Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 7 / 18
A
Nou dan zal een persoon 2 keer per dag in de spits 180 minuten per dag bezig zijn om bij een gesloten poortje personen op te vangen en te begeleiden naar het volgende poortje. Heb je 'waarschijnlijk' de grootste groep gehad. Natuurlijk niet wenselijk, maar als de ov bedrijven blijven werken met een ov chipsysteem dat zichzelf onnodige beperkingen oplegt, blijft het schipperen.
Kun je ook aangeven hoe groot de steekproef was en de tijden.
Kun je ook aangeven hoe groot de steekproef was en de tijden.
A
Hi
Binnenkort worden ook de overstapmeldingen in de reisadviezen op ns.nl getoond, zoals die al enkele weken in de Reisplanner app zijn opgenomen.
En ook deze toezegging is niet gestand gedaan. Hedenochtend op Sloterdijk hing er nog niets.
Bij wie kan ik een motie van treurnis indienen??
Waarom is er niet gekozen voor 1 binnengebied op Sloterdijk? Dit zou eigenlijk alle problemen verhelpen (behalve het overstappen van/naar de hemboog dan).
Vervelend! Ik zal Jouke even een bericht sturen en vragen of hij na kan gaan wanneer de posters weer op Sloterdijk zullen hangen.
Ik heb contact opgenomen met de stationsmanager, Anonymous. Ik begrijp van hem dat vrijdag de posters door het station zijn ontvangen en er afspraken zijn gemaakt over het ophangen van deze posters. Ik ga ervan uit dat dit alsnog in de loop van deze week gedaan wordt. Mijn excuses dat het langer heeft geduurd dan verwacht.
A
Ik kan alleen maar concluderen dat de sense of urgency bij NS totaal ontbreekt in dit topic. Jammer!!!
Klinkt als een heel goed idee, maar kun je met een passagepas eerst uit- en daarna inchecken?
A
Helaas blijkt het ophangen van een poster toch wel heel moeilijk te zijn. Vandaag op Sloterdijk wel allerlei nieuwe posters helaas weer niet de poster met de handleiding voor overstappen. Ik vind het zo langzamerhand wel een beetje erg raar vinden. Eerst worden de posters zomaar weggehaald (had volgens jullie nooit mogen gebeuren en nu duurt het al weken om ze weer terug te hangen) Ik geloof dit eerlijk gezegd niet meer.
Dit is alweer bijna een week het geval. Er hangen wel nieuwe posters, maar ze gaan over de openingsdatum van de verbouwde tickets & service balie.
Reputatie 5
Afgelopen weekend door werkzaamheden tussen Hoorn en Zaandam: een gedwongen uit/incheck op Alkmaar,zie:
Ik heb het nogmaals aangegeven bij de Stationsmanager, Anonymous. Er zijn nieuwe posters besteld over de juiste route en die hadden inmiddels ook moeten hangen. Hij gaat er nogmaals achteraan.
A
Enig idee of het ook werkt voor de OV-Chipkaart met een
Kids Vrij abonnement (KVR) erop (1 cent per jaar) ?
Of moet je met een KVR altijd eerst inchecken?
KVR kun je gebruiken als passagepas, door op het vertrekstation deze alvast te activeren
door in te checken met KVR, op passagestation Sloterdijk KVR als passagepas te gebruiken,
en op het station van bestemming KVR weer deactiveren door uit te checken.
Zou NS klantenservice de reizigers die meer dan x keer een verzoek tot restitutie indienen
inzake "Sloterdijk", deze niet een Sloterdijk Passagepas of "KVR" kado kunnen doen?
A
k heb contact opgenomen met de stationsmanager, Anonymous. Ik begrijp van hem dat vrijdag de posters door het station zijn ontvangen en er afspraken zijn gemaakt over het ophangen van deze posters. Ik ga ervan uit dat dit alsnog in de loop van deze week gedaan wordt. Mijn excuses dat het langer heeft geduurd dan verwacht.
Daar zat ik later ook aan te denken.
Ik begrijp dat mijn reactie niet duidelijk is, mijn excuses hiervoor Anonymous. De posters zijn aanwezig en hadden al moeten worden opgehangen. Helaas is dat nog niet gedaan. De Stationsmanager gaat ervoor zorgen dat dit alsnog zo snel mogelijk gedaan wordt. Dat had vorige week al gedaan moeten worden, waarom dat niet gedaan is, is mij helaas ook niet duidelijk.
A
De posters hangen er nu na 10 dagen nog steeds niet. Ik kan geen andere conclusie trekken dat NS het blijkbaar niert meer nodig vind om reizigers die op bijvoorbeeld het traject Alkmaar-Haarlem teveel betalen niet meer te informeren. Dit stemt mij zeer droef.
