Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Het gebeurt ook best veel dat je met de 1500 net te laat bent, en dan snap ik dat die aftellers hartstikke praktisch zijn. Maar als je mooi op tijd bent, dan kan je dus niet alleen blind op die aftellers vertrouwen 🙂
Uit andere handboeken (andere vervoerders) ken ik inderdaad de bepaling dat er niet sneller gereden mag worden, maar in het handboek van NS is die bepaling niet (meer) opgenomen. Enkel dat de dienstregelingsnelheid de snelheid is waarop de dienstregeling gebaseerd is, maar er is geen verbod om sneller dan de dienstregelingsnelheid te rijden.
Ook leuk als je de afteller gebruikt en halverwege valt hij af. Dan moet ik dat dus zien, vertrekprocedure op de juiste manier afbreken (bij snelle actie min 2 min verder) en opnieuw beginnen zodra het kan. Reizigers gaan er ook op letten, das gewoonweg menselijk.
De dienstregelingssnelheid is niet meer dan de snelheid waarop de dienstregeling op een bepaald traject is gebaseerd, rekening houdend met de maximale plaatselijke snelheden. De Dienstregelingssnelheid wordt gebruikt om te voorkomen dat je met je trien voor een stop-tonend sein terecht komt en geen andere treinen hindert omdat je niet in je eigen rijweg zit.

Als ik niet in mijn eigen rijweg zit qua tijd dan hoef ik geen dienstregelingssnelheid te rijden maar is het doel juist om weer in mijn eigen rijweg te komen qua tijd zodat ik geen hinder veroorzaak voor andere treinen.

Maar dat weet jij toch ook ??
Reputatie 3
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dus bij wijze van: 'Oh, we houden de trein nog even vast want m'n tante staat nog in de rij bij de Swirls, want ik ben klant en dus moet NS pas vertrekken als ik dat wil'.
Dat is wat je nu in feite zegt.

Mag ik ook nog op tijd op m'n bestemming aankomen als ik in jouw trein zit? Ik heb misschien wel een belangrijke afspraak en ben ruimschoots op tijd vertrokken! Wie te laat is, heeft pech lijkt me...
Als de conducteur fluit op de afteller, kan men ook via de omroep automatisch hardop aftellen tot het moment waarop er gefloten wordt, zodat reizigers weten tot wanneer ze nog in kunnen stappen.
Weet niet wat je hier mee bedoelt

Over de dienstregelingsnelheid, zie:
Handboek machinist art. 6.1.1

(de trein mag je vervoeren rekeninghoudend met de dienstregelingsnelheid = max. snelheid)

On-topic: Deze dus verlagen zorgt ervoor dat een trein welke met vertraging rijdt deze niet kan inlopen. Personeel moet gewoon op dienstkaartjes en klok kijken bij ieder vertrek.
Alleen als je door eigen beweging te laat bent bij de trein is het redelijk dat de conducteur niet op je wacht. Echter gaat het in de meerderheid om overstappers...
Reputatie 7
Badge +3
In theorie kunnen die aftellers aan alle discussies over de vertrektijd en de vertrekprocedure een eind maken. Maar dan moet het aftellen zo worden ingesteld dat wordt afgeteld naar het moment dat de secondewijzer van de klok op 0 staat en pas dan met de vertrekprocedure wordt begonnen. Dan kan er niet meer 15 seconden te vroeg worden vertrokken zoals in het voorbeeld van Henk.

Met hardop aftellen wordt het vertrek van een trein als de start van een wedstrijd op het EK Voetbal. Daar wordt ook hardop afgeteld door de speaker in het stadion. Met een beetje mazzel gaan de reizigers applaudisseren als de trein vertrekt.

