Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Reputatie 6
Maak creatief/administratief het aantal tariefeenheden tussen Haarlem en Uitgeest VIA Sloterdijk gelijk aan die van de route via Beverwijk. Haal er daar dus 15 TE van af in totaal en ben je ook klaar.

Dat advies wilde ik juist vermijden😉. Want de standaardoplossing van NS in zulke gevallen is om de tariefafstand tussen Haarlem en Uitgeest juist met 15 TE te verhogen. Zo ging het tenminste bij de alternatieve verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam. Daar is de langste afstand (via Haarlem) de maatgevende en zijn de kortere afstanden (via Breukelen en Schiphol) kunstmatig verhoogd.
Reputatie 4
@henkwim Helaas was het dus al uitgezocht. Hoewel enkele punten naar mijn idee geen reden zijn tot het afwijzen van het voorstel (markeren relevante startstations; misbruik van attribuut; problemen bij reguliere prijsberekening), zijn de overige punten in het huidige ontwerp van het systeem niet op te lossen.

Uiteraard had ik mijn voorstel al verder uitgewerkt voor de andere overstapstations, en ik kan andere forumleden gelijk geven dat de gevolgen van het onhandig plaatsen van poortjes op Den Haag Centraal van gelijke orde zullen zijn als Amsterdam Sloterdijk.
Het gaat dan in ieder geval om de volgende reizen (voor zover nog niet bekend):
  • Asdl - Ledn, Hk - Dvnk van/naar Gd
  • Nvp - Ledn en Hk - Dvnk van/naar Gdg
  • Hil - Vh en Dvnk van/naar Nwk - Rtn
  • Vst - Laa van/naar Cps - Rtn
  • Gvm van/naar Wd ev (tot aan Zl, Es, Vry, Ehv)
Neem dit vooral mee in het heroverwegen van het plaatsen van de poortjes aldaar.
@Dennis Ik zal het aan Sivan doorgeven

@Michiel Voor zover ik weet is er geen filmpje beschikbaar.

@VIRM Op Sloterdijk hangt een poster, zie dit topic waar ik nog het één en ander voor je navraag.

Zoals Iris al heeft aangegeven zal er komende week op jullie feedback worden gereageerd.


@ Miriam: De posters hebben daar ca 2 weken gehangen deze zijn allang weer weg. We gaan nu de hele discussie weer opnieuw voeren. Dit is grote onzin. De enige oplossing is het openen van de poortjes.
Badge +3
Filmpje mag je zelf maken, maar zie o.a. https://www.treinreiziger.nl/rover-wil-poortjes-station-sloterdijk-weer-open en zo....

Maar NS doet er helemaal niets mee en zegt zelfs "dat is gek! op social media tegen iemand die teveel betaalt omdat die niet via Beverwiijk maar volgens de reisplanner via Sloterdijk moest!

KAN DEZE ONZIN OPHOUDEN ALSJEBLIEFT?

NU poortjes open dus.. of toon die reisadviezen niet meer in de planner! Dan wordt omreizen een eigen en bewuste keuze.
Goed ik denk dat alles wel gezegd is nu eigenlijk.

Slotconclusie: NS dient oftewel per direct de software aan te passen zodat bij iedereen (ook de anonieme ov chipkaart houders) het juiste bedrag wordt afgeschreven. Indien dat niet mogelijk is dienen per direct de poortjes geopend te worden.

Ik sluit mij aan bij Robert B: KAN DEZE ONZIN OPHOUDEN ALSJEBLIEFT!!

maar dan niet met een vraagteken (?) maar met een uitroepteken (!)
Badge +3

Maak creatief/administratief het aantal tariefeenheden tussen Haarlem en Uitgeest VIA Sloterdijk gelijk aan die van de route via Beverwijk. Haal er daar dus 15 TE van af in totaal en ben je ook klaar.
Dat advies wilde ik juist vermijden😉. Want de standaardoplossing van NS in zulke gevallen is om de tariefafstand tussen Haarlem en Uitgeest juist met 15 TE te verhogen. Zo ging het tenminste bij de alternatieve verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam. Daar is de langste afstand (via Haarlem) de maatgevende en zijn de kortere afstanden (via Breukelen en Schiphol) kunstmatig verhoogd.

Tja, dat is dan ook weer waar 😞
Reputatie 6

Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen.
Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Is er misschien een filmpje dat deze omlooproute laat zien?

Reizigers uit de richting Den Haag – Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen én mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken.
Bron: https://www.rover.nl/actueel/1428-omlopen-in-poortjesdoolhof-sloterdijk

Op den Haag Cs wordt vaak geroepen dat men niet achterin moet instappen en reizigers zich moeten spreiden. Dit omdat achterin de halzijde is en de achterste treinstellen vaak vol zitten en mensen onnodig moeten staan. Ik begrijp dat achterin ook meest gunstige is voor deze overstap zonder poortjes...


Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen.
Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Is er misschien een filmpje dat deze omlooproute laat zien?

Reizigers uit de richting Den Haag – Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen én mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken.
Bron: https://www.rover.nl/actueel/1428-omlopen-in-poortjesdoolhof-sloterdijk
Op den Haag Cs wordt vaak geroepen dat men niet achterin moet instappen en reizigers zich moeten spreiden. Dit omdat achterin de halzijde is en de achterste treinstellen vaak vol zitten en mensen onnodig moeten staan. Ik begrijp dat achterin ook meest gunstige is voor deze overstap zonder poortjes...


NS moet dit gewoon oplossen zonder verplicht trappen te lopen. Moeders met een kinderwagen moeten dus maar extra betalen omdat NS zijn zaakjes niet voor elkaar heeft?? Het opschrijven is al te zot voor woorden. Ook de oplossing u moet uw geld maar terugvragen.... Dus ik moet allerlei claims gaan indienen omdat NS niet in staat is om het juiste bedrag af te rekenen??? Hallo we leven in de 21e eeuw!! Nogmaals NS zorg dat je dit voor elkaar krijgt met poortjes gesloten (softwarematig) als dat niet mogelijk is dienen de poortjes gewoon geopend te worden. Dit topic is alleen maar tijdrekken van de kant van NS. NS weet allang dat de enige goede oplossing is de poortjes weer te openen, maar NS wil niet luisteren.
Ik was een beetje aan het zeuren eerder en kan me voorstellen dat @henkwim mijn eerder bericht daarom niet is opgevallen, maar in mijn laatste bericht stond nog een concrete suggestie voor een oplossing. Ik ben benieuwd of dit overwogen is anders misschien toch nog uitkomst biedt.

Eerder schreef ik (onder een hoop gemopper):
"Vanochtend opperde iemand (niet op dit forum) om overstappoortjes te introduceren. Wellicht is dat een oplossing? Deze zouden bij uitchecken een transactie moeten maken die op een of andere manier gemarkeerd is als tijdelijk (ander type ofzo) en verder gelijk is aan de laatste check in. Bij inchecken als zo'n transactie aanwezig is als de laatste transactie verandert deze dan terug in de oorspronkelijke check in.

Als niet meer wordt ingecheckt, is ook nooit echt uitgecheckt en kunnen dus kosten worden berekend volgens het bestaan systeem bij niet uitchecken. Deze transacties zijn zo alleen tijdens de overstap aanwezig op de kaart, wat de noodzaak voor ondersteuning door andere vervoerders m.i. sterk verkleind. Zij krijgen hier alleen mee te maken als niet meer is ingecheckt na uitchecken als overstap en kunnen dan hetzelfde handelen als in andere situaties waarbij iemand als laatste transactie een check in bij een andere vervoerder heeft staan (wat dat is zou ik niet weten overigens)."


Deze oplossing heeft IMark al veel eerder aangegeven. Probleem is dat NS totaal niet naar de mensen op dit forum wil luisteren. Het is toch heel simpel als jij het niet voor elkaar krijgt om met gesloten poortjes het juiste tarief in rekening te brengen en met open poortjes dit wel lukt, dan is de conclusie dat de poortjes open moeten en ook echt moeten. Elke andere oplossing is geen oplossing. Maar goed de moderators en Henkwin vinden dit blijkbaar niet. Zij vinden het logisch dat klanten tot in lengte der dagen maar geld moeten terugvragen. Immers een oplossing op korte termijn verzorgen kan de NS blijkbaar niet. Kom nu eens met argumenten waarom jullie (NS) vinden dat je de ene klant meer kan laten betalen dan de andere klant omdat die ene klant toevallig slecht te been is en derhalve geen trappen kan lopen. Graag ook een argument waarom een moeder met kinderwagen meer moet betalen.
Reputatie 7
Badge +3
De uitdrukking "horende doof en ziende blind" is in deze kwestie op NS van toepassing.
Poortjes zijn het probleem niet. Het echte probleem is dat de software zo geprogrammeerd is dat een reis die niet via de kortste route loopt, met tussentijds kort uitchecken, niet als 1 reis gezien wordt maar als 2. Of zo je wilt, als 1 reis bestaande uit 2 ritten die apart worden afgerekend. Dat probleem kan de NS zelf per geval detecteren en corrigeren.

