Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb vooralsnog niet veel vertrouwen dat een en ander naar behoren geregeld gaat worden. Dat komt vooral omdat van de kant van NS maar niet onderkend wat dat de basis niet deugt. Het ontwerp van de poortjessituering in Amsterdam Sloterdijk (en de overige stations waar dit probleem speelt) is de oorzaak van de problemen.

Wanneer ik dan lees dat een NS-er in dit topic stelt dat het allemaal prima geregeld is omdat NS uit coulance teveel betaalde reiskosten terugbetaalt dan vrees ik dat het niet goed gaat komen. Er is helemaal geen sprake van coulance. Er is sprake van een ontwerpfout waardoor er afrekenfouten worden gemaakt door NS. Dat geld teruggeven is uiteraard geen coulance maar het rectificeren van een fout.

De enige echte oplossing is het verplaatsen van de poortjes of poortjes openzetten voor overstappers. Maar dat vereist dat eerst moet worden toegegeven dat er een ontwerpfout is. En die stap lijkt NS maar niet te willen zetten.

Wanneer op deze ingeslagen weg wordt voortgemodderd zie ik het nog gebeuren dat het project poortjes Amsterdam Sloterdijk wordt voorgedragen voor de Jan van Stappen Spoorpijs.🤔

P.S.
De titel van dit topic dekt nog steeds de lading niet. Er is geen sprake van "Omreizen met een gedwongen overstap". Er is sprake van "Teveel betalen voor een reis door verplicht in- en uitchecken bij een overstap".
@ Sivan;: Ja sorry hoor ik wordt een beetje cynisch van jullie. Lijkt een beetje op het spreekwoord: veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven. Miriam gaf anderhalve week geleden aan dat binnen 1 week een reactie zou worden gegeven. Dat dit nu weer uitblijft is een teken aan de wand en oorzaak dat deze discussie ontspoort. Het traineren van dit soort onderwerpen komt op dit forum zeer vaak voor. Als ik dan een 2 regelig excuus zie met veel typefouten dan reageer ik daar ook op. Had veel handiger geweest als jullie ergens vorig week zelf geplaatst hadden dat het nog even langer gaat duren. Voor wat betreft het antwoord dat is eigenlijk al hierboven gegeven door IMark. Helaas gaan jullie dit toch niet opvolgen...….
Goedemorgen allemaal.

Dit topic heeft een tijd geen reactie van ons gehad, excuses. Overigens vind ik het wat ver gaan om 2 tikfouten meteen te koppelen aan wantrouwen richting NS.

We wilden dit topic met meerdere mensen bespreken, en zoiets kost tijd. We zijn heel blij dat Henk Wim de moeite heeft genomen zo uitgebreid te reageren, en ik vind het eigenlijk ook jammer dat er direct zo negatief is gereageerd. Gelukkig is Henk Wim alsnog bereid binnenkort weer een reactie te plaatsen. Ik heb met hem afgesproken dat hij dit volgende week zal doen. Ik snap dat jullie dit liever vandaag zien, maar hopelijk begrijpen jullie dat zijn dagelijkse werkzaamheden ook doorgaan, en dat hij de inhoud van zijn bericht graag afstemt met collega's, hetgeen ook tijd kost.


