Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Het gaat om 160K+ berichten per dag waar ik doorheen moet fietsen, en dat ben ik m'n verouderde Macbookje aan het laten doen vanuit de achtertuin. Kost wat tijd helaas ;)

Pak 'm beet 35K vertrekken op een dag, maar daar zitten ook bussen in, en een bus kan nooit te vroeg vertrekken (want geen actuele data).

Maar, in het verleden heb ik op dit forum een tijdje te vroeg vertrokken treinen uit de GPS logging gehaald. Tegelijkertijd keek ik dan ook even in deze berichtenstroom, en bleek dat in veel gevallen van ±30 sec. te vroeg vertrekken, dat niet uit deze berichten te halen viel. Het werkelijke aantal ligt dus hoger ben ik bang.
NS zou zich er weer eens de hoon van de reizigers mee over zich afroepen: Vertrektijd voortaan in seconden, maar minuten vertraging.

Vertraging in minuten worden toch uitsluitend via de app gecommuniceerd?
In de omroepberichten op het station en op de informatieborden aldaar worden vertragingen nog steeds gecommuniceerd in veelvouden van 5 minuten (of "enkele minuten" als de verwachte vertraging minder dan 5 minuten bedraagt).
Goed, eerst maar eens eten maken... Stand voor nu als ik een overzichtje genereer van 1 mei: https://hastebin.com/omasukegaf.css
Jullie zijn vast heel betrouwbaar, Macca 😉. En ook van ovtijden.com ben ik absoluut fan! Ik bedoel meer dat ik best bereid ben feedback door te zetten, maar als het gaat om percentages, hoop ik altijd op iets meer harde feiten/cijfers.

Ik twijfel er inderdaad niet aan, maar dat is omdat ik er vanuit ga dat de collega's die deze campagne hebben opgezet, onderzoek hebben gedaan en hun cijfers daarop hebben gebaseerd. Ik hoop jullie snel meer te kunnen melden.


Ik verwacht dat je dezelfde kritische houding die je hebt ten opzichte van op het forum geopperde cijfers eveneens hebt ten opzichte van cijfers die uit een steekproef onder conducteurs zouden zijn gekomen en hoop dan ook van harte op een minstens zo goede onderbouwing van de cijfers uit je openingspost als die waarmee diverse forumgebruikers zijn gekomen voor de bewering dat de vertrektijd in 60 procent van de gevallen gelijk is aan de aankomsttijd.

Vragen die in dit kader wat mij betreft wel interessant zijn:
1. Hebben de 224 ondervraagde conducteurs daadwerkelijk op een papiertje zitten turven hoeveel mensen er in totaal instapten en hoeveel mensen na het fluitsignaal of is het slechts een weergave van hun gevoel (vergelijkbaar met iemand die, nadat hij net een stortbui heeft ondergaan, klaagt dat het ook altijd regent in Nederland)?
2. Op welke wijze hebben deze 224 conducteurs vastgesteld dat de reizigers die te laat instapten het fluitsignaal ook daadwerkelijk hebben gehoord (er wordt immers gesteld dat meer dan de helft van de reizigers instapt NA HET HOREN van het fluitsignaal van de conducteur)?
3. Als deze conducteurs daadwerkelijk van mening zijn dat meer dan de helft van de reizigers zou instappen na het fluitsignaal, leidt dit dan ook tot enige zelfreflectie dat ze wellicht te vroeg fluiten? Zo ja, leidt dit tot het aanpassen van hun gedrag?
Nou lijkt me duidelijk dat de moderators als actiepunt wel kunnen doorgeven Velp en Rheden aan de planning van deze treinserie, dan is het gros al verholpen.

Maar je ziet hier dus duidelijk dat een beperkt aantal stations meermalen voorkomt en 2 springen er heel erg negatief uit. Dat geeft dus duidelijk aan voor die 2 stations dat er iets mis is met de halte tijdstippen en de rijtijd/snelheid naar deze stations toe.

Ergens mogen we natuurlijk blij zijn dat dit zich beperkt tot voornamelijk maar een paar stations en dat dat dus op te lossen zou moeten zijn, nu moet het alleen nog bij de juiste persoon terecht komen en dat is veel lastiger :D

En voor de mensen die reizen vanaf Velp en Rheden dan is de gouden tip, kom wat eerder 😉
Badge +3
Ik ben dit soort opmerkingen niet echt van jou gewend. Wat hoop je er deze keer mee te bereiken?
He-le maal niets beste meester. Wat triggert je tot je reactie alsof ik 'deze keer' (weer) iets wil bereiken, terwijl we elkaar totaal niet kennen en het ook nooit oneens geweest zijn volgens mijn geheugen?

Meer info graag via PB/DM als er eerder iets voorgevallen is of als ik iets wilde bereiken (en vooral, wat was dat dan of waar ging dat ongeveer over?)