Het van rit naar reis principe zou moeten inhouden dat tussentijds kort uitchecken helemaal niet zichtbaar is voor de software die de prijs bepaalt.
Reputatie 7
Badge +3
Correctie. De huidige poortjes met de huidige software zijn het probleem. Maar dat is al jaren bekend: Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid, Hilversum etc. Ieder normaal bedrijf gaat dan iets aan de software doen en niet nog eens extra problemen creëren door nog zo'n situatie te bouwen op Sloterdijk. Dat kun je niet verzinnen.
Natuurlijk is het openen van de poortjes wel een optie alleen NS wil dit niet, want dat kan NS geld kosten.

Het brengt zoveel aanpassingen met zich mee ?? Flauwekul, gewoon poortjes openzetten, 2 seconden tijd.

Dat het de klant extra geld kost, het zou wat.
Reputatie 4
Er waren nog wat opmerkingen over het opknippen in 2 ritten. Een reis bestaat uit 1 of meerdere ritten, met maximaal 35 minuten tussen die ritten. Door tussentijds uit- en inchecken wordt 1 reis (bijvoorbeeld van Den Haag naar Den Helder) in 2 ritten opgeknipt, namelijk van Den Haag naar Sloterdijk en van Sloterdijk naar Den Helder. Ervan uit gaande dat de overstaptijd minder dan 35 minuten is, wordt dit inderdaad afgerekend als 1 reis, dus ook met langeafstandskorting over de afgelegde tariefeenheden. Helaas is het totaal aantal afgelegde tariefeenheden van deze reisroute langer dan de kortst mogelijke reisroute (via Haarlem), waardoor er bij de reisroute over Sloterdijk meer wordt afgerekend dan eigenlijk gewenst. De reis van Den Haag naar Den Helder willen we afrekenen conform de kortst mogelijke reisroute, maar door het omchecken op Sloterdijk wordt er afgerekend conform de werkelijk afgelegde reisroute.

En daarvoor kan dus dan precies een extra check in de software geplaatst worden, dat als de omcheck op station x van perron y naar perron z gebeurt, de omcheck "vergeten wordt" in de totale berekening van de reisprijs. Die "vergeet" optie zou bij het inchecken voor perron z moeten gebeuren, indien het binnen 35 minuten na vorige uitcheck gebeurd (op de kaart gemarkeerd worden of zoiets). Zodoende kan dan bij de einduitcheck in, zoals hier in het voorbeeld dan Den Helder, de uiteindelijke correcte ritprijs voor Sloterdijk-Den Helder wordt doorgevoerd.
Door middel van x, y en z uit een vastgesteld lijstje te halen, kan deze berekening slechts op bepaalde probleemstations en perrons uitgevoerd worden, waarmee wordt voorkomen dat deze extra berekening op alle overstappen binnen 35 minuten op alle stations kan plaats vinden.

Schroom niet om dit naar de ontwikkelaars door te sturen.
Goede suggestie, dat van die website voor gedupeerde reizigers.

Het heropenen van de poortjes leidt tot minder inkomstem (want niet omchecken) en NS zal bang zijn voor zwartrijders. Dat is betrekkelijk onzinnig omdat veel stations geen poortjes hebben.

Het heropenen van de poortjes is in mijn ogen nu de enige optie, aangezien NS niet wil investeren in een softwarematige oplossing (wat best mogelijk moet zijn maar veel geld gaat kosten)

Ik ben ook benieuwd welke reden NS heeft om de poortjes dicht te laten.
Een laatste??? reactie op Robert B

Ik kom al zo'n 30 jaar op Sloterdijk. Sloterdijk was tot 3 jaar terug een typisch forensenstation waar bijna niemand instapte gewoonweg omdat er weinig mensen in de buurt wonen. Er zijn wel destemeer uitstappers, mensen die naar kantoor gaan. De laatste jaren zijn er in hoog tempo veel kantoorgebouwen omgetoverd tot hotels wat het aantal+ reizigers Sloterdijk-Centraal en Sloterdijk-Haarlem behoorlijk vergroot heeft. Toeristen zijn vakantiegangers en ik heb niet de indruk dat het percentage zwartrijders hier groot is. De nadelen zijn dus m.i. zeer beperkt. Het valt mij ook constant op dat de moderators altijd maar in vage algemeenheden antwoorden als hier specifiek naar gevraagd wordt. De nadelen voor de reizigers van de poortjes voor de reizigers op Sloterdijk zijn naast het teveel betalen, ook de problemen die de slechtzienden inmiddels hebben om hun weg op Sloterdijk te vinden. VIRM heeft hier wel een aantal mooie topics over geschreven.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-spoorwegen-ns

Goede suggestie, dat laatste.

