Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 9 / 18
Reputatie 6
Het zou pas echt duidelijk zijn op Zuid als je de mededeling al eerder ziet dan pas op de trap zelf 🙂
Door middel van x, y en z uit een vastgesteld lijstje te halen, kan deze berekening slechts op bepaalde probleemstations en perrons uitgevoerd worden, waarmee wordt voorkomen dat deze extra berekening op alle overstappen binnen 35 minuten op alle stations kan plaats vinden.
Schroom niet om dit naar de ontwikkelaars door te sturen.
Een softwarematige benadering klinkt als de beste oplossing voor zowel de reiziger (betalen volgens het NS reisplanner advies en niet hoeven omlopen) als de NS (poortjes gesloten houden en geen extra administratie tbv claims).
Het voorstel wat je hier geeft klinkt mooi maar kan geen onderscheid maken tussen wel en niet geadviseerde reisroutes. In theorie zou je dan Alkmaar - Enkhuizen kunnen reizen via Amsterdam Sloterdijk, en daar net zoveel voor betalen als de directe en kortere reis via Obdam.
Ik begrijp dat de frustratie hoog is en dat reizigers hier ontevreden zijn over het gebrek aan communicatie vanuit ons als Moderators. Helaas worden wij achteraf pas op de hoogte gebracht, veelal door jullie als gebruikers, dat er iets niet goed is of is gewijzigd. We zijn zelf niet dagelijks op elk station aanwezig en ik kan moeilijk met elke stationsmanager dagelijks contact opnemen. Dat gezegd hebbende, in deze situatie hebben jullie een punt dat dit tot op heden niet goed is aangepakt. Sivan NS heeft een paar weken geleden al aangegeven dat er definitieve bewegwijzering komt op Amsterdam Sloterdijk. De posters zijn een tijdelijke oplossing. Hier is voor gekozen om te kijken of het aantal reizigers wat onterecht uit- en incheckt op dit station nu gaat dalen. Waarom we dit niet hebben aangekondigd kan ik niet aangeven, ik weet domweg niet waarom het niet is doorgegeven.
@egeerling , dit zijn tijdelijke posters. Ik verwacht dat er in de definitieve bewegwijzering rekening wordt gehouden met alle sporen. Deze posters zijn een proef, zoals ik hierboven ook aangeef.
@HenkK , dat zie ik niet gebeuren. De poortjes worden gefaseerd ingevoerd maar zullen niet weg gehaald worden. Hoogstens worden ze anders gepositioneerd maar daar is op Amsterdam Sloterdijk geen sprake van.
Hierin moet ik eerlijk zijn: weliswaar staat er in het geheugen van de OV-chipkaart dat de reis op Den Haag is gestart, maar dat gegeven staat niet in het ‘werkgeheugen’ van de OV-chipkaart. Het geheugendeel waarop die informatie staat wordt niet gelezen en gebruikt tijdens in/uitchecken.
Ter verduidelijking voor andere lezers: het is hoogstwaarschijnlijk als volgt (ik hoor het graag van henkwim als het anders is):
Bij het uitchecken op Sloterdijk wordt (naast het afrekenen van het eerste deel van de reis) het aantal TE tot daar in het geheugen van de OV-chipkaart gezet. Bij het uitchecken op Den Helder wordt dit aantal in aanmerking genomen bij het bepalen van de reiskosten die nog afgerekend moeten worden.
Het check-in station van de gemaakte rit moet toch ook uitleesbaar zijn? Anders kan het aantal TE’s niet bepaald worden. Kan iemand dit toelichten? Als dit zo is, dan lijkt mij een workaround oplossing mogelijk.
Reputatie 4
Ockham's Scheermes stelt dat de meest logisch verklaring met de minste aannames de juiste is. Dat vertaalt naar het gedrag van reizigers: Reizigers zullen altijd de kortst mogelijke routegebruiken om over te stappen.
de bewegwijzering die een langere route aangeeft zal niet effectief zijn.
de bewegwijzering die een langere route aangeeft zal niet effectief zijn.
Hierin moet ik eerlijk zijn: weliswaar staat er in het geheugen van de OV-chipkaart dat de reis op Den Haag is gestart, maar dat gegeven staat niet in het ‘werkgeheugen’ van de OV-chipkaart. Het geheugendeel waarop die informatie staat wordt niet gelezen en gebruikt tijdens in/uitchecken.
