Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 16 / 18
Zeer spijtig. Ik zal het Jouke laten weten. Hopelijk hangen de posters snel.
Op Instagram momenteel de volgende twee screenshots in een 'story' van een YoungCapital'er:
Zeer spijtig dat agressie hier het probleem was, maar ook dat dit soort info de moderators van deze community blijkbaar niet bereikt.
Overigens lijkt aangepaste bebording natuurlijk wel een stuk meer op een definitieve oplossing dan posters. Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant is het diep triest dat men het onderhoud van een toch echt nog niet zo vreselijk systeem als de ov chipkaart ogenschijnlijk echt heeft opgegeven en het er niet op lijkt dat er ooit nog een echte oplossing komt.
Overigens lijkt aangepaste bebording natuurlijk wel een stuk meer op een definitieve oplossing dan posters. Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant is het diep triest dat men het onderhoud van een toch echt nog niet zo vreselijk systeem als de ov chipkaart ogenschijnlijk echt heeft opgegeven en het er niet op lijkt dat er ooit nog een echte oplossing komt.
Wat ik zo mogelijk nog treuriger vind is het feit dat voor NS Flex de situaties als in Amsterdam Sloterdijk niet automatisch opgelost worden. Dat is natuurlijk een gemiste kans.
Overigens lijkt aangepaste bebording natuurlijk wel een stuk meer op een definitieve oplossing dan posters. Aan de ene kant is dat positief, aan de andere kant is het diep triest dat men het onderhoud van een toch echt nog niet zo vreselijk systeem als de ov chipkaart ogenschijnlijk echt heeft opgegeven en het er niet op lijkt dat er ooit nog een echte oplossing komt.
Ik zou toch graag willen weten wat de agressie dan veroorzaakte. Was dit het feit dat er om goedkoop te kunnen reizen de trappen op en af moest??? of was het tegen de posters an sich (kan ik mij niet voorstellen). In geval 1 blijkt natuurlijk overduidelijk dat de reizigers het door NS gewenste trappen lopen niet pikken en gewoon op de kortste manier willen overstappen. Dit pleit dan eens te meer voor het openen van de poortjes op Sloterdijk.
Het bovendien niet eens om "goedkoop" reizen maar om reizen tegen het tarief waar je volgens de regels van NS recht op hebt. Je reist immers via de route die door de Reisplanner is aangegeven.
Worden mensen werkelijk agressief omdat ze erop gewezen worden dat ze geld kunnen besparen door een stuk(je) om te lopen? En is dat dan de reden om dan maar helemaal niets meer te doen en de reizigers gewoon te veel te laten betalen zonder ze daar attent op te maken?
Worden mensen werkelijk agressief omdat ze erop gewezen worden dat ze geld kunnen besparen door een stuk(je) om te lopen? En is dat dan de reden om dan maar helemaal niets meer te doen en de reizigers gewoon te veel te laten betalen zonder ze daar attent op te maken?
Zie bovenstaande reactie van Jokke NS sorry Jouke NS, De stationsmanager heeft juist de posters weggehaald en is nooit van plan geweest om nieuwe op te hangen. Ik ga over dit broddelwerk (sloterdijk en de reactie van de diverse moderators) in ieder geval schriftelijk een klacht indienen, ik ben zwaar teleurgesteld in NS en haar moderators.
Voor de Nederlandstalige muziekliefhebbers nog twee toepasselijk nummers van respectievelijk Drukwerk en Wim Sonneveld.
https://www.youtube.com/watch?v=9cwOg9opkDs
en
https://www.youtube.com/watch?v=DvPqHeCF9ag
Jammer om te lezen. Ik ga het nog even aankaarten bij Jouke NS.
Spijtig dat de posters nog steeds niet hangen, Anonymous. Ik ben wederom contact aan het opnemen met de stationsmanager maar krijg hem op dit moment niet te pakken. Ik ben er weer mee bezig.
Goedemorgen allen.
NS heeft eerder op station Sloterdijk posters opgehangen die mensen moesten motiveren bij overstap niet via de poortjes te gaan, maar ‘om te lopen’. Als je dan toch door de poortjes gaat en daardoor een meerprijs betaalt, dan kun je die natuurlijk terug vragen. De posters zijn vrij snel nadat ze waren opgehangen weggehaald door stationsmedewerkers. Dit had te maken met agressie. Vermoedelijk werd men boos omdat hen geadviseerd werd om te reizen. Er zijn nieuwe posters gemaakt en aan Sloterdijk geleverd, maar die zijn niet opgehangen. Of dit nog gaat gebeuren durf ik niet te zeggen, maar ik zet het door.
