beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Reputatie 6

Heeft met discipline te maken. In Nederland hebben we die maatregelen niet nodig omdat we over het algemeen meer onze eigen verantwoordelijkheid nemen en gewoon meer afstand van elkaar houden. Daarom kunnen Amsterdam en Rotterdam volgende week ook stoppen met hun belachelijke mondkapjesexperiment. Nu de scholen nog en dan het OV, we gaan namelijk merken dat het vrijwel geen verschil maakt. Waarschijnlijk en hopelijk voor het einde van het jaar, maar we zien het wel. Hangt er ook van af of mensen er nog aan mee blijven doen of niet.


Ik zie de dag juichend tegemoet dat ik als gezond mens weer normaal in de trein kan stappen, zonder me eerst te móeten hullen in schermen voor mijn gezicht.

Badge +3

Een taxi is wel meer prive daar stap je niet met een vreemde reiziger.

Die doen ook contractvervoer, zoals scholieren of mensen met een beperking (dagbesteding, sociale werkplaatsen e.d.).

Die mochten lange tijd in een personenwagen één persoon vervoeren, en in een 8 persoons busje maar 2 personen (in een grote rolstoelbus 3 of 4).

Sinds 1 juli mogen ze weer helemaal vol, maar wel met mondkapje voor 13+ (met wat uitzonderingen voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen, wegens ernstige verstandelijke beperking e.d.)

Het is heel simpel: het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer is verplicht, net als het bezit van een geldig vervoersbewijs.

De grap is dat ook dat er de afgelopen maanden bijna niks aan gedaan is om dat tegen te gaan. Gek genoeg zit er nu minder onruststokend “tuig” in de trein dan een aantal maanden geleden. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik neem aan dat er dan ook deugdelijke wetenschappelijk onderbouwde argumenten zijn waardoor die verplichting tot het dragen van een mondkapje gedragen wordt? Dus een “vermoedens” of “baat het niet, dan schaadt het niet", maar analyses en feiten die uitwijzen dat het dragen van mondkapjes noodzakelijk is? En zo ja, waar kan ik die feiten en analyses vinden?

Ik vertel enkel hoe het bij wet geregeld is. Als je het niet eens bent met het beleid moet je maar bij de overheid aankloppen.

Op internet (wel de juiste informatie opzoeken) en ook op dit forum is genoeg te vinden over het nut van mondkapjes. Ik ga het hele riedeltje waarover we het de afgelopen 4 maanden al constant over hebben niet nog een keer herhalen, daar heb ik al genoeg over geschreven. Je bent zelf vast slim genoeg om je eigen onderzoek te kunnen doen.

Badge +3

Roken op spoor 5/6 waar vroeger het personeelsverblijf was… en zoals @Loes al zei wij moeten naar buiten en naar boven (Neckerspoel)

Nu is het de personeels ruimte waar wij (kiosk/Smullers etc) mogen verblijven. NS heeft een heeeleee mooie nieuwe ruimte gekregen.

Oh wacht, dit moest in een ander topic, maar daar hebben ze dus retail personeel ‘geparkeerd’.

Never mind, ik zat weer te denken aan peuken overal wegens gebrek aan rookpalen en zo. En het is nog niet eens oktober!

Reputatie 7
Badge +3

De Wet Personenvervoer 2000 maakt onderscheid tussen openbaar vervoer, besloten vervoer en taxivervoer. Touringcars en taxi’s zijn expliciet geen openbaar vervoer.


Maar feitelijk is het natuurlijk gewoon openbaar vervoer, zijnde: een vervoersmiddel dat tegen betaling ter beschikking staat aan het publiek. Dit in tegenstelling tot privé-vervoersmiddelen.

Dat is niet het onderscheid zoals de wetgever bedoeld heeft. Touringcars en taxi’s zijn uiteraard personenvervoer maar wettelijk gezien geen openbaar vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Buiten het ov nergens mondkapjesplicht is niet helemaal waar, zie taxi en touringcars.

Verder zie ik ze ook wel bij carpoolers, maar geen idee wat de huidige regels zijn voor aantal personen in een auto (geen gezinsleden/medebewoners).


Wanneer je behorend tot verschillende huishoudens in 1 auto stapt, dan wordt sinds 1 juli het mondkapjr aanbevolen.

Reputatie 5

In België mocht je ook een sjaal om je mond mag dat in Nederland ook?

Dan moet je ook begrijpen dat mensen dat niet vrijwillig doen, wetende dat het eigenlijk niet verplicht te stellen is.

Reputatie 7
Badge +3

In België mocht je ook een sjaal om je mond mag dat in Nederland ook?


Als je er een mondkapje onder hebt

En we babbelen maar voort alhier in heel kleine kring over de mondneuskapjes. In het echte leven, buiten in het OV, heeft anno september 2020 iedereen gewoon een mondneuskapje op, alsof het nooit anders is geweest.

Gelukkig heeft iedereen na enige gewenning door dat je het voor elkaars veiligheid doet 👍

Badge +3

Plus dat veel HC’s het spelletje onderhand ook wel beu zijn, en bijv. kleuterjuf @Loes je de trein uit ‘bonjourt’ (fijne dag verder!).