Ter verduidelijking voor andere lezers: het is hoogstwaarschijnlijk als volgt (ik hoor het graag van henkwim als het anders is):
Bij het uitchecken op Sloterdijk wordt (naast het afrekenen van het eerste deel van de reis) het aantal TE tot daar in het geheugen van de OV-chipkaart gezet. Bij het uitchecken op Den Helder wordt dit aantal in aanmerking genomen bij het bepalen van de reiskosten die nog afgerekend moeten worden.
201805 28 15:00
Het is misschien maar uitleesbaar tot de bijbehorende check-uit.
De OV chipkaart heeft dus 2 uitleesbare geheugendelen: 1 voor het laatste check-in station, en 1 voor het cumulatieve aantal tariefeenheden. Bij check-uit op het aankomststation worden deze 2 gegevens verstuurd naar een centrale database, de combinatie check-in en check-uit station geeft een aantal TE’s dat bij het totaal aantal TE’s wordt opgeteld. Dit wordt omgezet naar een prijs, en teruggestuurd naar de OV chipkaart. Bij een overstap en dus check-in binnen 35 minuten, wordt het geheugendeel met laatste check-in station overschreven door het huidige station.
Mijn voorstel behoeft de introductie van een nieuw virtueel station, bijvoorbeeld Ass1 (Ass hierbij afkorting voor Amsterdam Sloterdijk). Stel iemand reist Den Haag Centraal (Gvc) - Den Helder (Hdr), via Sloterdijk. Bij overstap check-in op Sloterdijk wordt het laatste check-in station (Gvc) vergeleken met een ‘vanaf-station lijst’. Deze bestaat uit alle stations die een mogelijk verhoogd tarief gaan geven als de rit daar begint: Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag Centraal, HS, Delft, etc. Als het laatste check-in station in de ‘vanaf-station lijst’ staat, dan overschrijft het systeem dit deel van het geheugen niet met Ass, maar met Ass1. Vervolgens is het virtuele station Ass1 ook opgenomen als vanaf-station in een kopie van de tabel met TE’s. Alle tariefeenheden voor check-in / check-uit combinaties zijn gelijk aan die van Ass, behalve voor de ‘naar-station lijst’. Die lijst bestaat uit alle station die mogelijk een verhoogd tarief gaan geven als de rit daar eindigt: Castricum, Alkmaar, Den Helder, etc. Voor deze stations zijn de TE’s met 15 verlaagd. Als er dan vervolgens in Den Helder wordt uitgecheckt, worden er 15 TE’s minder in rekening gebracht, dan dat de reis begonnen was vanaf een station dat niet in de ‘vanaf-station lijst’ staat.
Het overschrijven van het geheugen op de OV chipkaart zal wel een fractie langer duren omdat er een check moet worden uitgevoerd in een centrale database die er eerst niet was. Dit gebeurt nu echter al zodra iemand uitcheckt, en die transactiesnelheid wordt als acceptabel geacht.
Uiteraard zijn er ook andere ‘vanaf-station lijsten’ en ‘naar-station lijsten’ die leiden tot Ass2, Ass3, etc, zodat reizigers zich niet meer rekening hoeven te houden met een prijsverhogende check-uit en check-in.
In hoeverre valt dit te overwegen om in te voeren? Voor zover ik het systeem begrijp (puur uit dit topic), zou dit technisch mogelijk moeten zijn. Hierdoor betaalt de reiziger de geadviseerde prijs zonder 4 trappen te hoeven lopen als halfslachtige oplossing, en wordt de afdeling voor het afhandelen van claims ontlast? Graag jullie visie en natuurlijk die van NS.
