Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Haha, nee oke. Ga toch eerst naar bed, zal het script binnenkort wat bijschaven en wil voor mezelf ook nog wat andere data erbij mengen. We zien wel 😃
Reputatie 4
Dan schat ik dat het om 0,14% van de reizigers gaat (aanname: 7x VIRM4, 66% vol). Daar gaat het de conducteurs duidelijk niet om.

Wat ik hoor is dat het belastend voor conducteurs is wanneer reizigers bij hun in willen stappen (terwijl ik ze dit wel zie aanmoedigen) en dat de reizigers die op het laatste moment de trein inrennen met hun leven spelen. Waarom de campagne daar dan niet over gaat, in plaats van de fictieve 54% van de reizigers die instappen na het fluitsignaal.
Bij de intercity vertrek Utrecht CS 15:25 naar Schagen kan de 54% instappers na het fluitsignaal best zijn gehaald. De trein kwam zo goed als leeg binnen en had de intercity naar Schiphol ingehaald. De intercity naar Schiphol opende echter precies zijn deuren toen de conducteur van de trein richting Amsterdam floot. Hij ging ondanks de stormloop gewoon door met de vertrekprocedure. 54% van de passagiers in die trein zijn zeker na het fluitsignaal ingestapt. Er zaten echter ook mensen tussen de deuren en natuurlijk stonden er ook nog veel mensen op het perron. Waarom de conducteur precies de vertrwkprocedure inzette toen de trein uit Nijmegen tot stilstand kwam... Het was een leuk gezicht maar levensgevaarlijk.
Dat bedoelde ik ook idd, en dan krijg je hele gekke data ja. Meestal grijpt een reisinformant wel in, soms niet.

An sich kan ik op treinnummer zo zoeken, als je datum en nummer hebt? 😉
Die conducteur zal wel gebaald hebben: Net te laat gefloten om de stiptheid te waarborgen en alle cross-platform overstappers een sluitseinaansluiting te bezorgen en bovendien naar alle waarschijnlijkheid de volgende trein overvol te laten zijn.
Ik sta te kijken dat zowel iMark als Pe_pe vaak meemaken dat na het fluiten mensen nog aan het uitstappen zijn.

Ja, ook ik fluit wel eens om reizigers, zoals het hier genoemd wordt om op te jagen om in te stappen. Dit is vaak het geval in de spits en iedereen die netjes optijd op het perron staat, neem ik mee. Ik ga ervan uit dat het gros dat doet. Anders komen we gewoonweg niet weg.

Een aantal gevaarlijke situaties doir reizigers, die dus rennend de trein wil halen. De echte laatkomers.
Denk aan een beklemming tussen de deur, reiziger springt de trein in en gaat op zijn plaat, bagage wat tussen trein en perron valt, reiziger die tussen trein en perron valt, een HC die zowat getorpedeerd wordt om nog bij die deur in te stappen, deuren die worden opengehouden kunnen in storing vallen etc.

Wat doe ik vaak al om mezelf uit de gevaarlijke linie te houden is ruim uitstappen en bij me eigen deur ruimte houden voor die reiziger die lef heeft om erin te springen, zodat ik op me benen kan blijven staan.
Reputatie 4
Daar staat iets over in het Parool van vandaag. Zie bijlage
Eerst even een ander voorbeeld, namelijk dit topic: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/weer-een-te-vroeg-vertrekkende-trein-50073/index1.html#post336375

Dat is dus trein 6633. Wat betreft die marge waar ik het over had, dit te vroege vertrek is dus niet opgevallen op basis van de truc die ik hier doe met treinstatussen en CRIS timestamps.

Tbu: gepland vertrek 08:52:00, vertrekbericht gemaakt 08:52:14.
Tbr: gepland vertrek 08:56:00, vertrekbericht gemaakt 08:56:07.

Dat moet je dus af gaan leiden uit GPS-posities, maar wil je dat voor dit soort analyses doen, dan zit je ook nog met wat marges, waarbij er ook een risico is ten onrechte een trein als te vroeg te bestempelen. Lastig, lastig.
Allen bedankt voor jullie onderbouwingen, met name die van Pe_pe acht ik erg waardevol. Ik heb een e-mail opgesteld met daarin jullie (volledige) reacties, met de vraag of hier kritisch naar gekeken kan worden. Ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 4
Ook qua punctualiteitsstatistiek is het niet slim om de Schipholtrein vlak voor de Schagentrein te laten vertrekken. De schipholtrein stopt in BijlmerArena met een planmatige wachttijd van 3 minuten. Daar moet de Schagentrein dan ook op zitten wachten.