Dat alle maatregelen te laat kwamen (en de versoepelingen misschien te snel) is weinig grappigs aan.

Je hebt dus nu mensen die het ov en allerlei andere dingen radicaal mijden wegens risico’s veroorzaakt door anderen (zonder mondkapje), of dus blijkbaar zelf niet tegen mondkapjes kunnen, om welke reden dan ook.

Op Twitter vandaag nog iemand die het bizar vond om naar een drukke supermarkt te moeten om een bestelling (VDU naar Flex) op te halen. Geef je ov-kaart dan even mee aan iemand anders die wél boodschappen durft te doen!

Badge +3

En we babbelen maar voort alhier in heel kleine kring over de mondneuskapjes. In het echte leven, buiten in het OV, heeft anno september 2020 iedereen gewoon een mondneuskapje op, alsof het nooit anders is geweest.

Ik neem aan dat je ‘binnen het ov’ bedoelt, anders snap ik deze reactie niet.

Buiten het ov zie ik namelijk voornamelijk Aziaten met een maskertje, die inderdaad niet anders gewend zijn misschien (zoals in grote steden daar, tegen smog of fijnstof)? Maar dan voor eigen veiligheid inderdaad… in het ov (corona) is het met name voor de veiligheid van anderen (tegen jouw droplets, aerosolen weer een ander verhaal).

Reputatie 4

En Ja ik reis idd met de auto! Zonder mondkapje 🤪

 

Ik neem aan dat je ‘binnen het ov’ bedoelt, anders snap ik deze reactie niet.

Ik bedoel "buiten in het OV", zoals ik ook schrijf, en niet " buiten het OV", snap je hem nu @Robert B ?

Reputatie 5

Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Serieus @dorae_mon, een mondneuskapje ?

Vraag eens aan je oma of opa wat hij/zij "ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen" vond, zo'n 75 jaar geleden !

Zeker wel. Ik vind de verplichting een mondkap te dragen terwijl het wetenschappelijk bewijs voor de werkzaamheid ervan in de gegeven situatie zo dun is wel degelijk een beperking van mijn persoonlijke vrijheid. En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

Ondertussen weigert men in het “openbaar” vervoer nog steeds reizigers te faciliteren die om welke reden dan ook niet mee kunnen doen met de fopkapjesheisa. Ze zullen vast wel weten dat ze fout zitten, maar drammen toch hun zin door. Hopelijk komt ook hier een rechtzaak over, zodat er in ieder geval opheldering kan komen over wie verantwoordelijk is voor het huidige beleid en wanneer ze hun baan kwijt zijn.

 

*aangepast door moderator

Vrijheid is iets heel anders dan wel of niet een mondkapje dragen vanwege een snel overdraagbaar virus welke al vele mensenlevens heeft gekost en veel bedrijven in de problemen brengt als er nog een keer een lockdown moet komen omdat mensen niet kunnen leven met een paar simpele basisregels.

Er zijn al zoveel basisregels waarmee we hebben leren leven, zoals gekleed over straat, handen wassen na WC bezoek en voor het eten, tandenpoetsen, ….  Althans ik ga er vanuit dat je dat soort regels ook in acht neemt.

En virussen zijn van alle tijd echter proberen we nu dat er teveel mensen tegelijk ziek worden en de economie nog verder in de problemen komt.  Vergelijkingen maken met landen war de bevolkingsdichtheid compleet anders is dan in NL heeft geen enkele zin. Hoe kleiner de bevolkingsdichtheid hoe minder risico op besmetting, dat zie je zelfs al op de kaart van de besmettingen in Nederland.

Snel overdraagbaar klopt.

Vele mensenlevens klopt ook, elk mensenleven is er 1 te veel, maar zie het wel in het juiste perpectief. Aan de normale griep gaan ook heel veel mensen dood.

Denk dat ik de tijd en zin heb om al die vragen te  onderzoeken en te beantwoorden?

Snap ik, maar kijk jij toevallig iedere avond het journaal?

Stel dat je die 20 minuten gebruikt om zelf wat dingen op te zoeken i.p.v. het voorgeschreven verhaal aan te horen.

Een RIVM weekoverzicht bekijken kan prima in die tijd, en beantwoord al een stuk of 3 vragen in een keer.

Geen tijd verspilt, en het levert ongetwijveld weer nieuwe inzichten op…

De “Wekelijkse update epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland” geeft inderdaad goed inzicht in hoeveel mensen positief getest zijn op het SARS-CoV-2 virus, net als de dagelijke open data COVID-19 aantallen per gemeente waaruit duidelijk blijkt dat op een enkele dag na er al weken meer dan 500 a 600 nieuwe besemttingen per dag worden geconstateerd, wat een groot verschil met de eerste helft van juli is toen er bijna iedere dag minder dan 100 bij kwamen. Maar blijkbaar vind u dat niet verontrustend.

