Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, en dit wordt bij Trajectabos opgelost. Ik ga niet over de planning daarvan, maar volgens mij nog dit jaar. (En nu ga jij of andere reageren en vragen waarom dat zo lang duurt en of we dat expres doen om lekker 100€/dag te cashen en dat dat iet sneller kan enzo...:)

Niet echt een professionele opmerking.

Die waarschuwing is toen niet geplaatst omdat de omvang van het issue op Sloterdijk niet was ingeschat zoals het vervolgens bleek te zijn. We wisten dat er op stations met meerdere binnengereden dit issue kan optreden, maar het komt op Hilversum en Bijlmer en Amsterdam Zuid etc allemaal nagenoeg nooit voor. Omdat ze geen parallelle kortere trajecten kennen. Terwijl dat op Sloterdijk wél zo is.

Hoe groot hadden jullie de omvang ingeschat dan? Blijkbaar is 100 wel genoeg voor communicatie. Waar ligt de grens dan? Mogen 10 mensen wel extra betalen zonder dat ze het weten? 20? 30?
De melding dat je via een bepaalde route dient te lopen om extra kosten te voorkomen wordt ook aangegeven in de reisplanner, HenkK. Daar komt nog bij dat NS de extra kosten in de meeste gevallen gewoon terugstort naar de reiziger, zoals Sivan NS al aan heeft gegeven.

@Jouke NS

Hi Jouke,

Kan jij aangeven waar dit dan precies staat en waarom alleen in de meeste gevallen. Verder als er dus een oplossing is, begrijp ik niet waarom hij hier niet van de daken is geschreeuwd. Ik lees bij HenkK dat een collega van hem elke maand geld terugkrijgt omdat NS geen oplossing biedt. Ik vind het nogal tegenstrijdig.

Kunnen jullie hier duidelijkheid over verschaffen??
Reputatie 2

Goedemiddag iedereen,

Deze duurdere reisprijs wordt alleen berekend als de reiziger op Sloterdijk uit- en incheckt. Alleen dan wordt de reis in 2 ritten geknipt, die los worden afgerekend, met een hogere reisprijs tot gevolg.
Hi henkwim,

Ik zei al eerder dat er niets geknipt wordt qua ritten. NS hanteert de term rit sinds 2016 ook al niet meer tenslotte, dat is een reis dus met een (ongemakkelijke, want duurdere) 'via' station.

Ik (en ook wel andere collega's) gebruiken nog degelijk de termen Rit en Reis,vooral om dit probleem uit te leggen.

De Reisplanner geeft een Reisprijs, gebaseerd op kortst mogelijke afstand. OVC rekent altijd een Ritprijs. Een Reis die uit meerdere Ritten bestaat, daarvan kan de uiteindelijke Reisprijs afwijken van de door de Reisplanner gegeven Reisprijs, agv geadviseerd omreizen.
Met name mensen die vrij reizen en via Sloterdijk gestuuurd worden ineens buiten traject gedupeerd en moeten maar geld terug vragen, waarom krijgen die niet gewoon de extra trajecteenheden of Sloterdijk erbij op hun traject automatisch 'cadeau'? Het gaat om 15 TE dat is peanuts met een trajectkaart en lost meteen alles op voor de trajectmensen.

Het vergroten van de tolerantie (wat jij noemt, het weggeven van 15 TE) is overwogen maar is niet voor gekozen. Voor mensenet een trajectabo blijkt een andere oplossing mogelijk, die verderop dit jaar wordt doorgevoerd.

Voor de rest dank voor je verhaal.

Heel graag gedaan!
The soap goes on dus! De oplossing nu kappen met het principe dat mensen mogelijk te veel betalen en dat zelf maar moeten terug vragen (zet een poortje open totdat het opgelost is) is te simpel blijkbaar 🤓

Ik en alle collega's begrijpen dat het openen van de poortjes op Sloterdijk voor die 100 reizen een oplossing is. Maar desondanks wordt daar niet voor gekozen. Het openen heeft ook andere gevolgen. Dat zul je begrijpen. Kun je je voorstellen dat er een afweging wordt gemaakt waaruit uiteindelijk zo'n besluit komt?
Ik vroeg het al eerder. WAT zijn die enorme nadelen voor die (tijdelijke) oplossing totdat je het zelf gemaakte probleem oplost?