Ondertussen wordt gewerkt aan een plan de bewegwijzering op Sloterdijk op een reeks van punten te verbeteren. Dat is niet per sé ingegeven vanuit ‘gedwongen overstap’, maar dat onderwerp wordt er wel in meegenomen. In dat plan zit ook een nieuw informatiebord waarin de situatie wordt uitgelegd en mensen opnieuw wordt geadviseerd ‘om te lopen’. Maar het informatiebord heeft een andere tone of voice en bevat veel meer informatie meer dan op die posters stond. Dat informatiebord zal binnen enkele weken worden opgehangen, eerst een proefversie als poster om te kijken of de boodschap overkomt.
De meerprijs is niet oplosbaar in het OV-chipkaartsysteem. Daarom kiest NS ervoor mensen erop te wijzen (in de Reisplanner app, in Reisplanner online, via posters op station).
NS heeft eerder op station Sloterdijk posters opgehangen die mensen moesten motiveren bij overstap niet via de poortjes te gaan, maar ‘om te lopen’. Als je dan toch door de poortjes gaat en daardoor een meerprijs betaalt, dan kun je die natuurlijk terug vragen. De posters zijn vrij snel nadat ze waren opgehangen weggehaald door stationsmedewerkers. Dit had te maken met agressie. Vermoedelijk werd men boos omdat hen geadviseerd werd om te reizen. Er zijn nieuwe posters gemaakt en aan Sloterdijk geleverd, maar die zijn niet opgehangen. Of dit nog gaat gebeuren durf ik niet te zeggen, maar ik zet het door.
Ondertussen wordt gewerkt aan een plan de bewegwijzering op Sloterdijk op een reeks van punten te verbeteren. Dat is niet per sé ingegeven vanuit ‘gedwongen overstap’, maar dat onderwerp wordt er wel in meegenomen. In dat plan zit ook een nieuw informatiebord waarin de situatie wordt uitgelegd en mensen opnieuw wordt geadviseerd ‘om te lopen’. Maar het informatiebord heeft een andere tone of voice en bevat veel meer informatie meer dan op die posters stond. Dat informatiebord zal binnen enkele weken worden opgehangen, eerst een proefversie als poster om te kijken of de boodschap overkomt.
De meerprijs is niet oplosbaar in het OV-chipkaartsysteem. Daarom kiest NS ervoor mensen erop te wijzen (in de Reisplanner app, in Reisplanner online, via posters op station).
Inmiddels is duidelijk dat de posters niet meer zullen worden opgehangen. De eerste uitgave van de posters is verwijderd naar, zoals eerder al in dit topic is vermeld, agressie richting de medewerkers van NS op het station zelf. Er zijn nieuwe posters gemaakt maar deze zijn, om de agressie niet opnieuw uit te lokken, niet opgehangen. Dat zal ook niet gaan gebeuren. Wel wordt er, zoals Sivan NS ook vermeld, hard gewerkt aan een duidelijke bewegwijzering voor station Amsterdam Sloterdijk.
Ik begrijp dat er veel vraag is naar duidelijke posters op het station en snap ook de frustratie dat het een maand heeft gekost voordat dit boven water is gekomen. Ik kan alleen zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om dit eerder duidelijk te krijgen en dat het me spijt dat dit niet eerder is gelukt.
Ik begrijp dat er veel vraag is naar duidelijke posters op het station en snap ook de frustratie dat het een maand heeft gekost voordat dit boven water is gekomen. Ik kan alleen zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om dit eerder duidelijk te krijgen en dat het me spijt dat dit niet eerder is gelukt.
Wanneer leert men eens dat je veel onvrede voorkomt wanneer je als bedrijf gewoon eerlijk vertelt wat er aan de hand is? Het verhaal over de agressie tegen het personeel op het station zal een maand geleden ook bekend zijn geweest. Dat is op zich een argument om de posters niet meer op te hangen.
Dat neemt niet weg dat de implementatie van de poortjes op Sloterdijk verre van ideaal is. Er was dan ook veel te zeggen voor het niet invoeren van de poortjes voordat de tariefmatige consequenties waren opgelost.
Tip voor NS: vertel slecht nieuws gewoon meteen en hou het niet onder de pet. Nu is men in dit topic al meer dan een maand ontevreden. Wanneer er goed nieuws is zijn jullie er wel als de kippen bij om dat te vertellen.