Iets soortgelijks gebeurt ook vaak tussen Arnhem en Utrecht met ICE104 versus IC3074 (met 3 stops tussendoor), waardoor Duitse Schipholreizigers dan 30 minuten vertraging oplopen, nadat ze in Utrecht net IC3576 voor hun neus zien vertrekken.
Badge +3
Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Op treinposities zie je ook geen stops/doorkomsten van treinen in tunnels (geen GPS data natuurlijk), zelfde voor Delft e.d.
we hebben al een aantal fluitsignalen, die voor verschillende gevaren staan.
Welke zijn dat?
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind de vragen nog steeds niet deugen. Want hoe is bijvoorbeeld het begrip 'vertraging' gedefinieerd als er niet eens duidelijkheid is over het begrip 'vertrektijd'?

Beschouwen de Hc's 5 seconden later vertrekken doordat er een reiziger nog instapt als vertraging? Ik heb geen idee en kan het uit de antwoorden ook niet opmaken.

In ieder geval is nu duidelijk dat de beruchte zin met de 54% een onjuiste formulering/voorstelling van zaken is. Ik hoop dat in de toekomst beter op de formuleringen wordt gelet want een te groot deel van de discussie is nu over onduidelijke teksten gegaan in plaats van het belangrijke punt van de veiligheid van de vertrekprocedure.

Maar eerst graag antwoord op de vraag wat 'vertraagd' betekent.
In mijn geval kijk ik niet naar GPS-data, treindetectie werkt wel gewoon in tunnels natuurlijk.
Sorry iMark, maar meer kan ik jullie op dit moment niet leveren. In mijn ogen is dit voldoende.
Ik heb niet het idee dat dat systeem zo uitgebreid gebruikt wordt dat er geen codering meer mogelijk is. ;)
Ook vanwege de grote variatie tussen de vertrekfluiten bij verschillen de conducteurs: Je bijvoorbeeld hebt de lange gelijkmatige fluit, de lange fluit die eerst zachter en dan weer harder wordt, de korte er-staat-niemand-meer-op-het-perron-maar-ik-moet-nou-eenmaal-fluiten fluit, de ietwat afgezaagde "Shave and a Haircut" en ik heb in Gouda een keer een conducteur een samba horen fluiten voor vertrek.
Die nulmeting begrijp ik ook niet, 75% van de IC heeft instappers na het fluiten ? Ja hoeveel dan ?

Ik kan nergens uit afleiden hoe NS aan die 54% komt.
Klopt, er zal nog wel variatie mogelijk zijn. Ms het volkslied ;)
Niet iedere HC gebruikt dezelfde fluit. Sommige kunnen fluiten op de nokkensleutel, volgende met de mond en andere hebben een speelgoedfluit.
Dat " waarom fluit ik nog" voor alle onzichtbaren herken ik wel. Maak ik me ook wel eens schuldig aan, spaar de oren actie noem ik die maar.
Loes, bedankt voor je reacties.

Onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten en vervolgens de deuren te sluiten. Uiteraard kijken ze goed of er nog groepen reizigers aan het instappen zijn. Als dit het geval is worden de deuren nog niet gesloten. De veiligheid van onze reizigers staat voorop. Mocht je iets anders meemaken, dan kun je dit altijd melden.

Om meer treinen per uur te kunnen rijden moeten we wel degelijk nog stipter gaan rijden. Wanneer we meer treinen per uur gaan rijden, komen treinen dichter op elkaar te rijden. Het is dan van belang dat treinen precies volgens dienstregeling gaan rijden, vertrekken op de tijd die op het bord staat.
En we hebben het hier maar 100x aangegeven dat dat nooit kon.
Badge +3
Leuke omweg 😀

Via Delft en Leiden kon natuurlijk niet vanwege werkzaamheden.

En al helemaal omdat het een ICd is, toch?
Jup
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie zo'n ICd wel eens voorbij komen op Delft. Thalys ook wel eens langs zien komen op De Vink of Laan.
Las elders dat afgelopen zondagnacht een zwaar vertraagde Thalys 9995 zelfs nog heeft gestopt op o.a. Delft, HS en Leiden.
We hadden dit wat anders kunnen communiceren inderdaad, Niek. Heb ik ook teruggeven aan de marketeers. Goed dat je even de campagne toevoegt.

Nee, jullie hadden dit anders MOETEN communiceren. Met het beschuldigende vingertje wijzen naar de meerderheid van jullie reizigers terwijl het in werkelijkheid slechts om een fractie ervan gaat lijkt me niet echt een goede manier om met je klanten om te gaan.
Als dit niet wordt gerectificeerd weten die klanten meteen hoeveel waarde ze moeten hechten aan toekomstige campagnes: geen enkele
Daarbij blijkt ook dat vrijwel alle instappers na het fluitsignaal dat doen bij treinen die al vertraagd waren.

Wat het ws maakt dat de conducteurs eerder fluiten dan dat de mensen in kunnen stappen.

De conclusie dat 71% van de conducteurs daardoor vertraging oploopt vind ik ook discutabel, immers die vertraging was er al toen de trein arriveerde.

Reageer