Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Update: de tekst is zo goed als afgerond en ik verwacht deze week nog een reactie in dit topic van Henk-Wim.
Helaas, ook dit keer blijkt de verwachting 'deze week' niet gehaald te worden... Of werkt Henk -Wim ook in het weekend hier nog aan.

Deze reactie zal weer als te negatief gezien worden, maar kom dan aub met verwachtingen en toezeggingen die jullie wel gaam halen. Te vaak is op dit onderwerp een aangekondigde reactie uitgebleven.
Gezien de eerdere reacties van Henk-Wim zal ik mijn verwachtigspatroon niet al te hoog inschalen. Of NS moet mij maandag totaal gaan verrassen met open poortjes op Sloterdijk.

Hoe je het ook wendt of keert met gesloten poortjes op o.a. Sloterdijk zullen er altijd mensen benadeeld worden. NS wil dit echter tot op heden niet oplossen.
De enige hoop is dat consumentenorganisaties of de media wat druk kunnen uitoefenen, want NS gaat uit zichzelf niets doen nee.

Er zijn genoeg opties geopperd en softwarematig lijkt het best oplosbaar te zijn, maar ja dat kost geld.
Update: de tekst is zo goed als afgerond en ik verwacht deze week nog een reactie in dit topic van Henk-Wim.
En de standaarddeviatie is. 🤔
Mijn opmerking dat ik beschikbaar ben was niet erg serieus bedoeld verders, ik ken de weg binnen NS inmiddels goed, doe alweer wat jaren mee in deze branche 😉 Was meer een reactie op de forumleden die van mening zijn dat we als groep met uitgewerkte suggesties zouden moeten komen om het probleem op te lossen. In mijn ogen is zoiets kosteloos uitvoeren onrealistisch.
Bedankt voor je reactie maar er is dus niets nieuws onder de zon.

Poortjes openen creëren grotere problemen, maar dat is niet zo. In elk geval niet voor de reiziger en de zwartrijder komt er toch wel in.

Het belang van NS weegt dus zwaarder dan dat van de reiziger.

Wat betreft de communicatie hoort NS dit expliciet te vermelden in de Reisplanner en omroepen bij alle stations waar dit speelt.
Badge +3
Dank Henk-Wim,

Ik lees De afrekening door het OV-chipkaartsysteem is in die situatie hoger dan gewenst, want we willen de prijzen vanuit de Reisplanner (blijven) hanteren.

Juist, dus pas dié (Reisplanner) dan gewoon aan, zodat bij elk advies de juiste prijs wordt getoond! Het aantal tariefeenheden is bekend maar ja de planner geeft bij een 'via' ook al geen prijs, terwijl die van 9292 het wél gewoon doet.

De planner kán het wel op zich, want bij verschillende routes zoals Maastricht - Arnhem via 's-Hertogenbosch (NS only) of met Arriva via Roermond - Nijmegen gaat het wel goed, en heeft de reiziger de keuze!
Krijg je hetzelfde als RIG met het terugsteekverbod. “Ja maar we laten de juiste prijs zien dus we voldoen aan de met NS afgesproken richtlijnen”. Duidelijk en consistent wordt het er alleen niet van.
Badge +3
Heb mijn vorige reactie iets bewerkt, hopelijk duidelijker zo. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Er kan niets anders geconcludeerd worden dan dat de poortjes opengezet moeten voor overstappers tot het moment dat softwarematig een oplossing is gevonden waardoor in het vervolg de toegezegde ritprijs wordt afgerekend.

NS heeft de afrekenproblematiek veroorzaakt door het plaatsen van de poortjes. Voordat de poortjes er stonden, waren de problemen er niet. Dat geeft NS nota bene zelf toe.

Het leven is al ingewikkeld genoeg. In dit geval zijn de poortjes de oorzaak van het probleem. De poortjes openzetten voor overstappers of helemaal weghalen lost het probleem op.Veel simpeler gaat het niet worden.
Badge +3
Gezien het technisch niet mogelijk is dit op te lossen in het systeem, zou het naar de reizigers die het betreft dan niet correct zijn om het indienen van deze claims makkelijker te maken? En dan via een andere weg dan de standaard claims gedaan worden?