Dat neemt niet weg dat de implementatie van de poortjes op Sloterdijk verre van ideaal is. Er was dan ook veel te zeggen voor het niet invoeren van de poortjes voordat de tariefmatige consequenties waren opgelost.
Tip voor NS: vertel slecht nieuws gewoon meteen en hou het niet onder de pet. Nu is men in dit topic al meer dan een maand ontevreden. Wanneer er goed nieuws is zijn jullie er wel als de kippen bij om dat te vertellen.
Hoi iMark. Ik snap je reactie, maar ons was dit niet bekend. Zeker een leerpunt. We willen altijd transparant zijn maar soms is het niet duidelijk welke paden je dient te bewandelen alle informatie te ontvangen.
Vanuit de positie van de moderators heb ik overigens alle begrip voor het feit dat jullie volkomen afhankelijk zijn van wat andere afdelingen binnen NS met jullie willen delen. Dat neemt niet weg dat de bedrijfscultuur nog altijd veel geslotenheid ademt en dat slecht of lastig nieuws maar mondjesmaat tot ons komt.
Het frappante is nu juist dat het verzwijgen, achterhouden of simpelweg niet delen van informatie niet alleen irritatie oproept maar later ook nog eens extra aandacht vestigt op het onderwerp waarover je het nu juist niet wilde hebben. Het leidt bovendien af van een goede gedachtenwisseling over oplossingen. Nu zitten we weer te praten over transparantie terwijl het natuurlijk over het onderwerp van de discussie zouden moeten hebben.
Ik ben er nu wel klaar mee: Ik denk dat er hier sprake is van een fundamenteel verschil wat niet oplosbaar is in de ogen van NS. NS is blijkbaar van mening dat alles moet wijken voor het gesloten houden van de poortjes. Ik ben daarentegen van mening dat je ouders met jonge kinderen, slecht ter beende zijnde mensen, mensen die sowieso al moeite hebben met trappenlopen en mensen met bijvoorbeeld zware koffers of kinderwagens adequaat dient te faciliteren en niet een trap van 32 treden af moet sturen (lift is niet aanwezig!!). De welwillende reiziger wordt hier in de hoek gezet voor de enkele zwartrijder die op Sloterdijk instapt. NS heeft door het afschaffen van de intercity Hoorn-Den Haag via Haarlem het probleem alleen maar verergert en hierdoor zullen steeds meer mensen deze 32 treden afmoeten. Als er straks onverhoopt iemand naar beneden dondert, ben ik benieuwd wat de reactie van NS zal zijn. Dit is mijn laatste post, graag zou ik mijn bijdragen door een moderator willen laten anonimiseren.
Tot ziens.
Tot ziens.
Hallo Anonymous, jammer om te lezen dat je je zo voelt. Uiteraard zal ik je verzoek uitvoeren.
Ik begrijp dat er veel vraag is naar duidelijke posters op het station en snap ook de frustratie dat het een maand heeft gekost voordat dit boven water is gekomen. Ik kan alleen zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om dit eerder duidelijk te krijgen en dat het me spijt dat dit niet eerder is gelukt.
Zeer wonderlijk dat ik - na mijn vakantie tot afgelopen maandag - nu toch weer posters aantref op Sloterdijk. Zijn er echt mensen binnen NS die gewoon maar wat doen? Is het onmogelijk voor moderators om de plannen te achterhalen? Of wíl men ons gewoon niet vertellen hoe het echt zit? Ik begrijp er nu echt niets meer van.
Ik begrijp je frustratie, @Olav93 , en kan je garanderen dat dit ook bij mij heerst. Inmiddels heeft Sivan NS contact gehad met de collega's die hiervoor verantwoordelijk zijn. De posters die nu zijn opgehangen zijn opgehangen als een test voor de definitieve bewegwijzering voor Amsterdam Sloterdijk. Op deze nieuwe posters, die een ander uiterlijk hebben dan de oude posters, is beter gereageerd dan de originele posters. Hierdoor krijgen we een idee welke informatie wel en niet gewenst is op de posters en kunnen we de definitieve bewegwijzering hier ook op aanpassen. Ik wil je mijn excuses aanbieden dat ik dit niet heb aangekondigd op deze plek, helaas was ik hiervan niet op de hoogte.
En dit is dan de nieuwe poster. De tweede foto om een idee te geven hoe opvallend ie net is.
