Omreizen met een gedwongen overstap
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Wanneer ik dan lees dat een NS-er in dit topic stelt dat het allemaal prima geregeld is omdat NS uit coulance teveel betaalde reiskosten terugbetaalt dan vrees ik dat het niet goed gaat komen. Er is helemaal geen sprake van coulance. Er is sprake van een ontwerpfout waardoor er afrekenfouten worden gemaakt door NS. Dat geld teruggeven is uiteraard geen coulance maar het rectificeren van een fout.
De enige echte oplossing is het verplaatsen van de poortjes of poortjes openzetten voor overstappers. Maar dat vereist dat eerst moet worden toegegeven dat er een ontwerpfout is. En die stap lijkt NS maar niet te willen zetten.
Wanneer op deze ingeslagen weg wordt voortgemodderd zie ik het nog gebeuren dat het project poortjes Amsterdam Sloterdijk wordt voorgedragen voor de Jan van Stappen Spoorpijs.🤔
P.S.
De titel van dit topic dekt nog steeds de lading niet. Er is geen sprake van "Omreizen met een gedwongen overstap". Er is sprake van "Teveel betalen voor een reis door verplicht in- en uitchecken bij een overstap".
Dit topic heeft een tijd geen reactie van ons gehad, excuses. Overigens vind ik het wat ver gaan om 2 tikfouten meteen te koppelen aan wantrouwen richting NS.
We wilden dit topic met meerdere mensen bespreken, en zoiets kost tijd. We zijn heel blij dat Henk Wim de moeite heeft genomen zo uitgebreid te reageren, en ik vind het eigenlijk ook jammer dat er direct zo negatief is gereageerd. Gelukkig is Henk Wim alsnog bereid binnenkort weer een reactie te plaatsen. Ik heb met hem afgesproken dat hij dit volgende week zal doen. Ik snap dat jullie dit liever vandaag zien, maar hopelijk begrijpen jullie dat zijn dagelijkse werkzaamheden ook doorgaan, en dat hij de inhoud van zijn bericht graag afstemt met collega's, hetgeen ook tijd kost.
Goedemiddag allemaal,
Ik begrijp het niet en ik heb er ook geen begrip meer voor. Jullie houden ons aan het lijntje en incasseren wel dagelijks van meerder reizigers een boete. In meerdere topics vanaf december 2017 en ook in diverse topics daarvoor is NS uitgebreid gewaarschuwd over de plaatsing van de poortjes zoals nu is gebeurd en over de ongewenste gevolgen hiervan. In mei 2017 zijn er zelfs al berichten gepost met daarin precies de gevolgen van de plaatsing geschetst zoals in dit topic en andere topics (boodschappen halen, stop de diefstal op sloterdijk enz. enz. ) aangegeven.
Zoals al eerder gesteld als het NS geld had gekost was het allang opgelost. In je vorige bericht gaf je aan dat gisteren e.e.a. (eindelijk...…) afgestemd zou worden en nu moet er weer opnieuw afgestemd worden. Miriam gaf anderhalve week gelden al aan dat jullie er vorige week op zouden terugkomen en nu wordt het weer volgende week. Dit is totaal niet geloofwaardig en zeer teleurstellend. Jouw opmerking over negatief reageren vloeit alleen maar voort uit het feit dat Henkwim uitsluitend herhaling van zetten op dit forum heeft gedebatteerd. En ja alleen maar een poster is gewoon niet voldoende.
Aangezien jullie ook al een niet functionerende klachtenafdeling hebben. (zie elders een topic van mij) zal ik het maar bij deze post laten.
NS vind het gewoon geen probleem, maar 100 mensen per dag hebben er last van en het kost NS geen geld.
HW gaat ook niet over de poortjes, maar die openzetten of verplaatsen is de enige oplossing, aangezien een software matige oplossing niet mogelijk is (al denken forumleden hier anders over)
En inderdaad we worden aan het lijntje gehouden, het had Sivan bv gesiert om in haar reacties te beginnen met excuses dat het iets langer duurde. Nu moeten we weer een week wachten, ja behalve als HW het te druk heeft.
Ik blijf bij de stelling dat wanneer het omchecken geleid zou hebben tot goedkoper reizen, een ontwerpfout in het voordeel van de klant, NS er als de kippen bij was geweest om het lek te dichten.