Of kijkt u soms alleen naar de virologische dagstaten of gegevens van de Nivel peilstations waar inderdaad geen Corona virus is aangetroffen? De eerder genoemde wekelijkse update COVID-19 betreft gegevens van de GGD die niet wordt weergegeven in de RIVM virologische dagstaten of Nivel peilstatons data waardoor deze 2 bronnen dus duidelijk niet gebruikt kunnen worden om de situatie rond COVID-19 te beoordelen. Dat kan alleen op basis van de GGD aantallen.

 

Hoi Momo,

Ik vraag mij af wat 500-600 “besmettingen” per dag eigenlijk betekent.

Is iemand dan:

  1. Positief getest d.m.v. een PCR test, en merkt daar verder niets van.
  2. Ziek, zodat die thuis in bed ligt en dus 2 weken in zelf quarantaine moet
  3. Patient, zodat deze persoon moet worden opgenomen in een ziekenhuis
  4. Kritiek, zodat deze persoon op de IC ligt
  5. Overleden

Ik krijg de indruk dat er al heel snel over gevallen, of zelfs patienten worden gesproken, terwijl mij helemaal niet duidelijk is hoeveel mensen er als patient zijn opgenomen, en hoe vol de IC’s liggen. Hoeveel mensen zijn er de afgelopen 2 maanden eigenlijk overleden aan Covid?

Het lijkt er mij op dat men iedere positieve PCR uitslag telt als iemand die ernstig ziek is. Dat lijkt mij niet correct.

Ja, dit is een lastige. Regels zijn regels, maar ik snap je wel. Inderdaad zoals Anonymous zegt zo'n vraag. Maar uit onderzoek blijkt wel dat als je hoest, dat het iets van 3 uur blijft hangen. Als er dan net mensen instappen en jij hebt corona, zijn die reizigers besmet.

Reputatie 7

Die kapjes zullen misschien nooit meer weggaan. Ook na deze virusvariant blijven er duizenden virussen rondwaren die in druppeltjes of aerosolen worden overgebracht en ook aan gewone griep die door anderen overgebracht wordt sterven jaarlijks veel mensen ondanks de griepprik. Toch is er tot nu toe nooit iets over gezegd om daarvoor ter bescherming ook kapjes te gaan dragen en accepteerde men het risico?

Strikte handhaving van mondkapjesplicht is niet te doen, niet alleen hier maar ook in het buitenland. Ook al ervaring mee.... In Duitsland en Oostenrijk mag je trouwens ook een sjaal omknopen. Fijn dat eensgezind Europa....

Twijfel alom over het nut van het dragen maar baat het niet schaadt het niet zal men denken. Er zal eens een bon worden geschreven maar in veruit de meeste situaties kom je ermee weg. Dat zie ik dagelijks in bus en trein. Het komt uiteindelijk toch neer op eigen geweten en verantwoordelijkheid. Toch blijft het risico op besmetting in ov laag. De meeste besmetting vindt juist in de thuissituatie plaats, in drukke horeca (café) en op feestjes en bruiloften etc. (vanochtend in het nieuws). 

De treinen zijn momenteel ook nog vrij rustig en in de bussen is het zo te zien nog rustiger. Tenminste in Brabant en Gelderland/Overijssel wel. Geen studenten natuurlijk nu en ook weinig dagjesmensen is mijn indruk. De meesten zijn per auto op vakantie of gaan dit jaar niet en zijn thuis aan het klussen. Rond Amsterdam zal het anders zijn met drukte. Toeristen willen toch weer alleen of hoofdzakelijk daar naartoe....

Reputatie 5

Tja ik zag ook een keer een foto van een agent die wild plaste.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik geef 'm geen ongelijk. Ik snap die enorme felheid op mondkapjes in de trein niet zo. Als je beelden ziet van plekken waar mondkapjes verplicht zijn, zoals bij sport (voetbal, F1, Tour de France, enz.), politieke gelegenheden, Schiphol, enz., zie je overal wel een enkeling die het kapje niet of niet goed draagt. Ik zie/hoor niemand daar echt moeilijk over doen. Maar o wee als er iemand in een lege treincoupé het kapje niet 100% volgens de voorschriften draagt … Enige verschil is natuurlijk wel dat een conducteur een voorbeeldfunctie heeft en er zelf op moet handhaven, maar met een sorry en een snik kom je in dit land een heel eind :wink:
't Is natuurlijk een ander verhaal als de coupé vol zou zitten, of als hij z'n ronde aan het doen is. Maar in bovenstaand geval? Voor mij in elk geval geen probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Tip: kijk voordat je reageert even hoe oud de laatste reactie was in een topic. Je reageert nu op topic van een jaar geleden.

Bericht verwijderd door Moderator; in strijd met de Huisregels.

Vraagje, van wie was dit bericht...........

Reputatie 7
Badge +3

Tja ik zag ook een keer een foto van een agent die wild plaste.

Ik weet niet waar dat was, maar wildplassen is niet bij wet verboden. De meeste APV's verbieden het alleen wel binnen de bebouwde kom.

Reageer