Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

Er is goed nagedacht om die mensen te bereiken ? Dat meen je niet, er is pas actie ondernomen na druk van consumentenorganisaties om een nietszeggende poster op te hangen terwijl het probleem al 3 jaar bekend is.

Ik waardeer je reacties maar we komen simpelweg niet verder. De enigste oplossing is de poortjes open te zetten en dat doen jullie natuurlijk niet en de reden mogen we niet weten.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is ontstaan eind 2017, maar al jaren eerder zijn jullie gewaarschuwd dát dit zou gaan optreden.

Bij werkzaamheden kunnen de poortjes ook open, dan zijn die problemen er opeens niet?

Het uitgangspunt zou moeten zijn dat je betaalt voor de reis tussen A en B. Het zou niet uit moeten maken hoe NS daarheen rijdt, of dit nou met een omweg is of niet.
Reputatie 6
Badge +2
201808 16 22:41 uimelding
Perron 9/10 heeft eigen poortjes. Prima dat de melding ''tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk'' getoond wordt.
Reputatie 4
De app toont nu dus drie verschillende meldingen afhankelijk van de situatie:

  • Tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk
  • Overstappen via perron 11/12
  • Overstappen via stationshal
De reisplanner website daarentegen toont nog helemaal niets. Graag ook daar de melding toevoegen.
Reputatie 6
Badge +2
De app toont nu dus drie verschillende meldingen afhankelijk van de situatie:

  • Tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk
  • Overstappen via perron 11/12
  • Overstappen via stationshal

En de melding wordt zo te zien alleen gegeven als de reis via Ass een omweg is, prima.
Als ik de bovenstaande reacties van Dennis en Robert B goed begrijp, is de onduidelijkheid inmiddels opgelost. Mochten er nieuwe vragen zijn dan mogen die altijd gesteld worden in een nieuw topic.
Ik ben de afgelopen maanden meerdere keren op Den Haag Centraal geweest en heb geconstateerd dat daar de poortjes gewoon weer open staan. Jammer van de plaatsing van het vele staal maar daar kan het blijkbaar nu wel. Ik snap nog steeds niet dat ondanks de vele adviezen er op Sloterdijk voor is gekozen om de perrons apart af te sluiten. Er zijn op dit forum prima adviezen geweest om dit te voorkomen helaas is hier geen gevolg aan gegeven. Die posters, Tsja die worden toch niet gelezen. Ik vind de opmerking over zwartrijden enz erg onzinnig , er wordt voortdurend getailgate en aangezien er tegenwoordig door conducteurs nauwelijks meer gecontroleerd wordt is dat tailgaten erg profijtelijk geworden. Ik vind persoonlijk dat NS eens diep in zijn hart moet kijken of de gang van zaken (dichte poortjes) zoals die nu is nu echt wel het ei van Columbus is. Jullie beweren wel dat het zwartrijden enorm is afgenomen, ik vraag mij alleen af hoe je dat kan constateren op het moment dat de reiziger maar 1 op de tien keer gecontroleerd wordt. Tot slot ik vind je gaat maar trappenlopen erg simpel gesteld. Er zijn mensen die niet kunnen trappenlopen en ook mensen met kinderwagens e.d. worden hierdoor benadeeld.

Ik zou NS willen adviseren om toch nog eens te kijken of een hernieuwde verbouwing niet veel problemen kan oplossen. Er kan dan ook gelijk gekeken worden naar de looplijnen voor blinden en slechtzienden. Volgens mij is daar bij het plaatsen van het staal nu niet of slecht naar gekeken.
Badge +3
Goedemiddag iedereen,

Deze duurdere reisprijs wordt alleen berekend als de reiziger op Sloterdijk uit- en incheckt. Alleen dan wordt de reis in 2 ritten geknipt, die los worden afgerekend, met een hogere reisprijs tot gevolg.

Hi henkwim,

Ik zei al eerder dat er niets geknipt wordt qua ritten. NS hanteert de term rit sinds 2016 ook al niet meer tenslotte, dat is een reis dus met een (ongemakkelijke, want duurdere) 'via' station.

Je maakt geen rit maar een reis en een overstap telt nu ineens wél voor mensen die 'overstappen'. Niet omdat het moet, want je kunt ook gewoon via Beverwijk (als die treinen al rijden in de vroege ochtend) maar omdat het kan dus.