Als ik hier persoonlijk door getroffen zou zijn zou ik uiteraard graag op een simpele manier per week de correctie aan willen en kunnen vragen.

Moeten mensen dat wel weten (dus op het station aankondigen dat ze door een overstap wellicht meer geld kwijt zijn, met een makkelijke link naar bijv. sloterdijk.ns.nl of zoiets).

De posters geven bijzonder weinig info over de reden van het moeten omlopen, en om trappen te gaan lopen aanraden voor reizigers voor wie het qua kosten helemaal niets uit maakt of ze door de poortjes gaan of met de trappen is het helemaal bizar!

En zoals ik al eerder zei maak het dan zo makkelijk mogelijk om geld terug te claimen, dus chipkaartnummer invullen en tijd van de overstap plus IBAN is op zich voldoende (plus eventueel een vinkje 'Ja, ik geef NS toestemming om mijn transacties in te zien').

Meer niet, dus geen NAW gegevens, geboortedatum en e-mail adressen en dergelijke vragen. Die zijn niet relevant, want het kan ook om een anonieme kaart gaan en wie die gedwongen overstap gemaakt heeft doet er dus helemaal niet toe. Er is voor die specifieke reis (advies) gewoon te veel betaald en dat geld moet terug.

Dus nóg beter... (wishful thinking) niet eens een IBAN hoeven geven, want zo werkt het bij uitcheckgemist (bus/tram/metro) namelijk ook al lang! Gewoon het terug te krijgen bedrag als bestelling klaar zetten bij een automaat/servicepunt en klaar.

Kaartnummer invullen, reis en halte invullen waar je vergeten was om uit te checken (of waar dat niet lukte) en klaar dus. Waarom lukt dat bus/tram/metro vervoerders wél, maar NS nog (altijd0 niet?
Badge +3
Je kan inderdaad hier net als op een aantal andere stations gewoon één volledig gesloten gebied met dubbele poortjes voor alle vervoerders en omcheckpalen gaan gebruiken, bijvoorbeeld net als op Amsterdam Amstel.
Daar (Amstel) ben ik vandaag twee keer geweest, en laat inderdaad niets te wensen over, behalve dat je vooral niet moet uitchecken bij de Transfer/Overstap paaltjes op het perron en dan ook nog door NS poortjes gaat (even naar de WC) terwijl je met de metro kwam..

Off topic, maakte voor mij niets uit want ik had een dagkaartje NS.

Omdat ik gedwongen  moest omreizen en ook nog via een andere vervoerder moest reizen (blauwnet) viel mijn vrije dag inchecken nij NS in de verkeerde, dure, periode. Wanneer de trein normaal had gereden had  ik meer dan voldoende om voor het begin van de dure tijd kunnen inchecken bij NS. Ik wilde Enschede-Deventer-Nijmegen-Sittard-Heerlen  nemen maar moest een lange omrijdtijd maken via Enschede Zwolle-Utrecht.. Dus weg Vrije reisdag Ik ging even na 4 uur in Enschede op de Blauwlijn naar Zwolle

Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies [..]


Al ver voor de tijd van de OV-Chipkaart - zeker vanaf 1969 - was het tariefsysteem van NS gebaseerd op prijsberekening via de kortste route, maar werd een reis toegelaten over een snellere of meer comfortabele reisweg. Waarom zou je dat principe overboord zetten? Er zijn heel veel adviezen van de Reisplanner die niet via de kortste route gaan, maar alleen wanneer een reiziger (gedwongen) een poortje moet passeren kan de prijsopgave - via de kortste route berekend - fout zijn.

De (voorspelde) gevolgen van een domme plaatsing van poortjes moet je wegnemen door het systeem aan te passen. Kennelijk vinden (NS-)deskundigen dat dat onmogelijk is. Maar waarop kan het in Londen met een vergelijkbaar chipkaartsysteem dan wel?
(https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges)

Pas in ieder geval de planner zo aan dat die de juiste prijs geeft voor elk reisadvies [..]