Het openen van de poortjes omwille van dit issue zou sowieso niet TIJDELIJK zijn. Als het TIJDELIJK zou zijn (omdat het OV chip systeem werd aangepast en dat bijv over 2 maanden klaar is), dan vermoed ik dat daarvoor gekozen zou worden. Maar dit probleem is here to stay, het kan niet opgelost worden.

En PERMANENT de poortjes open omwille van die 100 reizen, daar is niet voor gekozen..
Heeft iemand een foto van de huidige posters op Sloterdijk trouwens?

Ja, ik. Maar ik ben op vakantie en heb die posters niet op m'n telefoon. Wellicht kan een collega die delen?
Reputatie 6
Badge +2
201810 23 19:49
Het schijnt alleen (nog) te staan op de reisplanner in de app.
"Ik denk (!) dat jullie opmerkingen wel degelijk bij de juiste afdeling zijn aangekomen, maar dat die daar niet tot andere besluiten hebben geleid. Stel dat jullie eerder al waarschuwden van 'er gaan 100 reizen per dag 1 euro te veel betalen', dan denk ik dat dat in de totale afweging rond Sloterdijk geen verschil had gemaakt. Je kunt niet om 100 reizen een heel station open houden, zeker niet omdat er eem poortvrije route bestaat (en dus dat aantal afneemt agv communicatie)."

Dat denk ik ook. 🤓 Tijd voor een peuk.🤔
Badge +3
Die meldingen staan nog niet op ns.nl/reisplanner (Web) maar wél in de app.

Zie deze reactie.

Edit: Oh, Dennis was me voor... dan zijn ze dus weer weg (en de posters ook)
Reputatie 2
Er is heel goed nagedacht ... En vervolgens helemaal niks aan communicatie gedaan tot organisaties en reizigers gingen klagen. Er had niet de afgelopen periode aan een oplossing gewerkt moeten worden, maar vóór de poortjes dichtgingen.
Maar dat is het punt: er is geen oplossing. Niet voordat Sloterdijk dicht ging, en ook niet nu Sloterdijk dicht is.
De enige 'oplossing' die hier geopperd wordt is het openen van de poortjes, wat niet in verhouding staat en waarvoor dan ook niet gekozen is.
Resteert een coulance /restitutie proces. Wat we maximaal klantvriendelijk inrichten, maar wat natuurlijk niet ideaal is.
Reputatie 6
De melding staat al weken alleen in de App. Kennelijk is de aanpassing van de webgebaseerde Reisplanner een moeilijke zaak.

Communicatie is ook moeilijk. Eerst maandenlang radiostilte van de zijde van NS, dan een poster ophangen-weghalen-veranderen-ophangen-en nu weer weghalen. En je moet wel weten welke reisplanner je moet gebruiken om nog enige informatie te krijgen.
Voor alle duidelijkheid, die 100 is een getal uit de duim van HenkWim, gelieve dit nummer niet meer te noemen zonder onderzoek, zeg dan naar ik schat....

En er is geen poortvrije route voor minder validen bv. Maar ja die tellen niet mee.
@Jouke NS

Hi Jouke,

Kan jij aangeven waar dit dan precies staat en waarom alleen in de meeste gevallen. Verder als er dus een oplossing is, begrijp ik niet waarom hij hier niet van de daken is geschreeuwd. Ik lees bij HenkK dat een collega van hem elke maand geld terugkrijgt omdat NS geen oplossing biedt. Ik vind het nogal tegenstrijdig.

Kunnen jullie hier duidelijkheid over verschaffen??


De reactie die Robert B geeft is in feite je antwoord. De App geeft een melding als je een bepaalde route dient te volgen op het station. Waarom dit nog niet in de reisplanner vermeld is, weet ik niet. Ik ga dit aangeven.