Mijn voorstel behoeft de introductie van een nieuw virtueel station, bijvoorbeeld Ass1 (Ass hierbij afkorting voor Amsterdam Sloterdijk). Stel iemand reist Den Haag Centraal (Gvc) - Den Helder (Hdr), via Sloterdijk. Bij overstap check-in op Sloterdijk wordt het laatste check-in station (Gvc) vergeleken met een ‘vanaf-station lijst’. Deze bestaat uit alle stations die een mogelijk verhoogd tarief gaan geven als de rit daar begint: Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag Centraal, HS, Delft, etc. Als het laatste check-in station in de ‘vanaf-station lijst’ staat, dan overschrijft het systeem dit deel van het geheugen niet met Ass, maar met Ass1. Vervolgens is het virtuele station Ass1 ook opgenomen als vanaf-station in een kopie van de tabel met TE’s. Alle tariefeenheden voor check-in / check-uit combinaties zijn gelijk aan die van Ass, behalve voor de ‘naar-station lijst’. Die lijst bestaat uit alle station die mogelijk een verhoogd tarief gaan geven als de rit daar eindigt: Castricum, Alkmaar, Den Helder, etc. Voor deze stations zijn de TE’s met 15 verlaagd. Als er dan vervolgens in Den Helder wordt uitgecheckt, worden er 15 TE’s minder in rekening gebracht, dan dat de reis begonnen was vanaf een station dat niet in de ‘vanaf-station lijst’ staat.
Het overschrijven van het geheugen op de OV chipkaart zal wel een fractie langer duren omdat er een check moet worden uitgevoerd in een centrale database die er eerst niet was. Dit gebeurt nu echter al zodra iemand uitcheckt, en die transactiesnelheid wordt als acceptabel geacht.
Uiteraard zijn er ook andere ‘vanaf-station lijsten’ en ‘naar-station lijsten’ die leiden tot Ass2, Ass3, etc, zodat reizigers zich niet meer rekening hoeven te houden met een prijsverhogende check-uit en check-in.
In hoeverre valt dit te overwegen om in te voeren? Voor zover ik het systeem begrijp (puur uit dit topic), zou dit technisch mogelijk moeten zijn. Hierdoor betaalt de reiziger de geadviseerde prijs zonder 4 trappen te hoeven lopen als halfslachtige oplossing, en wordt de afdeling voor het afhandelen van claims ontlast? Graag jullie visie en natuurlijk die van NS.
Reputatie 4
De enige optie lijkt een "brug" te bouwen over het OVCP gebied heen.
Het kan ook veel makkelijker door gewoon hetzelfde te doen als wat er op Station Amsterdam Amstel gebeurt: de tunnel voorzien van incheck voor GVB en voor NS.
201805 29 14:07 iu
De verbinding met een centrale wordt niet gebruikt bij het in- en uitchecken. De nodige data-opslag en -verwerking gebeuren lokaal (ik vermoed in de strikte zin van apart per paaltje en poortje, zodat de responstijd niet afhangt van het tegelijk in-/uitchecken door iemand anders bij een ander paaltje of poortje). De nodige data zijn de afstanden van andere stations naar het betreffende station, de prijzen voor elk aantal TE, gegevens per soort vervoersbewijs, en een geconsolideerde blacklist (zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/saldo-geblokkeerd-kan-ik-nog-wel-reizen-met-reisproduct-48916/index1.html#post326939). Verder zit er een klok in (datum en tijd).
Voor de oplossing zou dus toch wel wat extra lokale data-opslag en -verwerking nodig zijn.
Reputatie 4
Hier kun je tegenwoordig niet meer op Spoor 1 komen zonder uit en in te checken. :(
Dit is nu al een hele tijd zo.
En tevens vraag ik mij af waarom op Sloterdijk de poortjes niet gewoon voor de ingang worden gezet ipv. de stationshal.
Alkmaar is uitermate inefficient geworden. Onder het mom van "nu nog omlopen, straks doorlopen" werd er een lelijke traverse over het station gelegd. Historische overkapping werd doorgezaagd. Een blokkendoos (zonder zonnepanelen) erop.
Voorheen kon iedereen juist mooi door het station heenlopen. Dat kan nu niet meer. Het is nu juist omlopen.
Een snelle overstap aan het eind van het perron op een aansluitende bus is er niet meer bij. Heel perron 1 is aan het eind zelfs afgesloten. Alles moet door 1 rij met poortjes. Zoals ik al schreef, uitermate inefficient.
Het positieve aan de situatie op Alkmaar is de liften, die hebben het station voor mindervaliden wel een stuk toegankelijker gemaakt.