Goedemiddag allemaal,

Ik begrijp het niet en ik heb er ook geen begrip meer voor. Jullie houden ons aan het lijntje en incasseren wel dagelijks van meerder reizigers een boete. In meerdere topics vanaf december 2017 en ook in diverse topics daarvoor is NS uitgebreid gewaarschuwd over de plaatsing van de poortjes zoals nu is gebeurd en over de ongewenste gevolgen hiervan. In mei 2017 zijn er zelfs al berichten gepost met daarin precies de gevolgen van de plaatsing geschetst zoals in dit topic en andere topics (boodschappen halen, stop de diefstal op sloterdijk enz. enz. ) aangegeven.
Zoals al eerder gesteld als het NS geld had gekost was het allang opgelost. In je vorige bericht gaf je aan dat gisteren e.e.a. (eindelijk...…) afgestemd zou worden en nu moet er weer opnieuw afgestemd worden. Miriam gaf anderhalve week gelden al aan dat jullie er vorige week op zouden terugkomen en nu wordt het weer volgende week. Dit is totaal niet geloofwaardig en zeer teleurstellend. Jouw opmerking over negatief reageren vloeit alleen maar voort uit het feit dat Henkwim uitsluitend herhaling van zetten op dit forum heeft gedebatteerd. En ja alleen maar een poster is gewoon niet voldoende.
Aangezien jullie ook al een niet functionerende klachtenafdeling hebben. (zie elders een topic van mij) zal ik het maar bij deze post laten.
Het vervelende van HenkWIm is dat hij met argumenten komt, wij komen dan met tegenargumenten en vervolgens geen reactie meer. Het is allemaal een herhaling van zetten.

NS vind het gewoon geen probleem, maar 100 mensen per dag hebben er last van en het kost NS geen geld.

HW gaat ook niet over de poortjes, maar die openzetten of verplaatsen is de enige oplossing, aangezien een software matige oplossing niet mogelijk is (al denken forumleden hier anders over)

En inderdaad we worden aan het lijntje gehouden, het had Sivan bv gesiert om in haar reacties te beginnen met excuses dat het iets langer duurde. Nu moeten we weer een week wachten, ja behalve als HW het te druk heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Het voelt niet bepaald alsof dit onderwerp enige prioriteit heeft binnen de organisatie. Anders was er wel iemand vrijgemaakt om met gezwinde spoed te problemen op te lossen. Het enige wat we te horen krijgen is dat iemand die ook andere taken heeft het er naast moet doen. Dit alles geeft niet de indruk dat er serieus naar de problemen gekeken wordt, zeker wanneer niet wanneer het probleem een beetje gebagatelliseerd wordt door te stellen dat het maar om ongeveer 100 reizigers gaat.

Ik blijf bij de stelling dat wanneer het omchecken geleid zou hebben tot goedkoper reizen, een ontwerpfout in het voordeel van de klant, NS er als de kippen bij was geweest om het lek te dichten.
Reputatie 7
Badge +3
Vergelijkbare overstappalen heb ik in Londen gezien. Je kunt dan bij een overstap markeren dat je een reis maakt die niet via (de dure) Zone 1 gaat waardoor je anders te veel zou betalen.

Deze situatie speelt zich af bij alle stations waarbij je door een overstap met omchecken te hoge reiskosten krijgt. Ik weet niet of de suggestie van @Michiel. hiervoor een oplossing biedt. Maar op de een of andere manier zal op de OV-chipkaart gemarkeerd moeten worden dat een reis via Beverwijk berekend moet worden terwijl in werkelijkheid via Sloterdijk gereisd wordt.

Wat misschien wel softwarematig kan is dat de uitcheck wordt geannuleerd door incheck bij het omchecken. Het systeem zou moeten kunnen zien dat er een uitcheck op hetzelfde station heeft plaatsgevonden wanneer er ergens anders op het station opnieuw wordt ingecheckt.
Ik ben altijd bereid om mee te denken aan een oplossing wanneer men daarvoor open staat, maar daarvoor is echt veel meer inzicht in de software nodig. Voor niks gaat de zon op, tegen regulier uurtarief is er veel te bespreken.

Leuk dat meedenken nu nog een goede (re)actie van de NS.
Badge +3
De NS richt een speciale overstappaal in en zet die in de stationshal, vergelijk Blauwnet.
Met een check-in van deze paal mag er alleen gebruik worden gemaakt van een speciaal overstappoortje. Ook bij de andere stationshal wordt een speciaal overstappoortje ingericht.
Alléén voor reizigers die net eerder een check-uit hebben geregeld via de andere overstappoort,
zal deze ingang zich gaan openen. Vervolgens checkt de reiziger uit bij de overstappaal.