Ik heb verder niks toe te voegen aan de informatie die Sivan NS aan het begin van dit topic heeft gegeven. Voor reizigers is het mogelijk om restitutie te krijgen wanneer ze extra kosten maken door de verplichte overstap. Ze kunnen hiervoor contact zoeken met onze Klantenservice. Het probleem met deze poortjes is complex waardoor er voor deze oplossing gekozen is.
Reputatie 2

Klopt, en dit wordt bij Trajectabos opgelost. Ik ga niet over de planning daarvan, maar volgens mij nog dit jaar. (En nu ga jij of andere reageren en vragen waarom dat zo lang duurt en of we dat expres doen om lekker 100€/dag te cashen en dat dat iet sneller kan enzo...:)Niet echt een professionele opmerking.

Daarom stond er een smiley achter 🙂 Maar het is toch wel goed nieuws dat het voor de trajectabos wordt opgelost. Dat bleek te kunnen, dus doen we het. Zelfs al gaat dus om een handvol mensen (uit die 100....).

@Jouke NS

Hi Jouke,

Kan jij aangeven waar dit dan precies staat en waarom alleen in de meeste gevallen. Verder als er dus een oplossing is, begrijp ik niet waarom hij hier niet van de daken is geschreeuwd. Ik lees bij HenkK dat een collega van hem elke maand geld terugkrijgt omdat NS geen oplossing biedt. Ik vind het nogal tegenstrijdig.

Kunnen jullie hier duidelijkheid over verschaffen??
De reactie die Robert B geeft is in feite je antwoord. De App geeft een melding als je een bepaalde route dient te volgen op het station. Waarom dit nog niet in de reisplanner vermeld is, weet ik niet. Ik ga dit aangeven.

Ik heb verder niks toe te voegen aan de informatie die Sivan NS aan het begin van dit topic heeft gegeven. Voor reizigers is het mogelijk om restitutie te krijgen wanneer ze extra kosten maken door de verplichte overstap. Ze kunnen hiervoor contact zoeken met onze Klantenservice. Het probleem met deze poortjes is complex waardoor er voor deze oplossing gekozen is.



Ik vind je eerdere opmerking helaas misleidend. " Daar komt nog bij dat NS de extra kosten in de meeste gevallen gewoon terugstort naar de reiziger, zoals Sivan NS al aan heeft gegeven"

Het wordt pas teruggegeven na verzoek van de klant dus. Ergo er is nog helemaal niets veranderd. Alleen de posters zijn weggehaald en alleen in de App staat e.e.a. correct.
Wederom erg teleurstellend.

Er is heel goed nagedacht ... En vervolgens helemaal niks aan communicatie gedaan tot organisaties en reizigers gingen klagen. Er had niet de afgelopen periode aan een oplossing gewerkt moeten worden, maar vóór de poortjes dichtgingen.Maar dat is het punt: er is geen oplossing. Niet voordat Sloterdijk dicht ging, en ook niet nu Sloterdijk dicht is.
De enige 'oplossing' die hier geopperd wordt is het openen van de poortjes, wat niet in verhouding staat en waarvoor dan ook niet gekozen is.
Resteert een coulance /restitutie proces. Wat we maximaal klantvriendelijk inrichten, maar wat natuurlijk niet ideaal is.

Er is geen oplossing en daarna is er wel een oplossing? Een poortje openzetten met een medewerker staat niet in verhouding? (Naar ik schat..)3000 euro netto in de maand lijkt mij een prima verhouding.
Reputatie 2
Voor alle duidelijkheid, die 100 is een getal uit de duim van HenkWim, gelieve dit nummer niet meer te noemen zonder onderzoek, zeg dan naar ik schat...

Goed punt! Het is inderdaad een schatting. Misschien meer, misschien minder. Het zal sowieso fluctueren, en hopelijk dalen agv communicatie.
En er is geen poortvrije route voor minder validen bv. Maar ja die tellen niet mee.

Bij ons tellen die ook mee hoor. Voor functiebeperkten bestaan er al aanvullende maatregelen om ook hen prettig bij NS te laten reizen. Denk aan Valys en Reisassistentie. In veel van die situaties treedt dit issue niet op omdat de begeleider uit in incheckt bij overstap (en niet de reiziger). Ik beken dat ik hiervan niet de details ken, maar weet wel dat ook daaraan gedacht is.
Alleen blijft het jammer dat mensen met kinderwagens de trappen op moeten. Het blijft gewoon broddelwerk dit hele station.

