Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 10 / 18
www.fotoverkleinen.nl (of voor wat meer opties www.fotoaanpassen.nl) 😛
A
Max 4 Mb is ook een oplossing htd. ff het schuifje een beetje richting die waarde en een beheerder krijgt van mij een virtuele knuffel. 💋
Nog geen nieuws ?
Hopelijk worden de suggesties die hierboven worden gedaan ook meegenomen.
Er zit in de specs van HTML een 'keiharde' POST requests limiet van 2 MB (dus geen 'schuifje'). Dat is dus wat té gemakkelijk gezegd (ook al is daar prima omheen te werken door alles wat je verzendt door de server te laten verkleinen tot acceptabel formaat).
Maar ja, gewoon op volle (poster) grootte plaatsen en het dan lekker kleiner weergeven op height/width=× scheelt de conversie/rekenkracht voor de server, want dat doet je browser dus!
Afbeelding openen in nieuw venster/tab geeft je het origineel dan (en ik schrik daar best van soms, hoe scherp dat is tegenwoordig, en gewoon met een telefoon genomen!)
Als ik bijvoorbeeld 2 meter van je af ga staan en mijn ov-chipkaart toon is mijn naam en geboortedatum en het nummer van de kaart voor jou niet leesbaar, maar met een goede telefoon een foto maken en flink inzoomen op de foto lukt dat vaak prima!
A
We dwalen een beetje af van het onderwerp. Ben overigens eens dat er aan de OV chipkaart zoals deze nu door de NS en andere vervoerders wordt gebruikt wel veel weeffouten in het nadeel van de reizigers zitten.
Zoals Miriam schreef NS gaat er "even" op terugkomen. Ik vind dit eigenlijk wel heel eufemistisch gesteld.
Komt op mij neer: willen jullie nu eindelijk eens stoppen met zeuren. Ik ben benieuwd wanneer het overleg is en wanneer we een reactie gaan krijgen. NS heeft nu m.i. de boel wel lang genoeg getraineerd. (alweer een trein)
Zoals iMark al aangeeft, we proberen het ene probleem nog met allerlei work-arounds op te lossen, of het andere probleem komt alweer tevoorschijn. Het OV-chipkaartsysteem heeft voor treinvervoer fundamentele wijzigingen nodig, geen enorm pakket aan work-arounds, om straks tientallen mensen nodig te hebben om met veel moeite nog meer legacy software in de lucht te houden. Dat hebben we in de spoorwereld al genoeg.
En dan zou het ook het beste zijn om niet later dit jaar de poortjes op Den Haag Centraal te sluiten maar pas wanneer er een oplossing voor dit issue van extra kosten bij gedwongen overstap is gevonden.
Op Den Haag is er geen alternatieve looproute van/naar van spoor 8, 9 en 10 om de poortjes te vermijden.
Op Den Haag is er geen alternatieve looproute van/naar van spoor 8, 9 en 10 om de poortjes te vermijden.
We dwalen een beetje af van het onderwerp. Ben overigens eens dat er aan de OV chipkaart zoals deze nu door de NS en andere vervoerders wordt gebruikt wel veel weeffouten in het nadeel van de reizigers zitten.
Ik ben het niet eens met de veronderstelling dat we afdwalen van het onderwerp. Het heeft allemaal met elkaar te maken en maakt deel uit van dezelfde problematiek: een systeem misbruiken voor allerlei zaken waar het niet voor ontworpen is.
Toen op saldo reizen met de OV-chipkaart werd ingevoerd voor het reizen per trein was de situatie beduidend anders dan nu:
- Geen poortjes
- Geen trajecten met meer dan één vervoerder
- Geen middagspits
Op Den Haag is er geen alternatieve looproute van/naar van spoor 8, 9 en 10 om de poortjes te vermijden.
Wedden dat ze gewoon dichtgaan ? Met als antwoord c.q. smoes dat mensen de extra kosten kunnen terugvragen.
A
Uiteraard gaan ze dicht. Maar een zwerver pakt een gebruikt kaartje
van de grond en loopt gewoon gratis door de poortjes...
Toen op saldo reizen met de OV-chipkaart werd ingevoerd voor het reizen per trein was de situatie beduidend anders dan nu:
- Geen poortjes
- Geen trajecten met meer dan één vervoerder
- Geen middagspits
Mee eens i.pv. allerlei onwerkbare workarounds moet het hele systeem op de schop, maar ja toegeven dat je fouten hebt gemaakt is het moeilijkste voor TLS en NS.
Met fouten doel ik inderdaad meer op de manier waarop men met de beveiliging van de kaart omgaat, en vooral hoe omgegaan wordt met experts die daarover graag met TLS in conclaaf willen om de beveiliging te verbeteren. Die krijgen enkel de bedrijfsjurist achter zich aan. Terwijl de kaart tot op de dag van vandaag kinderlijk eenvoudig te kraken is.
