Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Reputatie 7
Badge
@Sycorax mis ik een slimmigheidje, of biedt dit nog geen oplossing om bij uitchecken te bepalen hoeveel TE te veel betaald zouden worden? Bij de check out op Den Helder maak je van 59TE en 61TE 105 TE omdat je weet dat in Sloterdijk alleen is overgestapt en dan 15TE te veel is gerekend, maar is dit wel voor elke overstap waarvoor dit probleem bestaat in Sloterdijk 15TE? En geldt dat ook voor andere stations met dit probleem?

Als een station voor meerdere verbindingen een gedwongen overstapstation met poortjes is, zou het kunnen dat het aantal TE dat te veel wordt betaald niet in al deze gevallen gelijk is. Dit is - in het verlengde van jouw suggestie - echter makkelijk op te lossen door (per station waar dit speelt) niet één virtueel station te creëren, maar één per station op de 'vanaf-station lijst', dus bijvoorbeeld 'Sloterdijk (Den Haag)' in plaats van 'Sloterdijk (virtueel)'.

Als de transactietijd daardoor niet wordt overschreven, biedt bovenstaande meteen een optie om geen aparte 'vanaf-station lijsten' te hoeven gebruiken. Een poortje zou kunnen controleren of er een virtueel station bestaat voor de combinatie van het station waar hij staat en het station van de laatste check-in.
Reputatie 4
@Olav93 In mijn eerdere voorstel (20 dagen terug) opper ik al om meerdere lijsten aan te maken, zowel voor stations waar vanaf wordt gereisd, als stations waar naartoe. Dit ook om te voorkomen dat iemand die van en naar bijvoorbeeld Den Helder reist, en binnen 35 minuten overstapt op Sloterdijk, 15 TE korting krijgt. Het idee is dus om voor ieder vanaf-station-traject een virtueel station aan te maken.
Reputatie 7
Badge
@Olav93 In mijn eerdere voorstel (20 dagen terug) opper ik al om meerdere lijsten aan te maken, zowel voor stations waar vanaf wordt gereisd, als stations waar naartoe. Dit ook om te voorkomen dat iemand die van en naar bijvoorbeeld Den Helder reist, en binnen 35 minuten overstapt op Sloterdijk, 15 TE korting krijgt. Het idee is dus om voor ieder vanaf-station-traject een virtueel station aan te maken.

Excuus, zo ver heb ik niet teruggelezen. Dan kwam je idee dus al overeen met mijn 'aanvulling'.
Reputatie 4
Ik heb voor deze oplossing puur naar Sloterdijk gekeken, omdat het probleem daar kennelijk het grootst is. Hier speelt voor zover ik weet alleen het probleem voor stations tussen Den Helder en Wormerveer vs stations tussen Heemstede-Aerdenhout en Vlissingen, allen met 15 TE verschil.
Voor de andere 6 overstapstations waar het probleem speelt, zijn wellicht meerdere TE verschillen. Dan is jouw suggestie wel interessant: per vanafstation 1 virtueel station. De afstandentabel explodeert natuurlijk vrij snel als voor ieder overstapstation alle vanafstations worden opgenomen, maar wie weet is zelfs die implementatie binnen de toelaatbare transactietijd van 250 ms haalbaar.
Gezien het technisch niet mogelijk is dit op te lossen in het systeem, zou het naar de reizigers die het betreft dan niet correct zijn om het indienen van deze claims makkelijker te maken? En dan via een andere weg dan de standaard claims gedaan worden?

Als ik hier persoonlijk door getroffen zou zijn zou ik uiteraard graag op een simpele manier per week de correctie aan willen en kunnen vragen.

Is er eigenlijk ook gekeken naar een 2e (makkelijkere/kortere) route tussen de betreffende perrons?