Misschien een toepasselijk muziekje:
https://www.youtube.com/watch?v=_aQvFJ5MybM
Ik zie opmerkingen langs komen dat één open poortje (al is het maar voor de minder valide reizigers) er toe zal leiden dat mensen gaan vergeten uit te checken.
Dat lijkt me stug, en ik zei al eerder dat mensen die tegen een rij poortjes aan lopen echt wel weten wat er van ze verwacht wordt, zelfs al staat er eentje open!
Bovendien, als je ook zonder poortjes kunt (omlooproute) maar even een broodje of koffie wilt halen, wordt het een dure snack of koffie.
Want die € 1,- extra voor iemand die Den Haag - Den Helder reist kan ook zomaar oplopen tot € 2,70 voor iemand die Haarlem - Castricum reist (€ 4,90 rechtstreeks 23 TE, via Sloterdijk 38 TE dus € 7,60). Dat is wel zomaar 55% duurder, maar goed het is in veel gevallen te vermijden (dan maar geen koffie).
Handig natuurlijk dat je eventuele extra kosten mag gaan bundelen en maandelijks claimen maar dat is een boel extra werk voor de reizigers, en ik durf te wedden dan velen niet eens weten hoe ze zo'n declaratieoverzicht in elkaar zouden moeten sleutelen, laat staan waar ze het mogen indienen.
Zorg dus voor een website zoals uitcheckgemist.nl waar je zonder allerlei persoonsgegevens te hoeven geven (dus gewoon alleen je kaartnummer en reisdatum en traject) waar je NS dan toestemming geeft om je reishistorie in te zien. Na het indienen van een claim krijg je dan "Uw saldo staat als bestelling klaar bij een automaat op een station of supermarkt" met eventueel een servicepuntenzoeker er bij (en als je je e-mail erbij gezet hebt een overzichtje van je claims). Zet die website ook op de posters op het station, zodat het al snel algemeen bekend wordt.
Vooral dat laatste zou al een hoop gedoe (en werk voor de reiziger én de klantenservice) schelen, en geeft die pakweg 100 klanten per dag ook zeker het gevoel dat NS niet klakkeloos euro's verzamelt en de reiziger in het diepe gooit om het maar terug te krijgen (plus het moeten ophoesten van allerlei persoonlijke gegevens zoals NAW en IBAN, en verplicht e-mailadres).
Dat lijkt me stug, en ik zei al eerder dat mensen die tegen een rij poortjes aan lopen echt wel weten wat er van ze verwacht wordt, zelfs al staat er eentje open!
Bovendien, als je ook zonder poortjes kunt (omlooproute) maar even een broodje of koffie wilt halen, wordt het een dure snack of koffie.
Want die € 1,- extra voor iemand die Den Haag - Den Helder reist kan ook zomaar oplopen tot € 2,70 voor iemand die Haarlem - Castricum reist (€ 4,90 rechtstreeks 23 TE, via Sloterdijk 38 TE dus € 7,60). Dat is wel zomaar 55% duurder, maar goed het is in veel gevallen te vermijden (dan maar geen koffie).
Handig natuurlijk dat je eventuele extra kosten mag gaan bundelen en maandelijks claimen maar dat is een boel extra werk voor de reizigers, en ik durf te wedden dan velen niet eens weten hoe ze zo'n declaratieoverzicht in elkaar zouden moeten sleutelen, laat staan waar ze het mogen indienen.
Zorg dus voor een website zoals uitcheckgemist.nl waar je zonder allerlei persoonsgegevens te hoeven geven (dus gewoon alleen je kaartnummer en reisdatum en traject) waar je NS dan toestemming geeft om je reishistorie in te zien. Na het indienen van een claim krijg je dan "Uw saldo staat als bestelling klaar bij een automaat op een station of supermarkt" met eventueel een servicepuntenzoeker er bij (en als je je e-mail erbij gezet hebt een overzichtje van je claims). Zet die website ook op de posters op het station, zodat het al snel algemeen bekend wordt.
Vooral dat laatste zou al een hoop gedoe (en werk voor de reiziger én de klantenservice) schelen, en geeft die pakweg 100 klanten per dag ook zeker het gevoel dat NS niet klakkeloos euro's verzamelt en de reiziger in het diepe gooit om het maar terug te krijgen (plus het moeten ophoesten van allerlei persoonlijke gegevens zoals NAW en IBAN, en verplicht e-mailadres).
Ik vermoed van niet maar zal het zeker proberen, de pas gaat nu in mijn portemonnee :)
Natuurlijk kan je ook een 'omgekeerde' passagepas maken die een uitcheck gevolgd door een incheck binnen x minuten toestaat op Sloterdijk, maar ja dan krijg je weer situaties waar mensen die 'vergeten' zijn in te checken in bijv. Haarlem gewoon gratis naar Sloterdijk kunnen reizen (als ze onderweg niet gecontroleerd zijn).