Al ver voor de tijd van de OV-Chipkaart - zeker vanaf 1969 - was het tariefsysteem van NS gebaseerd op prijsberekening via de kortste route, maar werd een reis toegelaten over een snellere of meer comfortabele reisweg. Waarom zou je dat principe overboord zetten? Er zijn heel veel adviezen van de Reisplanner die niet via de kortste route gaan, maar alleen wanneer een reiziger (gedwongen) een poortje moet passeren kan de prijsopgave - via de kortste route berekend - fout zijn.

De (voorspelde) gevolgen van een domme plaatsing van poortjes moet je wegnemen door het systeem aan te passen. Kennelijk vinden (NS-)deskundigen dat dat onmogelijk is. Maar waarop kan het in Londen met een vergelijkbaar chipkaartsysteem dan wel?
(https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges)

 

, dus veel te laat in Zwolle.

Dat het controleren van alle reizen niet mogelijk is snap ik niet. Bij traject vrij en volgens mij ook de NS flex abonnementen doet de NS precies dat, achteraf de reis bepalen en deze zelfs nog vergelijken met een traject abonnement.

Eerder is aangegeven dat het voor traject vrij wel opgelost zou gaan worden, horen we nog wanneer het voor deze groep wel oplost is?

Daarnaast wordt gezegd dat dit niet voor iedereen gedaan kan worden omdat het niet proportioneel is met het aantal reizigers dat er last van heeft.
Mooi excuus, maar volgens mij ook niet echt relevant. Sowieso kan je de selectie beperken tot iedereen die op Sloterdijk een checkuit heeft en dan binnen 60 minuten weer een checkin.

Als laatste: er wordt steeds bericht dat reizigers op de getroffen station geïnformeerd zijn, op mijn vraag waarom ik dan geen bericht gehad heb heb ik nog nooit een antwoord gehad.

Aan de NS reisplanner heb je niks wanneer de nauwkeurig geplande reis verstoord word en efr bovendien geen informatie op de scherm in het staion komt, ook niet in de treinschermen  en er ook niks wordt omgeroepen.En je met een zware kkoffer over de trappen/ bruggen bv Boxtel moetet sjouwen als bejaarde moet artrose!!




Hoe gaan mensen hun geld terugkrijgen ? Volgens de procedures die er nu zijn of komt er een speciale snelle teruggave voor deze mensen ? Je kan het niet maken om dit proces weken te laten duren.

Waarom wordt er op de posters niet uitgelegd waarom je niet moet uit en inchecken en je een bepaalde looproute moet kiezen ?

Je zegt zelf dat de communicatie beter moet, waarom doen jullie dat dan niet ?

Wat zijn de grotere problemen die komen door het openen van de poortjes voor de reiziger ?

Veel gereisd in Duitsland met het goedkope 9 Euro kaartje in de maande juni,  juli en augustus.

Situatie met reizen even erg en erger, Vertaging door voorrang andere trein, draadbreuk, overstappen, chauffeur ziek gemeld, bom opruimen, sabotage aan seinsysteem, trein uitgevallen/gaat vandaaag niet verder dan hier.

Badge +3
Om alle details voor alle groepen reizigers op een poster te zetten is ondoenlijk, want de situatie die bij door poortjes overstappen ontstaat is helemaal afhankelijk van je traject, abonnement, type vervoersbewijs -denk aan (actie/dag)kaartjes, reizen op saldo- etc.
Het kan wel, je kon er opzetten dat mensen in bepaalde situaties meer betalen door uit en in te checken, die situaties kan je achter elkaar opsommen.

Desnoods met een personeelslid erbij de komende maanden.
Reputatie 4
Beste Henk-Wim,

Bedankt voor je uitvoerige toelichting. Voor wat betreft het software gedeelte zou ik graag specifiek willen weten waarom mijn eerder genoemde implementatie niet gaat werken.
De OVC onthoudt de laatste transactie (in- of uitcheck) in het voor de poortjes uit te lezen geheugen. Je beschrijft het volgende:

Iemand checkt in op Den Haag. Op dat stukje geheugen staat ‘checkin op Den Haag om 0800u, 0 TE afgelegd’.
Iemand checkt uit op Sloterdijk. Op basis van het geheugen wordt de reisprijs berekend en afgerekend. Nadat de checkout is uitgevoerd staat er op het geheugen: “checkout op Sloterdijk om 0840u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt in op Sloterdijjk. Op basis van het geheugen wordt overstap gegeven, want minder dan 35m sinds 0840u. In het geheugen staat: “checkin op Sloterdijk om 0841u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt uit op Den Helder. Op basis van het geheugen wordt de reisprijs berekend en afgerekend, dus +76 TE ten opzichte van 59 TE reeds afgelegd. In het geheugen staat: “checkout op Den Helder om 0930u, 120 TE afgelegd”.


