beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Een doktersverklaring zou niet uit moeten maken. Een mondkapje is verplicht, punt. Het is ook maar de vraag of het verhaal van deze meneer waar is. We hebben besloten om woordvoering op de hoogte te stellen van de situatie voor het geval dat het escaleert. Inhoudelijk kunnen wij als Klantenservice-medewerkers niet in gaan op de situatie, dit gaat ons boven de pet. Ik neem persoonlijk aan dat NS best wat gewicht in de strijd kan werpen indien nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Besmet zijn is iets anders dan ziek zijn. Zolang de zorg het aankan, gaat het goed. En hoeveel mensen werden er in april getest t.o.v. nu?

Bescherm de ouderen en kwetsbare groepen, maar laat het virus zich maar verspreiden onder de jonge, gezonde mensen. Des te moeilijker wordt het uiteindelijk voor het virus om zich überhaupt te verspreiden.

Reputatie 7

Het mondkapje is bedoeld om je eigen uitstoot te beperken en dat doet het ook. Het ene kapje weliswaar beter dan het andere.

Inmiddels is ook aangetoond dat de schadelijke deeltjes lang in de lucht kunnen blijven hangen alvorens ergens neer te slaan. Bovendien is over de circulatie in de trein (nog) veel onbekend.

Het dragen van een mondkapje is dus ook in een (tijdelijk) lege coupe zinvol te achten.

Aan de gevolgen van eczeem ga je niet dood. Door corona kan je wel overlijden.

99% van de mensen gaat niet dood aan corona. De kans om dood te gaan omdat je van de trap valt of bij een ongeluk betrokken raakt is bijna nog groter.

Precies!

Dit vindt ik persoonlijk eigenlijk het probleem met de hele covid-19 discussie. Er wordt ingezoomed op ALLEEN covid, en alle andere ziektes, problemen en daarmee samenhangende doodsoorzaken worden VOLLEDIG buiten beschouwing gelaten.

Nog erger vindt ik het dat door deze tunnelvisie maatregelen worden gedoogd die anders NOOIT door ons zouden worden geaccepteerd, en dat deze onder het mom van angst, wetenschap en medische noodzaak door onze strot worden geduwd.

Wat is eigenlijk de top 3 van doods oorzaken in de Westerse wereld? zit Covid-19 hierbij?

Ik heb mij laten vertellen dat dit kanker, hart en vaat ziekten en verkeerd medicijn gebruik is. Staan er grote hekken voor de snackbars en fastfood ketens? Worden de boeren aangezet om meer groenten en fruit te telen voor de gezondheid van de Nederlandse burgers? Wordt roken verboden? Worden mensen verplicht om te gaan sporten en veel in de buitenlucht te leven? 

Welnee!

Niets van het hierbovenstaande. Maar voor Covid moet je ineens een tracking app op je telefoon hebben, verplicht een muilkorf voor, de adres gegevens achterlaten als je even een drankje wilt doen op een terras, en kan de overheid straks met de noodwet gezinsleden uit jou huis halen op verdenking van een MOGELIJKE besmetting.

Tevens wordt er voor ieder wissewasje wordt er tegenwoordig een medicijn voorgeschreven.

Corona virussen kennen we al decennia lang, denk b.v. aan OC43, NL63, SARS-COV en dan nu SARS-COV-2). Ook hier zitten mildere en meer gevaarlijke varianten tussen, maar tot nu toe was er nooit een probleem.

Maar voor deze variant (covid-19) moeten we ineens allemaal worden ingespoten met een vaccin!? 

Voor covid-19 moet je verplicht een mondkapje dragen, dat medisch gezien (op een enkel door de overheid/EU gesubsidieerde “studie” op basis van een computer model na) geen aantoonbare afweer vormt tegen aerosol (microdruppeltjes), maar er wel voor zorgt dat je minder zuurstof binnen krijgt.

Hoe gezond is dat denk je?

Wie van jullie heeft duidelijke uitleg gekregen hoe een mondkapje op de juiste manier te gebruiken? en wat doe je als je het kapje hebt gebruikt. Ik zie rond de OV haltes veel gebruikte mondkapjes op straat liggen. Is dat hoe we met een killer virus omgaan?

