertrekken en mag u niet meer instappen’. Dat is de norm. Op tijd rijden is de verantwoordelijkheid van NS. Het is uiteraard niet bedoeld om de schuld van de vertraging bij de reiziger te leggen. Onze conducteurs fluiten zodra iedereen op het perron is ingestapt. De campagne is bedoeld voor die reizigers die na het fluitsignaal nog van de roltrap komen rennen en op de valreep toch nog in de trein springen. We willen mensen bewust maken van de gevolgen als er een trein vol reizigers moet blijven wachten.

Leuk hoor, dat onderstreepte gedeelte, maar dat had je beter tegen de paarse-broeken-marketingafdeling van NS kunnen zeggen dan tegen ons, je reizigers.
Daarnaast blijft het zo dat NS deze campagne inschiet met klinkklare leugens (54% stapt in ná het fluitsignaal). Graag daar je reactie op.
Reputatie 2
2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend

Het verschil is wel te horen. De deur in dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."


Zal misschien aan het tijdstip liggen maar ik had het nog niet bewust meegekregen.. Vind het allebei zenuwtoontjes..
Reputatie 4
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal.
Dat is ook geen SLT, maar een SGM.

Ah, dat moet je dan ook maar net weten, welke trein wel en niet waarschuwt voor het sluiten van de deuren.
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal.
Dat is ook geen SLT, maar een SGM.
Reputatie 4
Het verschil is wel te horen. De deur in dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal. Ordeel zelf:

2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend

Het verschil is wel te horen. De deur in dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."
https://www.youtube.com/watch?v=fZXdUEoqqxI
Reputatie 2
Ik heb met verbazing de campagne bekeken. Vanuit mijn standpunt ben ik gewoon op tijd, een voorbeeld:

Ik kijk als ik het station inloop op het bord "6:36" gaat mijn trein 6:34 ik ren even naar perron 5(Sdm). Kom daar om 6:35:30 en de deuren van mijn SLET gaan dicht. Niets vermoedend trek ik dan een sprintje, omdat de deuren van een SLET altijd sluiten en piepen. En dan kan ik dus fout zijn. (Gewoon een situatie die ik dagelijks tegen kan komen)

Toch in mijn gedachte doe ik niks fout, want er word 6:36 gecommuniceerd. Ik vind dus dat als de NS iets wil communiceren, dat ze zelf eerst eens duidelijkheid moeten verschaffen.

1. Vertrekt mijn trein nu om 6:35 of 6:36, bord is duidelijk 6:36, dus alles daarvoor al is het 6:35:59 "ervaar" ik als de trein is te vroeg vertrokken!
2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend
3. De helft van de conducteurs fluit niet of misschien te zacht, maar ik krijg het op de trap niet mee..
4. Als ik om 6:35:10 de trap op loop vind ik dat op tijd, zonder te rennen kan ik in 50 seconde in de trein zijn

Ik begrijp de hele campagne ook niet, wel de 7 pagina's die de discussie hier al telt, want het is allemaal discutabel. Het doel "het is gevaarlijk om tussen sluitende deuren door te lopen" duidelijk en inderdaad zeer gevaarlijk. Maar zoals een andere reclame ooit zei "een betere wereld begint bij jezelf" gaat hier zeker op. Beste bedenker, loop gewoon eens het station in als reiziger en bekijk de praktijk dan zijn er nog zoveel dingen te verbeteren en het laatste is wel mijn wekker 😳
Reputatie 4
Misschien moeten, net als bij het CBR theorie examen, de conducteurs en reizigers op les aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Reiziger: U loopt de trap op en ziet reizigers instappen, u heeft geen fluitsignaal gehoord, u besluit bij de nog vrije deur in te stappen. Is dit gevaarlijk?

Conducteur: U fluit terwijl er nog reizigers in aan het stappen zijn, er komt een persoon met een koffer de trap op die bij een nog vrije deur in wil stappen. U besluit de deuren te sluiten zonder opnieuw te fluiten. Is dit gevaarlijk?

Wat er dan gebeurd:

Reputatie 3
Ik begrijp het punt dat de NS wil maken met de campagne, maar ik denk dat de NS met deze ondoordachte actie de plank volledig misslaat. Ik sluit me aan bij Arend7 dat de obsessie van de NS voor op tijd vertrekken zo hoog in het vaandel staat dat de in- en uitstappende reiziger van ondergeschikt belang lijkt geworden. Zeker gezien het aantal klachten dat ik op het forum lees over conducteurs die hierdoor juist veels te vroeg gaan fluiten.