Door bij het uitchecken en het opnieuw inchecken een controlestap toe te voegen, kan het voorbeeld als volgt worden:

Iemand checkt in op Den Haag. Op dat stukje geheugen staat ‘checkin op Den Haag om 0800u, 0 TE afgelegd’.
Iemand checkt uit op Sloterdijk. Op basis van het geheugen wordt de reisprijs berekend en afgerekend. Omdat Den Haag in de ‘vanaf-station’ lijst staat, staat er op het geheugen: “checkout op Sloterdijk om 0840u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt in op Sloterdijjk. Op basis van het geheugen wordt overstap gegeven, want minder dan 35m sinds 0840u. In het geheugen staat: “checkin op Sloterdijk (Virtueel) om 0841u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt uit op Den Helder. Op basis van het geheugen (gereisd vanaf Sloterdijk (Virtueel)) wordt de reisprijs berekend en afgerekend, dus +61TE ten opzichte van 59 TE reeds afgelegd. In het geheugen staat: “checkout op Den Helder om 0930u, 105 TE afgelegd”.


Ik doe de volgende aannames:
  • Het is mogelijk om bij het uitchecken het laatste check-in station te controleren voordat het wordt overschreven met het check-uit station (check-uit wordt Sloterdijk (Virtueel) omdat check-in Den Haag Centraal was)
  • Het is mogelijk om bij het inchecken het laatste check-uit station te controleren voordat het wordt overschreven met het check-in station (check-in wordt Sloterdijk (Virtueel) omdat check-uit Sloterdijk (Virtueel) was, en binnen 35 minuten is overgestapt)
  • De implementatie staat los van het advies van de NS reisplanner, zodat het altijd mogelijk is om via Haarlem dan wel Sloterdijk te reizen zonder extra TE’s. Het maakt dus niet uit of de route wel of niet geadviseerd is. De korting op TE’s wordt toch alleen maar gegeven voor reizen tussen stations op een vooraf bepaalde lijst.
Verder vereist dit:
  • De extra controlestap valt binnen de vereiste maximale transactietijd van 250 ms
  • De poortjes en paaltjes op stations voor welke deze situatie zich voordoet, moeten worden geupdate (Den Helder, Alkmaar, Castricum, Leiden, Den Haag Centraal, Delft, etc)
Kun je een toelichting geven op de aannames en haalbaarheid van de vereisten, en eventuele technische zaken die ik over het hoofd zie?
Reputatie 7
Badge +3
Vwb de topicnaam.
Er is geopperd de naam van het topic aan te passen, omdat de huidige naam “Omreizen met een gedwongen overstap” de lading niet goed dekt. Intern hanteren wij de naam “Geadviseerd omreizen met gedwongen overstap” (GOmGO). Hierin zitten m.i. alle belangrijke uitgangspunten.
a. Doordat het een GEADVISEERDE omreisroute is, hebben we in de Reisplanner een bepaalde reisprijs beloofd (gebaseerd op de kortst mogelijke reisroute).
b. En doordat er een GEDWONGEN overstap in zit, weten we de werkelijk afgelegde reisroute en rekent het OV-chipkaartsysteem dienovereenkomstig af.
Of het hernoemen van dit topic de moeite waard is, laat ik in het midden.