Hoe kan het dat we ieder jaar influensa doden hebben (minimaal zo’n 3000 mensen per jaar, net eventueel een oversterfte van enkel duizenden als er een nieuwe virus variant is), maar dit jaar bijna niet?

Met de infuensa hadden we dus klaarblijkelijk ook met mondkapjes in de trein moeten zitten. aan influensa gaan er namelijk ook heel veel mensen dood (seizoen2018-19 bijna 12.000 mensen in Nederland).  Bij influensa wordt je ook besmet door langdurige inademing van aerosol (microdruppeltjes).

Waarom hadden we toen geen mondkapjes? Zou het misschien te maken hebben gehad dat er om influensa niet zo’n grootschalige paniek is gecreeerd door overheid, RIVM, WHO en media? Lijst A ziekte? Pandemie? De huidige cijfers vertellen een heel ander verhaal.

Als we echter de prognoses moeten geloven, dan wordt het najaar weer hel en verdoemenis. Medici noemen het echter nog steeds de start van het nieuwe griep seizoen.

Voor Covid hadden we een duidelijk verschil tussen een besmetting, ziek zijn, als patient opgenomen zijn in een ziekenhuis, en op de IC liggen. Nu is dat klaarblijkelijk allemaal hetzelfde, en wordt er over patienten of gevallen gesproken, terwijl er bijna niemand ziek is.

 

Begrijp me niet verkeerd, voorzichtig zijn is prima.

Als jij je fijn voelt om anderhalve meter afstand te houden, een mondkapje te dragen, drukte te vermijden en je te laten onderdrukken, prima.

Maar alsjeblieft, maar andere mensen niet verantwoordelijk voor jou gezondheid. Al helemaal niet als er een duidelijk verschil is tussen wat ons wordt voorgespiegeld en wat je zelf kan waarnemen, als je er wat moeite voor wilt doen. 

Het kan niet ,en het mag niet.

Reputatie 7

 Vergelijk de Corona maatregelen met verkeersmaatregelen. Als iedereen verkeersmaatregelen onzin vindt en gaat negeren, zal het aantal verkeersdoden hard stijgen.

Het mondlapje is verplicht maar ik snap de vraagtekens wel. En die mogen m.i. ook benoemd worden. De vraagtekens leven zelfs onder deskundigen. Dat heb je met verkeersmaatregelen niet. Niemand zal het nut van een brommerhelm betwijfelen. Het draagvlak voor de lapjes zal enorm stijgen als de deskundigen eensluidend zijn en er bewijs is dat het nut heeft. Nu beweert iedere deskundige in de media weer iets anders (soms op dramatisch aandoende wijze) en ieder heeft zijn eigen onderzoek waar weer iets uit zou moeten blijken dat de waarheid is.

Zelfs bij bijna 1000 besmettingen blijf je de ernst schijnbaar niet inzien @mrfreeze Het is toch wel bijzonder te noemen....

Reputatie 5

 

 

Indien je geen mondkapje wil in het OV, dan reis je dus niet meer in het OV.    

Ik draag juist altijd braaf mijn mondkapje in het OV. Sterker nog, ik sluit niet uit dat het in een volle trein of metro best wel effect zou kunnen hebben. Mijn probleem is dat men wat betreft mondkapjes nu volledig aan het doorslaan is met lokale bestuurders die met een perverse dadendrang allerlei regelingen doorvoeren waarbij steeds meer (het handhaven van) de regels zelf het doel lijken te zijn.

Badge +3


Gezichtsbedekking is nog steeds verboden. Die 43% gaat over mensen die denken dat het dragen van een mondkapje in het OV (heel) veel helpt. Er worden geen percentages genoemd van mensen die denken dat het iets helpt of mensen die denken dat het niets helpt.

Na die ene zin spelen er dus alweer drie (of vier vijf zes) verschillende dingen door elkaar! Leest u mee?

