beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Ik vind het opvallend dat er bij de mexicaanse griep van 10 jaar geleden amper maatregelen waren en nu met corona wel.

Nog al een verschil, bij de Mexicaanse griep "slechts" 28 doden in Nederland, bij Corona nu al 6000 in Nederland  @Melvinhage 

De influenza van 2018-2019 had bijna 12.000 doden. Was er toen ook paniek? zaten de IC’s toen ook overvol?

Heb je trouwens ook even gekeken naar de leeftijds opbouw van de sterfgevallen? Zijn al deze mensen puur en alleen aan covid overleden, of hadden ze ook nog onderliggende aandoeningen?

Is covid-19 de enige oorzaake dat mensen met luchtweg problemen op de IC terecht komen, of kan dat ook b.v. met Influenza gebeuren?

Waarom moeten we alleen voor covid-19 ineens mondkapjes dragen en afstand bewaren, en niet voor andere besmettelijke ziekten (b.v. Influenza)?

Hoeveel mensen gaan er ieder jaar trouwens dood aan hart en vaatziekten, kanker en verkeerd medicijngebruik? worden daar ook maatregelen voor getroffen?

Kijk eens op de weekoverzichten van het RIVM. Komt sars-cov-2 momenteel nog voor in Nederland? Hoe vol zitten de IC’s momenteel? Hoeveel mensen overlijden er momenteel aan covid-19?

Hoelang kennen we corona virussen al? Kan je er een aantal opnoemen? Wanneer tijdens het griep seizoen hebben we te maken met de corona varianten?

Denk je dat een gezonde levensstijl, voldoende beweging en buitenlucht kan bijdragen aan een betere weerstand tegen allerlei ziektes, en dus ook Covid-19?


2018-2019 staat bekend als een mild griepseizoen. Waar je die 12.000 doden vandaan haalt is mij een raadsel. 2017-2018 kende wel veel griepdoden 9444. Het vaccin wat dat seizoen gegeven werd was een ander dan het griepvirus dat toen actief was.

Het verschil tussen Infuenza en Covid-19 is dat voor Influenza een vaccin is en voor Covid-19 (nog) niet.

En de vrijheid waar jij en een aantal groeperingen om roept beperkt wel de vrijheid van met name mensen in risicogroepen. Daar wel eens bij stil gestaan? En die risicogroep is een stuk groter dan wat op het Malieveld staat te demonstreren tegen de maatregelen.

 

Klopt, het was idd griep seizoen 2017-2018. Er was toen een oversterfte van 9400. Tel die bij de normale 2 a 3000 griep doden, dan heb je je 12.000.

Bij 98% van de mensen die “besmet” zijn in welke vorm dan ook manifesteerd covid zich amper, of zijn er slechts milde klachten. Als je het daar niet mee eens bent, kan je misschien wat cijfers tonen die jou genoemde “groter” voor mij in een wat betere context kunnen plaatsen. Mensen in risico groepen hebben ALTIJD al voorzichtig moeten doen, of het nu Influenza, Corona, Rhesus of andere risico’s zijn. als je ouder wordt ben je nu eenmaal vatbaarder voor ziektes, en kan struikelen op straat uiteindelijk al fataal aflopen door complicaties. 

Wat ik al eerder heb geprobeerd aan te halen: probeer alles zo veel mogelijk in context te zien. Alleen focussen op Covid en al het andere vergeten is naar mijn mening niet goed.

Wat betreft de vreiheid: Ik vraag mij af of je in de gaten hebt wat er op dit moment aan wetgeving door de 2e en 1e kamer heen wordt geloodst, en wat voor een impact dat binnenkort op het leven van jou en jou nasten gaat hebben. Ga eens na hoeveel invloed jij straks nog hebt om deze eenmaal ingezette wetgeving weer te stoppen en/of ongedaan te maken.

Ik ga ermee stoppen. Geloof wat jij wilt geloven. Bewaar deze link en kom over een jaar of 2 maar weer terug, Dan discusseren we wel weer verder, en is ook duidelijk wie van ons er gelijk heeft gehad.

k ga ermee stoppen. 

Stop in elk geval met die eindeloos lange quotes @ervegter telkens, dat leest toch niemand meer, en ga weer on topic in plaatst van de complete Corona pandemie alhier te welen bespreken op een OV Community.

Badge +3

Mondkapje in lege coupé? Welnee… vindt deze HC.

Foto verwijderd door Moderator ivm privacy

Welke smoes u ook toe denkt te kunnen passen, een mondkapje is verplicht en het is voor de wetgeving totaal irrelevant wat u daarvan vindt.