Met name mensen die vrij reizen en via Sloterdijk gestuuurd worden ineens buiten traject gedupeerd en moeten maar geld terug vragen, waarom krijgen die niet gewoon de extra trajecteenheden of Sloterdijk erbij op hun traject automatisch 'cadeau'? Het gaat om 15 TE dat is peanuts met een trajectkaart en lost meteen alles op voor de trajectmensen.

De info op die pagina is overigens verouderd. Sloterdijk (het grootste 'probleem' station tegenwoordig) staat er niet eens bij.

Voor de rest dank voor je verhaal.

Ik ga je bijdrage drie keer overnieuw en opnieuw en nogmaals een keer lezen, en dan reageer ik wel weer als ik iets lees dat nog niet gezegd of eerder ontkend is vanuit de NS.

The soap goes on dus! De oplossing nu kappen met het principe dat mensen mogelijk te veel betalen en dat zelf maar moeten terug vragen (zet een poortje open totdat het opgelost is) is te simpel blijkbaar 🤓

Ik vroeg het al eerder. WAT zijn die enorme nadelen voor die (tijdelijke) oplossing totdat je het zelf gemaakte probleem oplost?

Ik kan er ook het zwijgen toe doen en mijn schouders ophalen (kom daar zelden, en die paar centen so what, die kan je terug claimen toch?) maar dan heb je de verkeerde persoon tegenover je.

Ik spreek bij deze namens de mensen die niet beter weten en klakkeloos teveel betalen (de meerderheid dus denk ik).

Heeft iemand een foto van de huidige posters op Sloterdijk trouwens?
Reputatie 6
Zelfs als doorgewinterde treinreiziger snap ik Sloterdijk niet altijd. Ik kreeg zaterdag twee opties vanwege werkzaamheden Haarlem - Leiden: Sloterdijk of Zaandam. Ik heb Zaandam gekozen. Ik kom tegenwoordig ook minder in Sloterdijk dus daardoor maak ik het station mij ook niet eigen

Amsterdam Zuid is de mededeling dat je beter voor het overstappen naar de andere perron de andere trap kan nemen ivm de poorjes pas te zien als je al op de trap bent... Eerder geen enkele aanwijzing. Ik loop naar de trap die het meest dichtbij is dus ik trap hier heel vaak in. Kost weer tijd weer terug te lopen en de overstappen zijn niet altijd zo ruim dat dat kan.
Wat spijtig om te lezen dat er reizigers op een negatieve manier benaderd worden door mijn collega's. Het kan nooit de bedoeling zijn om reizigers af te snauwen, Robert B. Aan het begin van dit topic is duidelijk aangegeven wat er wel en niet vergoed mag worden. Mochten reizigers een negatieve reactie krijgen dan mag je, wat mij betreft, verwijzen naar de toezegging in dit topic.
Reputatie 6
Badge +2
De afrekening tijdens uitchecken is altijd ten opzichte van de voorliggende checkin. De eventueel voorliggende reishistorie speelt geen rol in de prijsberekening. In het voorbeeld: bij het uitchecken op Sloterdijk wordt er afgerekend tov de checkin op Den Haag. En bij het uitchecken op Den Helder wordt er afgerekend tov de checkin op Sloterdijk. Bij het uitchecken op Den Helder is onbekend dat de reis gestart is op Den Haag. In Den Helder 'weet' het poortje dat niet.

Hierin moet ik eerlijk zijn: weliswaar staat er in het geheugen van de OV-chipkaart dat de reis op Den Haag is gestart, maar dat gegeven staat niet in het ‘werkgeheugen’ van de OV-chipkaart. Het geheugendeel waarop die informatie staat wordt niet gelezen en gebruikt tijdens in/uitchecken.

201805 19 16:24 lak ovcgeheugen

Ter verduidelijking voor andere lezers: het is hoogstwaarschijnlijk als volgt (ik hoor het graag van henkwim als het anders is):

Bij het uitchecken op Sloterdijk wordt (naast het afrekenen van het eerste deel van de reis) het aantal TE tot daar in het geheugen van de OV-chipkaart gezet. Bij het uitchecken op Den Helder wordt dit aantal in aanmerking genomen bij het bepalen van de reiskosten die nog afgerekend moeten worden.

Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.

Voor iemand die Leiden - Heerhugoiwaard reist kost dit per overstap: 5 euro, Kassa!


Afgelopen donderdag zag ik tot mijn verbazing dat de posters weggehaald zijn. Is het probleem dan nu opgelost binnen het OV chipsysteem???