  • Het verbod op gezichtsbedekkende kleding is inmiddels een jaar of twee oud. Er werd nog nooit echt op gehandhaafd.
  • Een mondneuskapje is géén kleding maar hooguit een ‘accessoire’ of aanhangsel (@MoDe zie de kinderwagen/fietskar duscussie op twitter
  • Dat er na die WET over gezichtsbedekking eigenlijk nergens op gehandhaafd werd… Nou ja misschien in het gemeentehuis voor een paspoort of een overactieve conducteur die de wind van van voren kreeg door iemand met een boerka de trein uit te willen zetten of te weigeren om in te stappen (en dus in zijn recht stond) maar op de filmpjes wel (be)lachelijk overkomt, alsof er een toverheks or terrorriste onder die boerka zat in plaats van een persoon.
  • Personeel (V&S op het perron, gezellig samen roken ergens of bij de HEMA voor de hotdogs of zo) had de dame al lang gezien, daar bemoeien ze zich niet zo snel mee (laat die wet de wet, wij pikken ze er wel uit, en de HC mag ons inseinen bij problemen of zo?)
  • Dame met boerka wilde haar gezicht niet tonen … Oké dan ga je niet mee, ook al lopen we 20 minuten vertraging op (totaal terecht want dat is de wet!)
  • EN je dan 96 zitplaatsen voor jezelf hebt ongeveer?

Hoe stoer of correct ben je dan om over mondkapjes of bedekking mij of wie dan ook op 5 meter afstand een boete te geven voor iets dat (voorlopig) alléén in het ov nodig is, en niet eens een wet?

Nee… dat ding MOET op! Maar iets drinken of eten onderweg is prima! Alleen bij NS…

De 43% acceptatie is laag dus, kan me daar wel wat bij voorstellen want voor een of andere app die bijhoudt waar je overal bent geweest en met wie je in contact geweest bent, en pas werkt bij 60% acceptatie is ook geen meerderheid.

Dus gewoon bij meer dan een paar minuten op minder dan 1,5 meter (die tijd en afstand is ook niet bekend of heilig voor veilig) doe dán een mondkapje correct op.

En anders naar keuze, in je eentje in een coupé/treinstel met 96 zitplaatsen. Gezond verstand dus, en niet gaan schermen met het verbod op gezichtsbedekking (waar dus uitzonderingen voor zijn als het om medische veiligheid gaat) als je bang bent om iemands gezicht niet te kunnen zien/herkennen.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

Persoonlijk maak ik alleen maar gebruik van de wegwerp chirurgische mondkapjes. Die vind ik het fijnste om te gebruiken, ook tijdens de zomer. Maar ook daar merk ik dat er per merk onderling wel wat verschillen zijn in materiaal. De ene is van een dikker materiaal dan de ander, wat soms minder prettig is om door te ademen.

Van het ene mondkapje laat dan de lijm aan de zijkanten (waar de vouw zit) sneller los, waardoor hij weer niet goed zit.

Het blijft voor ieder uitproberen wat comfortabel zit. Wat bij mij goed zit kan een ander weer verschrikkelijk vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

“Bewijs” is vast gevonden op één van de vele Facebook groepen van Viruswaanzin, Nee tegen de Coronamaatregelen, Volk wordt wakker of “officiele onderzoeken” waarnaar door die gekkies gelinkt wordt. Dit is maar één van de vele onzinberichten die daar regelmatig langskomen.

Reputatie 7

De filtercapaciteit van diverse materialen is in voldoende mate aangetoond. De achilleshiel wordt gevormd door het gebruik.

 

Over de effectiviteit wordt heel verschillend gedacht. Ik denk dat het weinig nut heeft. Maar daarover kan je blijven discussiëren. Heeft geen zin. Het kapjesgebruik van veel mensen is in ieder geval totaal niet zoals het zou moeten en dat zie ik ook niet verbeteren. 

Reputatie 7
Badge +3

@ervegterOm jouw lange verhaal kort te maken. In het OV en inmiddels op drukkere plaatsen in Nederland is het mondkapje verplicht. Als je bezwaren hebt tegen het dragen van een mondkapje dan ga je niet naar de plaatsen waar het verplicht is. 

??

 

Willen jullie er op letten om niet te veel af te dwalen van het topic?