Wie geen mondkapje wil dragen, kiest daarmee voor het niet kunnen en mogen reizen met het openbaar vervoer.

Zo simpel kan logica ook zijn. Overigens is de boerenlogica waarbij de combinatie van social-distancing, handen wassen en het dragen van een mondkapje tot minder besmettingen leidt, ook inmiddels nog door een onderzoek bevestigd, en dan heb ik het niet over de ‘wetenschap’ die op de haat- en scheldfora wordt aangehaald.

 

Hoi Thom,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Met mijn boeren logica heb ik je onderzoek bekeken en heb daar wat vragen over.

1. Het onderzoek gaat uit van een model. Ik zit zelf in de IT en weet dat computer modellen zo goed of slecht zijn als de data, feiten en aannames die je erin stopt. Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat het model exact voldoet aan de werkelijke situatie?

  1. In onder meer Zweden en Japan zijn er weinig tot geen maatregelen genomen. Moeten ze daar in het OV ook een mondkapje op, en hebben ze daar grote problemen met verspeiding van covid-19?
  2. Toen covid-19 net over zijn hoogtepunt heen was in maart, april en mei was het niet nodig om mondkapjes te dragen in het OV. Pas toen Covid-19 vrijwel geen invloed meer had op de medische gesteldheid van de mensen werd het dragen van mondkapjes verplicht als gevolg van een beleidsmaatregel. Onderdeel van deze beleidsmaatregel is dat de kapjes van -niet- medische kwaliteit mogen zijn. Hoe toont dit onderzoek aan dat deze mondkapjes wel helpen?
  3. Er is inmiddels duidelijk geworden dat niet de druppels, maar aerosol (microdruppeltjes) die in afgesloten en slecht geventileerde ruimtes bijven hangen, en vervolgens gedurende langere tijd worden ingeademt, voor verspreiding van covid-19 zorgen. Zijn de zelfgemaakte mondkapjes geschikt om deze aerosolen afdoende tegen te houden? Zo ja, hoe groot is dan de remmende werking?
  4. Ventilatie zou een goede manier zijn om besmetting te voorkomen. immers, als aerosol wordt weggeventileerd, kan je die dus ook niet gedurende langere tijd inademen.Weet jij misschien of de NS hier ook aandacht aan besteed, of moeten de reizigers het alleen met de mondkapjes doen.
  5. Door wie is het door jou gerefereerde onderzoek gefinancierd, en wat zijn de belangen van deze partij / partijen? Zou het mogelijk zijn dat het onderzoek een negatief resultaat had kunnen laten zien? Zou dat mogelijk gevolgen kunnen hebben voor vervolg financieringen? Kan je je antwoord onderbouwen?

Ik denk dat we het gevoerde beleid los moeten zien van de medische noodzaak. 

Er zijn inmideels toch steeds meer een meer academici, wetenschappers en medici die vraagtekens zetten over de zwaarte en dientengevolge ook de noodzaak van deze maatregelen in verhouding tot wat er daadwerkelijk speeld.

Zolang beleid en medische noodzaak niet los van elkaar kunnen worden beschouwd, zullen er altijd reizigers zijn die met hun boeren verstand vragen blijven stellen, puur en alleen omdat er vanuit die inslag geen valide reden kan worden gevonden, behalve dan “befehl ist befehl”.

mijn inziends zou het enige antwoord op bevenstaande vraag dus moeten zijn:

De NS volgt het beleid van het kabinet. 

Mij zijn ze, zolang deze regel wordt gehandhaafd, in ieder geval kwijt als klant.

 

Reputatie 6

En we babbelen maar voort alhier in heel kleine kring over de mondneuskapjes. In het echte leven, buiten in het OV, heeft anno september 2020 iedereen gewoon een mondneuskapje op, alsof het nooit anders is geweest.

Gelukkig heeft iedereen na enige gewenning door dat je het voor elkaars veiligheid doet 👍


Is dat zo? Op Twitter steeds meer klachten over mensen die geen mondkapjes dragen in de trein en conducteurs daar niets van zeggen.

Hierdoor is voor mij de trein nog steeds een no go area. Net als voor anderen uit risicogroepen.


Gewoon even uit belangstelling: zit je dan héél de dag thuis? Want zodra je buiten je voordeur komt, word je geconfronteerd met mensen. Mensen zonder mondkapjes. In de winkel, in de apotheek, op straat, en op alle andere plaatsen waar je eventueel komt. En het kan aan mij liggen, maar ik heb tot op heden niet vernomen dat het aantal ziektegevallen daardoor aanzienlijk toeneemt. Integendeel zelfs, het neemt meer en meer af.

Ik denk dat het geen goed idee is angst als raadgever te hebben. Want dan heb je geen leven meer.