Er is heel goed nagedacht ... En vervolgens helemaal niks aan communicatie gedaan tot organisaties en reizigers gingen klagen. Er had niet de afgelopen periode aan een oplossing gewerkt moeten worden, maar vóór de poortjes dichtgingen.Maar dat is het punt: er is geen oplossing. Niet voordat Sloterdijk dicht ging, en ook niet nu Sloterdijk dicht is.
De enige 'oplossing' die hier geopperd wordt is het openen van de poortjes, wat niet in verhouding staat en waarvoor dan ook niet gekozen is.
Resteert een coulance /restitutie proces. Wat we maximaal klantvriendelijk inrichten, maar wat natuurlijk niet ideaal is.


Coulance. Hier is geen sprake van . En het is dus klantvriendelijk dat de klant achter zijn geld moet aangaan wat hij eigenlijk helemaal niet verschuldigd is???
Reputatie 2


Er is heel goed nagedacht ... En vervolgens helemaal niks aan communicatie gedaan tot organisaties en reizigers gingen klagen. Er had niet de afgelopen periode aan een oplossing gewerkt moeten worden, maar vóór de poortjes dichtgingen.Maar dat is het punt: er is geen oplossing. Niet voordat Sloterdijk dicht ging, en ook niet nu Sloterdijk dicht is.
De enige 'oplossing' die hier geopperd wordt is het openen van de poortjes, wat niet in verhouding staat en waarvoor dan ook niet gekozen is.
Resteert een coulance /restitutie proces. Wat we maximaal klantvriendelijk inrichten, maar wat natuurlijk niet ideaal is.
Er is geen oplossing en daarna is er wel een oplossing? Een poortje openzetten met een medewerker staat niet in verhouding? (Naar ik schat..)3000 euro netto in de maand lijkt mij een prima verhouding.

Één poortje volstaat natuurlijk niet, het moeten er minstens twee zijn. De overstappers moet er immers eerst uit, en dan er weer in.

Daarbij heb je per poortje meerdere mensen nodig, want niemand werkt 24/7. Ik gok dat je 4 man per poortje nodig hebt, om er altijd iemand te hebben staan.

Ergens is een punt waarbij de verhouding omslaat. En dat is hier het geval.
Badge +3
Als tip voor de reisplanner-goeroes dan:

Wanneer je een reis plant waarbij je zowel op Sloterdijk (trappen op en af) als op Zaandam (gewoon overkant perron met nogal riante marge) kunt overstappen.... 🎉

Voor alle duidelijkheid, die 100 is een getal uit de duim van HenkWim, gelieve dit nummer niet meer te noemen zonder onderzoek, zeg dan naar ik schat...
Goed punt! Het is inderdaad een schatting. Misschien meer, misschien minder. Het zal sowieso fluctueren, en hopelijk dalen agv communicatie.


En er is geen poortvrije route voor minder validen bv. Maar ja die tellen niet mee.
Bij ons tellen die ook mee hoor. Voor functiebeperkten bestaan er al aanvullende maatregelen om ook hen prettig bij NS te laten reizen. Denk aan Valys en Reisassistentie. In veel van die situaties treedt dit issue niet op omdat de begeleider uit in incheckt bij overstap (en niet de reiziger). Ik beken dat ik hiervan niet de details ken, maar weet wel dat ook daaraan gedacht is.


Denk aan moeders met kinderwagen bv, hoe gaan die de trappen op en af ?

En niet om jou aan te vallen 😀 maar het is totaal niet klantvriendelijk, NS doet zo goed als niets, ja een poster ophangen...
Als toevoeging op mijn opmerking van gisteren. De meldingen die in de reisplanner komt te staan zal ook in het Engels worden weergegeven. Daarnaast komt er een knop bij de melding waarop je kunt klikken. Achter deze knop zit meer informatie over de oorzaak van het probleem, een overzicht met de kosten wanneer je niet de aangegeven route volgt en de wijze waarop je geld terug kunt krijgen.