In deze forumdiscussie gaat het inderdaad meer om ontwerpkeuzes die nooit bedacht zijn voor een spoortoepassing zoals we nu proberen te realiseren.
In deze forumdiscussie gaat het inderdaad meer om ontwerpkeuzes die nooit bedacht zijn voor een spoortoepassing zoals we nu proberen te realiseren.
A
Jullie hebben nog 38 uur en 14 minuten.
A
Waarom komen jullie je beloftes niet na. En volgende week is ook weer een vaag begrip. Ik reken echt op een antwoord a.s. maandag en geen kluitje in het riet deze keer. Die hebben we inmiddels wel genoeg gehad.
Mee eens, belofte maakt schuld, niet om kinderachtig te doen maar dit gebeurt teveel.
Als er geen tijdige terugkoppeling komt kunnen jullie dit ook melden.
Jij kan er niets aan doen, maar moderators lezen dagelijks de posten hier, dus ze weten dat er een terugkoppeling beloofd is.
Is het overleg al geweest ?
Goede suggestie iMark
Morgen is het zondag 😀
Goedemorgen allemaal. Morgen zit ik samen met Henk Wim en enkele andere collega's om dit topic te bespreken. Ik kof Henk Wim om er na dit overleg op terug.
A
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat NS helemaal geen zin heeft om in dit topic te reageren. Eerst zou er volgende week iets mede gedeeld worden. Na een rappel de toezegging (in 2 zinnen met allerlei typefouten) dat er vandaag iets medegedeeld gaat worden. Het is inmiddels 20.45 uur en nog steeds geen reactie.
Het is overigens wel een snelgroeiend virus op dit forum. (het geen of een foutieve reactie geven) Een kwalijke zaak.
Hoezo typefouten ? Arme Henk WIm wordt om gekoft.....😀
Moderators kunnen inderdaad wel beter hun zinnen nalezen, ik zie wel meer onbegrijpelijke zinnen.
We zullen morgen wel een reactie krijgen neem ik aan.
Moderators kunnen inderdaad wel beter hun zinnen nalezen, ik zie wel meer onbegrijpelijke zinnen.
We zullen morgen wel een reactie krijgen neem ik aan.
A
Moderators kunnen inderdaad wel beter hun zinnen nalezen, ik zie wel meer onbegrijpelijke zinnen.
We zullen morgen wel een reactie krijgen neem ik aan.
https://onzetaal.nl/taaladvies/typfout-spelfout-taalfout
Soms is de essentie belangrijker. 🤔
Ja maar wat zijn dit, typefouten of taalfouten ? De essentie is vooral dat ze haast hebben om te tikken. (geen spellingscontrole ?)
Maar laten we het niet groter maken dan het is.
Maar laten we het niet groter maken dan het is.
A
Maar laten we het niet groter maken dan het is.
Echter er zijn ook topics waar de NS de tijd neemt. 😉
Goedemorgen allemaal.
Dit topic heeft een tijd geen reactie van ons gehad, excuses. Overigens vind ik het wat ver gaan om 2 tikfouten meteen te koppelen aan wantrouwen richting NS.
We wilden dit topic met meerdere mensen bespreken, en zoiets kost tijd. We zijn heel blij dat Henk Wim de moeite heeft genomen zo uitgebreid te reageren, en ik vind het eigenlijk ook jammer dat er direct zo negatief is gereageerd. Gelukkig is Henk Wim alsnog bereid binnenkort weer een reactie te plaatsen. Ik heb met hem afgesproken dat hij dit volgende week zal doen. Ik snap dat jullie dit liever vandaag zien, maar hopelijk begrijpen jullie dat zijn dagelijkse werkzaamheden ook doorgaan, en dat hij de inhoud van zijn bericht graag afstemt met collega's, hetgeen ook tijd kost.
Dit topic heeft een tijd geen reactie van ons gehad, excuses. Overigens vind ik het wat ver gaan om 2 tikfouten meteen te koppelen aan wantrouwen richting NS.
We wilden dit topic met meerdere mensen bespreken, en zoiets kost tijd. We zijn heel blij dat Henk Wim de moeite heeft genomen zo uitgebreid te reageren, en ik vind het eigenlijk ook jammer dat er direct zo negatief is gereageerd. Gelukkig is Henk Wim alsnog bereid binnenkort weer een reactie te plaatsen. Ik heb met hem afgesproken dat hij dit volgende week zal doen. Ik snap dat jullie dit liever vandaag zien, maar hopelijk begrijpen jullie dat zijn dagelijkse werkzaamheden ook doorgaan, en dat hij de inhoud van zijn bericht graag afstemt met collega's, hetgeen ook tijd kost.
Bladzijde 10 / 18
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.