Investering: 2 overstappoortjes + 2 palen + een virtuele treinvervoerder (NS Sloterdijk)

Zó moeilijk is dat toch niet, @Sivan NS?

Als die virtuele treinvervoerder gewoon NS is, en de 'reis' met die vervoerder -15 TE kost dan zou het nog kunnen misschien. Anders krijg je natuurlijk weer te maken met wisselen tussen vervoerder in de spits, waardoor je korting vervalt.

Maar goed, als ook mensen die regulier langs Sloterdijk komen daar gebruik van gaan maken om hun reis met 15 TE in te korten is nauurlijk ook het hek van de dam.

Aan de incheck (bijv. Den Haag of Haarlem) is immers niet te zien waar je uiteindelijk heen reist, en of via Beverwijk dan een kortere optie zou zijn...

Ik zie zoiets dus niet snel gebeuren.
Maar goed, als ook mensen die regulier langs Sloterdijk komen daar gebruik van gaan maken om hun reis met 15 TE in te korten is nauurlijk ook het hek van de dam.
Ik denk niet in dat er veel reizigers voor deze €1 eventjes uit- en weer in zullen gaan stappen.
Ik ben altijd bereid om mee te denken aan een oplossing wanneer men daarvoor open staat, maar daarvoor is echt veel meer inzicht in de software nodig. Voor niks gaat de zon op, tegen regulier uurtarief is er veel te bespreken.

Als het jou lukt wat de experts van NS/TLS niet kunnen, staan ze in hun hemd.

Gebeurt dus niet 😀

Onmogelijk om de software aan te passen....
Ach, NS belt me wel vaker 😉 Best een leuk bedrijf.
Reputatie 6

De tekst in de planner is gewoon onzin/verwarrend. Overstappen van Alkmaar naar Haarlem kan alleen maar via de stationshal en is (in die richting) binnen hetzelfde poortjesgebied. Als NS echte informatie wil geven, dan moet er staan "om extra kosten te vermijden, gebruik niet de lift", want die ligt juist weer buiten het poortjesgebied.

Reputatie 7
Badge
@Sivan NS excuses voor mijn reactie na jouw bericht, die was ik al aan het typen dus ik heb jouw reactie niet gezien voor ik op "Reageer" drukte.
Geen probleem, Olav. Mogelijk kan Henk-Wim nog op jouw bericht reageren.
Reputatie 4
Het argument dat verplaatsen van de poortjes om binnendoor overstappen mogelijk te maken de metro afsluit, kan ik persoonlijk eigenlijk niet mee zitten. Volgens mij zijn er halve dorpen lastiger bereikbaar geworden door plaatsing van poortjes op andere stations en is passage met de ov chipkaart uitgevonden als prima oplossing hier voor. Reizigers die met de metro willen gaan reizen, moeten zelfs toch al een ov chipkaart bij zich hebben en hebben hier mijns inziens dus nauwelijks last van.
Je kan inderdaad hier net als op een aantal andere stations gewoon één volledig gesloten gebied met dubbele poortjes voor alle vervoerders en omcheckpalen gaan gebruiken, bijvoorbeeld net als op Amsterdam Amstel.
De problemen met mogelijk bij de verkeerde vervoerder inchecken zijn waarschijnlijk minder erg dan reizigers zonder dat ze het weten geld afgetroggeld worden.

@Pingpong ik ben van mening dat Rizana NS de like heeft gegeven omdat Lies87 enthousiast aangaf te begrijpen hoe de bedoeling op Amsterdam Sloterdijk op dit ogenblik is. We zijn ons bewust bij de NS Community van de problemen op Sloterdijk en hebben hier al enige correspondentie aan mogen besteden, daar zijn we erg gedreven in.