Deze situatie speelt zich af bij alle stations waarbij je door een overstap met omchecken te hoge reiskosten krijgt. Ik weet niet of de suggestie van
Wat misschien wel softwarematig kan is dat de uitcheck wordt geannuleerd door incheck bij het omchecken. Het systeem zou moeten kunnen zien dat er een uitcheck op hetzelfde station heeft plaatsgevonden wanneer er ergens anders op het station opnieuw wordt ingecheckt.
Leuk dat meedenken nu nog een goede (re)actie van de NS.
Met een check-in van deze paal mag er alleen gebruik worden gemaakt van een speciaal overstappoortje. Ook bij de andere stationshal wordt een speciaal overstappoortje ingericht.
Alléén voor reizigers die net eerder een check-uit hebben geregeld via de andere overstappoort,
zal deze ingang zich gaan openen. Vervolgens checkt de reiziger uit bij de overstappaal.
Investering: 2 overstappoortjes + 2 palen + een virtuele treinvervoerder (NS Sloterdijk)
Zó moeilijk is dat toch niet,
Als die virtuele treinvervoerder gewoon NS is, en de 'reis' met die vervoerder -15 TE kost dan zou het nog kunnen misschien. Anders krijg je natuurlijk weer te maken met wisselen tussen vervoerder in de spits, waardoor je korting vervalt.
Maar goed, als ook mensen die regulier langs Sloterdijk komen daar gebruik van gaan maken om hun reis met 15 TE in te korten is nauurlijk ook het hek van de dam.
Aan de incheck (bijv. Den Haag of Haarlem) is immers niet te zien waar je uiteindelijk heen reist, en of via Beverwijk dan een kortere optie zou zijn...
Ik zie zoiets dus niet snel gebeuren.
Ik denk niet in dat er veel reizigers voor deze €1 eventjes uit- en weer in zullen gaan stappen.
Als het jou lukt wat de experts van NS/TLS niet kunnen, staan ze in hun hemd.
Gebeurt dus niet 😀
Onmogelijk om de software aan te passen....
De tekst in de planner is gewoon onzin/verwarrend. Overstappen van Alkmaar naar Haarlem kan alleen maar via de stationshal en is (in die richting) binnen hetzelfde poortjesgebied. Als NS echte informatie wil geven, dan moet er staan "om extra kosten te vermijden, gebruik niet de lift", want die ligt juist weer buiten het poortjesgebied.
Je kan inderdaad hier net als op een aantal andere stations gewoon één volledig gesloten gebied met dubbele poortjes voor alle vervoerders en omcheckpalen gaan gebruiken, bijvoorbeeld net als op Amsterdam Amstel.
De problemen met mogelijk bij de verkeerde vervoerder inchecken zijn waarschijnlijk minder erg dan reizigers zonder dat ze het weten geld afgetroggeld worden.
Het heeft in mijn ogen geen zin om na aanleiding van een like uit te vogelen wat de mening is van een moderator, dit heeft geen toegevoegde waarde in het oplossen van het probleem te Sloterdijk.
De problemen met mogelijk bij de verkeerde vervoerder inchecken zijn waarschijnlijk minder erg dan reizigers zonder dat ze het weten geld afgetroggeld worden.
201806 7 12:13
''Inderdaad'' is niet van toepassing, het zijn twee verschillende mogelijkheden.
Het probleem speelt al 3 jaar, het had allang opgelost moeten zijn, alleen NS lijkt dat niet te willen.
Ga ons alsjeblieft niet om geduld vragen terwijl er elke dag mensen meer blijven betalen dan nodig is en bagataliseer het ook niet door te stellen dat het er maar 100 zijn, terwijl het probleem op meerdere stations speelt en gaat spelen. Het aantal lijkt me totaal niet belangrijk, het gaat om het principe.
Het gaat niet om verbeteringen, het gaat erom dat jullie klanten benadelen en niets hebben gedaan en het gewoon blijven doen.
.
Je hebt zelf gezegd dat er een aantal maatregelen zijn genomen naast een poster ophangen, maar als ik vraag welke blijft het stil..
Ook op de vraag hoe mindervaliden worden geinformeerd blijft het al 2 weken stil....
Dat is niet de schuld van moderators, maar het zegt wel heel veel hoe serieus dit forum genomen wordt door jullie organisatie.