Badge +3

Voor mij ook niet (zie mijn eerdere reacties in dit topic). De enige reden voor de mondkapjesplicht is het niet (altijd) kunnen houden van 1,5 meter afstand.

Is 1,5 meter geen enkel probleem dan voegt een mondkapje dus niets toe, net zomin als in een supermarkt. In de trein zou je het dan in ieder geval onder je neus of op je kin of aan één oor kunnen dragen, uit ‘goodwill’. Mag immers ook om iets te eten of drinken.

Reputatie 7
Badge +4

In combinatie met handhaven en fors beboeten zeker. Jammer dat mensen zo onvolwassen kunnen zijn dat dat nog nodig is ook. Dichtbij is er al een land waar het 500 euro kost.

 

De domheid wordt duur betaald. (Vrij naar Herman Heijermans)

Reputatie 7
Badge +3

Dat is toch meten met twee maten? Eerst zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de reiziger is, en dat het allemaal best is als je voldoende afstand kunt houden (als er dus verder niet gehandhaafd wordt zoals in het eerste geval).

En 4 minuten later zeggen “ook als je alleen zit moet je een mondkapje op hebben, want je zit in een trein en daar is het verplicht!”? :thinking:

Ik lees dat toch anders. Een geldig vervoersbewijs hebben is ook de verantwoordelijkheid van de reiziger, maar het is wel verplicht natuurlijk.

In het eerste antwoord lees ik vooral dat de HC zelf kan beslissen al dan niet te handhaven en/of boetes uit te schrijven en daarnaast de tip om ergens anders te gaan zitten als je bezorgd bent om je gezondheid.

Reputatie 7

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt, 

 

 

 

Reputatie 5

En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

Dat vind ik nou ook @dorae_mon. Die 1,5 meter is echt misdadig, je kan immers nog steeds andere besmetten. De afstand moet snel naar 2 meter, en overal mondneuskapjesplicht, buiten je eigen woning.

Ja, je kunt natuurlijk ook de rest van je leven thuis in de kelder gaan zitten. Dat is het allerveiligst.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKHJe hebt angst en angst. Ik ben niet bang, een gewone griep kun je ook zomaar oplopen en ik kan ook op de fiets aangereden worden.

Ik heb een normaal leven, maar zie gewoon wat minder familieleden en anderen waarvoor ik met OV zou moeten reizen. Ik zie genoeg mensen en ben veel buiten. Ik sport, fiets, wandel, bezoek musea in de buurt, klus in en om het huis en in mijn volkstuin. Supermarkt kom ik 2x per week ipv bijna elke dag. Ik ga nu naar een supermarkt iets verder weg omdat deze een stuk ruimer van opzet is. En dankzij die eerste tijd dat er veel dicht was, besef ik dat ik niet veel nodig heb, dus in overige winkels kom ik bijna niet meer. Werkte ik voor Corona meer uren dan ik van plan was, nu is er geen werk meer en zit ik als Flexer even zonder. In mijn omgeving verschillende mensen in risicogroep. Die mensen wil ik nog niet missen, net als men mij nog lang niet wil missen. 

Dus nee, ik zit niet de hele dag binnen. En nee ik loop niet met een mondkapje in de supermarkt. Je kunt niet alles voorkomen, maar drukte probeer ik wel te vermijden en in het OV is dat niet te voorspellen. Daarbij heb ik de indruk dat het tegenwoordig nog minder ontspannen reizen is in de trein.

 

 

Volgens de laatste berichten steunt 43% van de bevolking de verplichte gezichtsbedekking. Niemand gaat dat nog willen hoeven handhaven zodra de noodzaak weg is. Dus nee, natuurlijk blijft het niet verplicht.

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

Niemand in de gaten dat 99, 5 procent het mondneuskapje goed op heeft in het OV maar veelal ook op de perrons om te voorkomen dat het virus zich verder verspreid Die reizigers zijn gewoon erg goed bezig.

Het was even wennen, maar iedereen snapt nu dat het noodzakelijk is voor ieders gezondheid.

Reputatie 7
Badge +3

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

Het was toch pizza en wijn tegenwoordig?

Voel je vrij een topic over een ander onderwerp te openen :slight_smile: (overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

Reputatie 7
Badge +3

Mondkapje in lege coupé? Welnee… vindt deze HC.

[Foto verwijderd door Moderator ivm privacy]


Leeg? Wie zegt dat? Rechts staat niet helemaal op de foto.

En iemand die in die coupé wilt gaan zitten, moet eerst wachten tot HC mondkapje op heeft en de eventuele druppels uit de lucht zijn...