De gemakkelijkere/kortere route loopt via de stationshal maar die is door NS/Prorail volgebouwd met poortjes. Mensen met een kinderwagen en slecht ter been zijnde mensen moeten bijna verplicht door de poortjes omdat de lift ook niet bereikbaar is zonder door de poortjes te gaan. Voorts is het ook zo dat NS grotendeels zelf dit probleem gecreëerd heeft door de intercity Haarlem-Alkmaar v.v op te heffen. Hierdoor zijn reizigers via Sloterdijk gaan reizen om toch nog ergens op tijd te kunnen komen. Ik blijf dan ook vinden dat reizigers die dit moeten doen een vergoeding voor de tijd en moeite die ze hiervoor moeten doen dienen te krijgen. (€ 5,00 adm.kosten). Ik heb het topic nog maar eens doorgelezen, ik ben ook nog nergens een goede reden voor de plaatsing van de poortjes op Sloterdijk tegengekomen. (het weren van zwartrijders is juist op Sloterdijk nauwelijks van toepassing aangezien Sloterdijk nauwelijks als opstapstation maar bijna uitsluitend als overstap- of uitstapstation fungeert).
Ik heb al meerdere keren gevraagd naar de grotere problemen die zouden ontstaan door het openzetten van de poortjes, maar blijkbaar weet NS het zelf ook niet.
[...] Sloterdijk nauwelijks als opstapstation maar bijna uitsluitend als overstap- of uitstapstation fungeert).
Sloterdijk schijnt nogal goed bezocht te worden door verkopers van papieren zakdoekjes.
Ja maar die komen zonder problemen binnen en hebben vaak een geldig plaatsbewijs.
Ja maar die komen zonder problemen binnen en hebben vaak een geldig plaatsbewijs.
Even off topic:

Zoals ik begrepen heb gebruiken die vaak weggegooide dagkaartjes om door de poortjes te komen, ze schijnen zelden een geldig vervoersbewijs te hebben.

En als ik goed geïnformeerd ben is dit een punt van aandacht momenteel in deze regio, maar bij constateren graag altijd melden bij een medewerker want dan blijft er aandacht voor binnen V&S op of tussen de aangegeven stations.

Ja maar die komen zonder problemen binnen en hebben vaak een geldig plaatsbewijs.Zoals ik begrepen heb gebruiken die vaak weggegooide dagkaartjes om door de poortjes te komen, ze schijnen zelden een geldig vervoersbewijs te hebben.

En als ik goed geïnformeerd ben is dit een punt van aandacht momenteel in deze regio, maar bij constateren graag altijd melden bij een medewerker want dan blijft er aandacht voor binnen V&S op of tussen de aangegeven stations.

Kom met enige regelmaat op Sloterdijk. En laat ik het zo zeggen, zelfs op Centraal moet je minstens een half uur rondlopen om een medeweker van V&S te vinden. Misschien dat er wat meer personeel in burger rondloopt, maar dan is het melden voor een burger lastig. Om binnen de poortjes te komen is geen probleem. De registratie daaromtrent is zeker intressant. Zeker als het gaat om een betaalde reis.
Reizigers informeren ? Prima, hoe ? De posters waren niet voldoende. Gaat NS nu tenminste eerlijk zijn dat mensen teveel kunnen betalen bij die communicatie op stations ?

Terugbetalen prima. Maar waarom niet aan de hand van data mensen informeren per e-mail en brief en pro-actief handelen met terugbetalen (Pro-actief betekent zonder dat mensen daar om moeten vragen)

Via ieder kanaal ? Dus ook via dit forum of gaan jullie mensen doorverwijzen ?
Beste allemaal,

Hier wil ik het graag bij laten, tenzij er nog écht goede technische vragen of ideeën komen die niet al eerder aan bod zijn gekomen.

Das dan weer een leuke. Vooruit, ..?. Een begin id, eind id. En liever geen bullshit dat zoiets niet mogelijk is.
Reputatie 6
Op Facebook reageert NS op iemand die teveel heeft betaald met reactie "dat is gek zeg "

Alsof de Facebook medewerkers hier niets van weten.

Ja maar die komen zonder problemen binnen en hebben vaak een geldig plaatsbewijs.Even off topic:

Zoals ik begrepen heb gebruiken die vaak weggegooide dagkaartjes om door de poortjes te komen, ze schijnen zelden een geldig vervoersbewijs te hebben.

En als ik goed geïnformeerd ben is dit een punt van aandacht momenteel in deze regio, maar bij constateren graag altijd melden bij een medewerker want dan blijft er aandacht voor binnen V&S op of tussen de aangegeven stations.


Daar kan je best gelijk in hebben ja, ik ben in de war met een geldig ID.

Maar daarom is het argument dat er meer zwartrijders komen door het openen van de poortjes een drogreden.