In Praag heb ik in de metro andere tellers gezien. Zo gauw een metro is vertrokken gaat er een teller lopen die aftelt naar het moment dat de volgende metro vertrekt.
Over de dienstregelingsnelheid, zie:
Handboek machinist art. 6.1.1

(de trein mag je vervoeren rekeninghoudend met de dienstregelingsnelheid = max. snelheid)

Allereerst weet ook jij klant-peter, spoor 2 of hoe je ook genoemd wilt worden dat het niet toegestaan is te citeren uit interne documenten, daarnaast staat dit er niet in de laatste versie van het machinisten handboek van de NS en is dit jouw interpretatie van een andere tekst.

Kijk maar goed dat dienstregelingssnelheid er NIET staat !!!!
Aftellers zijn gekoppeld aan de seinwezeninstallatie en daarmee to-taal iets anders dan informatievoorziening. Theoretisch zou je zoiets kunnen maken gekoppeld aan reisinformatievoorziening, maar dat valt ver buiten de huidige scope.
Het trieste is dat ik het tegenwoordig niet meer doe omdat ik ondanks dat ik een altijd vrij jaarabonnement heb niet meer van Oss West naar Amsterdam Zuid reis omdat ik te vaak mijn overstap op de intercity niet haal. De sprinter vanuit Oss West komt op papier om 07:34 op spoor 7a en dan gaat om 7:38 de trein naar Amsterdam Zuid vanaf spoor 4. Ik haalde doorgaans die overstap niet want de sprinter had altijd vertraging door de grote hoeveelheid in- en uitstappende passagiers op Den Bosch Oost en Rosmalen bovendien had hij meestal al 2 tot 3 minuten vertraging als hij aankwam op Oss West. Als ik de overstap al haalde dan was het altijd in het fluitsignaal en die hoorde ik dan als ik de roltrap kwam afrennen.

Dit was het geval 3 jaar geleden en is nog steeds niet verandert. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die niet in de gelegenheid zijn om met de auto te komen dat die nog steeds de trein binnen rennen zolang er een deur op is of er nu gefloten wordt of niet en ik kan het ze niet kwalijk nemen. De enige optie voor mij was om in plaats van om 06:00 op te staan om op 05:30 op te staan maar dat zag ik niet echt zitten en om het over de weg terug maar niet te hebben want gemiddeld liep ik 45 minuten vertraging op wat eigenlijk een uur was omdat ik toch dat kwartier dat ik in de ochtend te laat kwam moest inhalen op mijn werk. Ik heb zelfs een officiele waarschuwing gehad in een periode waar de trein van een kwartier later vaak uitviel of ook vertraging had waardoor ik mijn aansluiting op Utrecht mis.

Al met al is deze actie niet goed bij mij gevallen omdat we als reiziger als zo vaak de dupe zijn van NS regeltjes zoals meer tijd kwijt zijn om in te checken terwijl je een altijd vrij abonnement heb waardoor de noodzaak om in te checken er niet is omdat je al betaald hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet best dat die treinaftellers gekoppeld zijn aan de seininstallatie. Maar ook de automatische rijweginstelling is gekoppeld aan een onderliggende dienstregeling. Dus in theorie zou je deze dienstregeling leidend kunnen laten zijn voor het de aftellens.
Dan ga je wel even drie stappen verder dan wat nu mogelijk zou zijn.
Oplossing: 3 uur van tevoren aanwezig zijn op het station, doen luchtreizigers ook (grootste kans dat je in een trein kan komen), en een half uur per overstap incalculeren...slapen doe je maar op je werk (of waar de reis ook naar toe gaat).

Dat geeft allemaal geen garantie om voor het fluitsignaal in de trein te zijn als je bij het instappen netjes eerst iedereen uit laat stappen en niet voordringt bij het instappen. Het enige wat je als reiziger kunt doen om gehoor te geven aan de campagne van NS, is dat allebei wel doen.