Als iets absoluut niet opvalt, kan het natuurlijk geen agressie opwekken.
Dan is het op Amsterdam Zuid toch duidelijker.
Als iets absoluut niet opvalt, kan het natuurlijk geen agressie opwekken.
Dan is het op Amsterdam Zuid toch duidelijker.
Fijn hoef ik morgen geen fototoestel mee te nemen.
NS is nu volgens mij al 1 1/2 jaar bezig om op alle manieren het probleem Sloterdijk te ontwijken.
Men spreekt er schande van (Rover, Loket OV) maar NS doet aan struisvogelpolitiek. NS had natuurlijk ook zelf dit bericht met toelichting hier kunnen neerzetten. Jammer dat een forumlid dit moet doen.
Ik mis op de poster nog een poortvrije route tussen spoor 9 en 10 en spoor 3 t/m 8. Komt hier ook nog een poster voor? 🙂
NS is nu volgens mij al 1 1/2 jaar bezig om op alle manieren het probleem Sloterdijk te ontwijken.
Men spreekt er schande van (Rover, Loket OV) maar NS doet aan struisvogelpolitiek. NS had natuurlijk ook zelf dit bericht met toelichting hier kunnen neerzetten. Jammer dat een forumlid dit moet doen.
Ik mis op de poster nog een poortvrije route tussen spoor 9 en 10 en spoor 3 t/m 8. Komt hier ook nog een poster voor? 🙂
Als iets absoluut niet opvalt, kan het natuurlijk geen agressie opwekken.
Dan is het op Amsterdam Zuid toch duidelijker.
Het blijft een zwaktebod. En waarom motiveert NS nu mensen om minder te bewegen door een roltrap te grbruiken. De gewone trap is gezonder, maar komt de reiziger op extra kosten te staan.
Nee Het hele poort ontwerp van Sloterdijks is gewoon mislukt en er zijn alleen maar verliezers. De commercie heeft minder omzet doordat mensen ook bestraft worden als zij tussentijds uittchecken om wat te halen.De NS behandeld meer restituties die dus dubbel geld kosten. Daar kan het verwijderen van Al dat gevangenis glas wel bij en gewoon terug naar paaltjes, Veel makkelijker.
Het zou pas echt duidelijk zijn op Zuid als je de mededeling al eerder ziet dan pas op de trap zelf 🙂
Ik begrijp dat de frustratie hoog is en dat reizigers hier ontevreden zijn over het gebrek aan communicatie vanuit ons als Moderators. Helaas worden wij achteraf pas op de hoogte gebracht, veelal door jullie als gebruikers, dat er iets niet goed is of is gewijzigd. We zijn zelf niet dagelijks op elk station aanwezig en ik kan moeilijk met elke stationsmanager dagelijks contact opnemen. Dat gezegd hebbende, in deze situatie hebben jullie een punt dat dit tot op heden niet goed is aangepakt. Sivan NS heeft een paar weken geleden al aangegeven dat er definitieve bewegwijzering komt op Amsterdam Sloterdijk. De posters zijn een tijdelijke oplossing. Hier is voor gekozen om te kijken of het aantal reizigers wat onterecht uit- en incheckt op dit station nu gaat dalen. Waarom we dit niet hebben aangekondigd kan ik niet aangeven, ik weet domweg niet waarom het niet is doorgegeven.
@egeerling , dit zijn tijdelijke posters. Ik verwacht dat er in de definitieve bewegwijzering rekening wordt gehouden met alle sporen. Deze posters zijn een proef, zoals ik hierboven ook aangeef.
@HenkK , dat zie ik niet gebeuren. De poortjes worden gefaseerd ingevoerd maar zullen niet weg gehaald worden. Hoogstens worden ze anders gepositioneerd maar daar is op Amsterdam Sloterdijk geen sprake van.
Ockham's Scheermes stelt dat de meest logisch verklaring met de minste aannames de juiste is. Dat vertaalt naar het gedrag van reizigers: Reizigers zullen altijd de kortst mogelijke routegebruiken om over te stappen.
de bewegwijzering die een langere route aangeeft zal niet effectief zijn.
de bewegwijzering die een langere route aangeeft zal niet effectief zijn.
Zo bekeken zou men op de kortst mogelijke route om over te stappen niet door poortjes hoeven. Dat kan door de poortjes te verwijderen of ze zo te verplaatsen dat de hele route erbinnen ligt. Jammer genoeg gaat geen van beide gebeuren.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.