Wat ik mis in hele verhaal wat nu de bedoeling is met Den Haag Centraal. De poortjes zijn daar nog niet dicht, maar in de beginpost meldde Sivan dat die later in 2018 wel dicht zullen gaan.
Op Den Haag Centraal is er geen alternatieve looproute om poortjes te vermijden. Iedereen die van spoor 8/9/10 naar een lager spoor wil moet door poortjes. Gaan die poortjes dus alsnog gewoon later dit jaar dicht waardoor er nog meer reizigers met een gedwongen uit en incheck te maken zullen krijgen?
Zodra de poortjes op Den Haag CS dicht gaan, ontstaan daar inderdaad twee binnengebieden. Hierdoor zullen inderdaad sommige overstappers moeten uit- en inchecken, afhankelijk van perron van aankomst en vertrek. Dat zal echter, correct me if I'm wrong, geen GOmGO-issue geven en dus geen ongewenste prijsverhoging. Er zijn namelijk geen reisadviezen met overstap op Den Haag CS waarbij er een (geografisch) kortere reisroute bestaat. Met andere woorden: overstappers op Den Haag CS die een geadviseerde reisroute reizen, reizen de reeds de kortst mogelijke reisroute.

Als er wél zulke reisadviezen bestaan, hoor ik het heel graag!


En is er nog gekeken naar het beschikbaar stellen van passagepassen aan frequente reizigers zodat deze niet meerdere keren per week hun geld terug moeten vragen?
Ja, daar is naar gekeken en is niet voor gekozen. Frequente reizigers hoeven namelijk niet meerdere keren per week geld terug te vragen. Ze kunnen het naar eigen wens opsparen en bijv per week of per maand melden. Of zelfs nog langer.

Er zijn wel extra maatregelen voor mensen met een functiebeperking die als gevolg daarvan de poortvrije looproute niet kunnen volgen. Deze maatregelen zijn individueel, op maat via Klantenservice.



https://community.ns.nl/op-het-station-17/gedwongen-door-de-poortjes-bij-geadviseerde-langere-reisroute-49381/index1.html#post331155


Wat ik mis in hele verhaal wat nu de bedoeling is met Den Haag Centraal. De poortjes zijn daar nog niet dicht, maar in de beginpost meldde Sivan dat die later in 2018 wel dicht zullen gaan.
Op Den Haag Centraal is er geen alternatieve looproute om poortjes te vermijden. Iedereen die van spoor 8/9/10 naar een lager spoor wil moet door poortjes. Gaan die poortjes dus alsnog gewoon later dit jaar dicht waardoor er nog meer reizigers met een gedwongen uit en incheck te maken zullen krijgen?
Zodra de poortjes op Den Haag CS dicht gaan, ontstaan daar inderdaad twee binnengebieden. Hierdoor zullen inderdaad sommige overstappers moeten uit- en inchecken, afhankelijk van perron van aankomst en vertrek. Dat zal echter, correct me if I'm wrong, geen GOmGO-issue geven en dus geen ongewenste prijsverhoging. Er zijn namelijk geen reisadviezen met overstap op Den Haag CS waarbij er een (geografisch) kortere reisroute bestaat. Met andere woorden: overstappers op Den Haag CS die een geadviseerde reisroute reizen, reizen de reeds de kortst mogelijke reisroute.

Als er wél zulke reisadviezen bestaan, hoor ik het heel graag!



En is er nog gekeken naar het beschikbaar stellen van passagepassen aan frequente reizigers zodat deze niet meerdere keren per week hun geld terug moeten vragen?
Ja, daar is naar gekeken en is niet voor gekozen. Frequente reizigers hoeven namelijk niet meerdere keren per week geld terug te vragen. Ze kunnen het naar eigen wens opsparen en bijv per week of per maand melden. Of zelfs nog langer.

Er zijn wel extra maatregelen voor mensen met een functiebeperking die als gevolg daarvan de poortvrije looproute niet kunnen volgen. Deze maatregelen zijn individueel, op maat via Klantenservice.

https://community.ns.nl/op-het-station-17/gedwongen-door-de-poortjes-bij-geadviseerde-langere-reisroute-49381/index1.html#post331155