201805 29 14:07 iuDe verbinding met een centrale wordt niet gebruikt bij het in- en uitchecken. De nodige data-opslag en -verwerking gebeuren lokaal (ik vermoed in de strikte zin van apart per paaltje en poortje, zodat de responstijd niet afhangt van het tegelijk in-/uitchecken door iemand anders bij een ander paaltje of poortje). De nodige data zijn de afstanden van andere stations naar het betreffende station, de prijzen voor elk aantal TE, gegevens per soort vervoersbewijs, en een geconsolideerde blacklist (zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/saldo-geblokkeerd-kan-ik-nog-wel-reizen-met-reisproduct-48916/index1.html#post326939). Verder zit er een klok in (datum en tijd).De OV chipkaart heeft dus 2 uitleesbare geheugendelen: 1 voor het laatste check-in station, en 1 voor het cumulatieve aantal tariefeenheden. Bij check-uit op het aankomststation worden deze 2 gegevens verstuurd naar een centrale database, de combinatie check-in en check-uit station geeft een aantal TE’s dat bij het totaal aantal TE’s wordt opgeteld. Dit wordt omgezet naar een prijs, en teruggestuurd naar de OV chipkaart. Bij een overstap en dus check-in binnen 35 minuten, wordt het geheugendeel met laatste check-in station overschreven door het huidige station.
Voor de oplossing zou dus toch wel wat extra lokale data-opslag en -verwerking nodig zijn.
Dat zijn nog de nodige details waar ik geen weet van had. Toch zie ik nog niet waarom mijn voorgestelde benadering niet uitvoerbaar is, ook al vereist het geen extra opslag op de kaart.
De 'vanaf-station' check en overschrijving van het 'vertrekstation geheugen' zou dus lokaal kunnen plaatsvinden bij het incheckpaaltje/poortje op Amsterdam Sloterdijk. Het lijkt mij niet dat dit de verwerkingstijd merkbaar zal doen toenemen. Vervolgens wordt er bij het uitchecken te Den Helder slechts een ander vertrekstation uitgelezen, wat even snel is.
Maar als ik iets over het hoofd zie lees ik dat graag natuurlijk!
Reputatie 6
Hier kun je tegenwoordig niet meer op Spoor 1 komen zonder uit en in te checken. :(
Dit is nu al een hele tijd zo.
En tevens vraag ik mij af waarom op Sloterdijk de poortjes niet gewoon voor de ingang worden gezet ipv. de stationshal.
Voorheen kon iedereen juist mooi door het station heenlopen. Dat kan nu niet meer. Het is nu juist omlopen.
Een snelle overstap aan het eind van het perron op een aansluitende bus is er niet meer bij. Heel perron 1 is aan het eind zelfs afgesloten. Alles moet door 1 rij met poortjes. Zoals ik al schreef, uitermate inefficient.
Het positieve aan de situatie op Alkmaar is de liften, die hebben het station voor mindervaliden wel een stuk toegankelijker gemaakt.
Sinds de onveilige spoor overgang naar de bussen is gesloten, heb je vanaf de overige sporen een paar minuten extra looptijd. Zeker in de spits heb je nog meer tijd nodig. Erg onhandig. Vooral als de bussen half uursdiensten hebben.
Reputatie 4
Je hebt helemaal gelijk over de spoor 9-10 situatie. Ik snap niet helemaal waarom destijds alsnog besloten is om er een halte te maken.
Dat neemt niet weg dat de huidige situatie een gedrocht is waar niet bijster goed over lijkt te zijn nagedacht. Het was beter geweest om in ieder geval de stationshal zo in te richten dat binnen het hoofdgebouw zonder omchecken kan worden overgestapt.
Precies, Eigenlijk zou de incheck rij voor zowel GVB als NS in de stationshal aan beide kanten moeten komen en "overstap paaltjes" net als Amstel. Bij de inchek rij kan iemand al meteen besluiten om met NS, danwel GVB te reizen. Mensen die NS op NS overstappen (behalve spoor 9-10) kunnen dat zonder omchecken. GVB - NS en andersom gewoon via overstap paaltjes.
Amsterdam Amstel als voorbeeld lijkt me niet relevant. Bij Sloterdijk gaat het om het probleem van overstappen van NS op NS, net als bij een paar andere stations als Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid, Boxtel. In Hilversum is het probleem opgelost door planmatig geen treinen meer van spoor 1 te laten vertrekken.
Dat is ook redelijk inefficient zulke spoorcapaciteit inleveren lijkt op wat er bij Den Haag centraal met sporen 11 en 12 gebeurde. Die liggen er ook al een paar jaar werkeloos bij.