We doen ons best om reizigers te informeren over de extra kosten die ze mogelijk maken en doen er tevens alles aan om reizigers op te hoogte te brengen van de wijze waarop ze geld terug kunnen vragen. Helaas is een aanpassing in de poortjes niet mogelijk waardoor het informeren van reizigers over de juiste route en het restitutie geven bij onverhoopte extra kosten de weg die we blijven bewandelen.
Reputatie 2


Er is heel goed nagedacht ... En vervolgens helemaal niks aan communicatie gedaan tot organisaties en reizigers gingen klagen. Er had niet de afgelopen periode aan een oplossing gewerkt moeten worden, maar vóór de poortjes dichtgingen.Maar dat is het punt: er is geen oplossing. Niet voordat Sloterdijk dicht ging, en ook niet nu Sloterdijk dicht is.
De enige 'oplossing' die hier geopperd wordt is het openen van de poortjes, wat niet in verhouding staat en waarvoor dan ook niet gekozen is.
Resteert een coulance /restitutie proces. Wat we maximaal klantvriendelijk inrichten, maar wat natuurlijk niet ideaal is.
Coulance. Hier is geen sprake van . En het is dus klantvriendelijk dat de klant achter zijn geld moet aangaan wat hij eigenlijk helemaal niet verschuldigd is???

Ik noemde het coulance omdat de afgerekend reisprijs feitelijk gezien conform de voorwaarden is. Dat de Reisplanner de reis met een lagere prijs adverteert doet daar niets vanaf. De teruggave van NS aan de reiziger van de meerprijs valt dan ook onder de noemer 'coulance'.

En ik schreef dat we het maximaal klantvriendelijk inrichten, niet dat het klantvriendelijk is. Als je vliegtuig vertraagd is doet men maximaal klantvriendelijk (ik kreeg gisteren extra blikje en een candybar) , maar de vertraging is natuurlijk niet klantvriendelijk. Zo bedoelde ik het. Het is een vervelende situatie, liefst rekenden we meteen de lage prijs af, maar nu dat niet mogelijk is doen we klantvriendelijk het geld terug geven. Men mag het ook 'opsparen' en het bijv 1 x per maand terug vragen. Of men gaat omlopen via perron 11/12, als dat minder moeite is.
Als tip voor de reisplanner-goeroes dan:

Wanneer je een reis plant waarbij je zowel op Sloterdijk (trappen op en af) als op Zaandam (gewoon overkant perron met nogal riante marge) kunt overstappen.... 🎉



Alleen jammer dat dit niet voor het grootste probleem opgaat nl Haarlem-Alkmaar v.v.
Overstap in Zaandam is dan niet mogelijk. Ik ben erg benieuwd wanneer de nieuwe posters komen te hangen. Lijkt mij niet zo moeilijk om deze weer op te hangen. Maar goed de reactie van Jouke is pas van 5 dagen geleden. Ik neem aan dat het deze week nog wel gaat lukken.
Dat kan gewoon door één poortje hoor. Dat in en uit..

Wist trouwens niet dat er 24/7 treinen stoppen op Sloterdijk. (Klopt ook niet.) Daarnaast zijn er natuurlijk tussenoplossingen te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan de spitsuren.

Eerst een aanname van 100, daarna gokken... Vat dit niet al te persoonlijk op, maar probeer het systeem eens vanuit een ander perspectief te benaderen.
Graag ga ik nog even in op een aantal punten die hier zijn genoemd. Dank allen voor het reageren.

Hoewel ik alle frustratie over dit onderwerp goed kan voorstellen, heeft NS echt zoveel mogelijk gedacht aan de reiziger. We vinden het altijd belangrijk dat reizigers de juiste prijs betalen, niet te weinig en ook niet te veel. Als er een prijsverschil is, proberen we dat te verhelpen, of dat nu in ons voordeel of dat van de klant is. Ook bij dit onderwerp is er uitgebreid gekeken naar manieren om de meerprijs die soms ontstaat, te voorkomen. Helaas bleek dat niet mogelijk. Sommige stations zijn zo gebouwd dat er meerdere binnengebieden zijn waardoor overstappers onderweg poortjes tegenkomen. Het OV-chipkaartsysteem zo aanpassen dat het, ondanks omchecken, de juiste prijs afrekent, is onmogelijk gebleken. In dit topic is er ook gevraagd naar speciale reizigers. Vanzelfsprekend staan onze voorwaarden het niet toe om reizigers met een functiebeperking of met een kinderwagen extra geld in rekening te brengen. Voor hen geldt, zoals voor alle reizigers, dat zij dit geld kunnen terugvragen bij Klantenservice. Bovendien kunnen ook anonieme klanten gebruik maken van de geadviseerde looproutes, waarmee omchecken wordt voorkomen. En ook anonieme klanten kunnen de meerprijs bij Klantenservice terugvragen.