Het heeft in mijn ogen geen zin om na aanleiding van een like uit te vogelen wat de mening is van een moderator, dit heeft geen toegevoegde waarde in het oplossen van het probleem te Sloterdijk.

Reputatie 6
Badge +2

Het argument dat verplaatsen van de poortjes om binnendoor overstappen mogelijk te maken de metro afsluit, kan ik persoonlijk eigenlijk niet mee zitten. Volgens mij zijn er halve dorpen lastiger bereikbaar geworden door plaatsing van poortjes op andere stations en is passage met de ov chipkaart uitgevonden als prima oplossing hier voor. Reizigers die met de metro willen gaan reizen, moeten zelfs toch al een ov chipkaart bij zich hebben en hebben hier mijns inziens dus nauwelijks last van.Je kan inderdaad hier net als op een aantal andere stations gewoon één volledig gesloten gebied met dubbele poortjes voor alle vervoerders en omcheckpalen gaan gebruiken, bijvoorbeeld net als op Amsterdam Amstel.
De problemen met mogelijk bij de verkeerde vervoerder inchecken zijn waarschijnlijk minder erg dan reizigers zonder dat ze het weten geld afgetroggeld worden.

201806 7 12:13
''Inderdaad'' is niet van toepassing, het zijn twee verschillende mogelijkheden.
Dit topic heeft m.i. meer aandacht nodig dan Klaas die wil weten hoe hij van A naar B gaat.

Het probleem speelt al 3 jaar, het had allang opgelost moeten zijn, alleen NS lijkt dat niet te willen.

Ga ons alsjeblieft niet om geduld vragen terwijl er elke dag mensen meer blijven betalen dan nodig is en bagataliseer het ook niet door te stellen dat het er maar 100 zijn, terwijl het probleem op meerdere stations speelt en gaat spelen. Het aantal lijkt me totaal niet belangrijk, het gaat om het principe.

Het gaat niet om verbeteringen, het gaat erom dat jullie klanten benadelen en niets hebben gedaan en het gewoon blijven doen.
.
Je hebt zelf gezegd dat er een aantal maatregelen zijn genomen naast een poster ophangen, maar als ik vraag welke blijft het stil..

Ook op de vraag hoe mindervaliden worden geinformeerd blijft het al 2 weken stil....

Dat is niet de schuld van moderators, maar het zegt wel heel veel hoe serieus dit forum genomen wordt door jullie organisatie.

Als het probleem niet snel kan worden opgelost moeten jullie de poortjes of een poortje openzetten, dat is volgens jullie geen optie, maar een reden geven jullie niet. Ja angst voor zwartrijders en dan kost het jullie geld....Daar wordt ik nu cynisch van.

Je kunt vanaf het perron gewoon de lift instappen, maar als je de lift uit wilt de stationshal in dan moet je door de poortjes inderdaad. En omgekeerd ook natuurlijk. Er zijn inderdaad aparte poortjes voor de lift.

Ik wilde er eigenlijk nog aan toevoegen dat de meeste vaste leden juist erg betrokken zijn bij dit soort onderwerpen. Ik begrijp de opmerking niet goed dat er waardevolle leden weglopen hierdoor omdat het te negatief zou worden.

Ik vind het ook onbegrijpelijk (nee eigenlijk niet zei hij cynisch) dat dit probleem niet veel hoger staat op de lijst van prioriteiten van NS, klanten worden al jaren benadeeld en dat moet gewoon stoppen. Daar moet een besluit komen van de directie van NS en feitelijk op zeer korte termijn.

Er zijn genoeg mogelijkheden geopperd hier, zoals gezegd als dat tijd kost om in te voeren of te onderzoeken moeten de poortjes gewoon open worden gezet met een verklarende poster erbij waarom.

We wachten net spanning op de reactie van Henk WIm
Dit topic heeft m.i. meer aandacht nodig dan Klaas die wil weten hoe hij van A naar B gaat.