(met in rechte haken wat verfijningen door Dennis)
Mijn voorstel behoeft de introductie van een [aantal nieuwe virtuele stations], bijvoorbeeld Ass1 (Ass hierbij afkorting voor Amsterdam Sloterdijk). Stel iemand reist Den Haag Centraal (Gvc) - Den Helder (Hdr), via Sloterdijk. Bij overstap check-in op Sloterdijk wordt het laatste check-in station (Gvc) vergeleken met een [aantal] ‘vanaf-station lijst[en]'. Deze [bevatten bij elkaar] alle stations die een mogelijk verhoogd tarief gaan geven als de rit daar begint: Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag Centraal, HS, Delft, etc. Als het laatste check-in station in [een] ‘vanaf-station lijst’ staat, dan overschrijft het systeem dit deel van het geheugen niet met Ass, maar met [bijvoorbeeld] Ass1. Vervolgens is het virtuele station Ass1 ook opgenomen als vanaf-station in een kopie van de tabel met TE’s. Alle tariefeenheden voor check-in / check-uit combinaties zijn gelijk aan die van Ass, behalve voor de [bijbehorende] ‘naar-station lijst’. Die lijst bestaat uit alle station die mogelijk een verhoogd tarief gaan geven als de rit daar eindigt: Castricum, Alkmaar, Den Helder, etc. Voor deze stations zijn de TE’s met 15 verlaagd. Als er dan vervolgens in Den Helder wordt uitgecheckt, worden er 15 TE’s minder in rekening gebracht, dan dat de reis begonnen was vanaf een station dat niet in de ‘vanaf-station lijst’ staat. (..)
Uiteraard zijn er ook andere ‘vanaf-station lijsten’ en ‘naar-station lijsten’ die leiden tot Ass2, Ass3, etc (..)
In hoeverre valt dit te overwegen om in te voeren? Voor zover ik het systeem begrijp (puur uit dit topic), zou dit technisch mogelijk moeten zijn. Hierdoor betaalt de reiziger de geadviseerde prijs zonder 4 trappen te hoeven lopen als halfslachtige oplossing, en wordt de afdeling voor het afhandelen van claims ontlast? Graag jullie visie en natuurlijk die van NS.
201805 30 5:59
De extra lokale data zijn dus de ‘vanaf-station lijsten’, elk met bijbehorende ‘naar-station lijst’ en de grootte van de TE-korting. Verder is er extra dataverwerking.
Dit systeem zou beperkt kunnen worden tot Ass, als belangrijkste probleemstation, of voor de uniformiteit toegepast kunnen worden op elk station met poortjes waar het probleem zich kan voordoen.
Voor de uniformiteit zou elk paaltje en poortje dezelfde data kunnen bevatten, of om geheugen te besparen alleen die welke op het betreffende station nodig zijn.
Dat is nogal gemakkelijk gezegd. Wat voor soort oplossing heb je dan in gedachte? Poortjes en glazen wanden verplaatsen is (ook) duur en heeft ook nadelen qua poortvrije route voor wie niet met de trein hoeft.
Bij de aanleg van de Hemboog is al rekening gehouden met een eilandperron. Het was raar geweest om de rechtstreekse treinen van Zaandam naar Schiphol niet te laten stoppen op een van de belangrijkste OV-knooppunten in de Amsterdamse regio. Toen de eerste plannen voor de Hemboog werden gemaakt was er nog geen sprake van het project BTS (Beheerste Toegang Stations = poortjes). En dat is dan ook duidelijk te zien.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hemboog
Dat laatste is dit al jaar al minder exotisch dan daarvoor, nu ook ZwEnZwoKa niet meer door NS maar door Keolis wordt gereden.
Reputatie 4
Sinds de onveilige spoor overgang naar de bussen is gesloten, heb je vanaf de overige sporen een paar minuten extra looptijd. Zeker in de spits heb je nog meer tijd nodig. Erg onhandig. Vooral als de bussen half uursdiensten hebben.
Nu er juist vaker op spoor 1 gehalteerd wordt met de Intercity naar Den Helder zou het NS sieren om op zijn minst een poortrij aan de kop van het perron te maken aan de kanaalzijde.