Waarom zijn die posters weggehaald???
Ik zou graag ook nog willen weten waarom op Den Haag Centraal alle poortjes open staan.
Reputatie 5
Ik kan helaas niet precies aangeven waarom deze posters zijn weggehaald, en of dit überhaupt door ons zelf is gebeurd.
Reputatie 2
Ik zou graag ook nog willen weten waarom op Den Haag Centraal alle poortjes open staan.
Misschien is dit beetje off-topic, maar volgens mij staan daar de poortjes 'nog' open, om binnenkort dicht te gaan. Ik ken die afweging niet. Ik weet wel dat het sluiten van de poortjes op Den Haag geen vloedgolf van extra 'geadviseerd omreizen met gedwongen overstap' gaat geven. Omdat Den Haag geen 'parallel traject' heeft dat voor veel reizen korter is (zoals dat bij Sloterdijk wél het geval is, namelijk via Haarlem).
Ik kan helaas niet precies aangeven waarom deze posters zijn weggehaald, en of dit überhaupt door ons zelf is gebeurd.

Ja en nu dus? Ik neem aan dat het nog niet is opgelost binnen het ov chipsysteem, dus het weghalen van deze posters lijkt mij wat vreemd.

Wanneer komen er nieuwe posters? of komt er nu een echte oplossing?
Reputatie 5
Zoals ik net zeg, weet ik niet door wie deze posters zijn weggehaald. Ik kan derhalve ook niet aangeven wat hier de reden van is.

En ja, er wordt wel degelijk gewerkt aan een oplossing. Tot die tijd kun je er vanuit gaan dat er nieuwe posters zullen komen.
Reputatie 2
Hoe Henkwim tot de conclusie komt dat er goed is nagedacht om die mensen te bereiken, begrijp ik niet, er is immers niets gedaan, geen e-mail, geen poster met info, geen omroepen etc etc.
Dit vind ik een onbegrijpelijke of flauwe opmerking. Jij stelt dat er niet is nagedacht omdat er geen communicatie-uitingen zijn geweest? Kom op zeg. Een flink aantal mensen, mijzelf incluis, hebben afgelopen periode met man en macht gewerkt aan oplossingen voor dit issue, en daarbij is ook enorm veel over communicatie nagedacht. Je mag het niet eens zijn met de uitkomsten, en heus niet alles gaat altijd perfect, maar ik heb groot waardering voor mijn collega's die zich hierop hebben gestort en weet dat er overal heel, heel goed is nagedacht. En daar baseer ik mijn conclusie op. Je mag die in twijfel trekken, prima, maar ik heb het zelf gezien en meegemaakt (en nog steeds).
Reputatie 4
Een collega van mij reist op dit traject en heeft door de gedwongen overstap en het feit dat er geen oplossing door NS wordt geboden nu een restitutie van honderden euro's op zijn business card.

Hoe gaan blinde reizigers de posters lezen, worden er ook braille versies aangeboden?

Ja echt, met de poortjes dicht wordt het echt veiliger en simpeler...

Hoe Henkwim tot de conclusie komt dat er goed is nagedacht om die mensen te bereiken, begrijp ik niet, er is immers niets gedaan, geen e-mail, geen poster met info, geen omroepen etc etc.Dit vind ik een onbegrijpelijke of flauwe opmerking. Jij stelt dat er niet is nagedacht omdat er geen communicatie-uitingen zijn geweest? Kom op zeg. Een flink aantal mensen, mijzelf incluis, hebben afgelopen periode met man en macht gewerkt aan oplossingen voor dit issue, en daarbij is ook enorm veel over communicatie nagedacht. Je mag het niet eens zijn met de uitkomsten, en heus niet alles gaat altijd perfect, maar ik heb groot waardering voor mijn collega's die zich hierop hebben gestort en weet dat er overal heel, heel goed is nagedacht. En daar baseer ik mijn conclusie op. Je mag die in twijfel trekken, prima, maar ik heb het zelf gezien en meegemaakt (en nog steeds).

Mis ik iets?
De melding dat je via een bepaalde route dient te lopen om extra kosten te voorkomen wordt ook aangegeven in de reisplanner, HenkK. Daar komt nog bij dat NS de extra kosten in de meeste gevallen gewoon terugstort naar de reiziger, zoals Sivan NS al aan heeft gegeven.
Reputatie 2
Een heel verhaal hoe moeilijk het blijkbaar is en ik blijf benieuwd hoe jullie schatten dat het om 100 mensen gaat terwijl jullie niet weten wie, het te moeilijk is om dit uit de reisgegevens te halen. Eerder communiceerde de NS ook dat een heel hoog percentage van de reizigers na het fluitsignaal instapte, bleek later ook een foutieve aanname en verkeerde statistiek te zijn.
Dus hoe kan je wel bepalen dat het er ongeveer 100 zijn?