Als het probleem niet snel kan worden opgelost moeten jullie de poortjes of een poortje openzetten, dat is volgens jullie geen optie, maar een reden geven jullie niet. Ja angst voor zwartrijders en dan kost het jullie geld....Daar wordt ik nu cynisch van.
Je kunt vanaf het perron gewoon de lift instappen, maar als je de lift uit wilt de stationshal in dan moet je door de poortjes inderdaad. En omgekeerd ook natuurlijk. Er zijn inderdaad aparte poortjes voor de lift.
Ik vind het ook onbegrijpelijk (nee eigenlijk niet zei hij cynisch) dat dit probleem niet veel hoger staat op de lijst van prioriteiten van NS, klanten worden al jaren benadeeld en dat moet gewoon stoppen. Daar moet een besluit komen van de directie van NS en feitelijk op zeer korte termijn.
Er zijn genoeg mogelijkheden geopperd hier, zoals gezegd als dat tijd kost om in te voeren of te onderzoeken moeten de poortjes gewoon open worden gezet met een verklarende poster erbij waarom.
We wachten net spanning op de reactie van Henk WIm
Het probleem speelt al 3 jaar, het had allang opgelost moeten zijn, alleen NS lijkt dat niet te willen.
Ga ons alsjeblieft niet om geduld vragen terwijl er elke dag mensen meer blijven betalen dan nodig is en bagataliseer het ook niet door te stellen dat het er maar 100 zijn, terwijl het probleem op meerdere stations speelt en gaat spelen. Het aantal lijkt me totaal niet belangrijk, het gaat om het principe.
Het gaat niet om verbeteringen, het gaat erom dat jullie klanten benadelen en niets hebben gedaan en het gewoon blijven doen.
.
Je hebt zelf gezegd dat er een aantal maatregelen zijn genomen naast een poster ophangen, maar als ik vraag welke blijft het stil..
Ook op de vraag hoe mindervaliden worden geinformeerd blijft het al 2 weken stil....
Dat is niet de schuld van moderators, maar het zegt wel heel veel hoe serieus dit forum genomen wordt door jullie organisatie.
Als het probleem niet snel kan worden opgelost moeten jullie de poortjes of een poortje openzetten, dat is volgens jullie geen optie, maar een reden geven jullie niet. Ja angst voor zwartrijders en dan kost het jullie geld....Daar wordt ik nu cynisch van.
Ik sluit mij geheel bij MvanGelder aan. Sivan, jij meent nog even te moeten stellen dat ik het woord ontsporen in dit topic niet mag gebruiken, maar dat is precies wat hier gebeurd. Jullie zijn pas gaan nadenken over een oplossing toen er eindelijk wat media aandacht voor dit probleem kwam. (Kassa en diverse kranten). Het probleem is door de diverse reizigers van dit forum al meer dan 1 jaar geleden aanhangig gemaakt en het enige wat jullie tot op heden tegen deze reizigers hebben gedaan is de middelvinger opsteken. Ik vind je reactie dan ook buitengewoon denigrerend. Van de oplossing verwacht ik eigenlijk helemaal niets meer.
Ik was voordat ik op Sloterdijk was in de war. Want ik ben vooral gewend poortjes tegen te komen in de stationshal. Dus voor mij was het in eerste instantie van:"huh? Maar als ik kosten wil vermijden dan moet ik toch niet via stationshal?" Ter plekke kwam ik er achter dat deze overstap binnen het poortjes gebied ligt als je via de stationshal gaat. Dus ja weer wat bij geleerd ;) ik dacht wel, misschien nog wat aanwijzingen op de perrons zoals bij Amsterdam Zuid.
Kan ik me goed voorstellen want ik dacht hetzelfde (je komt van buitenaf in de stationshal en gaat vervolgens door poortjes naar de perrons.
De tekening van de omlooproutes om kosten te vermijden (via spoor 11/12) doet ook vermoeden dat je de (centrale) stationshal juist moet vermijden.
Maar de info op https://ns.nl/sloterdijk klopt dus inderdaad:
- Van spoor 3/4 naar 5/6/7/8 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal en via spoor 11/12.
- Van spoor 3/4 naar 11/12 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
- Van spoor 5/6 naar 7/8 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
- Van spoor 5/6/7/8 naar 11/12 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
"Teveel betalen door gedwongen extra uit- en inchecken" is de vlag die de lading dekt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.