Voor sporen 2-5 was het dezelfde situatie als bij Hoorn, het valt in dezelfde risicocategorie: lage snelheid overweg.
@iMark
Adviezen van de ombudsman en het OV-loket zijn juridisch niet bindend. Het zijn adviezen en in de praktijk wordt een groot deel van wat de ombudsman allemaal vindt genegeerd. Daar heeft hij in het verleden zelf al eens over geklaagd.
De ombudsman is bedoeld voor individuele gevallen (en niet voor algemene klachten) waarbij iemand een conflict heeft met een overheidsinstantie maar veel mensen denken dat het een goedkope rechter is. Daar komt bij dat NS een BV is en daarmee formeel geen overheidsinstantie.
Adviezen van de ombudsman en het OV-loket zijn juridisch niet bindend. Het zijn adviezen en in de praktijk wordt een groot deel van wat de ombudsman allemaal vindt genegeerd. Daar heeft hij in het verleden zelf al eens over geklaagd.
De ombudsman is bedoeld voor individuele gevallen (en niet voor algemene klachten) waarbij iemand een conflict heeft met een overheidsinstantie maar veel mensen denken dat het een goedkope rechter is. Daar komt bij dat NS een BV is en daarmee formeel geen overheidsinstantie.
Ik zei ook niet dat het niet hoeft, ik reageerde op de keuze tussen een softwareoplossing en een niet nader genoemde 'gewone fatsoenlijke oplossing'.
Oei, zojuist een bericht op Twitter waar wel weer van gesmuld gaat worden door de critici (zal geen namen noemen).
Met (alleen maar) kritiek leveren is nog nooit vooruitgang geboekt las ik ook ergens.. Weet nog niet of ik het daar 100% mee eens ben, want soms gaan mensen wel ineens harder lopen als ze een schop onder de kont krijgen, of gewezen worden op nalatigheid ;)
Maar goed, het originele Volkskrant artikel hier
What else is new?
Edit: Dat artikel had iMark dus al gepost..
Met (alleen maar) kritiek leveren is nog nooit vooruitgang geboekt las ik ook ergens.. Weet nog niet of ik het daar 100% mee eens ben, want soms gaan mensen wel ineens harder lopen als ze een schop onder de kont krijgen, of gewezen worden op nalatigheid ;)
Maar goed, het originele Volkskrant artikel hier
What else is new?
Edit: Dat artikel had iMark dus al gepost..
TransLink staat niet open voor een kritische blik of advies, dat hebben we jaren geleden al mogen constateren. Als men belt wil ik met liefde meedenken, maar dan wel tegen het reguliere uurtarief. Ook ik moet ergens van leven.
NS moet minder zwammen en gewoon de problemen oplossen.
NS is daar wel helder in op zich, en op de meeste actiekaartjes staat het expliciet vermeld:
Overstappen naar een andere vervoerder mag niet in de spits. Voor NS betekent dat dus in feite "je begint een nieuwe reis met oNS" en dat mag niet (of alleen tegen voltarief als je op saldo/abonnement reist en je incheck/overstap bij oNS in de spits is).
Vraag ik me dan wel af hoe ze dan de langeafstandskorting gaan berekenen als heel de reis buiten de spits is (met een andere vervoerder erbij of ertussen) inderdaad. Dan kan het ineens wél?
Maastricht - Arnhem met NS only (via Den Bosch en Nijmegen) of het stukje Roermond - Nijmegen met Arriva is een goed voorbeeld. Voor een los kaartje (online of uit de automaat) mag je kiezen en betaal je het juiste tarief.
De optie NS only is natuurlijk duurder, maar je mag dan wel dwars door de spits reizen. Als je in de spits Arriva neemt wordt het ook prijzig (geen 40% korting meer) en vooral als je in de spits dan in Nijmegen omcheckt naar NS voor Nijmegen - Arnhem geen korting meer (want spits hè?)...
A
Heb nog een paar afbeeldingen die ik op dit forum kan plaatsen van de nieuwe bordjes, maar 2 Mb is de max.
Ofwel. Op verdieping 1 staan bij de verschillende trappen verschillende bordjes met aanwijzingen. 🤖
Ofwel. Op verdieping 1 staan bij de verschillende trappen verschillende bordjes met aanwijzingen. 🤖
Bladzijde 9 / 18
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.