Reputatie 1

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

Ik vind het juist een goede vraag. Met corona kwam het reizen als het echt nodig is. De volgende stap was dit loslaten. Met de tussentijdse proeven bleek dat het niet renabel was om die afstand te verplichten. Met het idee dat die afstand niet meer te garanderen was, kwam de mondkapjesverplicht. Vergelijkbaar met die paar straten in Amsterdam en Rotterdam. Ik zat voor die periode vrijwel alleen in de coupé. En nu zit ik nog steeds vrijwel alleen in de coupé - en altijd meer dan die 1,5 meter afstand. De keren dat ik sinds maart een conducteur trof, zijn op 2 handen te tellen en ook daar is de 1,5 meter goed te doen. Het mondkapje kwam omdat de afstand niet te handhaven was. In een lege coupé is dat juist niet een probleem. De klantenservice zei mij iets als 'we doen het zo, omdat de overheid het zegt'. Voor de goede orde: als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

De regels zijn dat iederen in de trein te allen tijde een mondkapje draagt. Lege coupé of niet. Enige tijd geleden zag ik zelfs dat iemand in een lege zeszits coupé zonder mondkapje hierop werd aangesproken door de hc. 

 

Badge +3

De regels zijn dat iederen in de trein te allen tijde een mondkapje draagt. Lege coupé of niet. Enige tijd geleden zag ik zelfs dat iemand in een lege zeszits coupé zonder mondkapje hierop werd aangesproken door de hc. 

Dat de coronaregels niet voor de staat en haar marionetten (zoals de staatsspoorwegen) gelden is wel langer duidelijk. De hypocrisie ten top. 

Prima dat deze foto gemaakt is, de betreffende conducteur houdt zich niet aan de coronaregels en begaat dus een overtreding.

Amen… Niet om die HC aan de schandpaal te nagelen of zo, maar risicogroepen (oudere jongeren met 60+ keuzedagen en zo) durven nog steeds niet te reizen met het ov omdat anderen de regels aan hun laars lappen. “eigen verantwoordelijkheid”...

Handhaven dus, waar nodig of gewenst.

Hoezo vreemd? Door een stationshal lopen waar gerookt wordt, is slecht voor je gezondheid. In een verder lege coupé zitten zonder mondkapje is nergens slecht voor. Regels zijn er met een doel, als dat doel ook behaald wordt zonder de regel te handhaven is dat toch prima?

Het doel is het doel. De regel is niet het doel. Handhaven terwijl het doel al bereikt is, betekent dat de kosten vele maten groter zijn dan de baten. Oftewel: zonde van tijd, geld en energie. Het enige wat er dan te bereiken valt door te handhaven, is des te meer kosten. Zoiets hoort voor zich te spreken, en op een paar uitzonderingen na heeft iedereen dit inzicht.

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?

Als je regelmatig je billen wast met zeep is er niets aan de hand.

Zou je besmet kunnen raken @Melvinhage als je op een forum een bericht aanklikt, geplaatst door iemand welke besmet is ?

Het RIVM zegt dat het niet bewezen is dat mondkapjes werken tegen corona. Waarom zou je dan die verplichten in de trein?

Het RIVM geeft aan dat er nog geen eenduidige conclusie is over het effect van mondkapjes, @Melvinhage. Zolang er nog geen duidelijk bewijs is dat ze niet werken, bestaat er dus een kans dat ze wel werken en kan het dragen ervan positief effect hebben. Op dezelfde pagina wordt ook aangegeven waarom ze vooralsnog verplicht blijven in het OV.

Met je statement mis je belangrijke context waardoor het erg misleidend overkomt, ik wil je dan ook verzoeken om te stoppen met deze misleidende informatie. Zoals mijn collega Sascha eerder heeft aangegeven (zie hieronder), zullen we strenger gaan optreden tegen “adviezen” die tegen de vooropgestelde richtlijnen ingaan.

“Adviezen” die tegen de vooropgestelde richtlijnen ingaan zullen we per heden gaan verwijderen. Ook zal hier een officiële waarschuwing voor gegeven worden.

 

Edit: Gezien je dezelfde vraag ook in dit topic hebt geplaatst heb ik het losse topic (effectief dubbel dus) verwijderd.

Reputatie 6

Zou je besmet kunnen raken als iemand met corona op jouw plek heeft gezeten?