Ik denk dat de NS er goed aan doet om deze campagne stop te zetten en eerst zelf orde op zaken te stellen om te zorgen dat de zich geen gevaarlijke situaties meer voordoen vanuit de conducteur zelf. En ik begrijp goed dat het voor de conducteur heel vervelend kan zijn als iemand zich nog op het laatste moment tussen de deur wringt, maar deze campagne is volgens mij nu niet het juiste middel.
Reputatie 4
Die obsessie voor op tijd vertrekken, ten koste van allerlei andere kwaliteitsaspecten, gaat vroeg of laat een keer een ernstig ongeval veroorzaken, waar alleen letselschadeadvocaten beter van worden.
Reputatie 4
NS waar zijn jullie mee bezig :@

Amsterdam Amstel
6:45+5 min conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt, deur sluit terwijl iemand nog aan het instappen is. De conducteur creert een gevaarlijke situatie.

6:25+30 min conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt, fluit is ook slecht hoorbaar door zwakte en omgevingsgeluid, er komt een man de trap op en ziet mensen instappen, hij rent naar de volgende deur en probeert in te stappen, de deur sluit op dat moment. Gelukkig gaat het om een sprinter en gaat de deur weer open. Conducteur roept boos "hey!". De conducteur hier is fout, hij floot voordat iedereen in was gestapt, zijn fluit was niet hoorbaar. Hoe moet de reiziger weten dat er al gefloten is, als mensen aan het instappen waren.

7:00 ik stap in, de conducteur fluit, ik kijk om, mensen zijn nog in aan het stappen, een persoon met een vouwfiets staat nog buiten de trein. Ik loop door om ruimte te maken, ik heb niet kunnen zien hoe dit afliep.

Is dit hoe de NS het graag ziet 😠 ik zit gewoon te trillen van deze gotspe. Als reiziger ben je gewoon vogelvrij.
Zoiets?
Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback. Nog even voor jullie beeldvorming: met deze campagne is het de bedoeling om onze reiziger te attenderen op onze huisregel ‘Als de conducteur gefloten heeft gaat de trein vertrekken en mag u niet meer instappen’. Dat is de norm. Op tijd rijden is de verantwoordelijkheid van NS. Het is uiteraard niet bedoeld om de schuld van de vertraging bij de reiziger te leggen. Onze conducteurs fluiten zodra iedereen op het perron is ingestapt. De campagne is bedoeld voor die reizigers die na het fluitsignaal nog van de roltrap komen rennen en op de valreep toch nog in de trein springen. We willen mensen bewust maken van de gevolgen als er een trein vol reizigers moet blijven wachten.

Dan is er niet goed nagedacht over de campagne want je kan ons niet wijsmaken dat 54% van de reizigers aan komt rennen en in de trein springen.

Maar goed dat zal wel duidelijk zijn 😃
Reputatie 4
Wat een moeilijk gedoe toch. Er zijn 2 mogelijkheden. Het is VOOR vertrektijd of het is NA vertrektijd. Voor vertrektijd moet iedereen kunnen instappen, zonder dat er gefloten mag worden en Na vertrektijd moet de reiziger zelf opletten. En inderdaad: instappen=nog niet fluiten.
Gefeliciteerd Arend7, jij was dus na 1 uur wachten op een trein nog een half uur extra op het station blijven staan. Op de locatie van het perron stond geen klok (buiten het overdekte stationsgebied), er stond wel een conducteur die met een simpel handgebaar veel duidelijk had kunnen maken, deze besloot echter stoicijns te fluiten. Ja, dat creëert weinig begrip bij de reiziger.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback. Nog even voor jullie beeldvorming: met deze campagne is het de bedoeling om onze reiziger te attenderen op onze huisregel ‘Als de conducteur gefloten heeft gaat de trein vertrekken en mag u niet meer instappen’. Dat is de norm. Op tijd rijden is de verantwoordelijkheid van NS. Het is uiteraard niet bedoeld om de schuld van de vertraging bij de reiziger te leggen. Onze conducteurs fluiten zodra iedereen op het perron is ingestapt. De campagne is bedoeld voor die reizigers die na het fluitsignaal nog van de roltrap komen rennen en op de valreep toch nog in de trein springen. We willen mensen bewust maken van de gevolgen als er een trein vol reizigers moet blijven wachten.
Reputatie 4
Vanmorgen hard gerend om een trein te halen, deze zat helemaal propvol, dus verder gerend naar de andere kant met de hoop er daar wel in te kunnen (de trein stond half buiten het station, dus iedereen was aan 1 kant ingestapt). Ik ren langs de conducteur en deze fluit! Dat nijgt naar sadisme.

Conducteurs: kunnen jullie nabije reizigers een (non)verbaal signaal geven voor op de fluit te gaan blazen?



Wat een moeilijk gedoe toch. Er zijn 2 mogelijkheden. Het is VOOR vertrektijd of het is NA vertrektijd. Voor vertrektijd moet iedereen kunnen instappen, zonder dat er gefloten mag worden en Na vertrektijd moet de reiziger zelf opletten. En inderdaad: instappen=nog niet fluiten.
Reputatie 1
@ Loes. Ik heb een klacht ingediend bij de klantenservice en ben benieuwd, wat ze er mee doen.

Reageer