Ik ben de moeilijkste niet. Dus lucht je hart, val me vooral aan op onjuistheden of aannames zoveel je wilt en dan zijn we het eens of oneens, zeg ik indien nodig sorry en zijn we even goede vrienden.

Alles wat ik hier zei is niets meer of minder dan dat het er op lijkt dat er veel vaker te vroeg vertrokken wordt (feit!) en dat zoiets wellicht is (mijn complottheorie) de punctualiteit voor de reziger (ik zie elke keer de achterlichten!) gaat, terwijl het ook anders kan dus. Back to basic dus!

Kort fluiten = All aboard! (dus mensen maak haast met instappen, we gaan zometeen weg en de deuren gaan dicht)

Lang fluiten.. Deuren zijn dicht/veilig, en er zijn geen mensen meer die nog bij de enige open deur (daar waar een HC is) willen/mogen stappen is het signaal voor de machinist dat hij mag gaan rijden.

Niet een vertreksein maar mensen (en de reiziger op 1, 2 en 3) bepalen/beperken dat dus! #omdenken tot op zekere hoogte, maar met een marge van bijvoorbeeld één minuut en geen seconde langer.

Of denk ik echt te simpel? Als ik bij het 'springen van de klok' het perron op kom rennen heb ik vette pech natuurlijk want dan heeft de coducteur alle deuren (behalve die van zichzelf natuurljik) al lang gesloten en gecontroleerd of er nergens iets tussen zit....

https://twitter.com/jeurissen_ben/status/1015674367123054592
Bedankt voor de aanvulling wat betreft cijfers. Reden dat ik daarom vraag, is zodat ik ook meer harde cijfers heb om de organisatie in te sturen.
Reputatie 7
Badge +3
Rheden en Velp springen er wel uit inderdaad. Dat zijn er al 59 van de 89, waarvan 2 keer de vroege IC.
Van de sprinters was het 11 keer een FLIRT en 46 keer een SGM.

Als deze ene dag representatief is ook voor andere dagen dan mag hier inderdaad wel eens naar gekeken worden.
@Neen
Ik heb nog een vraag om toe te voegen. Hebben de ondervraagde conducteurs dan het hele stationnement bij de trein staan tellen? Bij stations als Den Haag CS kan ik me dat niet voorstellen.

@Sivan
Ik vond de cijfers van Henk erg interessant. Heb jij inderdaad ook zulke cijfers?
@Sivan
Jij wilde harde cijfers om de organisatie in te sturen. Het zou ook verstandig geweest zijn om harde cijfers over het te laat instappen naar de reizigers te communiceren. Dat maakt de campagne misschien iets geloofwaardiger. De cijfers moeten net als die van Henk wel correct zijn en niet zomaar uit de duim gezogen.

Ik ben dit soort opmerkingen niet echt van jou gewend. Wat hoop je er deze keer mee te bereiken?He-le maal niets beste meester. Wat triggert je tot je reactie alsof ik 'deze keer' (weer) iets wil bereiken, terwijl we elkaar totaal niet kennen en het ook nooit oneens geweest zijn volgens mijn geheugen?


"Deze keer" moet je lezen als zijnde: ik ben verbaasd over de toon van jouw reactie. Dat ben ik niet van je gewend. Daar ging de opmerking over. Ik ben het zeker niet met je oneens, maar de felle toon kwam als een verrassing ;)

@Henk_NL interessante data. Alle stations in die lijst zijn persoonlijk bij mij al bekend als zijnde stations waar je al snel te vroeg aankomt en de vertrektijd dus ook goed in de gaten moet houden. Doe je dat niet, en de HC ook niet, dan heb je dit resultaat.
Kortom: niets nieuws onder de zon dus eigenlijk.
Hoi Treinspotter. Zoals gezegd heb ik gevraagd hoe die 54% is opgesteld. Ik wacht nog op een reactie.
Mijn 'harde cijfers' zijn natuurlijk wel anders dan degene die Sivan hier zou moeten produceren. Mijn resultaat is niks meer dan alle stops uit de database trekken en even de tijden vergelijken. Dat is een kinderlijk eenvoudig trucje. Die 54% is wel even wat anders dan tegen een databaseje praten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet dat er nog hoofdconducteurs en machinisten zijn die bij een binnenkomende trein in overleg met elkaar wachten om toch de overstappers mee te kunnen nemen.
Misschien nog af en toe geholpen door een PLP'er als deze:
https://twitter.com/HermanHulzen/status/997354177293701120
Klopt, Henk. Deze week gaat Klaas-Jan aan de slag met een onderzoekje naar deze cijfers. Op basis van die cijfers zal ik met Marketing aan de tafel gaan zitten, om te zien of de campagne realistisch is, of dat we eventueel op een ander gebied nog verbetering kunnen boeken. Hoe dan ook nemen we alle feedback erg serieus.
Dat is inderdaad een actieve PLP'er op station Leiden Centraal, afgelopen week nog een heel gesprek met hem toen er iemand uit mijn trein gehaald moest worden door V&S want dan loopt hij ook even naar desbetreffend perron als hij de mogelijkheid heeft om te kijken of het allemaal goed loopt.