Ben jij wel eens ziek geworden doordat iemand met een influenzavirus, of gordelroos, of eczeem, of psoriasis, of wat dan ook wat maar besmettelijk is, heel misschien wellicht op “jouw” stoel in de trein heeft gezeten voordat jij daar zelf ging zitten?

Reputatie 6

Aan de gevolgen van eczeem ga je niet dood. Door corona kan je wel overlijden.

99% van de mensen gaat niet dood aan corona. De kans om dood te gaan omdat je van de trap valt of bij een ongeluk betrokken raakt is bijna nog groter.

Badge +3

Mijn laatste reactie wat ingekort.

Hopelijk zo duidelijker, om de ‘waar gaat het eigelijk over’ discussie verder te voeren.

  • NS personeel vindt het allemaal prima (lopen door trein en zien het)
  • Meldkamer/veiligheidscentrale ook (meldingen doen we niets mee)
  • Reizigers doen op verzoek een kapje op (hopelijk geen grote bek als jij dat aan iemand vraagt)
  • HC (als die er is, waar dan?) komt langs, is vervolgens weer uit zicht en het kapje gaat weer af
  • Terug bij af.. wie géén mondkapje wenst te dragen (maar er wel eentje bij zich heeft) komt er gewoon mee weg.

En nog meer scenario’s. Had zelf al gezegd dat ik nog niet snel in een trein stap, dus de toneelspelletjes lees en af en toe hier door zet voor verdere discussie.

Met name omdat de NS vindt dat het allemaal prima gaat, qua gedrag. Zowel dat roken (overal) als de mondkapjes (nergens).

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat ik de tijd en zin heb om al die vragen te  onderzoeken en te beantwoorden?

Snap ik, maar kijk jij toevallig iedere avond het journaal?

Stel dat je die 20 minuten gebruikt om zelf wat dingen op te zoeken i.p.v. het voorgeschreven verhaal aan te horen.

Een RIVM weekoverzicht bekijken kan prima in die tijd, en beantwoord al een stuk of 3 vragen in een keer.

Geen tijd verspilt, en het levert ongetwijveld weer nieuwe inzichten op…

De “Wekelijkse update epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland” geeft inderdaad goed inzicht in hoeveel mensen positief getest zijn op het SARS-CoV-2 virus, net als de dagelijke open data COVID-19 aantallen per gemeente waaruit duidelijk blijkt dat op een enkele dag na er al weken meer dan 500 a 600 nieuwe besemttingen per dag worden geconstateerd, wat een groot verschil met de eerste helft van juli is toen er bijna iedere dag minder dan 100 bij kwamen. Maar blijkbaar vind u dat niet verontrustend.

Of kijkt u soms alleen naar de virologische dagstaten of gegevens van de Nivel peilstations waar inderdaad geen Corona virus is aangetroffen? De eerder genoemde wekelijkse update COVID-19 betreft gegevens van de GGD die niet wordt weergegeven in de RIVM virologische dagstaten of Nivel peilstatons data waardoor deze 2 bronnen dus duidelijk niet gebruikt kunnen worden om de situatie rond COVID-19 te beoordelen. Dat kan alleen op basis van de GGD aantallen.

 

Reputatie 5

Volgens de laatste berichten steunt 43% van de bevolking de verplichte gezichtsbedekking. Niemand gaat dat nog willen hoeven handhaven zodra de noodzaak weg is. Dus nee, natuurlijk blijft het niet verplicht.

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik ben er niet zo zeker van. Als je nu al ziet dat sommige Vlaamse gemeenten menen mondkapjes te moeten verplichten OVERAL buitenshuis (wat natuurlijk niets anders dan absurdistische symboolpolitiek is) heb ik er weinig vertrouwen in. En veel mensen die dat soort maatregelen als hersenloze zombies nog toejuichen ook. 

En hoezo niet meer “willen hoeven handhaven zodra de noodzaak weg is”? Ik ben bang dat de interpretatie van “noodzaak” nogal ruim is in dezen.

Reputatie 5

En @Deventer Was het gezellig met @Melvinhage@MJL en @dorae_mon in Leeuwarden?

Haha wat moet ik nou in Leeuwarden doen?

Reageer