Het probleem speelt al 3 jaar, het had allang opgelost moeten zijn, alleen NS lijkt dat niet te willen.

Ga ons alsjeblieft niet om geduld vragen terwijl er elke dag mensen meer blijven betalen dan nodig is en bagataliseer het ook niet door te stellen dat het er maar 100 zijn, terwijl het probleem op meerdere stations speelt en gaat spelen. Het aantal lijkt me totaal niet belangrijk, het gaat om het principe.

Het gaat niet om verbeteringen, het gaat erom dat jullie klanten benadelen en niets hebben gedaan en het gewoon blijven doen.
.
Je hebt zelf gezegd dat er een aantal maatregelen zijn genomen naast een poster ophangen, maar als ik vraag welke blijft het stil..

Ook op de vraag hoe mindervaliden worden geinformeerd blijft het al 2 weken stil....

Dat is niet de schuld van moderators, maar het zegt wel heel veel hoe serieus dit forum genomen wordt door jullie organisatie.

Als het probleem niet snel kan worden opgelost moeten jullie de poortjes of een poortje openzetten, dat is volgens jullie geen optie, maar een reden geven jullie niet. Ja angst voor zwartrijders en dan kost het jullie geld....Daar wordt ik nu cynisch van.


Ik sluit mij geheel bij MvanGelder aan. Sivan, jij meent nog even te moeten stellen dat ik het woord ontsporen in dit topic niet mag gebruiken, maar dat is precies wat hier gebeurd. Jullie zijn pas gaan nadenken over een oplossing toen er eindelijk wat media aandacht voor dit probleem kwam. (Kassa en diverse kranten). Het probleem is door de diverse reizigers van dit forum al meer dan 1 jaar geleden aanhangig gemaakt en het enige wat jullie tot op heden tegen deze reizigers hebben gedaan is de middelvinger opsteken. Ik vind je reactie dan ook buitengewoon denigrerend. Van de oplossing verwacht ik eigenlijk helemaal niets meer.
Reputatie 6

Ik was voordat ik op Sloterdijk was in de war. Want ik ben vooral gewend poortjes tegen te komen in de stationshal. Dus voor mij was het in eerste instantie van:"huh? Maar als ik kosten wil vermijden dan moet ik toch niet via stationshal?" Ter plekke kwam ik er achter dat deze overstap binnen het poortjes gebied ligt als je via de stationshal gaat. Dus ja weer wat bij geleerd ;) ik dacht wel, misschien nog wat aanwijzingen op de perrons zoals bij Amsterdam Zuid.

Update: de tekst is zo goed als afgerond en ik verwacht deze week nog een reactie in dit topic van Henk-Wim.
Badge +3

Kan ik me goed voorstellen want ik dacht hetzelfde (je komt van buitenaf in de stationshal en gaat vervolgens door poortjes naar de perrons.

De tekening van de omlooproutes om kosten te vermijden (via spoor 11/12) doet ook vermoeden dat je de (centrale) stationshal juist moet vermijden.

Maar de info op https://ns.nl/sloterdijk klopt dus inderdaad:

  • Van spoor 3/4 naar 5/6/7/8 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal en via spoor 11/12.
  • Van spoor 3/4 naar 11/12 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
  • Van spoor 5/6 naar 7/8 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
  • Van spoor 5/6/7/8 naar 11/12 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
Het ‘binnengebied’ op het kaartje hoort dus ook bij de ‘stationshal’, Moet je van/naar spoor 11/12 dan is er eigenlijk geen sprake van omlopen.

 

Reputatie 7
Badge +3
De huidige titel van dit topic is niet bepaald een omschrijving van de problematiek, zoals ik al een paar keer heb aangegeven.
"Teveel betalen door gedwongen extra uit- en inchecken" is de vlag die de lading dekt.

Reageer