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Tja, hoe stout ben je dan als je het dan toch maar gewoon op je kin zet, totdat afstand houden een probleem wordt?

Tja, volgens de een moet je dan worden vervolgd voor zware mishandeling met de dood tot gevolg, volgens een ander ben je dan in overtreding en moet je beboet worden en volgens weer een ander is er niks aan de hand.

:wink:

@PeterJKHDaarbij heb ik de indruk dat het tegenwoordig nog minder ontspannen reizen is in de trein.

Niet alleen in de trein, als ik in ‘de stad’ (Zwolle bijv.) kom verbaas ik me al over hoe snel je gedoe hebt door de gespannen sfeer. In de provincie gaat het allemaal redelijk gemoedelijk, in de stad had ik afgelopen week nog iemand die ineens behoorlijk pissig werd dat ik absoluut niet bij hem in de lift mocht gaan staan for whatever reason. Grote liften waar je met meerdere winkelwagens in kan overigens, geen klein hok. Dan heb ik het rap gezien en is de lol er wel af.

Deventer is niet zo mijn stad, dankje. Rijd er graag rap doorheen. Maar wil gerust met jou een bak koffie doen hoor, het ligt op de route vanuit Duitsland.

Badge +3

Gaat die 43% over mondkapjesplicht in het algemeen (winkels en andere openbare gelegenheden) of specifiek in het ov? Ik denk dat er voor het ov meer steun is, wegens mogelijke drukte en dus geen 1,5 meter meer mogelijk.

Plus dat je in het ov vaak voor langere tijd in dezelfde ruimte bent, of iemand vlak naast je zit. Dat i.t.t. winkels e.d.

Reputatie 5

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Kon je het weer niet laten @Jeroen 

Nergens voor nodig toch ?

Overigens 13 x in dit topic.

De provincies Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland zijn naar code Oranje gegaan (voor Belgen) door de ruim 400 besmettingen van vandaag.

Hebben de Belgen zelf veroorzaakt. Massaal kwamen ze toen de grenzen open gingen. Zeeland is echt wel een stuk veiliger dan Antwerpen of Rotterdam.

Ik ben toevallig net met ^AR in overleg hierover.

Reputatie 5

En dan zeiken ze Belgen dat wij geen mondkapjes dragen in Sluis. Blijf dan maar thuis.

Reputatie 6

Ach, af en toe verbaas ik me gewoon. Medio juni was ik in Eindhoven (busstation) en moest met de stadsbus reizen. Ik had er niet bij stilgestaan dat je in de bus geen kaartje meer kunt kopen, dus werd bij de halte op het busstation geconfronteerd met een hermetisch gesloten voordeur van de bus en een dikke ketting halverwege het gangpad. Want allemaal ter bescherming van de chauffeur. Ik moest dus terug naar het stationsgebouw en daar een kaartje kopen bij de Hermes-balie. Prima. Netjes op mijn beurt gewacht, kwam bij het loket. Een oudere man zat achter het loket en was net bezig een broodje kaas te eten en er wat bij te drinken. Ik vertelde hem dat ik een buskaartje wilde kopen, en zei terloops dat ik het lastig vond dat dat niet meer in de bus kon. Hij nam nog een hap van zijn broodje en zei: “Tja, corona he, we willen niet dat onze chauffeurs ziek worden...” Zelf zat hij zonder mondkapje of wat dan ook achter dat loket op 1 meter bij me vandaan. Terwijl de printer mijn kaartje uitprintte, veegde hij met zijn hand mond en neus af (van het eten, neem ik aan) en schoof met dezelfde hand het kaartje naar me toe.

 

Ben ik nou gek?

Reputatie 7

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Kon je het weer niet laten @Jeroen 

Nergens voor nodig toch ?

Overigens 13 x in dit topic.

De provincies Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland zijn naar code Oranje gegaan (voor Belgen) door de ruim 400 besmettingen van vandaag.

 

En voor de rest van Europa. Oranje is in dit geval de kleurcode van het ECDC. In dit geval is oranje een maat voor het aantal Coronabesmettingen.

Heel Nederland is inmiddels oranje op de kaart van de FOD Buitenlandse Zaken. Daar heeft oranje niets met het aantal besmettingen te maken, maar met de maatregelen die het ontvangende land tegen Belgische vakantiegangers in stelling brengt. Aangezien Nederland Antwerpenaren ‘dringend aanraadt’ om 2 weken in quarantaine te gaan is dat een beperking. Dus oranje.

Maar de twee kleurtjes hebben niets met elkaar te maken. Zucht…

En dan kwam er nog een Belg met: Hoe… Nederlanders zijn toch altijd oranje ? Oranje boven !

Reageer