Zeer spijtig dat agressie hier het probleem was, maar ook dat dit soort info de moderators van deze community blijkbaar niet bereikt.
Overigens lijkt aangepaste bebording natuurlijk wel een stuk meer op een definitieve oplossing dan posters. Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant is het diep triest dat men het onderhoud van een toch echt nog niet zo vreselijk systeem als de ov chipkaart ogenschijnlijk echt heeft opgegeven en het er niet op lijkt dat er ooit nog een echte oplossing komt.
Overigens lijkt aangepaste bebording natuurlijk wel een stuk meer op een definitieve oplossing dan posters. Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant is het diep triest dat men het onderhoud van een toch echt nog niet zo vreselijk systeem als de ov chipkaart ogenschijnlijk echt heeft opgegeven en het er niet op lijkt dat er ooit nog een echte oplossing komt.
Wat ik zo mogelijk nog treuriger vind is het feit dat voor NS Flex de situaties als in Amsterdam Sloterdijk niet automatisch opgelost worden. Dat is natuurlijk een gemiste kans.
De hele "angst" voor het vergeten in- of uit te checken is eenvoudigweg een drogreden om maar geen poortje voor overstappers open te zetten.
Rond Sloterdijk zijn veel stations waar je niet eens kunt uitchecken (of tegen extra kosten) wanneer je niet bent ingecheckt. Ook niet uitchecken op Sloterdijk is in veel gevallen niet aantrekkelijk. Dus één poortje apart markeren voor overstappers en daar de kaartleesapparatuur weghalen zodat vergissingen worden voorkomen is verreweg de beste oplossing.
De angst voor het zwartrijden zou NS kunnen wegnemen door vaker tussen Sloterdijk en Schiphol te gaan controleren. Poortjes neerzetten op Schiphol is geen optie omdat dan dezelfde ellende voor overstappers ontstaat als op Sloterdijk. De reisplanner geeft immers regelmatig reisadviezen waarbij je op Schiphol moet overstappen via de stationshal.
Rond Sloterdijk zijn veel stations waar je niet eens kunt uitchecken (of tegen extra kosten) wanneer je niet bent ingecheckt. Ook niet uitchecken op Sloterdijk is in veel gevallen niet aantrekkelijk. Dus één poortje apart markeren voor overstappers en daar de kaartleesapparatuur weghalen zodat vergissingen worden voorkomen is verreweg de beste oplossing.
De angst voor het zwartrijden zou NS kunnen wegnemen door vaker tussen Sloterdijk en Schiphol te gaan controleren. Poortjes neerzetten op Schiphol is geen optie omdat dan dezelfde ellende voor overstappers ontstaat als op Sloterdijk. De reisplanner geeft immers regelmatig reisadviezen waarbij je op Schiphol moet overstappen via de stationshal.
A
Overigens lijkt aangepaste bebording natuurlijk wel een stuk meer op een definitieve oplossing dan posters. Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant is het diep triest dat men het onderhoud van een toch echt nog niet zo vreselijk systeem als de ov chipkaart ogenschijnlijk echt heeft opgegeven en het er niet op lijkt dat er ooit nog een echte oplossing komt.
Ik zou toch graag willen weten wat de agressie dan veroorzaakte. Was dit het feit dat er om goedkoop te kunnen reizen de trappen op en af moest??? of was het tegen de posters an sich (kan ik mij niet voorstellen). In geval 1 blijkt natuurlijk overduidelijk dat de reizigers het door NS gewenste trappen lopen niet pikken en gewoon op de kortste manier willen overstappen. Dit pleit dan eens te meer voor het openen van de poortjes op Sloterdijk.
dus gratis reizen is in principe niet mogelijk.
I know... bij vergeten in te checken riskeer je een UvB, maar zou je in ieder geval bij gesloten poortjes afgerekend worden op het instaptarief. Met een passagepas zou je dat kunnen besparen/omzeilen. Dat bedoelde ik.
Zelfs met een geldige incheck kan je 'besparen'. Als ik vanuit Groningen kom en door de 25% open poortjes in Eindhoven naar buiten loop dan kost die reis me € 10,- uiteindelijk.
Zolang ik dat niet te vaak doe heb ik gewoon een incomplete reis, no problem. Kan die zelfs nog (als er geen controle was) gewoon via uitcheckgemist nog inperken tot Assen o.i.d. (€ 3,40) Niet de bedoeling (en niet dat ik het doe, ik koop dan gewoon een actiekaartje) maar het kán :D
Er valt dus wel wat te zeggen voor gesloten poortjes, en tegen passagepassen die je (gratis) naar buiten laten.
Bladzijde 7 / 18
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.