Het heropenen van de poortjes is in mijn ogen nu de enige optie, aangezien NS niet wil investeren in een softwarematige oplossing (wat best mogelijk moet zijn maar veel geld gaat kosten)

Ik ben ook benieuwd welke reden NS heeft om de poortjes dicht te laten.
Met "dat laaste" bedoel je denk ik een selfservice website (zoals uitcheckgemist.nl) waar gedupeerden zónder tussenkomst van de klantenservice het teveel betaalde bedrag direct terug kunnen claimen? Ik had mijn reactie daarna nog wat aangevuld... :D



Ja klopt inderdaad 😀
Zijn de Stationsvoorzieningen eigenlijk wel kosteloos bereikbaar? https://www.ns.nl/stationsinformatie/ass/amsterdam-sloterdijk 🤔
Bedankt voor de uitleg.

Julie stellen verrast te zijn door de situatie in Sloterdijk ? Raar want hier is het al lang bekend al voordat de poortjes dicht gingen.

Dat er maar 100 reizigers meer betalen, wat zeggen jullie daarmee ? Dat is niet belangrijk ?

Waarom worden vaste klanten niet gewoon benaderd, het is een kleine groep (dus het kan snel) en die geven daarvoor wel toestemming. Maar dat proberen jullie niet eens....

En dan blijft de vraag openstaan waarom de poortjes :"natuurlijk" dicht moeten blijven. Omdat jullie maar een klein maar onbekend aantal reizigers oplichten ? Dat aantal wat natuurlijk groter gaat worden straks.

Dat laatste is dus de enigste oplossing, anders blijft het probleem bestaan.
Hadden jullie dat wel gedaan als het jullie geld had gekost ? Eerlijk zeggen graag.
Leuk dat op die pagina de eerste link naar het contactformulier gaat, terwijl dat formulier normaal juist vermeden wordt vanwege de enorme achterstanden.
Leuk dat op die pagina de eerste link naar het contactformulier gaat, terwijl dat formulier normaal juist vermeden wordt vanwege de enorme achterstanden.


Hopelijk wordt dat veranderd of kan een moderator toezeggen dat de achterstand niet meer bestaat ?
Anders zegt het weer heel veel over de houding van NS ben ik bang.

Je kan ook even een nieuwe manier verzinnen waardoor mensen sneller het onterechte geld kunnen terugkrijgen, Nu wek je weer de indruk dat NS maanden extra rente wil vangen.
Jullie zijn dus 3 jaar bezig geweest met een oplossing ? Dat geloof ik niet.

Ja jullie zijn bang voor zwartrijders want dat kost jullie geld, daarom blijven de poortjes dicht, want de reiziger is niet belangrijk.

Je kan het niet meten maar het zijn er maar ongeveer 100 per dag.....

Volgens mij geef je alleen aan dat het aantal vaste klanten een te kleine groep is om effectief te informeren.

Je kan ze altijd een mail sturen natuurlijk.
Dat de poortjes effectief zijn is niet belangrijk in deze, ze veroorzaken het probleem.

Effectief in extra geld genereren.
Reputatie 2
Jullie zijn dus 3 jaar bezig geweest met een oplossing ? Dat geloof ik niet.
Dat staat er niet. Ik heb geschreven dat het issue al in 2015/2016 is onderkend en onderzocht en dat toen al de conclusie was dat dit niet in het OV-chipkaart systeem is te bouwen. En nu, drie jaar later, is dat issue opnieuw onderzocht en blijkt die eerdere conclusie onveranderd te staan. Het door NS gewenste tariefsysteem, zoals in de Reisplanner, zo kan het OV-chipkaart niet afrekenen in doe specifieke situatie (geadviseerde reis, langer dan kortst mogelijk, tussentijds uit/inchecken bij overstap).

Ja jullie zijn bang voor zwartrijders want dat kost jullie geld, daarom blijven de poortjes dicht, want de reiziger is niet belangrijk.

Hier reageer ik niet op.

Je kan het niet weten maar het zijn er maar ongeveer 100 per dag.....

We kunnen het niet exact bepalen, alleen schatten.

Volgens mij geef je alleen aan dat het aantal vaste klanten te klein is om effectief te informeren.
Je kan ze altijd een mail sturen natuurlijk.

Ja, dat kan. We kunnen alle bekende klanten een mail sturen en hen hierover informeren. Vervolgens blijkt het voor 0,001% van de ontvangers relevant te zijn... Helaas kunnen we die mail niet alleen naar die mensen sturen, want we weten niet wie dit overkomt.
Volgens mij is er door collega's goed nagedacht hoe deze mensen te bereiken, en dat Is duidelijk via het betreffende station/perron. Daar gebeurt het.

Reageer