Het hernoemen van dit topic blijft de moeite waard omdat de huidige titel de lading beslist niet dekt. "Geadviseerd omreizen met gedwongen overstap" komt al meer in de richting. Toch dekt dat ook de lading niet volledig. Het gaat immers niet om een "gedwongen overstap" maar om gedwongen extra uit- en inchecken omdat NS poortjes heeft neergeplempt tijdens de reis van argeloze overstappers. De kern van het probleem is niet de overstap. De kern van het probleem is het extra moeten uit- en inchecken.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik mis in hele verhaal wat nu de bedoeling is met Den Haag Centraal. De poortjes zijn daar nog niet dicht, maar in de beginpost meldde Sivan dat die later in 2018 wel dicht zullen gaan.
Op Den Haag Centraal is er geen alternatieve looproute om poortjes te vermijden. Iedereen die van spoor 8/9/10 naar een lager spoor wil moet door poortjes. Gaan die poortjes dus alsnog gewoon later dit jaar dicht waardoor er nog meer reizigers met een gedwongen uit en incheck te maken zullen krijgen?

En is er nog gekeken naar het beschikbaar stellen van passagepassen aan frequente reizigers zodat deze niet meerdere keren per week hun geld terug moeten vragen?
Edit
Reputatie 2
Wat ik mis in hele verhaal wat nu de bedoeling is met Den Haag Centraal. De poortjes zijn daar nog niet dicht, maar in de beginpost meldde Sivan dat die later in 2018 wel dicht zullen gaan.
Op Den Haag Centraal is er geen alternatieve looproute om poortjes te vermijden. Iedereen die van spoor 8/9/10 naar een lager spoor wil moet door poortjes. Gaan die poortjes dus alsnog gewoon later dit jaar dicht waardoor er nog meer reizigers met een gedwongen uit en incheck te maken zullen krijgen?


Zodra de poortjes op Den Haag CS dicht gaan, ontstaan daar inderdaad twee binnengebieden. Hierdoor zullen inderdaad sommige overstappers moeten uit- en inchecken, afhankelijk van perron van aankomst en vertrek. Dat zal echter, correct me if I'm wrong, geen GOmGO-issue geven en dus geen ongewenste prijsverhoging. Er zijn namelijk geen reisadviezen met overstap op Den Haag CS waarbij er een (geografisch) kortere reisroute bestaat. Met andere woorden: overstappers op Den Haag CS die een geadviseerde reisroute reizen, reizen de reeds de kortst mogelijke reisroute.

Als er wél zulke reisadviezen bestaan, hoor ik het heel graag!

En is er nog gekeken naar het beschikbaar stellen van passagepassen aan frequente reizigers zodat deze niet meerdere keren per week hun geld terug moeten vragen?


Ja, daar is naar gekeken en is niet voor gekozen. Frequente reizigers hoeven namelijk niet meerdere keren per week geld terug te vragen. Ze kunnen het naar eigen wens opsparen en bijv per week of per maand melden. Of zelfs nog langer.

Er zijn wel extra maatregelen voor mensen met een functiebeperking die als gevolg daarvan de poortvrije looproute niet kunnen volgen. Deze maatregelen zijn individueel, op maat via Klantenservice.
Reputatie 7
Badge +3
Zodra de poortjes op Den Haag CS dicht gaan, ontstaan daar inderdaad twee binnengebieden. Hierdoor zullen inderdaad sommige overstappers moeten uit- en inchecken, afhankelijk van perron van aankomst en vertrek. Dat zal echter, correct me if I'm wrong, geen GOmGO-issue geven en dus geen ongewenste prijsverhoging. Er zijn namelijk geen reisadviezen met overstap op Den Haag CS waarbij er een (geografisch) kortere reisroute bestaat. Met andere woorden: overstappers op Den Haag CS die een geadviseerde reisroute reizen, reizen de reeds de kortst mogelijke reisroute.

Als er wél zulke reisadviezen bestaan, hoor ik het heel graag!

De Vink - Utrecht kan via Leiden of via Den Haag Centraal. Wanneer men via Den Haag reist (en daar in en uitcheckt) worden er extra kosten berekend. Ik kan zo al een 2-tal topics hierover vinden.
https://community.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-ja-maar-toch-maar-via-een-kant-44319
https://community.ns.nl/abonnementen-2/trajectkaart-37213

En ik weet dat er ook topics zijn geopend over Leiden Centraal - Utrecht waarbij hetzelfde speelt, kan ik zo snel even niet vinden.


Zelf reis ik De Vink - Delft, een enkele keer via Den Haag Centraal en daar speelt het voor zo ver ik weet niet.

Reageer