Ook hebben we geprobeerd zo transparant mogelijk te zijn. Door dit topic te openen, maar ook door de posters. Als het goed is hangen er nu (en anders komen die er binnenkort) op Sloterdijk posters waarop staat vermeld dat de reiziger mogelijk teveel betaalt. Ook op onze website wordt dit vermeld. We willen hier zeker wel transparant in zijn. Daarnaast zijn we op dit moment bezig om de Reisplanner aan te passen, zodat overstappers geadviseerd worden de poortvrije overstaplooproute te volgen. We hopen de wijziging dit jaar nog te realiseren. We zijn ook aan het onderzoeken of mensen met een Traject Vrij automatisch gecompenseerd kunnen worden. Mocht het kunnen, dan gaan we dat zeker toepassen.

Er waren nog wat opmerkingen over het opknippen in 2 ritten. Een reis bestaat uit 1 of meerdere ritten, met maximaal 35 minuten tussen die ritten. Door tussentijds uit- en inchecken wordt 1 reis (bijvoorbeeld van Den Haag naar Den Helder) in 2 ritten opgeknipt, namelijk van Den Haag naar Sloterdijk en van Sloterdijk naar Den Helder. Ervan uit gaande dat de overstaptijd minder dan 35 minuten is, wordt dit inderdaad afgerekend als 1 reis, dus ook met langeafstandskorting over de afgelegde tariefeenheden. Helaas is het totaal aantal afgelegde tariefeenheden van deze reisroute langer dan de kortst mogelijke reisroute (via Haarlem), waardoor er bij de reisroute over Sloterdijk meer wordt afgerekend dan eigenlijk gewenst. De reis van Den Haag naar Den Helder willen we afrekenen conform de kortst mogelijke reisroute, maar door het omchecken op Sloterdijk wordt er afgerekend conform de werkelijk afgelegde reisroute.

Het heropenen van de poortjes klinkt misschien als een goed idee, maar is natuurlijk geen optie. De nadelen van het (her)openen van de poortjes zijn veel groter dan dit probleem.


Beter dan dit verhaal gaat het niet worden, jongens. Voel je vrij om je onvrede te uiten, maar dit is hoe de situatie op dit moment is.



Zoals in mijn vorige post al aangegeven zijn de posters inmiddels weggehaald. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet meer transparant te zijn. De posters zouden weer worden teruggeplaatst worden, helaas is dat niet gebeurd. Een treurige zaak en een zeer slechte beurt voor de NS die m.i. de klok weer terugdraait naar de situatie vlak na de creatie van de "gevangenis sloterdijk"
Reputatie 2
Dat kan gewoon door één poortje hoor. Dat in en uit..
Nee, dat kan niet door 1 poortje.... De overstapper moet eerst het ene binnengebied verlaten (dus door een poortje) en daarna het andere binmengebied binnengaan (dus door een ander poortje).

Wist trouwens niet dat er 24/7 treinen stoppen op Sloterdijk. (Klopt ook niet.) Daarnaast zijn er natuurlijk tussenoplossingen te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan de spitsuren.

Eerst een aanname van 100, daarna gokken... Vat dit niet al te persoonlijk op, maar probeer het systeem eens vanuit een ander perspectief te benaderen.

Die 100 is geen aanname maar een schatting uit een steekproef. Das toch wel iets anders dan er aanname.

Vwb de inschatting wat de impact is van het openen van (enkele of alle) poortjes, daar moet ik inderdaad van weg blijven. Dat is niet mijn domein. Ik ben van geadviseerd omreizen met gedwongen overstap. Anderen gaan over de poortjes en hebben daarin op basis van alle voor en tegens afwegingen genaakt en besluiten genomen. En daarin is ook het openen van poortjes echt wel als scenario overwogen.

Reageer