Leiden Centraal is ook een goed voorbeeld waar veel cross perron aansluitingen zijn en de HC goed moet opletten op deze aansluitingen als er 1 trein iets vertraging heeft. Hier wacht ik dus ook geregeld op een vertraagd binnen komende trein om de aansluiting toch over te nemen. Toch ben je altijd beperkt in hoelang je kunt wachten omdat je anders op andere stations verderop aansluitingen gaat missen en dat je niet andere treinen in de weg gaat rijden als je bv richting Schiphol rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Naar aanleiding van de recente discussies heb ik nog een keer deze pagina bekeken.
http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/

Die pagina moet echt zo snel mogelijk herschreven worden. De tekst hangt van de vaagheden en onjuiste aannames aan elkaar. Hier een paar voorbeelden.

"Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd

De vertrektijd op de borden is niet de tijd tot wanneer u nog in kunt stappen. Nee, dan vertrekt de trein. Zorg er daarom voor dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit. Dan is er genoeg tijd om de deuren te sluiten en kan de trein op tijd vertrekken. Zo zijn we allemaal op tijd!"

Al uitgebreid besproken op het forum. In de meeste gevallen is het helemaal niet mogelijk om 'ruim' op tijd in de trein te zitten. En waarom vertrektijden publiceren als je die als reiziger niet kunt aanhouden om nog op tijd bij de trein te zijn? En hoeveel tijd van te voren moet je dan wel bij de trein zijn?

"Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure."
Dus als het vertreklicht 2 minuten voor vertrektijd brandt worden de deuren al gesloten?

En dan heb ik het nog niet eens over de toon van de tekst die blijkbaar veronderstelt dat ik als een kleuter moet worden toegesproken.
Als je een melding maakt bij de klantenservice over een te vroeg vertrekkende trein, wordt daar dan ook iets mee gedaan? Heb een poos geleden een melding gemaakt van een trein waarbij de deuren 1,5 minuut voor vertrek werden gesloten, waardoor ik bijna tussen de deuren kwam aangezien ik nog bezig was om in te stappen. Er waren weinig tot geen in - en uitstappers voor die specifrieke trein, dus drukte op het perron waardoor je iets over het hoofd ziet kan he tniet zijn geweest.
Reputatie 4
Zou er niet bedoeld kunnen zijn dat in een onderzoek 54% van de reizigers heeft gezegd WEL EENS na een fluitsignaal te zijn ingestapt. Er staat eigenlijk nergens dat het 54% per trein is.
Ik weet niet of er met elke melding iets wordt gedaan, maar deze klachten worden zeker verzameld. Als er op een station of bij een specifiek personeelslid veel klachten binnenkomen, zal er zeker naar gekeken worden.
Nee want het is niet aan de reizigers gevraagd.

En er staat duidelijk •54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal, dat gaat over alle reizigers dus het is ook 54% gemiddeld per trein.
Reputatie 4
Zou er niet bedoeld kunnen zijn dat in een onderzoek 54% van de reizigers heeft gezegd WEL EENS na een fluitsignaal te zijn ingestapt. Er staat eigenlijk nergens dat het 54% per trein is.
Citaat van de NS: "Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur, zo blijkt uit een peiling onder meer dan 200 hoofdconducteurs van NS." "224 van de in totaal 2500 conducteurs deed mee aan de peiling. Wat bleek? 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal" http://nieuws.ns.nl/zou-willen-dat-ik-zo-lenig-was---treinhalen

Xander, NS-hoofdconducteur en fluitinstructeur heeft zelf de feiten niet op een rij:

"Volgens Xander is er in de loop der jaren een misverstand ontstaan over de vertrektijd op de perronborden: “De perrontijd wordt gezien als instaptijd, maar het is de vertrektijd. Veel reizigers denken dus dat ze nog in kunnen stappen, terwijl dit de tijd is waarop de trein moet vertrekken, met de deuren dicht en de reizigers veilig binnen."

Inmiddels hebben we vastgesteld dat bij 66% van de stops de trein net aankomt wanneer deze "moet vertrekken, met de deuren dicht en de reizigers veilig binnen" :8

Bij wie is het misverstand, bij de NS of bij de reiziger? :8 Duidelijk bij de NS.
Reputatie 4
Ik vraag me af of dat idiote onderscheid tussen instap- en vertrektijd typisch Nederlands is of een internationale gewoonte. In Zwitserland heb ik er wel eens op gelet. Ik zie daar conducteurs altijd wachten met fluiten tot de "pannenkoek op de 12".
Reputatie 7
Badge +3
Snelle blik erop, Rheden en Velp springen er weer uit.

Tuin en gras zal wel lekker droog zijn. Hier net even met 2 grote gieters de planten in pot water gegeven. Even afwachten of de aardbeienplant nog te redden valt, tomaatjes doen het wel goed.
Ter relativering ..

Reageer