De voornaamste oorzaak van het trage in- en uitstappen ligt natuurlijk bij de NS. Als de gangpaden en balkons vol staan, duurt het in- en uitstappen lang door de trage doorstroming en het grote aantal reizigers per deur en dat is een direct gevolg van het te laat vervangen van afgeschreven materieel. Met die situatie is bij het ontwerp van de dienstregeling voor dit jaar kennelijk ook geen rekening gehouden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat begrijp je niet aan "in theorie"? 😛
Om eerlijk te zijn krijg ik de indruk dat er technisch iets fout gaat op Rheden en Velp, maar ik kan niet bedenken wat. Zoveel kan haast niet.
Reputatie 7
Badge +3
Wat me vandaag vooral is opgevallen zijn de slome reacties van de journalisten die de verhaaltjes van NS voor zoete koek slikken en niet doorvragen waarom het in- en uitstappen zo lang duurt en waarom de treinen op sommige momenten van de dag zo achterlijk vol zijn. En waarom er allerlei overstappen worden geadviseerd door de reisplanner die in de spits gewoon niet te halen zijn.

Het doet me weer terugdenken aan discussies over de vertrekpunctualiteit van de IC Berlijn (de 140-serie). Die heeft jarenlang stationnementen van een minuut gehad in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. En vervolgens werd er dan vreemd opgekeken dat de treinen niet op tijd vertrokken en altijd met een paar minuten vertraging in Bad Bentheim aankwamen. Internationale reizigers met bagage en/of fietsen in een minuut laten instappen? Wat een lachertje.
In de huidige dienstregeling is dat beter geregeld maar is de treinserie tegelijkertijd in geen jarent zo traag geweest. Maar een stationnement van 5 minuten in bijvoorbeeld Deventer is natuurlijk wel goed voor de punctualiteit.
Je hebt theorie die ook enigszins praktisch uit te voeren zou zijn, en theorie waarvoor Pasen en Pinksteren op een dag moeten vallen. Voor dat laatste is de off-topic volgens mij meer geschikt.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is mijn voorbeeld iets te theoretisch. Maar feit blijft dat de dienstregeling ten grondslag ligt aan het systeem dat de rijwegen instelt. Daar zou dus meer mee te doen moeten zijn als het op de sturing van punctualiteit aankomt. Dat de huidige systemen daar niet op geprogrammeerd zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat je over dit soort dingen niet kunt nadenken. Zeker wanneer in jouw voorbeeld de aftellers leiden tot te vroeg vertrekken.

Zoals wij allen weten is te vroeg vertrekken evenmin op tijd als te laat vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Rheden en Velp zijn inderdaad wel opvallend, zeker omdat ik me niet kan herinneren hier klachten over gezien te hebben. Of de reizigers daar vinden het al zo normaal dat ze er niet over klagen.

Ik had alleen je eerste lijst van 1 mei naast de OVtijden gegevens van die 2 gelegd waarbij opviel dat een deel van te vroege daar een vertraging vertoonden en een enkele steekproef daarvan op TP gaf ook de vertraagde tijd van OVT. Er klopt daar denk ik inderdaad iets niet.
Laten we het voor nu maar even houden op een technisch probleem, al kan ik het zo snel niet verklaren.
@casparwijnen
Pas maar op. Volgens de regeltjes van NS heeft die conducteur waarschijnlijk niets fout gedaan, maar kun je als reiziger hier alsnog een boete voor krijgen. Als je niet bent uitgestapt voordat de conducteur fluit, moet je inderdaad op het volgende station nog eens proberen om tijdig uit te stappen.
Badge +3
Laten we het voor nu maar even houden op een technisch probleem, al kan ik het zo snel niet verklaren.
Hopelijk is men intern er ook zo druk mee bezig als jullie, dus bijv. dat er automatisch een bericht gestuurd wordt naar de MCN/HC "je bent te vroeg vertrokken" :P

De marge in die status 5 melding is al groot genoeg om geen 'false positives' te krijgen als het om enkele seconden gaat...
Reputatie 4
Ik ga er eens over nadenken om in zo'n geval aan de noodrem te trekken. Dan krijg ik misschien problemen, maar de betreffende conducteur ook..

Reageer