Zoals gezegd kunnen we de getroffen reizen niet nauwkeurig identificeren. Hierom is er een schatting gemaakt door een reeks reizen (van Leiden en zuidelijker naar Castricum en noordelijker) met overstap op Sloterdijk te pakken en te bepalen wat er in totaal is afgerekend, en dat vergeleken met de Reisplanner prijzen. De uitkomsten van die steekproef zijn geextrapoleerd. De steekproef besloeg een langere periode, vanaf 1-1-2018.
Ook jammer dat jullie altijd de privacy argumenten gebruiken om iets niet voor de reiziger te hoeven doen. Volgens mij is het doel van de ovchipkaart transactie om de juist prijs te bepalen en valt daar een correctie als de prijs fout is gewoon onder. Tuurlijk mag je niet de reis aan de persoon koppelen. Maar achteraf scannen welke ovchipkaart teveel betaald heeft en dat bedrag als saldo beschikbaar stelken om op te halen tast niemands privacy aan. Waarom kunnen jullie dat niet doen?

Ik kan het niet helpen, maar (ook) privacy is echt een probleem bij het inrichten van de automatische identificatie van geraakte reizen. Zo is het kaartnummer door de AP tot een persoonsgegevens bestempeld. Daardoor zijn allerlei ogenschijnlijk nuttige en reizigerbelangdienende zaken niet toegestaan. Ondanks dat we dat kaartnummer niet koppelen aan de persoon! Ik vind dat waarschijnlijk net zo vreemd (en jammer) als jij, maar het is de situatie waar we mee hebben te dealen. Zeker nu rond introductie AVG. Mogelijk dat er in de toekomst jurisprudentie komt waarmee dit toegestaan wordt, maar daar is nu geen sprake van.
In dit topic is al meerdere keren aangegeven dat de onterechte kosten bij traject vrij niet via de ovchipkaart lopen en dus volledig in de hand van de NS zijn. Waarom kunnen die situaties niet opgelost worden?

Klopt, en dit wordt bij Trajectabos opgelost. Ik ga niet over de planning daarvan, maar volgens mij nog dit jaar. (En nu ga jij of andere reageren en vragen waarom dat zo lang duurt en of we dat expres doen om lekker 100€/dag te cashen en dat dat iet sneller kan enzo...:)
En als laatste de vraag waarom was de waarschuwing zoals nu op Sloterdijk staat niet gelijk bij het sluiten van de poortjes gegevem door de NS? Op dit forum is ruim voor sluiting van de poortjes hier al voor gewaarschuwd en de moderatoren hebben deze signalen steeds doorgezet naar de juiste afdeling.

Die waarschuwing is toen niet geplaatst omdat de omvang van het issue op Sloterdijk niet was ingeschat zoals het vervolgens bleek te zijn. We wisten dat er op stations met meerdere binnengereden dit issue kan optreden, maar het komt op Hilversum en Bijlmer en Amsterdam Zuid etc allemaal nagenoeg nooit voor. Omdat ze geen parallelle kortere trajecten kennen. Terwijl dat op Sloterdijk wél zo is.

Ik denk (!) dat jullie opmerkingen wel degelijk bij de juiste afdeling zijn aangekomen, maar dat die daar niet tot andere besluiten hebben geleid. Stel dat jullie eerder al waarschuwden van 'er gaan 100 reizen per dag 1 euro te veel betalen', dan denk ik dat dat in de totale afweging rond Sloterdijk geen verschil had gemaakt. Je kunt niet om 100 reizen een heel station open houden, zeker niet omdat er eem poortvrije route bestaat (en dus dat aantal afneemt agv communicatie).
Fijn dat NS dat eindelijk pro-actief gaat doen zonder dat de reiziger dat zelf hoeft te vragen.
Reputatie 7
Badge +3
Er is heel goed nagedacht ... En vervolgens helemaal niks aan communicatie gedaan tot organisaties en reizigers gingen klagen. Er had niet de afgelopen periode aan een oplossing gewerkt moeten worden, maar vóór de poortjes dichtgingen.
Reputatie 6
De melding dat je via een bepaalde route dient te lopen om extra kosten te voorkomen wordt ook aangegeven in de reisplanner, HenkK.

Apart. In mijn reisplanner staat daar niets over...

Reageer