Oef, ik schrik van de reactie van Henk Wim. Hoe is het mogelijk dat er op zijn afdeling zoveel onkunde en onwetendheid bestaat? Het niet op de hoogte zijn van reisadviezen maakt de weg vrij om de poortjes te sluiten...
Het is m.i. duidelijk: Er is onwil bij NS om dit probleem op te lossen. In dit topic kunnen we de hele discussie weer opnieuw gaan voeren. Er is maar 1 werkende oplossing zoals door veel mensen weergegeven en dat is de poortjes weer openen. Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen, pleisters op de wonden enz.enz. Met mailen informeren enz. ga je altijd maar een gedeelte van de mensen bereiken. Klanten dienen er vanuit te kunnen gaan dat NS een betrouwbare partner is die ten alle tijde de juiste bedragen in rekening brengt. Oplossingen die er uit blijven bestaan dat klanten hun geld maar moeten terugvragen zijn geen oplossingen en mogen zo ook niet gepresenteerd worden. Klanten met een anonieme OV chipkaart zijn sowieso altijd het haasje. Ik snap echt niet dat NS dit voor de zoveelste keer dit als oplossing presenteert. De enige echte oplossing is als NS zelf!! alle klanten die door deze methode benadeeld worden terugbetaald. Maar anonieme klanten, toeristen enz. enz. zullen altijd benadeeld blijven. Ik had gehoopt op een goede oplossing helaas is dit wederom teleurstellend.
Reputatie 7
Badge +3
Geheel mee eens. Ik stel voor dat iemand anders namens NS het woord gaat voeren in dit topic.
@Sivan een maand geleden zei je dat NS op korte termijn om de tafel gaat met consumentenorganisaties hierover.

Is dat al gebeurt, zo niet op welke termijn gebeurt dat ?
Op zich maakt dat niet uit natuurlijk, misschien heeft het meer nut als er klanten van NS bij dat overleg worden betrokken, dan kunnen die zulke dingen aangeven.....

Ik zit te denken aan de volgende oplossingen voor Den Haag Centraal;

  • Optie 2: Op Den Haag Centraal is er na elk stootjuk zeker 10-15 meter voordat de sporen ophouden en je er omheen kan lopen. Die loze ruimte kan overbrugt worden zodat je binnen de poortjes zou kunnen overstappen naar andere perrons. Ik weet dat een stootjuk moet kunnen verschuiven als er een trein met hoge snelheid tegenaan rijdt, maar dat kan best in een kortere afstand (op andere stations is die schuifruimte ook veel kleiner, zoals bv Leiden Centraal spoor 1 & 2, en in beide gevallen dwingt de ATB al af dat de trein ter plekke maximaal 40 km/h rijdt; er is dus geen sprake van een snelheidsverschil tussen beide locaties).

Leuk dat je meedenkt. Echter de ruimte achter de stootjukken te Leiden is korter omdat er daar niet door reizigers achterlangs gelopen kan worden, dat kan te Den Haag C wel.
Overigens kan er NOOIT met 40 km/h tegen de stootjukken worden gereden te Den Haag of Leiden, immers er zit ATBvv op deze sporen, welke er voor zorgt dat er ruim zachter gereden moet worden bij nadering stootjuk.
Reputatie 7
Badge +3
Het maakt wel degelijk uit wie van NS zich met een topic bemoeit. In het geval van de tariefobstakelpoortjes (leuk woord voor Scrabble) lijkt me dat het iemand moet zijn die hoog genoeg in de organisatie zit om belangen te mogen afwegen en beslissingen te kunnen forceren.

Het probleem is al meer dan 3 jaar bekend maar is eigenlijk pas zeer problematisch geworden toen de poortjes in Amsterdam Sloterdijk gesloten werden (nadat de IC Alkmaar - Haarlem - Den Haag zo ongeveer was opgeheven). Zo grijpt alles in elkaar: poortjes, dienstregeling en tariefvoorwaarden.

Een vergelijkbare fout gaat nu in Den Haag Centraal gemaakt worden.
Goedenavond,

Ik kan me voorstellen dat jullie hier niet blij mee zijn, maar we willen graag met dit topic de stand van zaken op dit moment laten weten. Dank jullie wel voor het meedenken en het geven van feedback. Sivan zal volgende week de feedback weer oppakken en hierop reageren.

Sjoerd85, dit onderzoek staat niet openbaar. Het probleem met het in- en uit te checken heeft met het volgende stuk uit de uitleg te maken: "Wanneer je een reis wil maken, kun je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde reisprijs getoond, behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is, en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk. Veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is."

Lies87, ging dit over één van deze trajecten? Zo ja, zou me de link van dit Facebook bericht kunnen geven? Dan zal ik dit aangeven bij mijn collega.

MvanGelder, daar zijn we inderdaad mee bezig. Via het forum kan dit inderdaad ook opgepakt worden, maar telefonisch of via onze kanalen gaat dit het snelst.
Daar heb je gelijk in ja, iemand die hoog genoeg zit in de organisatie, maar die hebben nog nooit van dit forum gehoord vrees ik 😀
Reputatie 6
@Iris NS deze is het https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2123279251035563&id=234539316576242

Reageer